دلایل عفونت گوش در کودکان

آیا فکر می کنید کودکتان به درستی صحبت های شما را نمی شنود، یا از گوش او چرک و ترشحات غیرطبیعی خارج می شود، بوی بدی از گوش او احساس می کنید و در برخی شرایط نیز تب بالای 38 درجه را تجربه می کند؟ اگر این علائم را مشاهده کردید، احتمالا گوش کودک شما عفونت کرده است. با ما همراه باشید تا دلایل عفونت گوش در کودکان را با یکدیگر بررسی کنیم.

همه چیز راجع به عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش، وجود التهاب در گوش میانی است که به دلیل حضور باکتری در آن محل رخ داده است. این اتفاق زمانی می افتد که مایعی پشت پرده گوش تجمع پیدا کند. احتمال بروز عفونت در هر فردی وجود دارد، اما کودکان نسبت به این امر آسیب پذیرتر اند. به طوریکه از هر 6 کودک، 5 نفر از آنها پیش از تولد 3 سالگی خود حداقل یک بار به آن مبتلا خواهد شد.

این امر بیان می کند که عفونت گوش یکی از شایع ترین دلایلی است که والدین و فرزندانشان را به مطب پزشک می کشاند. البته اگر امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی را ندارید و کودکتان نیز از وجود عفونت در گوش خود اذیت می شد، پلتفرم خدمات پرستاری در منزل آسانیسم می تواند با اعزام پزشک متخصص به منزل، دلایل عفونت گوش در کودکان را تشخیص داده و نگرانی های شما را از این بابت برطرف نماید.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟ دلایل عفونت گوش در کودکان

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

عفونت گوش در سه نوع تقسیم بندی می شود که علائم متفاوتی از یکدیگر نیز دارند:

اوتیت میانی حاد

رایج ترین نوع عفونت گوش، اوتیت میانی حاد است که در آن بخش هایی از گوش میانی علاوه بر عفونت، دچار تورم می گردد. مایعی نیز پشت پرده گوش جمع می شود. این عفونت باعث بروز گوش درد و بعضا تب در کودکان خواهد شد.

اوتیت میانی همراه با افیوژن

این نوع عفونت معمولا بدون علامت است و زمانی اتفاق می افتد که مدت زمانی از بروز عفونت گذشته و مایع در پشت پرده گوش محبوس شده باشد. پزشک متخصص تنها با استفاده از تجهیزات به خصوصی قادر به دیدن این امر است.

اوتیت میانی مزمن همراه با افیوژن

این نوع زمانی اتفاق می افتد که مایع در گوش میانی برای مدت زمان طولانی باقی بماند یا هر چند وقت یکبار در آنجا جمع شود؛ بنابراین یکی از عمده ترین دلایل عفونت گوش در کودکان همین مایع جمع شده در پشت پرده گوش است. البته در این نوع ممکن است خبری از عفونت نیز نباشد؛ اما می تواند میزان شنوایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

چطور متوجه شویم فرزندمان به عفونت گوش مبتلاست؟

معمولا عفونت در بچه ها زمانی اتفاق می افتد که هنوز صحبت کردن را یاد نگرفته اند. به همین منظور، اگر فرزند شما هنوز قادر به گفتن جمله گوشم درد می کند نیست، به دنبال نشانه های زیر باشید:

  • دست کشیدن روی گوش ها
  • گریه، کج خلقی یا بی قراری
  • ایجاد اختلال در خواب
  • تب؛ به خصوص در کودکان کم سن و سال تر و نوزادان
  • خروج ترشحات غیرطبیعی از گوش
  • عدم داشتن تعادل
  • مشکلات شنیداری یا عدم پاسخدهی به صداهای اطراف

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟

عامل ایجاد عفونت در گوش باکتری است و معمولا پس از ابتلا کودک به گلودرد، سرماخوردگی یا دیگر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی رخ می دهد. حال اگر عفونت دستگاه تنفسی باکتریایی باشد، همان باکتری نیز در گوش میانی گسترش پیدا می کند. ولی اگر ویروس عامل ایجاد این عفونت باشد، باکتری به عنوان عفونت ثانویه به گوش میانی منتقل گردیده و موجب تجمع مایع در پشت پرده گوش می شود. رایج ترین دلایلی عفونت گوش در کودکان همین موارد هستند.

به همین دلیل، بهتر است پس از ابتلا به هر نوع بیماری و عفونتی از خود درمانی پیشگیری کرده و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنیم. در صورت عدم درمان، عفونت گوش به وجود خواهد آمد. البته خوشبختانه این عفونت قابل درمان است اما اگر بی علامت بوده و برطرف نشود، میتواند تبعات جبران ناپذیری را در سلامت فرزندتان داشته باشد.

اگر هم به خاطر ویروس کرونا یا احتمال ابتلا به ویروس های دیگر تمایلی به رفتن به مراکز درمانی شلوغ را ندارید، می توانید با استفاده از سرویس دکتر در منزل پلتفرم خدمات پرستاری در منزل آسانیسم، هر چه سریع تر برای بهبود سلامت گوش فرزندتان اقدام کنید.

سوراخ کردن گوش یکی از علل عفونت گوش در کودکان

سوراخ کردن گوش در کودکان که باعث عفونت گوش می شود در میان نوزادان بسیار رایج است زیرا باکتری ها می توانند از طریق زخم شدن وارد گوش شده و باعث عفونت گوش شوند بنابراین پزشکان توصیه می کنند والدین به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

یکی از دلایل اصلی عفونت گوش در کودکان استفاده از دست های آلوده، لمس دست های کثیف، استفاده از گوشواره های تنگ، زبر و بلند است که در اثر کشیدن باعث ایجاد خراش می شود میتواند از عوامل ایجاد آن باشد.

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟ درمان عفونت گوش

چرا کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش اند؟

چندین مورد وجود دارد که باعث می شود کودکان نسبت به دیگر افراد در برابر عفونت گوش حساس تر باشند. این موارد عبارتند از:

  • لوله استاش به عنوان رابط میان گوش میانی و حلق عمل می کند و در حالت عادی ابعاد این لوله در کودکان بسیار کوچکتر از بزرگسالان خواهد بود. از آنجایی که تجمع مایع در گوش میانی یکی از اصلی ترین دلایلی عفونت گوش در کودکان است و این لوله نیز طول کمی دارد، خروج این مواد از گوش بسیار سخت تر از بزرگسالان خواهد شد.حال اگر لوله استاش متورم شده یا توسط مخاط به وجود آمده به دلیل سرماخوردگی، بیماری و … پر شود، مایع نیز امکان خروج از گوش را نخواهد داشت.
  • کارآمدی سیستم ایمنی کودکان در مقایسه با بزرگسالان بسیار کمتر بوده و تازه در حال رشد و گسترش است. به همین منظور بدن کودکان مانند دیگر سنین قدرت مقابله با عفونت های پیش آمده را ندارد.
  • یکی از وظایف آدنوئید یا لوزه سوم پاسخ به باکتری های مضری است که در بینی و دهان احتمال رشدشان وجود دارد. بعضا این باکتری ها در آدنوئید گیر کرده و باعث بروز عفونت های مزمن می شوند. عفونت هایی که به لوله استاش و گوش میانی منتقل شده و آنجا را نیز درگیر می کنند.

درمان این عفونت ها به چه شکل است؟

در ابتدا توجه داشته باشید که خود درمانی هیچ کمکی به فرزندتان نخواهد کرد. دلایل عفونت گوش در کودکان حتما باید توسط متخصص تشخیص داده شده و بر اساس آن روند درمان انتخاب شود پس از معاینه در بیشتر مواقع متخصص آنتی بیوتیکی چون آموکسی سیسیلین را تجویز خواهد کرد تا برای هفت تا ده روز کودک مصرف کند علاوه بر آن در صورت وجود درد در گوش مصرف مسکن نیز پیشنهاد خواهد شد.

حال اگر پزشک پس از معاینه قادر به تشخیص دقیق عفونت و علت آن نشد و کودکتان نیز درد چندانی را گزارش نمی کرد احتمالا پزشک توصیه خواهد کرد برای چند روزی منتظر بمانید شاید در این مدت گوش درد از بین برود.

البته اگر در این مدت پیشرفتی در وضعیت گوش کودکتان حاصل نشد پیشنهاد سازمان بهداشت به شروع دارودرمانی و استفاده از آنتی بیوتیک ها خواهد بود.

درمان عفونت گوش کودک با روش های خانگی

عفونت گوش در دوران کودکی را می توان با روش های ساده و ارزانی که عوامل بیماری زا را از بین می برد درمان کرد برخی از بهترین درمان های خانگی برای عفونت گوش میانی استفاده از روغن سیر، آب پیاز، کمپرس آب گرم را نام برد بعلاوه در درمان های گیاهی عفونت گوش موادی مانند روغن کرچک، روغن زیتون و روغن نارگیل را نام برد که به سادگی میتوان آن ها را تهیه کرد.

چقدر طول می کشد تا عفونت گوش بهبود یابد؟

یکی از سوالات پر تکرار در والدین این است که عفونت گوش چقدر طول میکشد و برای درمان آن چه مدتی باید گذرانده شود ولی باید این را بدانید که برای درمان عفونت گوش نمیتوان بازه مشخصی را در نظر داشت زیرا وضعیت سیستم ایمنی بدن در نوزادان با هم تفاوت بسیاری دارند.

پس از مراجعه به پزشک و شروع داروها، وضعیت کودک رو به بهبودی خواهد گذاشت اما اگر بعد از گذشت چند روز باز هم علائم وجود داشتند والدین یا پرستار کودک با پزشک تماس بگیرند تا دلایل عفونت گوش در کودکان به صورت دقیق تر بررسی شود در این شرایط ممکن است نوع دارو یا دوز آنها تغییر کند.

آیا می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد؟

به صورت کلی، بهترین راه برای پیشگیری از از عفونت گوش، کاهش عوامل خطرناکی است که این بیماری را در آنها به وجود می آورد. برای مثال:

  • از واکسن آنفولانزا غافل نشوید و سعی کنید به صورت سالانه این واکسن را تزریق نمایید.
  • به کودکان آموزش دهید که دستانشان را تمیز نگه دارند و به صورت مرتب بشویند. این امر باعث عدم گسترش باکتری و ویروس شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد.
  • مطالعات نشان داده کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، بیشتر به عفونت گوش مبتلا خواهند شد.
  • به دیگر کودکان نیز توجه کنید. بدین صورت که اگر همکلاسی یا همبازی فرزندتان بیمار است تا حد امکان ارتباط میان این دو کودک را محدود نمایید.

به صورت کلی، عفونت گوش در کودکان امر شایعی است که با مصرف یک دوره دارو کاملا برطرف خواهد شد. ولی توجه داشته باشید که این امر حتما باید نزد پزشک درمان شود. به طوری که دلایل عفونت گوش در کودکان توسط متخصص تشخیص داده شده و بر اساس آن دارو و دوز تعیین گردد؛ بنابراین از خوددرمانی بپزهیزید.

2 پاسخ

  1. من یک هفته ای میشه که گوشم کیپ شده و رفتم پزشک بهم قطره داده ولی قطره اصلا به درد نیمخوره و من هنوزم گوشم کیپه باید چیکار کنم؟

    1. برای حفظ سلامت گوشتان پیشنهاد میشود تا به نکاتی مثل جلوگیری از ورود آب به گوش ها و تمیز کردن گوش ها توجه کنید و اگر قطره برای گوش شما مناسب نیست بهتر است مجددا به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *