افسردگی و دانستنی های آن

غم و اندوه، احساس کمبود و از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌های روزمره برای همه ما آشنا است. اما اگر آنها ادامه داشته باشند و زندگی ما را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند، ممکن است دچار دپرسی و اختلال خلقی شویم. افسردگی نوعی اختلال خلقی است که مستلزم احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن علاقه و انگیزه نسبت به زندگی است.

این مورد متفاوت از نوسانات خلقی است که افراد به طور مرتب به عنوان بخشی از زندگی روزمره تجربه می‌کنند. وقایع عمده زندگی، مانند جدایی یا از دست دادن شغل، می‌تواند منجر به افسردگی شود. Depression یک مشکل مداوم است و یک مسئله گذرا نیست.

این بیماری می‌تواند چندین هفته، ماهها یا سالها ادامه داشته باشد. باید برای درمان هر چه سریع‌تر آن اقدام کنید تا از بروز عوارض حاد جلوگیری شود. با استفاده از انواع شرکت پرستاری سالمند این مسیر را تنها طی نکنید.

افسردگی چیست؟

اختلال خلقی افسردگی ممکن است به عنوان احساس غم و اندوه، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیت‌های روزمره فرد دخالت دارد. به دلیل افزایش تنش و پیچیدگی‌های زندگی روزمره این بیماری در مجامع امروزی به نسبت شایع است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زند که در سال‌های 2013 از سال 2016، 8.1 درصد از بزرگسالان آمریکایی در سنین 20 سال و بالاتر Depression داشته‌اند.

افراد به روش‌های مختلفی Depression را تجربه می‌کنند. این موضوع ممکن است در کار روزانه شما تداخل ایجاد کند، در نتیجه باعث از دست رفتن وقت و بهره وری کمتر شما شود. همچنین می‌تواند بر روابط و ابتلا به برخی بیماری مزمن تأثیر بگذارد. بیماریهایی که به دلیل افسردگی می‌تواند بدتر شود عبارتند از:

  • آرتروز
  • آسم
  • بیماری قلب و عروقی
  • سرطان
  • دیابت
  • چاقی

افسردگی, افسردگی چیست؟, علائم افسردگی, انواع افسردگی, درمان افسردگی, افسردگی شدید, افسردگی در زنان, افسردگی در مردان, عوامل افسردگی, افسردگی نوجوانان, افسردگی در کودکان, Depression

علائم افسردگی چیست؟

  • روحیه افسرده
  • کاهش علاقه یا لذت از فعالیتهای که همیشه آنها را دوست می‌داشتید
  • از دست دادن میل جنسی
  • تغییر در اشتها
  • کاهش وزن یا افزایش آن به طور غیر عمدی
  • خیلی زیاد یا کم خوابیدن
  • اضطراب، بیقراری
  • کند شدن حرکات و گفتار
  • خستگی یا از بین رفتن انرژی
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • در فکر کردن، تمرکز کردن یا تصمیم گیری مشکل دارید
  • افکار مکرر از مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی از ذهنتان می‌گذرد

علل افسردگی چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

دلیل ایجاد افسردگی به طور دقیقی مشخص نیست، زیرا این امر به ترکیبی منحصر به فرد از عوامل ژنتیکی و شرایط محیطی بستگی دارد. عوامل زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد که شمال موارد زیر می‌شود:

  • ساختار بدنی یا شیمیایی مغز
  • سابقه افسردگی در خانواده
  • تاریخچه سایر اختلالات (اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه)
  • وقایع استرس زا، آسیب زا (سوءاستفاده، مسائل مالی، فوت یک فرد محبوب)
  • تغییرات هورمون (چرخه قاعدگی، بارداری)
  • برخی داروهای خاص (خواب آور، داروی فشار خون)

تفاوت افسردگی با غم و اندوه و ناراحتی

Depression چیزی بیش از احساس غم و اندوه است. هر کسی هر از گاهی احساس ناراحتی می‌کند، اما اَفسردگی جدی‌تر است. در واقع یک اختلال خلقی است که با احساس طولانی غم و اندوه و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره مشخص می‌شود.

مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا تجربیات پایان یک رابطه برای تحمل فرد دشوار است. طبیعی است که احساس غم و اندوه در پاسخ به چنین شرایطی بروز کند. کسانی که در این شرایط قرار می‌گیرند ممکن است خود را “افسرده” توصیف کنند. اما غمگین بودن به معنای افسُردگی نیست. روند اندوه برای هر فرد طبیعی و بی‌نظیر است و برخی از همان ویژگی‌های افسردگی را از خود نشان می‌دهد. آنها همچنین از نظری مهم متفاوت هستند:

  • در غم و اندوه، داشتن احساساتی دردناک موج می‌زند که غالباً با خاطرات مثبت شخص از دست داده یا سایر وقایع در هم می‌آمیزد. در افسردگی عمده (ماژور) داشتن خلق و خوی طبیعی و علاقه لذت برای بیش از دو هفته کاهش می‌یابد.
  • در اندوه و ناراختی، عزت نفس فرد معمولاً حفظ می‌شود اما در افسردگی شدید، احساس بی ارزشی رایج است.
  • برای برخی از افراد مرگ یک دوست عزیز، از دست دادن شغل، قربانی یک حمله جسمی یا یک فاجعه می‌تواند Depression را به همراه آورد. با وجود برخی همپوشانی‌های بین اندوه و دپرسی، از هم متفاوت هستند. تمایز بین آنها می تواند به شما کمک کند تا کمک، پشتیبانی یا معالجه مورد نیاز خود را دریافت کنید. تشخیص و درمان این بیماری نیاز به یک همراه بیمار با تجربه را ایجاد می‌کند.

انواع افسردگی

باید بدانیم که فقط یک نوع افسردگی وجود ندارد و به صورت انواع و اشکال مختلفی به وجود می‌آید. در حالی که تعریف شدت اَفسُردگی  چه خفیف، متوسط و یا عمده (ماژور) می‌تواند پیچیده باشد، دانستن اینکه چه نوع اَفسردگی دارید، ممکن است به شما در مدیریت علائم شما کمک کند و بهترین درمان را داشته باشید. داشتن مراقب در منزل به خصوص برای افراد سالمند به شناخت هر چه سریع‌تر افسردگی سالمندان کمک خواهد کرد.

افسردگی خفیف و متوسط

افسردگی خفیف و متوسط شایعترین نوع Depression است. علائم افسردگی خفیف بیش از آنکه احساس اندوه کنید، می‌تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده و شادی و انگیزه و اعتماد به نفس را از شما بگیرد. این علائم در اَفسردگی متوسط تقویت شده و می‌توانند به کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس منجر شوند. در ادامه به نوعی از افسردگی خفیف به نام دیس تامی می‌پردازیم.

افسردگی عود کننده، خفیف (دیس تایمی)

دیس تایمی نوعی افسردگی مزمن “درجه پایین” است. بیشتر روزها، شما احساس خفیف یا متوسطی از افسردگی می‌کنید، اگرچه ممکن است دوره‌های کوتاهی یک روحیه طبیعی داشته باشید. ویژگی‌های این بیماری شامل موارد زیر است:

  • علائم بیماری دیس تایمی به اندازه علائم افسردگی ماژور قوی نیست اما طولانی مدت (حداقل دو سال) به طول می‌انجامد.
  • همچنین برخی از افراد گاهی مواردی از افسردگی عمده را علاوه بر دیس تایمی تجربه می‌کنند که این بیماری به عنوان “افسردگی مضاعف” شناخته می‌شود.
  • اگر به بیماری دیس تایمی مبتلا هستید، ممکن است احساس کنید همیشه افسرده بوده‌اید یا اینکه  فکر کنید که روحیه پایین و مداوم شما طبیعی است و همیشه همین حالت را دارید.

افسردگی شدید (ماژور)

افسردگی عمده، بسیار کمتر از افسردگی خفیف یا متوسط است و با علائم شدید و بی‌امان مشخص می‌شود. در صورت عدم درمان، افسردگی عمده به طور معمول حدود شش ماه ادامه دارد.

اَفسردگی غیرعادی

  • افسردگی آتیپیک یک زیر گروه معمول اَفسردگی عمده با الگوی علائم خاص است. بهتر از سایرین به برخی از روش‌های درمانی و داروها پاسخ می‌دهد، بنابراین شناسایی زودتر آن می‌تواند کمک کننده باشد. پرستار بیمار در شناسایی این نوع Depression به شما کمک خواهد کرد.
  • افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک در پاسخ به رویدادهای مثبت، مثلاً بعد از دریافت خبرهای خوب یا در حالی که با دوستان هستند، حالت خلقی موقتی را تجربه می‌کنند.
  • علائم دیگر اَفسُردگی آتیپیک شامل افزایش وزن، افزایش اشتها، خواب بیش از حد، احساس سنگینی در بازوها و پاها می‌باشد.

تفاوت در نحوه بروز علائم افسردگی با جنسیت و سن

افسردگی غالباً با توجه به سن و جنس علائم مختلفی را در افراد ایجاد می‌کند و این علائم  بین زنان و مردان و افراد جوان و افراد مسن به طرق متفاوتی خود را نشان می‌دهد.

افسردگی, افسردگی چیست؟, علائم افسردگی, انواع افسردگی, درمان افسردگی, افسردگی شدید, افسردگی در زنان, افسردگی در مردان, عوامل افسردگی, افسردگی نوجوانان, افسردگی در کودکان, Depression

افسردگی در مردان

مردان افسرده کمتر به احساس غرور و ناامیدی خود می‌پردازند. درعوض، آنها تمایل دارند که از خستگی، تحریک پذیری، مشکلات خواب و از دست دادن علاقه به کار و سرگرمی شکایت کنند. آنها همچنین علائمی مانند عصبانیت، پرخاشگری، رفتار بی پروا و سوء مصرف مواد را تجربه می‌کنند.

افسردگی در زنان

زنان علائمی مانند احساس گناه، احساس خواب بیش از حد، پرخوری و افزایش وزن را تجربه می‌کنند. Depression در زنان نیز در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی تحت تأثیر عوامل هورمونی قرار می‌گیرد. افسردگی پس از زایمان در 1 نفر از هر 7 زن، به دنبال زایمان، ایجاد می‌شود.

افسردگی در نوجوانان

تحریک پذیری، عصبانیت و اضطراب اغلب قابل توجه ترین علائم در نوجوانان افسرده است و نه غم و اندوه. آنها همچنین ممکن است از سردرد، معده درد یا سایر دردهای جسمی شکایت داشته باشند.

افسردگی, افسردگی چیست؟, علائم افسردگی, انواع افسردگی, درمان افسردگی, افسردگی شدید, افسردگی در زنان, افسردگی در مردان, عوامل افسردگی, افسردگی نوجوانان, افسردگی در کودکان, Depression

افسردگی در بزرگسالان مسن

بزرگسالان مسن بیشتر از علائم و نشانه‌های عاطفی افسردگی از شکایت جسمی شکایت دارند. مواردی مانند خستگی، درد و درد غیر قابل توضیح و مشکلات حافظه. آنها همچنین ممکن است از رسیدن به ظاهر شخصی خود غفلت کرده و از مصرف داروهای مهم برای حفظ سلامتی جلوگیری کنند. مراقبت در منزل به این افراد کمک می‌کند تا از عوارض حاد افسردگی در امان باشند. سالمندان مسنی که Depression دارند رسیدگی به خود را فراموش می‌کنند. در این زمان مراقبت و نگهداری سالمند در منزل به آنان یاری می‌رساند.

راهکار‌هایی برای درمان افسردگی

اَفسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی در نهایت به درمان پاسخ می‌دهند. تقریباً همه بیماران از علائم خود تسکین می یابند.هرگونه درمانی برای Depression باید همزمان با یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه منظم خواب باشد. ممکن است ساده به نظر برسد، اما اهمیت مراقبت از بدن شما قابل اغماض نیست. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین علائم افسردگی استفاده کنید.

  1. همه ما می‌توانیم زمان بیشتری به ورزش بگذاریم، اما ورزش مخصوصاً برای ذهن یک فرد افسرده بسیار مفید است. این امر شما را قادر می‌سازد تا استرس درونی خود را بهتر برطرف کنید. اندورفین‌های آزاد شده هنگام ورزش باعث تقویت ذهنی شما می‌شوند. گذشته از مزایای سلامت روان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می‌دهد که فعالیت بدنی به شما در خواب بهتر در شب نیز کمک می‌کند. وقتی افسرده هستید، خارج شدن از رختخواب می‌تواند دلهره آور به نظر برسد، چه رسد به اینکه ورزش کنید. اما انجام ورزش منظم می‌تواند به اندازه داروهای ضد اَفسردگی در مقابله با علائم افسردگی مؤثر باشد. پیاده روی کوتاهی کنید یا کمی موسیقی بگذارید و برقصید و با فعالیتهای کوچک شروع کنید.
  2. یوگا یک نوع ورزش قابل دسترس‌تر است، زیرا به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و بسیاری از حرکات آن نیاز نفس گیر نبوده و به تلاش زیادی نیاز ندارند. یوگا و مراقبه روشی بسیار مؤثر برای پاک کردن ذهن و آرام کردن بدن است.
  3. راه‌هایی برای برقراری ارتباط مجدد با جهان پیدا کنید. مدتی را در طبیعت بگذرانید، از حیوان خانگی مراقبت کنید، داوطلب شوید، سرگرمی را که قبلاً برای لذت بردن آنرا انجام می‌دادید (یا یک چیز جدید را انتخاب کنید) انتخاب کنید. در ابتدا  احساسی خاصی نخواهید داشت، اما با حضور دوباره در  چرخه جهان و زندگی، احساس بهتری خواهید داشت.
  4. نوشتن بسیار مؤثر است و به شما کمک می‌کند تا افکار خود را بر روی کاغذ بیان کنید. داشتن دوستان و خانواده نزدیکی که بتوانید به آنها اعتماد کنید، بسیار مفید است. اما همیشه در دسترس نیستند یا ممکن است درگیر مسائل خود باشند. این مسئله باعث می‌شود که نوشتن ایده مناسبی برایتان باشد.
  5. با افراد دیگردر تعامل باشید. انزوا باعث افسردگی می‌شود، بنابراین اگر احساس تنها بودن می‌کنید تنها بودن و نمی‌خواهید باری را بر دوش کس دیگیری بگذارید، به دوست و عزیزان خود نزدیک شوید. عمل ساده صحبت کردن چهره به چهره درمورد احساساتتان، می‌تواند کمک بزرگی باشد. شخصی که با او صحبت می‌کنید لازم نیست بتواند  مشکل شما را برطرف کند. آنها فقط باید شنونده خوبی باشند. کسی که بدون قضاوت یا داوری با دقت گوش کند. استفاده از خدمات شرکت پرستاری سالمند مانند داشتن یک مراقب یا همدم و حرف زدن با او به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  6. درمان با هرکسی از مشاور گرفته تا یک درمانگر معتبر می‌تواند بسیار مؤثر باشد. بسیاری از آنها ممکن است درمانی را از مسیر دارو ترجیح دهند. از متخصصانی مانند روانپزشکان یا روانشناسان استفاده کنید. آنها انواع مختلفی از درمان را به شما ارائه می‌دهند، از نور درمانی برای اختلال عاطفی فصلی گرفته تا درمان شناختی رفتاری که برای تغییر فرآیندهای فکر شما مؤثر است.
  7. شرمساری در مصرف دارو برای مدیریت Depression وجود ندارد. مردم به طور مرتب برای بیماری‌های جسمی دارو مصرف می‌کنند و داشتن یک بیماری روانی فرقی با آنها نمی‌کند. اگر نگران عوارض جانبی احتمالی هستید، با پزشک تماس بگیرید تا در مورد آنها صحبت کند.

به یاد داشته باشید که بهبودی یک سفر است نه یک مقصد. روزهای بد باز هم هم فرا می‌رسد اما با برخورداری از یک زندگی هدفمند، باید بتوانید بر مشکلات خود غلبه کنید.

در حالی که علم هنوز درمانی قطعی برای اختلالات روانی مانند افسردگی پیدا نکرده است اما علی رغم آن می‌توان به یک زندگی شاد تحقق بخشید. ما شما را در مسیر درمان این بیماری تنها نمی‌گذاریم. استفاده از انواع خدمات پرستاری با توجه به سنتان بسیار کمک کننده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *