درمان زخم رحم

زخم رحم (Cervicits) نوعی التهاب شایع در بانوان است که در دهانه رحم ایجاد می شود و عموما بدون علامت است. از این رو، حتما به صورت منظم نزد متخصص زنان و زایمان ویزیت شده تا در صورت بروز، سریعا درمان شوید. در حقیقت، نتیجه عدم درمان این بیماری عفونت لگن است که عوارض آن ناباروری، درد مزمن لگن یا حتی سرطان خواهد بود.

اگر شما نیز با سرویسیت یا زخم دهانه رحم روبه روبه شده اید و به دنبال روشی مناسب برای درمان زخم رحم هستید، با ما همراه باشید.

به صورت دقیق تر، زخم دهانه رحم چیست و شامل چه مواردی می شود؟

منظور از زخم دهانه رحم، التهابی است که در آن محل ایجاد می شود و علت آن یکی از موارد زیر است:

  • عفونت
  • حساسیت و سوزش
  • آسیب به سلول هایی که دهانه رحم را پوشانده اند.

بافتی که بر اثر عفونت یا تحریک به وجود آمده است معمولا قرمز رنگ و متورم است و به راحتی پس از تماس خونریزی خواهد کرد.

تشخیص علت ایجاد سرویسیت بسیار حائز اهمیت است زیرا نه تنها کارآمدترین روش درمان را پیش پای شما قرار می دهد بلکه در پیشگیری از بروز دوباره آن نیز موثر خواهد بود البته عدم درمان، تبعات جبران ناپذیری در بارداری یا بانوان باردار نیز خواهد داشت یعنی نه تنها می تواند عامل ناباروری باشد بلکه در دوران حاملگی روی جنین نیز تاثیرگذار است بنابراین درمان زخم رحم را در اولویت قرار دهید.

علت ایجاد زخم دهانه رحم چیست؟, درمان زخم رحم

دهانه رحم در کجا قرار دارد ؟

از قسمت های ناحیه تناسلی بانوان است. دهانه رحم بخش باریک و پایین ترین نقطه رحم است که به بالای واژن متصل شده است که با نام دیگر گردن رحم نیز شناخته میشود و عدم توجه به آن باعث بیماری هایی میشود و تنها قسمتی که پزشک متخصص معاینه میکند دهانه رحم است.

در هنگام زایمان طبیعی این دهانه رحم شما باز شده و نوزاد شما میتواند از آن خارج شود.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

به صورت کلی التهاب های شدید به دلیل عفونت هایی است که بر اثر فعالیت های جنسی منتقل می گردد از جمله بیماری های مقاربتی که در ایجاد زخم دهانه رحم نقش دارند عبارتند از:

  • گونوره (سوزاک)
  • کلامیدیا
  • تبخال دستگاه تناسلی (هرپس تناسلی)
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسما و یوریپلاسما

البته نتیجه تست بیشتر بانوانی که به این بیماری مبتلا می شوند مثبت نیست و این امر به معنای احتمال بروز زخم دهانه رحم به دلایل غیر عفونی از جمله موارد زیر است:

  • داشتن آلرژی به برخی از مواد شیمیایی موجود در اسپرمیسیدها، پلاستیک لاتکس کاندوم و …
  • تحریک یا آسیب ناشی از تامپون، پساری، جراحی هایی که در آن ناحیه انجام می شود (مثل عمل سرکلاژ یا جدا کردن جفت سر راهی) یا استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مانند دیافراگم.
  • عدم تعادل باکتری های واژن؛ باکتری های مفید و طبیعی در واژن در کنار باکتری های مضر قرار گرفته اند و عدم تعادل در تعداد آنها باعث بروز زخم دهانه رحم و بیماری واژینوز باکتریال می شود.
  • عدم تعادل هورمونی؛ میزان استروژن کم یا پروژسترون بالا، توانایی بدن در حفظ سلامت بافت دهانه رحم را مختل کرده و پس از ایجاد بیماری، درمان زخم رحم را دشوار می کند.
  • سرطان یا درمان آن؛ در موارد نادر پرتودرمانی یا سرطان ممکن است علت ایجاد این عارضه باشد.بنر دکتر در منزل

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

بیشتر بانوانی که دچار زخم در دهانه رحم خود می شوند، علائمی ندارند و پزشک در چکاپ ها و آزمایشات منظم متوجه این امر می شود. به همین منظور، انجام همیشگی معاینات پزشک، توجه به مطالب پیشنهادی از سوی دکتر و رعایت نکات بهداشتی برای زنان باردار به پیشگیری از بروز این بیماری بسیار کمک خواهد کرد.

با این حال، گروه دیگری نیز وجود دارند که یک سری نشانه هایی را تجربه می کنند که عبارتند از:

  • ترشحات خاکستری یا زرد کم رنگ در واژن یا ترشحات بسیار با بوی بد
  • خونریزی های غیرطبیعی از واژن مانند خونریزی پس از هر رابطه جنسی یا بین دو دوره قاعدگی
  • احساس درد شدید در هنگام رابطه جنسی
  • احساس درد و سوزش در زمان دفع ادرار، تکرر ادرار
  • در موارد نادر تب و احساس درد در ناحیه لگن و شکم

چه مواردی احتمال بروز این عارضه را بیشتر می کند؟

اگر یکی از موارد زیر را داشته اید، احتمال ابتلا بالاتر رفته و روند درمان زخم رحم طولانی تر خواهد شد:

  • رابطه جنسی بدون کاندوم داشتید
  • اخیرا چندین شریک جنسی داشته اید
  • قبلا به این بیماری مبتلا شده اید

تحقیقات نشان داده است که علائم زخم دهانه رحم در 8 تا 25 درصد از بانوانی که پیش تر به آن مبتلا شده بودند، مجددا شعله ور خواهد شد و افرادی که موارد بالا را دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا قرار دارند و باید به التهابات خود توجه بیشترزی داشته باشند و در مدت زمان های کوتاه تری به معاینه لگنی بپردازند.

زخم دهانه رحم چطور تشخیص داده می شود؟

در صورتی که متخصص تشخیص دهد شما دچار این عارضه شده اید، تست و معایناتی از لگنتان گرفته خواهد شد. نتایج این آزمایشات تشخیص و تعیین نوع درمان زخم رحم را دقیق تر و کارآمدتر می سازد. در برخی از موارد نیز پزشک با کشیدن یک گوش پاک کن و جمع آوری ترشحات واژینال، تست باکتری یا ویروس موجود در آنجا، سعی در ارزیابی حساسیت آن ناحیه و میزان خونریزی آنجا می کند. البته سابقه روابط جنسی شما نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای مثال:

  • تا به حال چند شریک جنسی داشته اید.
  • آیا به هنگام رابطه جنسی از ابزارهای پیشگیری استفاده می کنید؟ اگر بله از کدامشان؟

اگر هم علائمی را تجربه نمیکردید اما حامله بودید یا ریسک ابتلا به این عارضه در شما بالا بود، معاینات و تست هایی انجام خواهد شد تا خیال شما و پزشک از سلامتی شما آسوده شود.

رایج ترین درمان زخم رحم, علائم زخم حم

رایج ترین درمان زخم رحم

در صورتی که عفونت ایجاد شده در دهانه رحم به دلیل رابطه جنسی و بیماری های مقاربتی نیست، به درمان خاصی نیز نیاز نخواهید داشت ولی اگر به عفونت دچار شدید، اولین کار برای درمان زخم رحم پیشگیری از شیوع آن به لگن و لوله های فالوپ است اگر هم باردار هستید، عفونت نباید به جنین برسد.

بسته به نوع روند ایجاد عفونت و این عارضه، متخصص ممکن است یکی از روش های درمان زیر را تجویز کند:

  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروس

علاوه بر آن، راهکارهایی نیز به همسرتان داده خواهد شد تا احتمال بروز دوباره این بیماری به حداقل برسد توجه داشته باشید در صورتی که همسرتان در حال درمان است بهتر است از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

درمان زمانی اهمیت پیدا می کند که به HIV مبتلا باشید زیرا زخم های موجود در دهانه رحم میزان ویروسی که از این ناحیه ترشح می شود را بالا می برد که نتیجه آن افزایش احتمال ابتلای همسر یا شریک شما به HIV است.

در موارد نادر نیز اگر التهاب در سرطان دهانه رحم ایجاد شود فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد میشود و پزشک این درمان را توصیه میکند برای این کار از روش کرایوتراپی استفاده میکنند.

لازم به ذکر است درمان های غیردارویی در این زمینه چندان جوابگو نیستند و حتی در شرایطی ممکن است علائم را شدت ببخشند از این رو حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر هم پس از ویزیت، علائم رو به بهبودی نرفتند حتما با پزشک خود مشورت نمایید ممکن است پزشک در نوع درمان زخم رحم و داروها تغییر ایجاد کند.

بنر دکتر در منزل

عوارض زخم دهانه رحم

زخم در دهانه رحم یکی از عارضه های شایع و معمولا بدون علامت میان بانوان است. از آنجایی که عفونت ایجاد شده می تواند دیگر ارگان ها را نیز درگیر کند و تبعات جبران ناپذیری را به همراه بیاورد، درمان زخم رحم را جدی گرفته و برای بهبودی هر چه سریع تر حتما به پزشک مراجعه کنید.

زخم دهانه رحم میتواند درصورت پبشرفت و عدم درمان به موقع آن باعث بروز عوارضی میشود که عبارت اند از :

اگر دهانه رحم عفونی شود ممکن است باعث احتمال انتقال به رحم شود

باعث مشکلات در باروری میشود

بروز درد های مزمن و بیماری های التهابی در لگن

باعث افزایش خطر ابتلا به HIV از طریق شریک آلوده میشود

بیماری پریوتونیت

زخم دهانه رحم در دوران بارداری نیز میتواند باعث بروز مشکلاتی شده و میتواند مسائل جدی ای را برای فرد ایجاد کند که لکه بینی و خونریزی در ادرار، عفونت در ریه ها و چشم جنین، سقط جنین و زایمان زود تر از موعد از عوارض آن می باشند.

چه کار کنیم دچار زخم دهانه رحم نشویم؟

با رعایت نکات زیر، احتمال بروز این عارضه را به حداقل خواهید رساند:

  • به هنگام رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.
  • در صورتی که به بیماری های مقاربتی مبتلا شدید، با پزشک خود راجع به سلامت همسر یا شریک خود نیز صحبت کنید. شاید آنها نیز نیاز به درمان داشته باشند.
  • مواد شیمیایی که احتمالا به آنها آلرژی دارید را بشناسید.
  • در صورت مصرف تامپون یا کاپ قاعدگی، طریقه استفاده صحیح از آنها را بدانید.
  • برای انتخاب روش پیشگیری از بارداری، با متخصص مشورت کنید.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید، قند خون خود را کنترل کنید.
  • به صورت منظم معاینه و چکاپ شوید.

زخم در دهانه رحم یکی از عارضه های شایع و معمولا بدون علامت میان بانوان است. از آنجایی که عفونت ایجاد شده می تواند دیگر ارگان ها را نیز درگیر کند و تبعات جبران ناپذیری را به همراه بیاورد درمان زخم رحم را جدی گرفته و برای بهبودی هر چه سریع تر حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

برخی بیماری های دستگاه تناسلی علائم خاصی ندارند و فرد متوجه بروز آن نمیشود و اگر درمان به موقعی برای فرد انجام شود عوارض جدی کمتری ایجاد میشود.

شما میتوانید با مراجعه منظم به پزشک سلامتی خود را تضمین کنید زیرا وضعیت سلامتی شما به طور مرتب زیر نظر پزشک کنترل میشود پس پیشگیری بهترین درمان است.

3 پاسخ

  1. من دچار زخم دهانه رحم شدم و الان در طول درمانمم آیا میتونم استخر برم؟؟؟

    1. چون که استخر محیط مرطوبی است و انتقال عفونت با وجود زخم بیشتره بهتر است در طول درمان از استخر استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *