پیرگوشی و کاهش شنوایی در سالمندان

همه افراد با افزایش سن، تغییرات زیادی در نحوه عملکرد بدن خود تجربه می کنند. کاهش شنوایی و پیرگوشی می تواند یکی از این تغییرات باشد.کاهش شنوایی به دلیل افزایش سن، یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری به عنوان پیرگوشی نیز شناخته می شود. گرچه این بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما در صورت عدم درمان می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بسزایی بگذارد.

این مشکل معمولا برای افراد 65 سال به بالا اتفاق می افتد و از هر سه نفر به طور میانگین یک نفر دچار این مشکل می شود. اما برخی از افراد نمی خواهند اعتراف کنند که شنوایی آن ها دچار مشکل شده است. کاهش شنوایی یک مشکل شایع ناشی از سروصدا، افزایش سن، بیماری و وراثت است. افرادی که دچار کم شنوایی هستند مکالمه با دوستان و خانواده برایشان دشوار است. این افراد در شنیدن زنگ در و هشدارها نیز با مشکل روبرو می شوند.

افراد مسن که نمی توانند خوب بشنوند معمولا افسرده و منزوی می شوند. زیرا از اینکه نمی فهمند چه چیزی گفته می شود ناامید یا خجالت زده می شوند. مطمئناً این افراد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند. اگر یکی از نزدیکان شما سالمند هستند و ساکن تهران هستید، گرفتن یک پرستار سالمند در منزل تهران به شما کمک زیادی می کند.

در صورتی که مشکلات شنوایی درمان نشوند بدتر خواهند شد. اگر مشکل شنوایی دارید، به پزشک مراجعه کنید. سمعک، آموزش ویژه، داروهای خاص و جراحی از جمله روش های درمانی است که می تواند به شما کمک کند. طبق مطالعات افراد مسن با کم شنوایی بیشتر از بزرگسالان با شنوایی طبیعی به زوال عقل مبتلا می شوند. توانایی های شناختی (از جمله حافظه و تمرکز) در این افراد سریع‌تر کاهش می یابد.

دلایل کاهش شنوایی در سالمندان

دلایل کاهش شنوایی در سالمندان

پیرگوشی به تدریج و با گذشت زمان اتفاق می افتد. تغییرات مختلف در گوش داخلی می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. این موارد شامل:

  • تغییرات در ساختار گوش داخلی
  • تغییرات جریان خون در گوش
  • اختلال در اعصاب مسئول شنوایی
  • تغییراتی در نحوه پردازش گفتار و صدا در مغز ایجاد می شود.
  • آسیب به موهای ریز گوش که مسئول انتقال صدا به مغز هستند.

کاهش شنوایی مربوط به سن همچنین می تواند به دلیل مسائل دیگر نیز ایجاد شود، از جمله:

  • دیابت
  • فشار خون
  • ویروس ها و باکتری ها (از جمله اوتیت میانی عفونت گوش)
  • بیماری قلبی، سکته، آسیب مغزی یا تومور نیز بر شنوایی شما تأثیر می گذارد.
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • استفاده از داروهای خاص مانند داروهای «اتوتوکسیک»
  • وراثت: در برخی از مواقع در سن های بالا خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، در اتوسکلروز که تصور می شود یک بیماری ارثی است، رشد غیر طبیعی
  • استخوان از عملکرد صحیح ساختارهای داخل گوش جلوگیری می کند.
  • سیگار کشیدن

علائم کاهش شنوایی چیست؟

در صورت روبه رویی با این موارد باید به پزشک مراجعه کنید:

  • مکالمه از طریق تلفن برای شما سخت می شود.
  • به سختی می توانید مکالمه را وقتی دو یا چند نفر صحبت می کنند دنبال کنید.
  • غالباً از مردم می خواهید آنچه را که می گویند تکرار کنند.
  • صدای تلویزیون را آنقدر بلند می کنید که دیگران شکایت می کنند.
  • فکر می کنید دیگران غر می زنند.
  • صدای زنان و کودکان را به درستی متوجه نمی شوید.

پیرگوشی در سالمندان

انواع کاهش شنوایی

کاهش شنوایی انواع مختلفی دارد. در برخی مواقع می تواند یک مشکل خفیف باشد که در آن فرد بعضی از صداهای بلند را نمی ‌شنود.
کاهش شنوایی دو دسته کلی دارد:

کاهش شنوایی حسی – عصبی هنگامی رخ می دهد که به گوش داخلی یا عصب شنوایی آسیب برسد. این نوع کاهش شنوایی معمولاً دائمی است.

کاهش شنوایی رسانایی زمانی اتفاق می افتد که امواج صوتی نتوانند به گوش داخلی برسند. علت آن معمولا تجمع چرک گوش یا سوراخ شدن پرده گوش است. درمان پزشکی یا جراحی معمولاً می تواند این مشکل را حل کند.
از دست دادن شنوایی ناگهانی
ناشنوایی ناگهانی، از دست دادن سریع شنوایی است. که می تواند یک باره یا در طی یک دوره حداکثر 3 روزه برای فرد اتفاق بیفتد. اگر شما یا کسی که می شناسید دچار کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی می شود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کاهش شنوایی مربوط به سن  پیرگوشی

پیرگوشی یا کاهش شنوایی مربوط به سن، با بزرگ تر شدن فرد به تدریج بروز می کند. این بیماری می تواند ارثی باشد یا به به دلیل تغییراتی در گوش و عصب شنوایی ایجاد شود. پیرگوشی تحمل صداهای بلند یا شنیدن صحبت های دیگران را برای فرد دشوار می کند.

کاهش شنوایی مربوط به سن معمولاً در هر دو گوش رخ می دهد و به طور مساوی بر آنها تأثیر می گذارد. در این مورد شنوایی به طور تدریجی کم می شود و به همین دلیل، فرد متوجه مشکل خود نمی شود. در این شرایط شما می توانید از خدمات نگهداری بیمار در منزل موسسه آسانیسم استفاده کنید.

زنگ زدن در گوش یا وزوز گوش

وزوز گوش در افراد مسن نیز شایع است. به طور معمول به عنوان زنگ زدن در گوش توصیف می شود، اما می تواند مانند خش، خش نیز به نظر برسد. این صدا شاید از یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود و بلند یا نرم باشد. وزوز گوش گاهی اوقات اولین علامت کاهش شنوایی در افراد مسن است.

زنگ زدن گوش یک علامت است نه یک بیماری. چرک گوش یا مشکلات سلامتی مانند فشارخون بالا و آلرژی یا عارضه جانبی یک دارو می تواند دلایل بروز این مشکل باشد.

درمان پیرگوشی در سالمندان

چگونه با پیرگوشی کنار بیاییم؟

اگر علائم کم شنوایی مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر در شنیدن مشکل دارید بدون خجالت به اطرافیان اطلاع دهید و از آنها بخواهید واضح تر و بلندتر صحبت کنند.
مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به مشاوری حرفه ای مراجعه کنید. پزشک خانواده شما شاید بتواند مشکل شنوایی شما را تشخیص دهد و درمان کند. در صورت نیاز پزشک شما را به متخصصان دیگری مانند متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی سنجی ارجاع می دهد.

کاهش شنوایی مربوط به سن یک بیماری پیشرونده است. این بدان معنی است که با گذشت زمان بدتر می شود. اگر شنوایی خود را از دست بدهید، دائمی خواهد بود. حتی اگر کم شنوایی با گذشت زمان بدتر شود، استفاده از وسایل کمکی مانند سمعک می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.برای مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل می توانید از خدمات موسسه آسانیسم استفاده کنید.

درمان پیرگوشی

هیچ درمانی برای کاهش شنوایی مربوط به سن وجود ندارد. در صورت تشخیص این بیماری، پزشک برای بهبود شنوایی و کیفیت زندگی با شما همکاری می کند. پزشک معمولا موارد زیر را توصیه می کند:

  • سمعک که به شما کمک می کند بهتر بشنوید.
  • دستگاه های کمکی، مانند تقویت کننده های تلفن
  • آموزش زبان اشاره یا لب خوانی (برای کاهش شنوایی شدید)

در برخی موارد، پزشک کاشت حلزون را توصیه می کند. این یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که با جراحی در گوش شما کاشته می شود. کاشت حلزون می تواند صداها را تا حدی بلندتر کند، اما شنوایی طبیعی را بازیابی نمی کند. این گزینه فقط برای افرادی که کاهش شنوایی شدید دارند استفاده می شود.

کاهش روند پیرگوشی

کند شدن روند پیرگوشی

شاید نتوانید از کاهش شنوایی مربوط به سن جلوگیری کنید. با این حال، می توانید برای جلوگیری از بدتر شدن آن اقداماتی انجام دهید. اگر دچار کاهش شنوایی مرتبط با سن هستید، این نکات را امتحان کنید:

  • از قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند خودداری کنید.
  • در مکان هایی که صدای بلند وجود دارد از محافظ گوش استفاده کنید.
  • اگر دیابت دارید قند خون خود را کنترل کنید.

استخدام پرستار سالمند در منزل می‌تواند با مراقبت صحیح از سالمند، از بدتر شدن وضیعت شنوایی جلوگیری کند.

در صورت بروز علائم کم شنوایی مربوط به سن، سریعاً از پزشک خود کمک بگیرید. با افزایش ضعف شنوایی، به احتمال زیاد توانایی درک گفتار خود را از دست می دهید. با این حال، اگر به دنبال درمان زود هنگام باشید، شاید این توانایی را حفظ کنید یا از دست دادن آن را به حداقل برسانید. استخدام پرستار سالمند در منزل در کاهش روند پیرگوشی تاثیرگذار است.

4 پاسخ

  1. پدرم چند وقتیه که همش میگه گوشم صدا می کنه. به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. وزوز گوش در سنین بالا بیشترشایع است. معمولاً به عنوان صدای زنگ در گوش توصیف می شود این صدا می تواند در یک یا هر دو گوش شنیده شود و می تواند بلند یا ملایم باشد.
      وزوز گوش یک علامت است نه یک بیماری و علایمی مانند عفونت گوش یا فشار خون بالا و آلرژی یا عوارض جانبی دارو می تواند باعث این مشکل شود.

  2. مادر بزرگم دچار پیر گوشی شده به نظرتون با کمک سمعک این مشکل حل میشه؟

    1. هیچ درمانی برای کم شنوایی ناشی از افزایش سن وجود ندارد. در صورت تشخیص، پزشک برای بهبود شنوایی و کیفیت زندگی سالمند برای او سمعک تجویز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *