10 نکته برای داشتن پیری سالم و شاد

در دوران سالمندی، تغییراتی در بدن ایجاد می شود. این تغییرات لزوما به معنای این نیست که دچار مشکلات پزشکی یا کیفیت پایین زندگی می شوید. افزایش سن با ایجاد تغییراتی در تمام عرصه های زندگی همراه است. و با تغییرات جسمی، روحی، اجتماعی، عاطفی، جنسی و موارد دیگر همراه است. همه تغییرات مثبت نیستند. برای داشتن پیری سالم و شاد رعایت یکسری نکات ضروری است. شما میتوانید برای سالمند عزیزتان فردی به عنوان همدم سالمند استخدام کنید تا کنارش باشد و اوقات خوشی برای او فراهم کند.

داشتن پیری شاد

تغییرات دوران سالمندی

اینکه بدانید در دوران سالمندی با چه چیزی روبرو هستید به شما کمک می کند تا بهتر از خود مراقبت کنید. در ادامه به برخی از این تغییرات رایج پرداخته ایم. همدم سالمند نیز باید این نکات را به درستی بداند تا بتواند بهتر از سالمند مراقبت کند.

استخوان ها

با افزایش سن، استخوان ها نازک تر و شکننده می شوند. این موضوع گاهی اوقات منجر به پوکی استخوان می شود. تغییر در استخوان های ستون فقرات باعث خمیده و کوتاه شدن قد شما می شود. پوکی استخوان در زنان و مردان اتفاق می افتد ولی در زنان بیشتر دیده می شود. اولین علامت ابتلا به پوکی استخوان، شکستگی استخوان است. در این صورت حتما با پزشک مشورت کنید.

قلب

با افزایش سن شما دچار فشار خون می شوید. در دیواره رگ های شما رسوبات چربی به اسم پلاک جمع و باعث سخت و تنگی عروق شما می شود. همین موضوع باعث کاهش جریان خون در قلب می شوند. تجمع رسوبات چربی و تجمع پلاک در رگهای منتهی به قلب، عامل اصلی حمله و سکته قلبی است.

همه تغییرات مربوط به تغییرات قلب و رگ های خونی در دوران پیری قابل کنترل نیستند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی منظم به شما کمک زیادی می کند. پرستار سالمند در منزل باید به فرد سالمند، برای داشتن زندگی سالم کمک کند.

حافظه

عادی است که با بالا رفتن سن کمی فراموشی بگیرید. توانایی افراد مسن در پردازش اطلاعات کاهش می یابد. برای داشتن پیری سالم و شاد و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر حتما با پزشک مشورت کنید. آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد. علائم در نهایت به حدی شدید می شوند که در کارهای روزمره تداخل ایجاد می کنند. در بیشتر موارد دلیل این بیماری آلزایمر است. اکثر افراد مبتلا به آلزایمر 65 سال و بالاتر هستند. اما احتمال ابتلا افراد جوان تر نیز وجود دارد.

سیستم گوارشی

افزایش سن موجب اختلال در سیستم گوارشی می شود. انقباض های دستگاه هضم کم می شود. همین موضوع سبب یبوست، معده درد و حالت تهوع می شود. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می شود رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید. مایعات زیادی بنوشید. فعال باشید و ورزش کنید. از استرس دوری کنید. در دوران سالخوردگی بیماری هایی مانند زخم معده بیشتر بروز میکند و بایستی به آن دقت نمایید.

حواس پنج گانه

افزایش سن موجب تغییر در حواس شنوایی، بینایی، چشایی، بویایی و لامسه شما می شود. شنوایی و چشایی شما کم می شود. حس بویاییتان ضعیف می شود و دیگر مثل قبل به درد حساس نخواهید بود. البته برخی افراد به دلیل نازک شدن پوست حساسیت بیشتری پیدا می کنند.

دندان ها و لثه ها

مینای دندان شما با افزایش سن فرسوده و مستعد پوسیدگی می شود. همچنین عصب های دندان با افزایش سن کوچک می شود و افراد مسن کمتر درد را حس می کنند. به همین علت دیرتر متوجه آسیب دندان های خود می شوند. بسیاری از افراد مسن دچار بیماری لثه می شوند. داروهایی که این افراد مصرف می کنند باعث خشکی و افزایش بیماری های دهان می شوند. همدم سالمند باید نسبت به این موارد توجه داشته باشد تا بتواند به سالمند کمک کند.

پوست

افزایش سن موجب چروک شدن پوست می شود. با استفاده از ضد آفتاب و دوری از سیگار می توانید پوست بهتری داشته باشید. برای داشتن پیری سالم و شاد و جلوگیری از سرطان پوست، حتما از ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کنید.

عملکرد جنسی

بعد از یائسگی و توقف قاعدگی، سطح استروژن خون کاهش می یابد. این تغییرات می تواند موجب کاهش میل جنسی شما  شود. برای مردان، افزایش سن اغلب با اختلال نعوظ همراه است. ولی دلیل این اختلال فقط سن نیست و می تواند عارضه جانبی یک دارو باشد. این اختلال قابل درمان است.کارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید برای داشتن سلامتی و شادی انجام دهید. اگر از افرادی به عنوان پرستار سالمند سالم در منزل استفاده می نمایید،باید در این موارد به شما کمک لازم ها انجام دهد.

 پیری سالم و شاد با رژیم غذایی سالم

تجربه پیری سالم و شاد با رعایت 10 نکته

اگر تا به حال عادت های سالم نداشته اید هنوز دیر نیست. با ایجاد تغییرات کوچک می توانید تاثیر زیادی در زندگی خود احساس کنید.

پیری سالم و شاد با ورزش کردن

فعالیت و ورزش کردن موجب کاهش استرس و اضطراب و افزایش روحیه ی شما می شود. ورزش به کنترل بیماری های دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سرطان پستان، روده بزرگ و پوکی استخوان کمک می کند. توصیه می شود هر هفته 2 ساعت و 40 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مثل شنا یا پیاده روی انجام دهید. فعالیت های تقویت عضله، دو بار در هفته توصیه می شود. پرستار سالمند باید فرد سالمند را تشویق به فعالیت کند.

تقویت روابط اجتماعی

ارتباط با دوستان و خانواده برای سلامتی بسیار مفید است. افراد مسن که فعالیت های اجتماعی بیشتری دارند، احساسات مثبت تری دارند. اگر در حال حاضر زندگی اجتماعی فعالی ندارید، به دنبال فرصت هایی برای ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا پیدا کردن دوستان جدید باشید. در گروه های مساجد، فعالیت های داوطلبانه، سالن های ورزشی، گروه های فارغ التحصیلان یا هر گروه دیگری که با علاقه شما مطابقت دارند، به دنبال همفکران خود باشید.

پیری سالم و شاد با رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد و چربی کم، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی می شود. استفاده از روغن زیتون، آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و ماهی به داشتن پیری سالم و شاد کمک می کند. سعی کنید گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای فرآوری شده را کمتر مصرف کنید.

داشتن برنامه منظم

برای پیشگیری و درمان زود هنگام مراجعه مرتب به دکتر و متخصص الزامی است. اگر نیاز دارید کسی به شما کمک کند می توانید از یک پرستار سالمند ارزان قیمت استفاده کنید.

مصرف داروها  طبق دستور پزشک

مصرف منظم داروها برای داشتن پیری سالم و شاد الزامی است. هر چه میزان دارو های شما بیشتر باشد احتمال تداخل دارویی و عوارض منفی افزایش پیدا می کند. برای هر تغییری در مصرف دارو های خود با پزشک مشورت کنید.

پیری شاد و سالم با ورزش

دوری از الکل و سیگار

خطر مرگ و میر در اثر مصرف بیش از اندازه الکل برای زنان و مردان وجود دارد. مصرف الکل در سنین پیری عوارض زیادی برای شما به همراه دارد. کشیدن سیکار  نیز موجب افزایش کلسترول، فشار خون، ضربان قلب ، سرطان، دیابت، آسیب ریه و ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود.

داشتن خواب کافی

بزرگسالان بالای 65 سال باید هر شب بین هفت تا هشت ساعت بخوابند. با افزایش سن شما تمایل پیدا می کنید شب ها زودتر بخوابید و صبح ها زودتر بیدار شوید. اگر دچار بی خوابی مزمن یا حاد هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای داشتن پیری سالم و شاد، خواب کافی الزامی است. در هر دوره ای از زندگی خواب کافی و منظم ضروری است.

مراقبت از دندان ها

برای محافظت از دندان ها و لثه های خود توصیه می شود که روزانه 2 بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. جلوگیری از بیماری های دهان به شما در کنترل بیماری های دیابت و قلبی کمک می کند.

مشورت با پزشک  درمورد تغییرات عملکرد جنسی

اگر تغییری در عملکرد یا میل جنسی خود احساس می کنید که بر زندگی جنسی شما تاثیر منفی می گذارد با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند شما را به یک مشاور معرفی کند. مشاور به شما برای رفع این مشکل کمک می کند.

پیری سالم و شاد با جدی گرفتن علائم

کم خلقی و خستگی ناشی از پیری نیست. احساس افسردگی در هر سنی طبیعی است. اگر احساس افسردگی می کنید و انرژی سابق را ندارید به پزشک مراجعه کنید. افسردگی و استرس سلامت جسمی شما را نیز به خطر می اندازد. برای داشتن پیری سالم و شاد روحیه بسیار مهم است.هر یک از علائم زیر می توانند علامت خطر و نشان دهنده یک مشکل عمده سلامتی باشند. در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • ضعف یا سرگیجه ناگهانی
  • تنگی نفس
  • فشار در ناحیه قفسه سینه
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی بدن ( مخصوصاً اگر در یک طرف بدن باشد)
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • مشکل در گفتار
  • مشکل در غذا خوردن
  • تعرق زیاد
  • از بین رفتن ناگهانی بینایی یا تاری دید
  • کاهش سریع وزن
  • گیجی طولانی مدت
  • زخم هایی که به نظر می رسد هرگز خوب نمی شوند

مراجعه به موقع به پزشک، پیشگیری و استخدام پرستار سالمند در منزل، می تواند باعث نجات جان شما و عزیزانتان شود. رعایت نکاتی که گفته شد و توجه به سلامتی جسمی و روحی در دوران سالمندی اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *