آلرژی چیست

حساسیت یا همان آلرژی چیست؟، آلرژی معمولا واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون می باشد و کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی ضرری که در محل زندگیشان وجود دارد، واکنشی بیش از حد افراطی نشان می دهند.

بسته به نوع حساسیت، پاسخ ها می تواند متفاوت باشد مانند عطسه، التهاب یا دیگر علائم. در افراد مبتلا به حساسیت به گرده گل، سیستم ایمنی بدن گرده را به عنوان یک مهاجم خارجی شناسایی کرده و به آن حمله می کند.

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که به شما کمک می کند از علائم خود جلوگیری کنید. گاهی این آلرژی ها آنقدر حاد نیستند که نیاز به بیمارستان و پزشک باشد و تنها با  مراقبت و حضور یک پرستار در منزل هم می شود آن را درمان کرد.

آلرژی در انسان ها به شکل های مختلفی خود را نشان می‌دهد، از حساسیت دارویی و غذایی تا حساسیت به عوامل محیطی، میتوان آلرژی را یکی از گسترده ترین انواع بیماری در کره زمین نام برد. هرکدام از این شکل های حساسیت علائم ، پیشگیری و درمان مختص به خود را دارد که دانستن آنها می تواند مفید باشد و ما را از بسیاری از عوارض این بیماری در امان نگه دارد.

برای مثال گرده موجود در گیاهان، می تواند سیستم ایمنی شخصی که دچار آلرژی است را طوری تحریک کند که انگارآن فرد با یک خطر جدی روبرو شده. حساسیت یکی از شایع ترین مشکلات است و تقریبا از هر ده نفر، دو نفر به طریقی مبتلای آن هستند.

طی تحقیقی در دانشگاه علمی اوتاگو، کودکانی که انگشت شست خود را میمکند، خطر دچار آلرژی کمتری خواهند شد. البته ما توصیه نمیکنیم که این عمل مکیدن را در کودکان تشویق نمایید ولی اینطور که معلوم است، این حرکت از جنبه های مثبتی برخوردار است.

در این مقاله از شرکت پرستاری آسانیسم الرژی را معرفی خواهیم کرد و تمام علائم آن را بررسی می‌کنیم. در صورتی که یک یا چندتا از این علائم را دارید، بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا بهترین روش رویکرد با آلرژی را پیدا کنید.

آلرژی چیست و علائم آلرژی و روش های درمان آلرژی - آلرژی فصلی یا غذایی

علائم آلرژی چیست؟

نشانه های آلرژی به سه دسته تقسیم بندی میشوند که به ترتیب خفیف، متوسط و حاد نام دارند. واکنش خفیف به این معنی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم.
معمولا نشانه های واکنش متوسط در سایر بخش های مختلف بدن منتشر می شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود.

این داستان در عکس العمل حاد کاملا متفاوت است زیرا آلرژی تمام بدن را میگیرد ومنتشر میشود و یک موقعیت خطرناک را بوجود می آورد و از جمله مواردی است که در میان فوریتهای پزشکی قرار دارند. عکس العمل حاد ممکن است ازخارش چشم شروع شود و در عرض چند دقیقه در تمام بدن پخش بشود و علايم  کاملا جدی مانند درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال خواهد داشت.

ممکن است التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی بالا برود که تنفس و حتی بلع بسیار برای فرد مبتلا مشکل شود. موارد دیگر از جمله آشفتگی ذهنی و سرگیجه نیز از علایم حساسیت هستند زیرا مشكل آنافیلاکسی باعث کاهش شدید فشار خون نیز می شود.

چگونگی واکنش بدن نسبت به آلرژی

هنگامی که سیستم ایمنی یک فرد به صورت افراطی در معرض یک ماده حساسیت زا قرار می گیرد، چند اتفاق برای بدن فرد می افتد، بدن برای مبارزه با ماده ای که این حالت را ایجاد کرده، شروع به تولید نوع خاصی پادتن می کند که IgE نام دارد.

اگر ماده حساسیت زا درون هوا  موجود باشد، واکنش آلرژیک فرد در چشم ها، بینی و ریه رخ می دهد و اگر این ماده توسط فرد خورده شود واکنش آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش های دستگاه گوارش فرد بروز می کند. گاهی حساسیت در فرد مبتلا به درجه ای میرسد که  علایم بسیار حادی مانند کھیر، کاهش فشار خون، شوک یا بیهوشی نیز به وجود می آید.

چگونه می توان آلرژی را تشخیص داده؟

ابتدا پزشک از علائم شما سؤال می کند و معاینه فیزیکی را انجام می دهد. سپس در مورد هر چیز غیر معمولی که اخیراً خورده اید و یا با آن تماس داشته اید سؤال می کند. در نهایت، آزمایش خون و آزمایش پوست می تواند مواد حساسیت زا را که پزشک به آن شک کرده است را تأیید کند یا تشخیص دهد؛ اما این آزمایشات چگونه انجام می شود.

آزمایش خون

در آزمایش خون، خون شما از نظر وجود آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین بررسی می شود. ایمونوگلوبولین ها سلول هایی هستند که به مواد حساسیت زا واکنش نشان می دهند.

تست پوست

در صورتی که پوست شما خراشیده شده باشد. پزشک مقداری آلرژن پروتئینی را در محل خراشیده شده قرار می دهد. اگر حساسیت پوستی داشته باشید، در محل خراشیده شده ضایعات پوستی و کهیر ایجاد می شود.

راه های مقابله و درمانی آلرژی

بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت دوری و فاصله گرفتن از مواد حساسیت زا است؛ اما چناچه که نتوانستید جلوی حساسیت خود را بگیرید می توانید ار راهکارهای زیر استفاده کنید.
دارو
برای درمان حساسیت اغلب از انواع آنتی هیستامین ها استفاده می شود. این داروها را می توانید بدون نسخه یا با نسخه پزشک تهیه کنید. آنتی هیستامین ها را پزشکان بنا بر نوع حساسیت شما تجویز می کنند.
داروهای آلرژی عبارت اند از:

  • آنتی هیستامین
  • کورتیکواستروئیدها
  • ستیریزین
  • لوراتادین (کلاریتین)
  • کرومولین سدیم (گاستروکروم)
  • اصلاح کننده های لکوترین

ایمونوتراپی

بسیاری از افراد روش های ایمنی درمانی را انتخاب می کنند. این روش شامل چندین تزریق در طی چند سال برای کمک به آلرژی شما است. ایمن درمانی موفق می تواند از بازگشت علائم آلرژی جلوگیری کند.

اپی نفرین اضطراری

اگر حساسیت شدید و تهدید کننده ای داشته باشید، به صورت اورژانسی به شما اپی نفرین تزریق می کنند تا زمانی که پزشک برسد. مارک های رایج این روش درمانی شامل EpiPen و Twinject است.

درمان های طبیعی برای آلرژی

بسیاری از داروهای طبیعی و مکمل ها به عنوان یک روش درمانی و حتی راهی برای جلوگیری از حساسیت به بازار عرضه می شوند. قبل از استفاده آن را با پزشک خود در میان بگذارید. چرا که برخی از درمان های طبیعی می توانند حاوی مواد حساسیت زای دیگری باشند و علائم شما را بدتر کنند.

عوامل ابتلاء به آلرژی

تا اینجا که مشخص شد، تمام افراد به آلرژی مبتلا نیستند، ولی میتوان این موضوع را گفت که اکثر حساسیت ها ارثی هستند و والدین منتقل کننده حساسیت به فرزندان خود هستند. اگر یکی از والدین مبتلا به حساسیت باشند، شانس ابتلای فرزند او 50 درصد خواهد بود و اگر هر دو آنها حساسیت داشته باشند، این مقدار به 75 درصد خواهد رسید. برخی عوامل ابتلاء به آلرژی این ها هستند:

عوامل غذایی

رایج ترین نوع آلرژیبه صورت است و در حدود 5 درصد از بزرگسالان و 8 درصد از کودکان را شامل می‌شود و این آمار در حال افزایش است. آلرژِ ممکن است با هر نوع غذایی ایجاد گردد. اغلب آلرژی های غذایی فقط در اثر هشت غذا و خوراکی ایجاد می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

حساسیت غذایی یک بیماری است که در آن غذاهای خاص سبب پاسخ ایمنی غیر طبیعی می شود، شروع آن به این علت است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه برخی از پروتئین ها را در یک ماده غذایی، مضر تلقی می کند و پس از آن بدن شما یک اقدامات حفاظتی وسیعی از جمله آزاد کردن مواد شیمیایی مانند هیستامین (عامل التهاب) را راه اندازی می کند.

برای افرادی که حساسیت غذایی دارند حتی قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار کمی از مواد غذایی دارای مشکل می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.

علائم واکنشی به آلرژیک می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت بعد خود را نشان دهند و این علائم به صورت تورم زبان، دهان و یا صورتی اشکال در تنفس، فشار خون پایین، استفراغ، اسهال، کھیر بثورات خارش دار باشد.

در مواردی که واکنش شدیدتر است، حساسیت غذایی ممکن است سبب آنافیلاکسی شود و علائمی دارد که خیلی سریع اتفاق می افتد و عبارت از بثورات خارش دار، تورم زبان یا گلو، تنگی نفس و فشار خون پایین که حتی میتواند باعث مرگ هم شوند. بسیاری عدم تحمل غذایی دارند که اغلب با آلرژی غذایی اشتباه می شود.

آلرژی فصلی

علائم این نوع حساسیت آبریزش بینی و تورم چشم است. بیشتر اوقات، می توانید این علائم را در خانه کنترل کنید. البته برای اینکار به مراقبت و پرستاری شبانه روزی در منزل نیاز دارید.

آلرژی شدید

حساسیت شدید می تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود. این وضعیت می تواند زندگی شما را تهدید کند و منجر به مشکلات تنفسی، سبکی سر و از دست دادن هوشیاری شود. اگر بعد از تماس با ماده حساسیت زا این علائم را تجربه کردید، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

آلرژی پوست

اصولا حساسیت پوست نتیجه مستقیم قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا می باشد. به عنوان مثال، خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. علائمی مانند احساس سوزش در دهان، گلو و همچنین ایجاد ضایعات پوستی.

درمان های طبیعی برای آلرژی چیست, آسم و آلرژی, آلرژی در برابر سرما, آلرژی و برونشیت

انواع آلرژی های پوستی عبارت اند از:

  • اگزما، لکه های پوستی ملتهب شده که می تواند خارش و خونریزی داشته باشد.
  • گلو درد، حلق یا گلو تحریک یا ملتهب می شود.
  • راش، مناطقی از پوست تحریک، قرمز یا متورم می شود و می تواند دردناک باشد و یا ایجاد خارش کند.
  • درماتیت تماسی، لکه های قرمز و خارش دار پوست تقریبا بلافاصله پس از تماس با ماده حساسیت زا ایجاد می شوند.
  • آکنه، جوش های قرمز، خارش دار و برجسته در اندازه ها و اشکال مختلف در سطح پوست ایجاد می شود.
  • چشم های متورم، چشم ها ممکن است آبریزش یا خارش داشته و پف کرده به نظر برسند.
  • خارش، باعث تحریک یا التهاب در پوست می شود.
  • سوزش، التهاب پوست منجر به ناراحتی و احساس گزش روی پوست می شود.

عوامل مؤثر در ابتلا به آلرژی

حساسیت غالبا ژنتیکی است. به این معنی که والدین می توانند آنها را به فرزندان خود منتقل کنند.
انواع مختلف آلرژن ها عبارت اند از:

  • آلرژن های هوایی مانند موی بدن حیوانات خانگی، گرده گیاهان، گرد و غبار و سوسک
  • داروها مانند پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های مبتنی بر پنی سلین
  • غذاها مانند گندم، آجیل، شیر، صدف و تخم مرغ
  • نیش حشرات مانند زنبورها و پشه ها
  • لاتکس: که اغلب در دستکش های لاتکس و کاندوم و دیگر مواد که با لاتکس در تماس است.

در اینجا هشت تا از شایع ترین آلرژی غذایی بحث می شود.

آلرژی چیست, عوامل ایجاد کننده آلرژی در تغذیه را بیشتر بشناسید, شایع ترین آلرژی ها

1. آلرژی به شیر گاو

این آلرژی اغلب در کودکان و نوزادان بروز می‌دهد به مخصوصا زمانی که آنها در معرض پروتئین شیر گاو قرار گیرند که حدود شش ماهگی کودکان است. این حساسیت یکی از شایع ترین آلرژی کودکان است که 2 تا 3 درصد از نوزادان و کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. چیزی حدود 90 درصد از افراد آلرژیک با این شرایط تا سن سه سالگی رشد می کنند.اینگونه آلرژیک در افراد بزرگسال بسیار کمتر رایج است.

افرادی که حساسیت از نوع IgE  به شیر دارند، معمولا در بازه زمانی 5 تا 30 دقیقه بعد از خوردن شیر گاو واکنش نشان می‌دهند. مانند تورم، خارش، کھیر، استفراغ و در موارد نادر آنافيلاكسی.

در حساسیت غیر IgE معمولا علائم بر روی روده عمل میکنند و بیشتر علائمی مانند استفراغ، يبوست یا اسهال، و همچنین التهاب دیواره روده را در بر دارد. در آلرژی غیر IgE به شیر، نحوه تشخیص آلرژی می تواند بسیار دشوار باشد.

اگر تشخیص آلرژی به شیر گاو مشخص شود، تنها درمان جلوگیری از  مصرف شیر گاو و غذاهای حاوی آن می باشد. این شامل هر گونه مواد غذایی و یا نوشیدنی هایی که شامل: شیر، پودر شیر، پنیر، کره، مارگارین، ماست، خامه، بستنی می شود.

اگر نوزاد تغذیه با شیر مادر دارد، شاید لازم به حذف شیر و غذاهای حاوی آن از رژیم غذایی مادر باشد. برای کودکانی که قادر نیستند از شیر مادر تغذیه کنند، یک شیرخشک مبتنی بر شیر گاو مناسب برای توسط پزشک اطفال توصیه می شود.

2. حساسیت به تخم مرغ

حساسیت به تخم مرغ دومین علت شایع آلرژی های غذایی در کودکان می باشد.  معمولا 68 درصد کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند تا سن 16 سالگی این حساسیت را با خود به همراه دارند. علائم این حساست را میتوان به موارد روبرو تقسیم کرد: استرس گوارشی مثل معده درد، واکنش های پوستی، مانند کھیر یا راش، مشکلات تنفسی ، آنافیلاکسی (که نادر است ).

بیشتر پروتئین هایی که باعث آلرژی می شوند درون سفیده تخم مرغ می‌باشند، پس آلرژی در سفیده تخم مرغ شایع تر است. مانند سایر آلرژیها، درمان برای آلرژی به تخم مرغ یک رژیم غذایی عاری از تخم مرغ را در بر خواهد داشت.

شاید هم مجبور به اجتناب از همه مواد غذایی که تخم مرغ در آنها به کار میرود هم بشوید.یک مطالعه نشان داده که حدود 70 درصد از کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند با خوردن بیسکویت و یا کیک حاوی یک جزء تخم مرغ پخته شده مشکلی ندارند.

3. حساسیت به آجیل درختی

حساسیت و آلرژی در کودکان و سالمندان, حساسیت و آلرژی به آجیل و خشکبار

برخی از نمونه های آجیل درختی که باعث حساست و آلرژی در افراد میشوند عبارتند از: آجیل برزیلی، بادام هاء کاشو (بادام هندی)، آجیل ماکادمیا، پسته، آجیل کاج، گردو. افراد مبتلا به آلرژی آجیل درختی نیز مانند سایر آۀرژی ها به محصولات غذایی ساخته شده با این آجیل ها مانند کره و روغن مغزها آلرژیک می شود.

توصیه میشود افرادی که به آجیل ها حساسیت دارند از مصرف هر نوع آجیل خود داری کنند. دلیل این است که به یک نوع از آجیل درخت آلرژی داشتن خطر ابتلا به آلرژی به انواع دیگر آجیل درختی را افزایش می دهد.

حساسیت به آجیل درختی معمولا یک بیماری مادام العمر است. آلرژی نیز می تواند بسیار شدید باشد و آلرژی آجیل درختی مسئول حدود ۵۰ درصد از مرگ و میر ناشی از آنافیلاکسی است.

افراد مبتلا به آلرژی آجیل درختی (و نیز سایر آلرژی های تهدید کننده حیات فرد) توصیه به حمل قلم EPI در تمام اوقات می شوند. قلم EPI یک دستگاه برای تزریق آدرنالین توسط خود فرد بعد از شروع به یک واکنش آلرژیک شدید است. زمانی تزریق انجام شود اثرات آلرژی معکوس می شود و جان فرد نجات پیدا می کند.

4. حساسیت به بادام زمینی

آلرژی بادام زمینی هم مانند حساسیت آجیل درختی بسیار رایج است و می تواند با واکنش شدید و حتی کشنده روبرو شود، کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند معمولا به آجیل درختی نیز حساسیت دارند. چون حساسیت به بادام زمینی زیاد در بین مردم شناخته شده نیست  افرادی که این حساسیت در آنها به صورت خانوادگی آلرژی دارد، بیشتر در معرض خطر هستند.

به این دلیل، قبلا تصور می شد که معرفی بادام زمینی از طریق رژیم غذایی مادر و تغذیه با شیر مادر ممکن است حساسیت به بادام زمینی آغاز شود. حدود 4 تا 8 درصد کودکان و 1 تا 2 درصد بزرگسالان حساسیت به آلرژی دارند.

حساسیت با بادام زمینی هم مانند بیشتر آلرژی ها با عدم مصرف قابل پیشگری می باشد. البته بهتر است که اگر کودکی دارای این آلرژی می باشد در بازه های زمانی متداول به پزشک مراجعه نماید.

5.  حساسیت به صدف

در این آلرژی که به حساسیت به سخت پوستان شناخته می شود، بدن شما به پروتئین سخت پوستان و نرم تنان از خانواده های ماهی حمله می کند. نمونه هایی از سخت پوستان که دچار حساسیت می شوند عبارتند از: حلزون، میگو، خرچنگ دریایی، خرچنگ خاردار، ماهی مرکب، حلزون اسکالوپ.

که اکثرا این آلرژی بر اثر پروتئین به نام تروپوماسین است که در سخت پوستان می باشد. پروتئین های دیگر که ممکن است نقشی در تحریک پاسخ ایمنی بازی کنند عبارت از کینال، آرژنین و زنجیره سبک میوزین است.

جالب تر اینکه حتی بخارات ناشی از پخت و پز سخت پوستان می تواند واکنش های آلرژی را آغاز کند. پس بایستی بسیاری از مردم  که دارای آلرژی به سخت پوستان هستند از رفتن به مکان هایی که غذاهای دریایی پخت و پز می شود اجتناب کنند.

6. حساسیت به گندم

واکنش آلرژیک بدن به یکی از پروتئین‌های موجود در گندم را حساسیت به گندم می نامند که این حساسیت در کودکان بسیار شایع است. آلرژی به گندم می تواند سبب مشکلاتی عبارتند از استرس گوارش، کھیر، استفراغ، بثورات و تورم شود و در موارد شدید، آنافیلاکسی بشوند.

راه تشخیص این حساسیت معمولا از طریق آزمایشات می باشد و تنها درمان، جلوگیری از مصرف گندم و محصولات حاوی گندم است. این به این معنی است که باید از غذاها و همچنین محصولات زیبایی و آرایشی شامل گندم اجتناب کنند.

7. حساسیت به سویا

آلرژی به ماده غذایی سویا حدود 0.4 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور معمول در نوزادان و کودکان زیر سه سال دیده می شود. آنها توسط یک پروتئین در دانه سویا یا حاوی محصولات سویا رخ می دهد.

با این حال، حدود 70 درصد از کودکانی که به سویا آلرژی دارند با آلرژی بزرگ می شوند. علائم می تواند شامل ایجاد خارش و سوزش دهان و آبریزش بینی تا راش و آسم یا مشکلات تنفسی باشد. در موارد نادر، یک حساسیت به سویا همچنین می توانید سبب آنافیلاکسی شود.

جالب توجه است، تعداد کمی از بچه ها که به شیر گاو حساسیت دارند به سویا نیز حساسیت دارند. محرک های غذایی متداول حساسیت به سویا شامل سویا و محصولات سویا مانند شیر سویا با سس سویا است. از آنجا که سویا در بسیاری از غذاها یافت می شود خواندن برچسب مواد غذایی خیلی مهم است. مانند سایر آلرژی ها، تنها درمان برای آلرژی سویا اجتناب از سویا است.

8. آلرژی به ماهی

2 درصد از بزرگسالان به این آلرژی رایج مبتلا هستند. مانند آلرژی سخت پوستان که در ،آلرژی به ماهی می تواند سبب واکنش آلرژیک بسیار جدی و حتی کشنده شود. علائم اصلی این آلرژی شامل استفراغ و اسهال هستند اما در موارد نادر، آنافیلاکسی نیز می تواند رخ دهد.

توصیه میشود که کسانی که به ماهی حساسیت دارند معمولا باید قلم EPI را همراه خود داشته باشند تا اگر به طور تصادفی با خوردن ماهی دچار آلرژی شدند از آن استفاده کنند. از آنجا که علائم می تواند مشابه باشد این حساسیت به ماهی گاهی اوقات با یک واکنش به یک آلاینده در ماهی مانند باکتری ها، ویروس ها و یا سموم اشتباه گرفته می شود. البته برخی از مردم به چند نوع از ماهی ها حساسیت دارند و تمام ماهی ها در آنها حساسیت ایجاد نمیکنند.

در متن بالا اشاره شد که کودکان و سالمندان در معرض خطر حساسیت هستند و بایستی از آنها مراقبت نمود، پیشنهاد میشود که اگر کودک یا سالمندی دارید که آلرژی دارد و در خانه بایستی تنها بماند، از پرستار روزانه سالمند یا پرستار کودک در منزل جهت مراقبت از آنها استفاده نمایید. آسانیسم میتواند شما را در انتخاب موسسه خدمات پرستاری مناسب راهنمایی کند.

جلوگیری از علائم آلرژیک

هیچ راهی برای جلوگیری از حساسیت وجود ندارد؛ اما روش هایی وجود دارد که می تواند از بروز علائم آن جلوگیری کند. بهترین راه برای جلوگیری از علائم حساسیت، پرهیز از مواد حساسیت زا است که آنها را تحریک می کند.

  • جلوگیری از علائم حساسیت غذایی: یک رژیم غذایی برای از بین بردن حساسیت به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه می توانید از این حساسیت ها جلوگیری کنید. برای جلوگیری از مواد حساسیت زا، برچسب های غذا را کاملا بخوانید و هنگام صرف غذا بیرون از خانه دقت کنید.
  • جلوگیری از حساسیت های فصلی: اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، می توانید با نصب فیلترهای مناسب هوا در خانه، تمیز کردن حرفه ای مجاری هوا و به طور مرتب گرد گیری خانه، به کاهش علائم کمک کنید. همچنین می توانید تا حد ممکن در آن فصل از خانه خارج نشوید.
  • آزمایش مناسب آلرژی به شما کمک می کند عوامل حساسیت زای خود را بشناسید و از آن ها تا حد ممکن جلوگیری کنید.

انواع آلرژی و علائم آن, آلرژی غذایی, آلرژی پوستی, آلرژی شدید فصلی

 تشخیص های افتراقی

آسم و آلرژی

آسم یک بیماری تنفسی شایع است که تنفس را دشوارتر می کند و می تواند مجاری عبور هوا را در ریه ها باریک کند. آسم با آلرژی ارتباط نزدیک دارد. در واقع، حساسیت می تواند آسم موجود را بدتر کند. همچنین می تواند آسم را در شخصی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده است تحریک کند.

آلرژی در برابر سرما

آبریزش بینی، عطسه و سرفه از علائم رایج حساسیت است. همچنین علائم شایع سرماخوردگی و عفونت سینوسی نیز هستند. در واقع، رمزگشایی بین علائم گاهی اوقات می تواند دشوار باشد.

به عنوان مثال، حساسیت می تواند باعث ایجاد جوش در پوست و خارش چشم شود. سرماخوردگی می تواند منجر به درد بدن و حتی تب شود. عفونت سینوسی به طور معمول با ترشحات ضخیم و زرد از بینی همراه است. به طور کلی حساسیت می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

سرفه آلرژیک

تب یونجه می تواند علائمی ایجاد کند که شامل عطسه، سرفه مزمن و تنگی نفس است. این نتیجه واکنش بیش از حد بدن شما به مواد حساسیت زا است. برخلاف سرفه های مزمن، سرفه ناشی از حساسیت و تب یونجه موقتی است و فقط در زمان خاصی از سال که گیاهان برای اولین بار شکوفا می شوند، می توانید تجربه کنید. علاوه بر این، حساسیت های فصلی می توانند آسم را تحریک کنند و آسم می تواند باعث سرفه شود.

آلرژی و برونشیت

ویروس ها یا باکتری ها می توانند باعث برونشیت شوند، یا می تواند نتیجه حساسیت باشد که دو نوع دارد. نوع اول، برونشیت حاد که به طور معمول پس از چند روز یا چند هفته به پایان می رسد. ولی نوع دوم آن یعنی برونشیت مزمن ممکن است ماه ها طول بکشد و اغلب عود کند.قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند دود سیگار، آلودگی هوا، گرد و خاک، گرده گل و گازهای شیمیایی شایع ترین علت برونشیت مزمن است.

6 پاسخ

  1. سلام. من 35 سالمه و همیشه از گلوم خلط میاد. البته بعد از یک ساعت ورزش کردن این خلط بیشتر میشه وحتی تا ساعتها ادامه داره. به نظرتون چکارکنم؟

    1. سلام، به طور معمول، ترشحات آبکی تولید شده در سینوس ها، شب ها بیش از حد معمول در حفره های سینوسی تجمع می یابد و صبح که بیمار فعال است، شروع به خروج از سینوس ها کرده و وارد بینی می شود.
      در زمینه آلرژی نیز این اتفاق می افتد و بیماری با درمان آلرژی ها که معمولا فصلی هستند مدیریت می شود ولی سال بعد در همان فصل برمی گردد و بیمار باید مجدداً آنتی هیستامین کافی (سه بار در روز) برای کنترل مصرف کند.
      التهاب آلرژیک (و داروهای ضد التهاب) می تواند مشکل التهاب عفونی را حل کند و نیازی به جراحی ندارد، اما اگر درمان نشود و سی تی اسکن عفونت شدید سینوس را نشان دهد، جراحی و تخلیه چرک لازم است.

  2. مادرم وقتی دراز می کشه بینی اش می گیرد، وقتی به پهلوی راستش تکیه می ده، سمت راست بینی اش را می گیرد تا سمت چپ بینی اش باز شود، و بالعکس. او همچنین برای رفع ترشحات پشت گلو از قرص استفاده کرد اما فایده ای نداشت. بعضی روزها شدیدتر و گاهی کمتر می شود. چه كار بايد كرد؟

    1. بهتره در اولین فرصت او را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ببرید تا معاینه حضوری دقیقی انجام شود. تشخیص این مورد از راه امکان خطا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *