کودک از چه سنی می‌تواند آموزش شنا ببیند؟

آیا فکر می‌کنید ماهی کوچک شما شنا کردن را دوست دارد؟ اگر علائم ذکر شده در این مقاله را در مورد کودک خود مشاهده کردید، به این معنی است که او آمادگی شرکت در کلاس‌های شنا را دارد و بهتر است با دقت و با توجه به نکات زیر، آموزش شنای مناسب را انتخاب کنید.

سن مناسب آموزش شنا در کودکان

اگر کودک شما مانند ماهی در آب بازی می‌کند، وقت آن است که او را در کلاس شنا ثبت نام کنید. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، آموزش و یادگیری شنا برای کودکان خردسال یا حتی بزرگترها ضروری نیست، بنابراین نباید کودک خود را مجبور به شرکت در کلاس شنا کنید.

اگر فرزند دلبند شما دوست دارد در فضایی بزرگتر از وان بازی کند، دلیلی برای به تعویق انداختن آموزش شنا وجود ندارد. در واقع، برخی شواهد نشان می‌دهد که کودکان بالای یک سال در صورت دریافت آموزش رسمی شنا، احتمال غرق شدن کمتری دارند و این واقعیت دلیل قانع‌ کننده‌ای برای ثبت نام فرزندتان در کلاس‌های شنا در اسرع وقت است.

زمان مناسب آموزش شنا برای کودکان

اگر کودک بلد باشد دستورالعمل ها را دنبال کند و به آنها عمل کند، هماهنگی خوبی در حرکات خود داشته باشد و از نظر عاطفی آماده باشد (از آب نترسد)، تقریباً تمام نشانه‌های یادگیری شنا را دارد. در این صورت بهتر است فرزندتان را در کلاس‌های آمادگی شنا ثبت نام کنید تا حرکات و مهارت‌های اولیه شنا مانند شیرجه و دوچرخه را بیاموزد. برای شروع به دنبال کلاس‌های کوچک (کمتر از 6 کودک) باشید. حتماً فرزند خود را در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که از نظر ایمنی و سلامت مورد تأیید و نظارت هستند.

توصیه‌های کلاس‌های آموزش شنا

کودکان 6 ماه تا 3 سال

به دنبال کلاس‌هایی باشید که در آن والدین و فرزندان همراه هم شرکت می‌کنند و توسط یک مربی متخصص مدیریت می‌شوند. مربیان در این کلاس‌ها مواردی مانند ورود و خروج از آب، ساختن حباب، حرکت به جلو و شیرجه زدن در پشت را آموزش می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها مسئول آموزش اصول ایمنی آب به والدین هستند.

کودکان 3 تا 4 سال

می‌توانید از کلاس‌هایی استفاده کنید که کودکان با والدین یا بدون آن شرکت کنند. بهتر است کلاسی را پیدا کنید که علاوه بر آموزش پارو زدن، بر آموزش رفتار ایمن در استخر نیز تمرکز و تأکید داشته باشد.

پرستار کودک درخواست دهید

 

کودکان 4 تا 5 سال

کودکان این رده سنی در صورتی که با آب آشنا باشند و به آن عادت کنند، کلاس‌های 30 دقیقه ای به مدت 8 تا 10 هفته توصیه می‌شود تا کودک مهارت‌های لازم را بیاموزد و در نهایت بتواند حرکات دست را به صورت همزمان و هماهنگ انجام دهد.

مهمترین نکته در مورد آموزش شنا

هرگز تصور نکنید که کودک بدون شما در این کلاس‌ها امن است و احتمال غرق شدن وجود ندارد. هیچ مربی یا حتی نجات غریق نمی‌تواند مانند والدین کودک را در آب تماشا کند.

نکات آموزش شنا به کودکان

وقتی کودک نزدیک یا داخل استخر است، والدین باید همیشه در دسترس او باشند. بهتر است از وسایل کمکی شنا مانند تیوب یا قمقمه شناور استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر از این وسایل استفاده می‌کنید، باید همیشه در کنار کودک خود در آب باشید؛ زیرا نمی‌توانید برای جلوگیری از غرق شدن به این وسایل اعتماد کنید.

وسایل مورد نیاز برای شنا کردن کودک در استخر

پوشک استخری: پوشک‌هایی هستند که در آب متورم نمی‌شوند و چسب و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند تا ادرار و مدفوع کودک را وارد آب نکنند.

اسباب ‌بازی‌های آبی: برای سرگرم کردن بچه‌ها در استخر، اسباب ‌بازی‌های ضد آب که روی آب شناور هستند تهیه کنید.

حوله: برای خشک کردن کودک به یک حوله نرم نیاز دارید.

بطری شیر و تنقلات: یک بطری شیر و میوه‌های تازه مانند موز همراه خود داشته باشید؛ زیرا کودک شما بعد از استخر گرسنه می‌شود.

لباس اضافی: لباس‌های اضافی را برای فرزندتان به استخر بیاورید.

فواید ورزش شنا برای کودکان

شنا برای کودکان بسیار مفید است. علاوه بر افزایش رفاه عاطفی به آن‌ها کمک می‌کند تا تعادل خود را حفظ کنند. پیاده روی در آب باعث تقویت عضلات پا می‌شود. از سوی دیگر، شنا به کودکان اعتماد به نفس و استقلال می‌دهد. به گونه ای که از توانایی‌های خود راضی باشند.

شنا و بازی در آب نیز می‌تواند ذهن کودک را باز کند. برای او شادی و سرگرمی به ارمغان می‌آورد و از همه مهم‌تر اشتهای کودک را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، شنا فواید جسمی و روانی زیادی دارد ولی در صورتی که به صورت اصولی و طبق برنامه خاص انجام نشود می‌تواند موجب آسیب‌ های شایع کودکان را در پی داشته باشد.

سن مناسب برای یادگیری و آموزش شنا در کودکان

جنین به مدت 9 ماه در مکانی مرطوب رشد می‌کند، بنابراین اگر نوزاد در آب قرار گیرد می‌تواند راه برود و زندگی کند، اما این توانایی فقط برای ساعات اولیه است. با افزایش سن به تدریج این توانایی در کودک کاسته می‌شود. از 6 ماهگی یا بعد از یک سالگی می‌توانید کودک را با آب آشنا کنید. به این ترتیب کودک در آغوش پدر یا مادرش وارد آب می‌شود و از آن لذت می‌برد.

سن مناسب برای آموزش شنا در کودکان

 

توجه داشته باشید که والدین به هیچ وجه نباید کودک را از خود جدا کنند بلکه کودک باید با آب در دستان پدر یا مادرش در تماس باشد. زیرا کودک در این سن کنترل زیادی روی حرکات خود ندارد تا بتواند بازی کند. بازی خاص بهترین سن برای آموزش شنا به کودکان تا 4 سالگی است، بنابراین مهارت‌های شنا را نمی‌توان به کودکان زیر چهار سال آموزش داد. برای یادگیری شنا، کودک باید خود را در آب نگه دارد تا بتواند فنون صحیح شنا را بیاموزد.

ورزش‌های مناسب کودکان بالای 2 سال در آب

به نظر شما اگر کودکان شما بالای 2 سال است و می‌توانند راه بروند چه ورزش‌هایی را می‌توانند در آب انجام دهند؟

زمانی که کودک قادر به راه رفتن باشد و می‌تواند کمی راه برود و در آب بازی کند می‌توان او را به استخر برد، البته نمی‌توان کودک را تنها گذاشت و در مدت زمانی که او در آب حضور دارد بودن والدین یا بزرگسال دیگری در کنارش الزامی است.

در این سن می‌توانید توپ بازی را در آب شروع کنید. آن‌قدر که توپ را در آب می‌اندازید تا کودک آن را بگیرد. همچنین می‌توانید به کودک اجازه دهید انواع اسباب بازی‌های پلاستیکی را داخل آب برده و با آنها بازی کند. اما شما نمی‌توانید به کودک خود شنا را زیر 4 سال آموزش دهید.

این به این دلیل است که آب قابلیت بلعیده شدن و ورود به ریه‌ها و دستگاه گوارش را دارد. به علاوه در این سن هنوز هماهنگی عضلات و سیستم عصبی ایجاد نشده است و کودک نمی‌تواند فنون شنا را بیاموزد؛ در نتیجه فشار قوی بر روی عضلات کودک وارد می‌شود.

نه تنها شنا، بلکه هر ورزش دیگری در دوران کودکی نباید به کودک فشار بیاورد و در او استرس ایجاد کند. اصرار والدین برای یادگیری این گونه بازی‌ها در سنین پایین کودک را از بازی منصرف می‌کند و در بزرگسالی دنبال آن نمی رود.

توصیه‌های ایمنی در زمان شنا کردن کودکان

  1. کودک را در آب تنها نگذارید، حتی در آب عمیق یا در حمام کودک، زیرا ممکن است نوزاد در عرض 30 ثانیه غرق شود
  2. هنگام بازی با نوزاد نباید سر خود را در آب فرو کنید و در کل بهتر است سر نوزاد را با آب نزنید زیرا ممکن است آب حاوی مواد شیمیایی، کلر یا آلودگی باشد. وارد سیستم تنفسی و گوارشی کودک می‌شوند و برای کودک مشکل ایجاد می‌کنند.
  3. گرفتگی دماغ کودک یا آبریزش دماغ بعد از استخر رفتن نرمال و طبیعی است، مخصوصا اگر کلر زیاد باشد یا آب استخر دمای پایین داشته باشد. ولی تکرار آن ممکن است باعث تحریک و تورم شود که به سینوزیت تبدیل می‌شود.
  4. از آنجایی که کودکان نمی‌توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند، در صورتی که ادرار یا مدفوع آن در آب ریخته شود آلوده می‌شود، باید لباس شنای مخصوص داشته باشند تا از آلودگی آب جلوگیری شود. با این کار سلامت کودکان تحت تأثیر این امر قرار نخواهد گرفت و به خطر نمی‌افتد.
  5. نکته مهم دیگر توجه به آلودگی آب و محیط اطراف استخر است. اگر آب آلوده باشد و چندین روز بدون تمیز کردن استفاده شود می‌تواند منبع عفونت باکتریایی شده و وارد سینوس‌ها و ریه‌های کودکان شود و باعث عفونت سینوسی و ریه و همچنین منبع عفونت قارچی شود و عفونت قارچی روی پوست ایجاد کند. این مشکل حتی می‌تواند منجر به عفونت مایکوباکتریایی هم شود.
  6. از سوی دیگر، کودکان خردسال، به ویژه دختران، ممکن است در معرض خطر عفونت ادراری باشند. توصیه می‌شود تا حد امکان کودک را به استخرهای استاندارد ببرید یا یک استخر بادی کوچک پر از مقدار کمی آب در خانه تهیه کنید.

نکات مهم آموزش شنا به کودکان

شرایط نامناسب برای بردن کودک به استخر

اسهال: اگر کودک شما اسهال دارد، کودک خود را به استخر نبرید زیرا بهترین پوشک هم نمی‌تواند از ورود باکتری‌هایی که می‌توانند آب استخر را آلوده کنند، جلوگیری کند.

عفونت گوش: شنا خطر عفونت مجرای گوش خارجی را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر کودک شما قبلاً عفونت گوش دارد، او را به شنا نبرید زیرا این مشکل را دو چندان می‌کند.

سرفه و سرماخوردگی: یکی دیگر از عوامل مؤثر در آلودگی آب استخر آبریزش بینی و سرفه است و آب سرد می‌تواند سرماخوردگی کودک شما را بدتر کند.

عفونت‌های چشمی: شنا کردن عفونت‌های چشمی کودک را تحریک می‌کند و میکروب‌ها را به افراد دیگر منتقل می‌کند.

آسم، آلرژی و اگزما: زمانی که کودک شما آسم یا آلرژی دارد، او را به استخر نبرید زیرا کلر موجود در استخر وضعیت او را بدتر می‌کند. اگر فرزندتان اگزما دارد، بسیار مراقب باشید و به پزشک مراجعه کنید.

معایب شنا کردن کودکان در استخر

شنا یا آب تنی در استخر معایبی نیز دارد که یکی از مهمترین معایب آن حساسیت به کلر آب است. زیرا اگر کلر وارد سوراخ تنفسی کودک شود باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی در او می‌شود.

ورود کلر به آب  در سطح غیر استاندارد باعث آلرژی جدی تر خواهد شد. اگر کودکان مبتلا به آسم به استخرهای دارای کلر بالا بروند، دچار آلرژی در بینی، به ویژه در ریه‌ها، با علائمی مانند سرفه و مشکل در تنفس می‌شوند؛ بنابراین، اگر فرزندتان را به استخر می‌برید، او را به استخری ببرید که در آن میزان کلر آب به طور مرتب اندازه‌گیری شود.

پرستار کودک درخواست دهید

یکی دیگر از معایب بردن کودکان به استخر این است که اگر کودک وارد استخری با آب آلوده شود که چندین روز بدون تمیز کردن از آن استفاده شود، می‌تواند منبع عفونت باکتریایی باشد و وارد سینوس‌ها و ریه‌های کودکان شده و باعث ایجاد عفونت ریه شود.

 

هنگامی که آب استخر منبع عفونت قارچی است و با پوست تماس پیدا می‌کند می‌تواند باعث عفونت‌های مایکوباکتریایی هم باشد. این عفونت‌ها به آرامی به سطح پوست می‌آیند و باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شوند.

اگر کودکان هم‌زمان وارد استخر شوند ممکن است برخی از آنها به دلیل بی اختیاری آب را آلوده کنند و آب استخر مرتب تعویض نشود و سیستم تصفیه و نظافت وجود نداشته باشد. استخری که در آن اثر فعالیت ویروس‌های خاص مانند آدنوویروس ایجاد شود پس از استفاده باعث بیماری‌های گوارشی در بین کودکان خواهد شد.

مراقبت از کودک در استخر

1- از بردن کودکان استخرهای کلردار خودداری کنید.

2- مراقب باشید و از وسایل برقی اطراف حمام که فرزندتان در معرض خطر با آنها است دوری کنید.

3- آموزش کمک‌های اولیه برای احیای یک فرد در حال غرق شدن را حتماً به صورت جدی یاد بگیرید.

4- نوزاد را در آب تنها نگذارید، حتی در آب کم عمق یا حمام نوزاد، زیرا اگر نوزاد 30 ثانیه در آب غوطه ور شود، غرق می‌شود.

5- کودک هنگام بازی نباید سر خود را در آب قرار دهد زیرا ذرات شیمیایی، کلر یا آلودگی احتمالی آب وارد دستگاه تنفسی و گوارشی او می‌شود و برای او مشکل ایجاد می‌کند.

6- نوزادان باید با پوشک مخصوص شنا به داخل آب بروند، زیرا نمی‌توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند و می‌توانند آب را آلوده کنند که برای سلامتی خود و سایر کودکان خطرناک است.

آسانیسم بهترین مرکز مشاوره برای تربیت کودک شما

آموزش شنا به کودکان باید زمانی انجام شود که کودک آمادگی و تمایل خود را برای شنا نشان دهد. اگر کودک شما دوست دارد در استخر در آب بازی کند، می‌توانید آموزش شنا را شروع کنید. بسیاری از کودکان دوست دارند حمام کنند و در آب بازی کنند و در آب غوطه ور شوند و از این فعالیت‌ها لذت می برند، بنابراین می‌توانید کودک خود را به استخر ببرید و اجازه دهید این کار را تحت مراقبت شما انجام دهد. به این ترتیب او به تدریج شنا را آموزش می‌بیند.

اگر تصمیم داشتید برای کودک خود پرستاری بگیرید به شما توصیه می‌کنیم با متخصصین مرکز مشاوره آسانیسم با شماره 02191304433 تماس گرفته و  با کم‌ترین هزینه پرستار کودک در منزل مورد نیاز خود را استخدام کنید. برای مراقبت از کودک خود قادرید از خدمات پرستاری در منزل آسانیسم استفاده کنید. تیم حرفه ای ما برای شما یک پرستار کودک در تهران اعزام کرده تا به خوبی از فرزند شما مراقبت شود و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه داده شود.

6 پاسخ

  1. سلام یه دختر 4 ساله دارم که خیلی به شنا علاقه داره. به نظرتون الان زود نیست بفرستمش کلاس شنا؟ لطفاً راهنماییم کنید.

    1. سلام، نه اصلاً دوست عزیز. این سن بهترین زمان یادگیری این ورزش هستش. ولی به شما توصیه می کنیم کلاس هایی را انتخاب کنید که ایمنی بالایی دارند و اگر مقدور باشد خودتون هم بتونید در کنار فرزندتون باشید تا در مراحل اول مشکلی براشون پیش نیاد.

  2. سلام میخواستم از مطالب خوب سایتتون تشکر کنم که همه اطلاعات مورد نیاز را به وضوح و کامل توضیح میدن. من خیلی از مشکلات تربیتی فرزندم رو با مطالب شما به خوبی تونستم حل کنم.

    1. سلام ممنون از نظرتون. خوشحالیم که سهم کوچکی از این کار بزرگ را تونستیم داشته باشیم.

    1. بهتر است از این وسیله استفاده کنید و کودکتان در روز های اولیه از آن استفاده کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *