چالش های سالمندی را بشناسیم

پیر شدن می‌تواند ترسناک به نظر برسد. سفید شدن مو، پیدایش چین و چروک‌ها، فراموش کردن نام‌ها و آدرس‌ها و بروز بیماریها و مشکلات جسمی متعدد همگی چالش های سالمندی متعددی را ایجاد می‌کند. افزایش سن می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. هر چه پیرتر می‌شویم امیدواریم زندگی ما راحت تر شود.

ما بازنشستگی را زمانی در زندگی خود پیش بینی می‌کنیم که سرانجام بتوانیم آرامش داشته باشیم. در حالی که دوران بازنشستگی و رهایی ازدغدغه‌های روزمره می‌توانند یکی از بهترین سال‌های زندگی ما باشند، اما همیشه نگرانی‌هایی برای سالمندان وجود دارد.

با توجه به اینکه سالمندان 12 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تا سال 2050 به سرعت به بیش از 22 درصد می‌رسند، درک چالش ‌های پیش روی افراد سالمند بسیار مهم است. همچنین تشخیص اقدامات پیشگیرانه‌ای که بتواند از بروز چالش‌ها و مشکلات آنها جلوگیری کند، بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور خدمات نگهداری از سالمند در منزل با مراقبت و نظارت دقیق بر سبک زندگی سالمندان به حل چالش‌های آنها می‌پردازد. در ادامه به چالش های سالمندی خواهیم پرداخت:

 چالش های سالمندی

درگیری با بیماریهایی مزمن متعدد از چالش های سالمندی

براساس شورای ملی سالمندان، حدود 92 درصد از سالمندان حداقل یک بیماری مزمن و 77 درصد حداقل دو بیماری دارند. بیماریهای قلبی، سکته، سرطان و دیابت از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماریهای مزمن سلامتی هستند که سالانه دو سوم مرگ و میر را ایجاد می‌کنند. مرکز ملی پیشگیری از بیماریهای مزمن و ارتقاء سلامت، ملاقات با یک پزشک برای یک معاینه پزشکی سالانه، حفظ یک رژیم غذایی سالم و انجام روتین ورزش برای کمک به مدیریت و یا جلوگیری از بیماریهای مزمن توصیه می‌کند. چاقی یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن است و انجام این فعالیت‌های سبک و ایجاد عادات سالم در زندگی می‌تواند به کاهش چاقی و بیماریهای مزمن مرتبط کمک کند.

بروز اختلالات شناختی در سالمندان و مراقبت پرستاری

سلامت شناختی بر توانایی فرد در تفکر، یادگیری و به خاطر سپردن متمرکز است. رایج ترین مسئله اختلالات شناختی که سالمندان با آن روبرو هستند، زوال عقل، آلزایمر و از دست دادن عملکردهای شناختی است. تقریباً 47.5 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند. پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال 2050 تقریباً به سه برابر می‌رسد. شایع ترین شکل زوال عقل بیماری آلزایمر است.

براساس اعلام موسسه ملی سالمندان، سایر بیماریها و بیماریهای مزمن پرخطر مانند دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، اچ آی وی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند. در حالی که هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما داشتن یک برنامه درمانی و  مصرف داروهایی برای مدیریت این بیماریها از پیشرفت اختلالات شناختی سالمندان جلوگیری می‌کند. همچنین خدمات پرستاری بیمار در منزل با فعال نگه داشتن سالمند و تغییر شیوه زندگی او به بهترین نحو از آنها مراقبت می‌کند.

مشکلات روان سالمندان باید درمان شود

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 15 درصد بزرگسالان بالای 60 سال از اختلال روانی رنج می‌برند. یک اختلال روانی رایج در میان سالمندان افسردگی است که در هفت درصد از افراد مسن رخ می‌دهد. متأسفانه، این اختلال روانی غالباً تشخیص داده نمی‌شود و تحت درمان قرار نمی‌گیرد.

بد نیست بدانید که بزرگسالان مسن بیش از 18 درصد از مرگ و میر ناشی از خودکشی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. از آنجا که افسردگی می‌تواند از عوارض جانبی بیماریهای مزمن باشد، مدیریت و درمان این بیماریها به پیشگیری از آن  کمک می‌کند.

علاوه بر این، ترویج سبک زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده و از همه مهم‌تر وجود یک پرستار سالمند در منزل می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

وجود بیماری های متعدد در سالمندی

سقوط و زمین خوردن سالمندان از چالش های سالمندی

هر 15 ثانیه یک بزرگسال مسن در اثر زمین خوردن و سقوط در اورژانس بستری می‌شود. یک فرد سالخورده هر 29 دقیقه در اثر زمین خوردن می‌میرد و همین مسئله علت اصلی آسیب دیدن افراد مسن است.

از آنجا که افزایش سن باعث کوچک شدن استخوان‌ها و از بین رفتن قدرت و انعطاف پذیری عضلات می‌شود، افراد سالخورده بیشتر مستعد از دست دادن تعادل، شکستگی استخوان‌ها و لگن  هستند.

دو بیماری که منجر به ضعف در سالمندان می‌شوند و آنها را مستعد زمین خوردن و سقوط می‌کند، پوکی استخوان و آرتروز است. با این حال خطر سقوط اجتناب ناپذیر نیست. پرستاری از سالمند بیمار در منزل با انجام آموزش، تشویق سالمند به افزایش فعالیت بدنی و تغییرات ایمنی در خانه از سقوط سالمندان جلوگیری می‌کنند.

بی توجهی و سوء تغذیه سالمندان از چالش های سالمندی

سوء تغذیه در افراد مسن بالای 65 سال اغلب تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماریها در سالمندان مانند ضعف سیستم ایمنی بدن و ضعف عضلانی شود. دلایل اصلی سوء تغذیه می‌تواند از دیگر چالش های سالمندی در افراد مسن ناشی شود. به عنوان مثال مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل ممکن است غذا خوردن را فراموش کنند. همچنین افسردگی، اعتیاد به الکل، محدودیت‌های غذایی، کاهش ارتباط اجتماعی و درآمد محدود همگی باعث سوء تغذیه می‌شود. پرستاری از سالمند در منزل با تعهد به تغییرات اندک در رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کاهش مصرف چربی و نمک اشباع، می‌تواند به مسائل تغذیه‌ای در افراد مسن کمک کند.

تنهایی سالمندان را جدی بگیرید

با افزایش سن افراد مسن حساس‌تر شده و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. تنهایی و انزوا و چالش های اصلی دوران سالمندی است. معمولاً افراد سالمند دوستان خود را به علت بیماری آلزایمر یا حتی مرگ از دست می‌دهند.

در این دوران صرف وقت با دوستان و اعضای خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تنهایی و بی توجهی به افراد مسن، عوارض مخربی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که به دلیل مشغله‌های کاری و مسئولیت‌های فراوان فراموش می‌کنید که به والدین سالمند خود سر بزنید، خدمات مراقبت و نگهداری سالمند در منزل کمک حال شما خواهد بود.

بروز اختلالات حسی از چالش های سالمندی

بروز اختلالات حسی از چالش های سالمندی

اختلالات حسی، مانند بینایی و شنوایی، در افراد مسن بالاتر از 70 سال بسیار شایع است. براساس گزارش CDC  مرکز کنترل پیشگیری از بیماریها از هر شش بزرگسال یک نفر دارای ضعف بینایی است و از هر چهار نفر یک نفر دارای کم شنوایی است. خوشبختانه هر دوی این مسائل به راحتی توسط وسایلی مانند عینک یا سمعک قابل درمان هستند. انتخاب درست عینک یا سمعک برای سالمندان اهمیت فراوانی دارد.

سلامت دهان و دندان سالمندان را نادیده نگیرید

سلامت دهان و دندان که اغلب از چالش های سالمندی است و نادیده گرفته می‌شود، یکی از مهمترین موضوعات سالمندان است. مرکز کنترل پیشگیری بیماریها CDC گزارش می‌کند که بهداشت دهان و دندان که در 25 درصد از افراد بالای 65 رعایت نمی‌شود.

مشکلاتی مانند حفره و پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به مشکل در حفظ رژیم غذایی سالم، عزت نفس پایین و سایر شرایط سلامتی شود. مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان در ارتباط با افراد مسن شامل خشکی دهان، بیماریهای لثه و سرطان دهان است. با انجام معاینات منظم دندانپزشکی می‌توان این شرایط را کنترل و یا از آنها جلوگیری کرد.

با این وجود دسترسی به مراقبت از دندان برای سالمندان به دلیل از دست دادن بیمه دندانپزشکی پس از بازنشستگی یا معایب اقتصادی ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل پیشگیری بهترین درمان است.

پرستار سالمند در منزل با نظارت دقیق بر کنترل بهداشت دهان سالمندان پس از هر وعده غذایی از بروز مشکلات دندان جلوگیری می‌کند.

نقش همدم سالمند در رفع چالش های سالمندی

بی اختیاری ادرار و یبوست از چالش های سالمندی است

بی اختیاری و یبوست هر دو دوران سالمندی شایع هستند و می‌توانند کیفیت زندگی افراد مسن را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر تغییرات مرتبط با سن، اینها ممکن است عارضه‌ای از موارد قبلی باشد که در بالا ذکر شد، مانند عدم استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و رنج بردن از بیماریهای مزمن سلامتی. در نظر داشته باشید که حفظ وزن سالم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای جلوگیری از این مسائل مربوط به سلامت افراد مسن بسیار اهمیت دارد.

برای درمان اغلب چالش های سالمندی درمان‌های پزشکی موثر وجود دارد و افراد مسن نباید از گفتگو با پزشکان خود خجالت بکشند. تهیه مواد غذایی، مراجعه به ویزیت پزشک، حتی کارهای کوچک از قبیل نظافت منزل با افزایش سن دشوارتر می‌شوند و ممکن است نیاز به کمک روزانه یا استفاده از خدمات نگهداری از سالمند داشته باشیم. یافتن کمک خوب می‌تواند یک چالش باشد. آسانیسم این نیاز شما را درک می‌کند و برای جلوگیری از چالش های سالمندی راه حل‌های متعددی دارد. کارشناسان ما به بهترین نحو شما را راهنمایی می‌کنند و با توجه به شرایط شما پرستار سالمند ارزان را معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *