چاقی در سالمندان و روش های جلوگیری از آن

اگرچه چاقی می تواند در هر سنی رخ دهد، اما افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. سالمندان نسبت به سایر افراد در برابر انواع مختلف بیماری ها آسیب پذیرتر هستند و چاقی وضعیت را برای آنها بدتر می کند. در این مطلب به تمام سوالات بی پاسخ شما در رابطه با چاقی در سالمندان می پردازیم!
چاقی یک مشکل فزاینده است که می تواند بر کیفیت زندگی و استقلال سالمندان تأثیر بگذارد. کسب اطلاعات در این زمینه بر سبک زندگی سالمندتان تاثیر مثبتی دارد.

5 علت مهم چاقی در سالمندان

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در سطح جهان است و به دلایل مختلفی رخ می دهد. اگر چه بیشتر افراد پرخوری را تنها علت چاقی می دانند اما باید بدانید که غذا تنها دلیل افزایش وزن بدن به ویژه در افراد مسن نیست. در ادامه به 5 مورد از شایع ترین دلایل چاقی در سالمندان اشاره می کنیم.

چاقی در سالمندان

1. ژنتیک

اگرچه چاقی کاملاً از نظر ژنتیکی تعیین نشده است، اما دارای یک جزء ژنتیکی قوی است. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً سه چهارم خطر اضافه وزن را می توان به عوامل ارثی نسبت داد، در حالی که تنها یک سوم از عوامل محیطی منجر به چاقی می شوند.

2. شیوه زندگی کم تحرک

سبک زندگی بی تحرک به شدت با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. سالمندانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند نسبت به افراد فعال کالری کمتری می سوزانند. بی تحرکی همچنین با بیماری های مزمنی که خطر مرگ و میر را افزایش می دهند، از جمله فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است.

3. رژیم غذایی نامناسب و عادات غذایی ناسالم

ارزش انرژی غذا بر حسب کالری اندازه گیری می شود. رژیم غذایی نامناسب و عادات غذایی ناسالم به تدریج منجربه چاقی می شود. افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی غذاهای پرکالری فرآوری شده با ارزش غذایی اندک است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند؛ بنابراین رعایت توصیه های مهم برای رژیم غذایی سالمندان بسیار ضروی است.

4. داروهای خاص

بسیاری از داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد روان پریشی می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث افزایش وزن شوند.

5. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، مانند کم کاری تیروئید می تواند در افزایش وزن و چاقی در سالمندان موثر باشد.

بررسی خطرات احتمالی چاقی برای سالمندان

اگر چاقی به موقع درمان نشود خطراتی را برای سالمند شما بوجود می آورد. در چنین شرایطی سالمندان مبتلا به چاقی ممکن است با مشکلات جدی سلامتی مواجه شوند و پس از مدتی این مشکل میتواند به بیماری های کشنده ای نیز تبدیل شود. به همین دلیل است که می گویند چاقی یک بیماری نیست بلکه مادر هر بیماری است. در ادامه 5 خطر اصلی چاقی در سالمندان را معرفی میکنیم:

اضافه وزن در سالمند

1. چاقی می تواند باعث دیابت شود

چاقی به خصوص در افراد سالمند منجر به بروز دیابت نوع 2 می شود.

2. چاقی خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد

سالمندان چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. در برخی مواقع، چاقی می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

3. چاقی فشار خون را افزایش می دهد

بدن چاق به خون بیشتری برای تامین اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری نیاز دارد. از این رو چاقی باعث افزایش فشار خون می شود.

4. چاقی باعث بی خوابی یا بد خوابی می شود

احتمال این که سالمندان چاق بی خوابی و سایر اختلالات مرتبط با خواب را تجربه کنند بیشتر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که چاقی به طور مستقیم با خواب آلودگی و خستگی روز ارتباط دارد.

5. چاقی ممکن است منجر به سرطان شود

هنگامی که چاقی به طور غیرعادی افزایش می یابد، می تواند منجر به سرطان شود. به گفته کارشناسان، سلول‌های چربی می توانند بر فرآیندهای بدن که رشد سلول‌های سرطانی را تنظیم می‌کنند، تأثیر بگذارند.

جلوگیری از چاقی سالمند

راه های پیشگیری از چاقی در سالمندان

همانطور که در بالا توضیح داده شد، چاقی می تواند سلامت سالمندان را در معرض خطر جدی قرار دهد، بنابراین پیشگیری به موقع از آن ضروری است. در ادامه چند راه آسان برای پیشگیری از چاقی در سالمندان را بیان کرده ایم:

با دقت غذا بخورید

با افزایش وزن سالمندان، اهمیت تغذیه برای سالمندان نیز دوچندان میشود. یکی از دلایل مهم چاقی، عادات غذایی ناسالم است؛ بنابراین، برای جلوگیری از این امر، سالمندان باید به غذای خود توجه ویژه ای داشته باشند و غذاهای سالم و مقوی بخورند.

ورزش

سالمندان باید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنند. با انجام منظم تمرینات بدنی می توانند به راحتی از خطر چاقی جلوگیری کنند. ورزش نه تنها به سالمندان کمک می کند تا از چاقی دوری کنند بلکه کمک میکند تا بدنی سالم و متناسب داشته باشند.

ورزش ذهنی

در کنار تمرینات بدنی، سالمندان باید تمرینات ذهنی منظم را نیز انجام دهند. تمرینات ذهنی کلید یک سبک زندگی سالم است و به سالمندان کمک می کند تا با چابکی و هوشیاری ذهن خود را شاد و آرام نگه دارند.

خواب کامل

همه افراد باید 6 تا 8 ساعت بخوابند، زیرا خواب به بدن انسان زمان لازم را برای تجدید قوا و انرژی مجدد می دهد و همچنین از چاقی جلوگیری می کند.

مدیتیشن برای چاقی

مدیتیشن با کاهش افسردگی، رسیدن به تمرکز بهتر در زندگی و چندین مزیت شگفت انگیز برای سلامتی همراه است. بد نیست بدانید که مدیتیشن روشی موثر برای کاهش وزن و تغییر عادات غذایی است؛ بنابراین در کنار ورزش، سالمندان باید حداقل 15 تا 20 دقیقه در روز را مدیتیشن کنند.

یوگا برای چاقی در سالمندان

تمرین یوگا چندین بیماری را درمان می کند؛ بنابراین، یوگا برای کاهش وزن نیز توصیه می‌شود. طبق تحقیقات منتشر شده در وب سایت NCBI (مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی)، تمرینات یوگا نیز می‌تواند به لحاظ روانشناسی به کاهش چاقی کمک کند. یوگا ماهیچه‌های فرد و عملکرد متابولیک را بهبود می‌بخشد که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

جلوگیری از اضافه وزن سالمندان

استخدام پرستار سالمند

افراد سالمند به دلیل آسیب پذیر بودن در برابر انواع بیماری ها باید تغذیه و رژیم غذایی ویژه‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند و این موضوع در مورد سالمندان چاق اهمیت بیشتری پیدا میکند.

یک پرستار سالمند حرفه ای میتواند با داشتن نظارات بر تغذیه سالم و رژیم غذایی سالمند و با استفاده از وزرش و برنامه های کاهش وزن به کاهش چاقی در سالمند شما کمک کند.

اگر در خانه سالمند چاق دارید و نمی توانید مراقبت های لازم را به او ارائه دهید، میتوانید سرویس پرستار سالمند حرفه ای پلت فرم خدمات پرستاری آسانیسم را انتخاب کنید.
کافی است برای ثبت درخواست تان فرم سفارش موجود در سایت را تکمیل کنید یا با شماره تلفن 02191304433 تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد چاقی در سالمندان و روش های جلوگیری از آن در اختیارتان قرار داده باشد. در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با این موضوع دارید از بخش نظرات پایین صفحه، با ما در میان بگذارید.

4 پاسخ

  1. من شنیدم ورزش هایی هست که به عنوان یوگا به سالمند داده میشه تا از چاقی اون جلوگیری کنیم درسته؟

    1. بله درسته یوگا عملکرد عضلات و متابولیک فرد را بهبود می بخشد که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

  2. مادرم تازگی بیش از اندازه وزنش زیاد میشد بردمش دکتر براش آزمایش تیروئید نوشته. میخواستم بدونم اصلا ربطی به مشکل مادرم داره؟

    1. برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش وزن و چاقی در سالمندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *