پرستاران سالمند در منزل چه وظایفی دارند ؟

با بالا رفتن سن افراد و کاهش برخی توانایی‌های آنان، با توجه به تمایل بیشتر برای انجام امورشان توسط فرزندانشان، نیاز به پرستار سالمند در منزل تهران و شهر های دیگر بیش از پیش احساس میشود. با ورود افراد به عنوان پرستار سالمند به منزل، نگرانی‌هایی از طرف خود سالمند و خانواده‌ها به وجود می‌آید. حفظ حریم شخصی افراد توسط خانواده‌ها و پرستاران، امری مهم هست. در ادامه به توضیح وظایف پرستار سالمند در منزل میپردازیم.

وظایف پرستار سالمند در منزل, پرستار سالمند در منزل

وظایف پرستار سالمند در منزل

با شروع مشکلات و ناتوانی در سلامت افراد مسن و نیازهای مراقبتی و پزشکی، پرستار سالمند گزینه‌ای مناسب برای آنهاست. افزایش امید به زندگی در این افراد جامعه رو به بهبود است. شما باید بدانید که چه انتظاراتی می‌توان از پرستار داشت. همچنین با توجه به شرایط ویژه سالمند وظایف پرستار سالمند در منزل متفاوت خواهد بود.

یک پرستار سالمند علاوه بر تجربه و دانش کافی، باید آگاهی لازم را در مورد مسائل و مشکلات یا بیماری‌های سالمند کسب کند. این آگاهی و کسب اطلاعات می‌تواند با صحبت با خود سالمند یا اعضای خانواده وی باشد.

برخی از وظایف پرستار سالمند در منزل شامل:

  • مراقبت و نگهداری از سالمند شبانه روز یا روزانه و ساعتی با توجه به نیاز و درخواست
  • کمک و انجام برخی امور برای رفع نیازهای روزانه و…
  • رعایت بهداشت و نظافت شخصی
  • یادآوری یا کمک درمانی (تمرینات ویژه بدنی، ماساژ یا تجویزهای فیزیوتراپ)
  • آماده سازی غذا و تغذیه مناسب در طول روز 
  • خانه داری
  • صحبت با فرد و حتی ایجاد انگیزه و روحیه برای بهبود سالمند در بیماری‌های خاص
  • برنامه پیاده‌روی و گردش در پارک و … با توجه به خواست و توان سالمند و اجازه خانواده
  • نظارت بر فشار خون یا قند خون سالمند
  • تعویض لباس و رسیدگی به وضع ظاهری سالمند
  • انجام کارهای مورد علاقه سالمند در اوقات فراغت (نظیر مرور خاطرات، خواندن کتاب، حل جدول و …)
  • برنامه‌ریزی درمانی و دادن دارو به بیمار و سالمند

با توجه به رشد امید به زندگی افراد سالمند در جهان و ایران، همچنین با توجه به نرخ رشد سالمندان ایران، پرستاران علاوه بر رفع موارد فیزیکی و جسمی برای سالمند، روحیه مثبت و انگیزه بالا را برای ادامه زندگی باید برای آنها ایجاد کنند.

پرستار سالمند ممکن است یک رابط میان خانواده و سالمند و پزشکان وی باشد. بنابراین حفظ روابط خوب میان این افراد مهم است. اغلب نیاز هست که پرستار برخی مسائل مراقبتی و پزشکی سالمند را به درستی و واضح توضیح دهد.

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان در سالمندان

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان در سالمندان

پوکی استخوان در سالمند از شایع ترین بیماری‌ها است، چرا که با افزایش سن، افراد با کاهش تراکم استخوان روبرو می‌شوند. در سنین سالمندی استحکام و مقاومت استخوان‌ ها کم شده و منجر می‌شود سالمندان دچار ناتوانی یا شکستگی گردند. یکی از وظایف پرستار سالمند در منزل در خصوص افرادی که دچار کاهش تراکم استخوانی یا دیگر بیماری‌هایی با عوارض عدم تعادل حرکتی شده‌اند، این است که پرستار همواره سالمند را در حرکت همراهی کند. این همراهی از طریق آگاهی های اولیه از نیازهای سالمند نشأت می‌گیرد. بنابراین پرستار سالمند تغذیه مناسب را برای وی باید در نظر داشته باشد.

عواملی مانند کم یا پرکاری تیروئید، عدم تحرک طولانی مدت بخصوص افرادی که سکته مغزی کردند، یائسگی در خانم‌ها، جذب نامناسب دستگاه گوارشی و …. در کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان موثرند. درمان این بیماری را می‌توان با تغذیه مناسب، دریافت کلسیم و ویتامین دی و خودداری از مصرف مواد غذایی مختل کننده جذب کلسیم مانند نوشیدنی و غذاهای کافئین دار و گازدار و … سرعت بخشید. همانطور که می‌دانید ورزش برای تمام سنین نیاز می‌باشد. سالمندان نیز نیاز به ورزش و شادابی دارند. از وظایف پرستار سالمند در منزل حفظ پویایی و نشاط آن‌ها است.

ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات و ستون فقرات، تحمل وزن و حفظ تعادل، ورزش‌های رایج برای افراد مبتلا به پوکی استخوان است. همچنین ساده ترین ورزش برای سالمندان با کاهش تراکم و پوکی استخوان، پیاده روی در سطوح غیر شیب دار می‌باشد. ورزش کردن باعث ترشح استروژن می‌شود که در جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان مؤثر است. توصیه می‌گردد از ورزش‌هایی که منجر به زمین خوردگی و شکستگی شده خودداری نمایند.

نقش پرستار سالمند در منزل در حفظ سلامتی سالمندان

بسیاری از سالمندان سالم همواره به فکر سلامت و تندرستی خود هستند، اما سالمندان بیمار مانند افراد آلزایمری شاید وعده غذایی یا اینکه چه چیزی برایشان مفید و مضر بوده را فراموش کرده یا اهمیت ندهند. از دیگر وظایف پرستار سالمند در منزل، رعایت سلامت تغذیه و رژیم سالمند است. تعدد بیماری‌های یک فرد سالخورده سبب شده تا تغذیه و رژیم غذایی ویژه‌تری را داشته باشد. تامین انرژی بدن، توجه به سوخت و ساز بدن، کنترل وزن، کاهش استرس و اضطراب، بهبود و افزایش تراکم استخوان، مصرف تنقلات و آجیل متناسب و …. همه از مواردیست که در رابطه با افراد پا به سن گذاشته باید رعایت شود.

مراقبان سالمند ما فرصتی برای استراحت اعضای خانواده و کاهش استرس آنها فراهم می‌کنند. همچنین می‌توانند در انجام مسئولیت‌های خاص نیز کمک کنند. وظایف پرستار سالمند در منزل شامل کمک به حمام رفتن، آماده سازی غذا، حمل و نقل، کارهای سبک خانه و غیره است. علاوه بر این، سالمندان را در انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌شان همراهی می‌کنند. هدف ارائه دهندگان خدمات مراقبت سالمند در منزل آسانیسم  کمک به حفظ سلامت عاطفی و روحی سالمندان و خانواده آن‌ها است. برای اطلاع از شرایط و انواع خدمات مراقبتی و نگهداری سالمند در منزل و آگاهی بیشتر از وظایف پرستار سالمند در منزل با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید.

آسانیسم تمام مناطق تهران را تحت پوشش دارد؛ برای مثال اگر ساکن سعادت آباد تهران هستید، می‌توانید از سرویس پرستار سالمند در منزل سعادت آباد آسانیسم استفاده کنید.

علاوه بر این، آسانیسم به تمام مناطق کرج، سرویس پرستار سالمند در کرج را ارائه می‌دهد.

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد وظایف پرستار سالمند از ما پرسیده اید. اگر نیاز به توضیحات بیشتر بود، با ما تماس بگیرید.

مراقبت و نگهداری از سالمند، کمک به انجام برخی از امور منزل، تهیه غذا و نظارت به مصرف صحیح داروها از جمله وظایف پرستار سالمند در منزل است. جهت کسب اطلاعات بیشتر وبلاگ را مطالعه کنید.

اگر میخواهید امور منزل مثل نظافت و آشپزی توسط پرستار انجام شود، زمان استخدام به کارشناسان آسانیسم اطلاع دهید تا پرستاری متناسب با شرایط شما اعزام کنند.

اگر سالمند شما تنها زندگی می کند و برای انجام کارهای روزانه اش به کمک نیاز دارد، یا دچار بیماری هایی مانند آلزایمر، بیماری های شناختی و حرکتی و پوکی استخوان باشد به پرستار سالمند در منزل نیاز دارید.

کمک به حمام رفتن، حمل و نقل، همراهی سالمندان در انجام فعالیت های مورد علاقه شان، توجه به رژیم غذایی و مصرف صحیح داروها تنها بخشی از خدمات مراقبتی پرستار سالمند در منزل آسانیسم است.

4 پاسخ

    1. برخی از سالمندان به مراقبت شخصی 24 ساعته و 7 روزه نیاز دارند؛ زیرا قادر به رسیدگی به امور خود نیستند. پرستاری 24 ساعته برای سالمندان، علاوه بر مراقبت از سالمندان، به سالمندان نیز خدماتی از جمله کارهای خانه مانند نظافت منزل و خرید سالمندان ارائه می دهد. یک پرستار سالمند 24 ساعته نیز وظیفه پخت غذای سالمندان را بر عهده دارد.

  1. نکاتی که برای تعیین و انتخاب نوع وظایف پرستار سالمند در منزل لازمه چیه؟

    1. در ابتدای کار تصمیم بگیرید که شما یا عزیزتان برای فعالیت های روزانه به چه نوع کمکی نیاز دارید.
      قبل از تصمیم گیری باید نیازهای خود را درک کنید. هنگامی که این نیازها را شناسایی کردید، می توانید آنها را با کمک و خدمات موجود مقایسه کنید. ماهانه با تهیه یک لیست هفتگی و روزانه از همه چیزهایی که برای عزیزتان نیاز دارید شروع کنید. این به شما تصویر واضحی از سطح مراقبت مورد نیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *