بهترین زمان برای سفر با نوزاد

بهترین زمان برای سفر با نوزاد و نکات ضروری آن

سفر با نوزاد همیشه برای مادران جوان بسیار نگران کننده است. اغلب، والدینی که نوزاد دارند فکر می‌کنند تا زمانی که کودک آن‌ها بزرگ نشود نمی‌توانند سفر کنند. بله، سفر با نوزادان بسیار سخت است و اگر به این کار و روش‌های درست و اصولی آشنا نباشید، مشکلات زیادی به همراه دارد.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای والدینی که عاشق سفر و تفریح هستند، راهنمای سفر با نوزاد آماده کنیم. امیدواریم نکات ذکر شده در این متن به شما والدین گرامی کمک کند تا بتوانید سفر خوبی را با نوزاد خود تجربه کنید.

وسایل مورد نیاز برای مسافرت با نوزاد

  • یک پتوی سبک و گرم اولین و مهم‌ترین چیزی است که باید در سفر با کودکان داشته باشید. با آن می‌توانید شرایط لازم برای خواب را برای کوچولوهای خود فراهم کنید یا در هنگام سرما از آنها محافظت کنید.
  • بهتر است در هر سفر تعداد کافی پوشک همراه داشته باشید. البته، اگر فکر می‌کنید که این ممکن است فضای زیادی را در چمدان شما اشغال کند، می‌توانید پوشک‌ها را فقط برای مدت زمانی که در ماشین هستید با خود ببرید و بقیه پوشک های مورد نیاز خود را در مقصد خریداری نمایید.
  • کرم و پودر مخصوص نوزاد را فراموش نکنید؛ چون ممکن است به خاطر شرایط آب و هوا و نشستم مدام در طول سفر پوست نوزاد شما عرق سوز شود. داروهای تقویتی و لازم برای نوزاد را نیز در جای مناسب در کیف قرار دهید.
  • هر چقدر هم که مواظب باشید نمی‌توانید نوزاد خود را جوری نگه دارید که لباس‌هایش کثیف نشود؛ بنابراین چند لباس تمیز اضافی در کیف خود بگذارید. فراموش نکنید که به خاطر این که هوا قابل پیش بینی نیست حتماً چند لباس گرم هم بردارید.
  • از وسایل مهم دیگری که هر مادر برای نوزاد خود باید به همراه داشته باشد می‌توان به بالش مسافرتی، دستمال مرطوب، پستانک، فلاسک آب، شیرخشک، شیشه شیر اشاره کرد.

مهم ترین نکات سفر با نوزاد

مهم ترین نکات سفر با نوزاد

نکات سفر با نوزاد بر اساس نوع وسیله نقلیه متفاوت است. به عنوان مثال نکاتی که برای راحتی خود و فرزندتان در هواپیما باید در نظر بگیرید با مسائلی که باید در خودروی خود بدانید متفاوت است و باید این موضوع را به خوبی بدانید. به همین دلیل است که ما همچنان به بررسی نکات مهمی می‌پردازیم که باید در ماشین، هواپیما و قطار خود در نظر داشته باشید.

• نکات مهم در مسافرت با هواپیما

نکات مهم در مسافرت با هواپیما

یکی از نکاتی که در سفر با هواپیما باید به آن توجه کنید محدودیت‌هایی است که ممکن است با آن مواجه شوید. معمولاً تعویض پوشک یا غذا دادن به کودک در این فضا برای برخی از مادران سخت است؛ بنابراین سعی کنید مسیرهای نزدیک را برای سفر انتخاب کنید تا خود و فرزندتان در طول مسیر خسته نشوید.

نکته دیگری که می‌توان برای راحتی در سفرهای هوایی انجام داد، خرید یک صندلی اضافی برای کودک است. اگر مشکل خاصی به خاطر هزینه‌ها ندارید، توصیه می‌کنیم یک صندلی جداگانه برای او بخرید تا مجبور نباشید در طول پرواز او را روی پاهای خود نگه دارید.

مهم ترین نکته ای که در سفر با نوزاد در هواپیما باید به آن توجه کرد، حفظ امنیت کودک است. گاهی ممکن است به دلیل شوکی که در هواپیما ایجاد می‌شود تعادل خود را از دست بدهید و نوزاد شما روی زمین بیفتد؛ بنابراین، برای جلوگیری از این اتفاق، کمربند ایمنی خود را ببندید.

اگر قصد دارید مسافت های طولانی را با هواپیما طی کنید، بهتر است مسیرهایی را انتخاب کنید که مستقیماً شما را به مقصد می‌رساند. تاخیری که در هنگام تعویض پرواز برای کودک و مادر تجربه می‌شود کمی خسته کننده و آزاردهنده است.

قبل از سوار شدن به هواپیما به نوزاد خود شیر بدهید. خوردن شیر در طول پرواز میزان هوایی را که وارد روده می‌شود افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث درد معده شود.

• نکات مهم در مسافرت با قطار

یکی از ساده‌ترین راه ها برای سفر در زمانی که کودک شما هنوز زیاد بزرگ نشده استفاده از قطار است. در واقع برای افزایش راحتی سفر باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن اشاره شده است.

سفر با قطار بهتر از روش‌های دیگر است و اگر قطار شما به دلایل مختلف در رسیدن به مقصد تاخیر داشته باشد، ممکن است دچار مشکل شوید. پس سعی کنید بیشتر از نیاز کودک پوشک بردارید و داخل قطار بگذارید.

سعی کنید علاوه بر پوشک، لباس کودک نیز تهیه کنید تا در طول سفر نگران تعویض چند بار لباس نوزاد خود نباشید.

• نکات مهم در سفر با ماشین شخصی

نکات مهم در سفر با ماشین شخصی

اگر ماشین شخصی ایمن دارید، می‌توانید به وسیله ماشین خود با فرزندتان سفر کنید. این روش مزایا و معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. یکی از مزیت‌های سفر با ماشین شخصی این است که اگر در راه نیاز باشد پوشک را عوض کنید با توقف در کنار جاده به راحتی می‌توان این کار را انجام داد، اما در سفر با قطار و هواپیما معمولاً مدیریت مسیرها با شما نیست و کمی خسته کننده به نظر می‌رسد.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ است که می‌تواند روی یک صندلی مخصوص بنشیند، حتماً برای او صندلی تهیه کنید. در این صورت به راحتی می‌توان آن را روی صندلی قرار داد و مراقبت از کودک را آسان‌تر می‌کند.

نکات مهم در زمان سفر با نوزاد

نکات مهم در زمان سفر با نوزاد

حتی اگر همیشه فکر می‌کنید که در بسته بندی چمدان و وسایل مسافرتی متخصص هستید و معمولاً با چمدان دستی سفر می‌کنید، باید بدانید که سفر با نوزاد و مسافرت با کودکان بسیار متفاوت است.

نوزادان و کودکان برای سفر به چیزهای زیادی نیاز دارند، بنابراین گاهی والدین تمایلی به سفر ندارند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که معمولاً گفته می‌شود فرزندشان بزرگ نشود، با نوزاد سفر نکنند.

1- بسته بندی مناسب محصولات کودک

قرار دادن وسایل ضروری مانند بطری، پوشک، دستمال مرطوب، پودر شیر و بطری آب در کیف دستی کودک راحت‌تر است. داروها و مایعات باید در کیسه‌های پلاستیکی جداگانه قرار داده شوند. لباس‌های کودک را در یک محفظه جداگانه قرار دهید، همیشه لباس‌های اضافی و گرم همراه داشته باشید.

2- نوع سفر خود را در نظر بگیرید

قبل از اینکه چمدان‌تان را ببندید از نوع سفر آگاه باشید، مثلاً سفر داخلی، خارجی، سفر تفریحی یا دیدار خانوادگی است؟ اگر با هواپیما سفر می‌کنید، نیازی به صندلی نوزاد در ماشین ندارید، اما برای ماشین سواری و سفرهای جاده ای، حتماً یک صندلی برای ایمنی و راحتی کودک با خود همراه داشته باشید.

3- به برنامه ریزی اهمیت دهید.

همه چیز را با دقت بررسی کنید. قبل از سفر هتل یا محل اقامت موقت خود را رزرو کنید و زمان تقریبی سفر خود را چه زمینی و چه هوایی اطلاع دهید. هنگام برنامه ریزی برای سفر، زمان خواب و بیداری کودک و عادات تغذیه او را در نظر بگیرید. در صورت لزوم، میان وعده‌هایی برای خوردن کودک خود در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که خودروی شما باید به کمربند ایمنی و صندلی کودک مجهز باشد.

4- بهترین زمان برای سفر با نوزاد

اگرچه اکثر نوزادان سالم مشکلی برای مسافرت با خانواده خود ندارند، اما برخی از متخصصان اطفال معتقدند که بهتر است مادر و نوزاد تا چند ماه پس از زایمان به مسافرت نروند تا قوای بدنی مادر بهبود یابد و استخوان های نوزاد قوی تر شود. طبق مقررات ایرلاین ها، نوزاد بعد از 10 روزگی مجاز به سفر با هواپیما است، اما به دلیل حساسیت سیستم ایمنی کودک و شلوغی محیط هواپیما بهتر است نوزاد شما تا سن یک ماه و نیم پرواز را حتی در کنار پرستار کودک و والدین خود تجربه نکند. اگر در شرایطی هستید که مجبور هستید با نوزاد چند ماهه خود به مسافرت بروید، بهتر است ابتدا با پزشک او تماس بگیرید و پس از مشورت برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

5-مراقبت از گوش نوزاد

تغییر فشار هوا هم در هواپیما و هم در کوه و در جاده‌های کوهستانی پرپیچ و خم باعث بسته شدن گوش نوزاد می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که نوزاد در این زمان با خوردن شیشه شیر یا مک زدن به پستانک فشار وارد بر گوش کم شود. اگر کودک در طول سفر گوش درد داشت می‌توانید از قطره گوش یا سرم نمکی بینی طبق نظر پزشک اطفال برای او استفاده کنید.

6- کالسکه سفری با خود ببرید

در آغوش گرفتن نوزاد او را خسته می‌کند و بهتر است چه در سفرهای داخلی و چه خارجی کالسکه همراه خود داشته باشید. کالسکه‌های مسافرتی هم سبک هستند و هم به راحتی بسته بندی می‌شوند. تمامی خطوط هوایی این وسایل را از شما با بارهایی که دارید تحویل می‌گیرند و پس از فرود به شما بر می‌گردانند.

7- موارد ضروری مربوط به بهداشت نوزاد را فراموش نکنید.

به همراه داشتن وسایل بهداشتی مانند دماسنج دیجیتالی کودک، گوش پاک کن، کیسه آبگرم، حمام کودک، برس مو و قیچی ناخن، روغن کودک، شامپو و … در سفر ضروری است.

8- نگرانی کمتری برای آماده کردن غذای کودک وجود دارد

اگرچه هر مادری برای شیردهی نوزاد خود نگرانی‌های خاص خود را دارد، اما سفر با نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند بسیار آسان تر از زمانی است که کودک شما بزرگ شده و باید به او غذا بدهید.

9- وسایل خود را در دسترس داشته باشید.

نکته مهم دیگر در سفر با خودروی شخصی به همراه نوزاد این است که همه وسایل مورد نیاز را در جایی قرار دهید که به آنها دسترسی داشته باشید. برای این کار یک کیف کوچک در نظر بگیرید و تمام وسایل لازم را در آن قرار دهید و روی صندلی عقب قرار دهید.
سعی کنید مسیر خود را از قبل برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که رستوران، پمپ بنزین و غیره دارید. وقتی فرزندی همراه دارید، باید تمام مسائل و مشکلاتی را که ممکن است در سفر با کودک پیش بیاید، در نظر بگیرید.
چند روز قبل از سفر، فهرستی از تمام نیازهای کودک تهیه کنید و سعی کنید همه چیز را قبل از روز سفر آماده کنید. اگر به وسایل خاصی نیاز دارید، آنها را قبل از سفر برای کودکان آماده کنید.

رعایت کردن این موارد به هر مادری که قرار است با نوزاد خود سفر کند توصیه می‌شود

سعی کنید فصل‌های خلوت سال را برای سفر با نوزاد خود انتخاب کنید. در این مواقع، هتل‌ها، نقاط توریستی، جاده‌ها و خیابان‌ها معمولاً ساکت‌تر هستند، بنابراین لازم نیست برای رزرو جا و ساکن شدن زمان زیادی را بگذارید.

اگر کودک شما با شیرخشک تغذیه می‌شود، بیش از آنچه فکر می‌کنید کودک شما نیاز دارد، بیاورید. ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که هیچ فروشگاهی سر راهتان نباشد و فرزندتان به دلیل گرسنگی بی‌قرار باشد.

رعایت کردن این موارد به هر مادری که قرار است با نوزاد خود سفر کند توصیه می‌شود

در صورت امکان، محل اقامتی را انتخاب کنید که در آن راحتی کودک تضمین شود. از جمله این امکانات می‌توان به مهدکودک، زمین بازی و … اشاره کرد.

تا حد امکان از حمل وسایل غیر ضروری خودداری کنید. این مورد برای کسانی که با ماشین شخصی خود سفر نمی‌کنند اهمیت بیشتری دارد.

سعی کنید به جای استفاده از کالسکه از راه‌های دیگری برای حرکت دادن نوزادتان استفاده کنید. نوزادان در کریرها بسیار راحت هستند و این وسایل می‌توانند بیشتر به شما کمک کنند.

سخن آخر

کاملاً قابل درک است که والدین می‌خواهند صبر کنند تا نوزادشان آن‌قدر بزرگ شود که سفر را به خاطر بیاورد. اگرچه کودک شما در این سفرها بعداً هیچ خاطره ای به خاطر نمی‌آورد، اما به این معنا نیست که تجربه سفر بر رشد او تأثیری نخواهد داشت.

علاوه بر این، سال‌ها بعد می‌توانید عکس های زیبایی از سفر را به کودک خود نشان دهید و داستان سفر را برای او تعریف کنید، در حالی که تجربیات سفر بخشی از داستان زندگی او می‌شود. فراموش نکنید که زندگی شما نباید با تولد فرزندتان مختل شود.

به شما توصیه می‌کنیم اگر دوست دارید با نوزاد خود به مسافرت بروید حتماً از یک پرستار کودک با تجربه کمک بگیرید. شما برای استخدام این افراد مجرب کافی است با تماس به شرکت پرستاری آسانیسم در تهران و گرفتن مشاوره از این مرکز برای سفر خود به همراه نوزادتان برنامه ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *