بهداشت و سلامت

اکثرا وقتی مناسبتی یا بزرگداشتی هست یادآوریها به ذهنمان خطور میکند! روز جهانی بهداشت نیز همینطور، پس بهتر است نکاتی درباره اهمیت بهداشت در زندگیمان وحفظ سلامتیمان یاد بگیریم واز آنها عادت بسازیم. بهداشت و سلامتی دست به دست هم داده و در هر سنی برای ایجاد راحتی و آرامش مهم هستند. در این میان سالمندان با یک ریسک دو برابر رو به رو هستند، چرا که نسبت به افراد دیگر آسیب‌پذیر ترند.

بی توجهی به بهداشت والدین مسن یک عامل خطر برای زودهنگام برای پیدایش مشکلات دیگر برای توانایی مراقبت از آنها است. افراد مسن که تمایل دارند مستقل بمانند باید بهداشت را به خوبی رعایت کنند و ارزش خاصی برای آن قائل باشند تا سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند. همچنین حفظ بهداشت کودکان از نکات حائز اهمیتی است که در روند رشد آنها تاثیر بسازیی دارد. 

برای مراقبت از این گروههای آسیب پذیر نباید موضوع رعایت بهداشت را بی اهمیت بدانیم و باید همه تلاش خود را به کار بسته تا با توجه به نکات بهداشت  به بهترین نحو عزیزانمان را در برابر بسیاری از بیماری ها، ابتلا به عفونت و دیگر خطرات احتمالی مصون بداریم. بهداشت فردی خوب یکی از موثرترین راه‌ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری های گوارشی است.

بهداشت و سلامت, اهمیت ویژه رعایت بهداشت در نگهداری از سالمندان, اهمیت بهداشت پوست, رعایت نکات بهداشتی در کودکان را جدی بگیریم, رعایت بهداشت در کودکان, رعایت بهداشت

اهمیت ویژه رعایت بهداشت در نگهداری از سالمندان

چرا رعایت بهداشت در نگهداری از سالمند  بیشتر از همه اهمیت دارد؟ هر چه سنمان بالاتر می رود، سیستم ایمنی مان ضعیف تر می شود  و مدت بیشتری طول می کشد تا به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها را بپردازد. برخی اوقات حتی  بدن افراد مسن نمی‌توانند عوامل بیماری زای مهاجم را تشخیص دهد. به همین دلیل،

جمعیت سالمند ما به طور ویژه در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دارند و برای جلوگیری از گسترش ویروس و میکروب‌ها در تسهیلات مراقبت از سالمندان، باید اقدام‌های لازم صورت گیرد .

برای همه ما اهمیت دارد که سالمندان عزیزمان، یک فرد سالمند خوشحال، سالم و ایمن باشند. تشویق و کمک به حفظ بهداشت و نظافت شخصی، برای توانمند کردن فرد مسن برای احساس بهتر آن‌ها و نیز حفظ  عزت نفس آن‌ها ضروری است.

همه ما می‌خواهیم که سالمندان عزیزمان سالم و راحت باشند. اما با گذشت سن، آنان کاهش توانایی  خود در حفظ بهداشت شخصی را تجربه می‌کنند. اما  ما باید به آنان کمک کرده و با نگهداری از سالمند خود به خوبی این دوران را برای عزیزان آسان‌تر کنیم و راحتی، آرامش و عزت نفس را برایشان ایجاد کنیم. در ادامه به مواردی می پردازیم که بیش از پیش به اهمیت بهداشت در سالمندان پی خواهیم برد.

توجه به بهداشت در سالمندان و کمک کردن به آن‌ها مزایای زیر را همراه دارد:

ایجاد حس راحتی و آرامش آنان می شود

همه این حس را تجربه کردیم که وقتی حتی یک روز از حفظ بهداشت فردی خود غافل می شویم برایمان ناراحت کننده است و باعث ایجاد حس بی قراری و عدم تحمل در ما می شود و می دانیم که پس از پاکیزگی و رسیدگی به خود چقدر احساس نشاط، سرزندگی و حال خوب داریم. حال به این فکر کنید که رعایت نکردن بهداشت و ناپاکیزگی می تواند برای سالمندان عزیزمان چقدر آزار دهنده باشد.

به طور حتم دوست داریم که عزیزانمان هم از این حس برخوردار باشند. پس با انجام برخی کارهای کوچک مانند حمام کردن می توانیم این حال خوب را برایشان ایجاد کنیم. اگر نگران هستید که به تنهایی از پس آن برنمی آیید بهتر است از خدمات پرستاری آسانیسم کمک بخواهید و آرامش را برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید.

به آنان کمک می کند تا سالم بمانند

همه مان می دانیم که داشتن سلامتی یک ثروت و ارزش است پس باید برای حفظ آن کوشا باشیم. افراد سالمند به دلیل بیماریهای زمینه ای که دارند، بیشتر در معرض عفونت و بیماری هستند، بنابراین ایجاد محیطی بدون هر گونه میکروب و آلودگی و تمییز نگه داشتن و حفظ بهداشت شخصیشان نقش پررنگی برای حفظ سلامت جسمی و روانی آنان دارد.

اعتماد به نفس را در آنان ایجاد می کند

بر خلاف تصور عموم داشتن ظاهر مناسب و پاکیزه نباید با افزایش سن از بین برود. همه مان میدانیم که حفظ عزت نفس برای سالمندان عزیزمان اهمیت بالای دارد. با انجام کارهایی ساده مانند استحمام و تعویض مرتب لباس حال خوب را در آنان ایجاد کنید. این کار باعث می شود که آنان خود را بیشتر دوست داشته باشند و اعتماد به نفسشان بالاتر می رود.

به معاشرت کردن تشویق می شوند

اجتماعی باقی ماندن برای سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به آنها این امکان را می دهد که با افزایش سن خود، از نظر روحی همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و سرخورده و منزوی نشوند.

بنابراین حفظ بهداشت شخصی برای سلامتی بسیار مهم است. این امر منجر به کاهش احتمال عفونت و سایر بیماریهای مرتبط با بهداشت شخصی ضعیف شده که از مشکلات شایع در دوران سالمندی می باشد.

بالا رفتن کیفیت زندگی با رعایت بهداشت

اما هنگامی که صحبت از حمایت از افراد مسن یا مراقبت شخصی آنان از خود می شود، اوضاع کمی مشکل می شود. بسیاری اوقات، افراد مسن توانایی مراقبت از خود را از دست می دهند و این موضوع برایشان چالش بر انگیز است و می تواند منجر به افسردگی و ناراحتی شان شود.

بعضی مواقع، بزرگسالان مسن بیش از حد می‌ترسند و یا نگران انجام ابتدایی ترین وظایف بهداشتی خود هستند. مانند اینکه هنگام استحمام سر بخورند یا از پس نظافت لباس هایشان بر نیایند.این موارد می‌توانند باعث ایجاد استرس روانی بزرگی در آنان شود.

چطور در بهداشت سالمند به او کمک کنیم؟

این ما فرزندان هستیم که باید به آنان به بهترین نحو توجه کنیم و از آنان مواظبت کنیم. بنابراین می‌توانیم:

  • فضاهای زندگی و محیط اطراف را تمیز و بهداشتی نگه دارید.
  • به آنان احترام بگذارید سعی کنید کارهایی مانند استحمام  را با روش خودشان انجام دهید تا احساس راحتی داشته باشند
  • محیط اطرافشان را ایمن نگه دارید که روشنایی کافی و خشک بودن سطح زمین از مهم ترین آنان است زیرا عدم رعایت این نکات منجر به شکستگی لگن و مشکلات دیگر در این عزیزان می شود
  • ممکن است در برقراری ارتباط با این عزیزان دچار مشکل شوید. صبور باشید و سعی کنید تا آنجا که می توانید نیاز آنها را برطرف سازید.

اگر برای انجام نکات گفته شده که از اهمیت بالایی برخوردارند، دچار مشکل شدید می توانید از مشاوره با مراقبان سلامت کمک گیرید.

همان طور که اشاره شد مهم‌ترین دلیل داشتن و رعایت بهداشت حفظ سلامت جسمی و روانی است. هر چه مسن تر می شویم سیستم ایمنی ما به اندازه قبل قوی نیست و این به این معناست که ویروس ها و میکروب بیشتر از هر موقعی دشمن بدن ما خواهند بود.

بسیاری از داروهایی که در گروه سالمندان رایج است، باعث می‌شوند که پوست سست و شکننده شود و راه را برای ورود  میکروب‌ها آسان‌تر می کند. پس گوش ‌به ‌زنگ باشید و با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده و یا صابون ضد باکتری ورود میکروب‌ها و دیگر عوامل بیماری زا به حداقل برسانید.

رعایت نکات بهداشتی در کودکان را جدی بگیریم

همانطور که ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، پیش‌گیری بهتر از درمان است. این به خصوص زمانی است که نوبت به کودکان می‌رسد. کودکان کوچک شما برای تجربه دنیا و کشف آن در شرایط خودشان هیجان‌زده هستند، اما در این میان ممکن است نکات بهداشتی نادیده گرفته شود.

شیوع بیماری مربوط به عدم بهداشت فردی در کودکان بیشتر نمایان است چون آن‌ها هنوز اصول رعایت نکات بهداشتی را به درستی نمی دانند و نمی توانند به خوبی از خود مراقبت کنند. در حالی که در محیط مدرسه یا در یک منطقه بازی در معرض بسیاری از میکروب‌ها قرار دارند.

رعایت نکات بهداشتی در کودکان را جدی بگیریم, رعایت بهداشت در کودکان, بهداشت و سلامت, رعایت بهداشت

درحالیکه جلوگیری از معرض قرار گیری در برابر تمام میکروب‌ها غیرقابل‌اجتناب است، می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید تا کودک خود را برای دنیای بیرون آماده کنید.

عادات بهداشتی خوب در مراقبت از کودک کلید تضمین ایمنی فرزند شما و دیگر کودکانیست که با آن‌ها تعامل دارند. کودکتان باید بتواند عادات  بهداشتی زیر را به خوبی یاد بگیرد:

  • بهداشت دهان و مسواک زدن
  • استحمام مداوم
  • بهداشت موی سر
  • بهداشت بیرون از خانه

والدین، پرستار کودک در منزل و همسالان می‌توانند به طور قابل توجهی برکودکان تاثیر بگذارند. آموزش درست بهداشت به کودکان بهترین راه برای جلوگیری از شیوع عفونت و دیگر اختلالات در آنان است. اصول بهداشت باید بخشی از زندگی روزمره شود. بهترین راه برای والدین این است که به فرزندان خود در مورد بهداشت خوب آموزش دهند.

خیلی وقت‌ها متاسفانه، به دلیل مشغله‌های فراوان در توجه به بهداشت کودک کم کاری می‌کنیم و عادات درست را به فرزند خود آموزش نمی‌دهیم. برای همین خیلی از شرکت‌های معتبر پرستاری در تهران خدماتی حرفه‌ای و مقرون به صرفه به شما عزیزان می‌دهند که یکی از آن‌ها پرستاری از بچه است.

پرستار بچه می‌تواند با گذاشتن وقت لازم و با حوصله عادات درست بهداشتی را به فرزند شما آموزش دهد. برای بهره‌گیری از خدمات حرفه‌ای و بی نظیر آسانیسم با شماره 02191304433 تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *