درمان قطعی آسم

آسم از جمله بیماری های شایعی است که متاسفانه احتمال بروز آن هم در کودکان و هم بزرگسالان وجود دارد. به همین منظور نمیتوان گفت سن در آن تاثیرگذار است. ولی خوشبختانه با وجود علم و تکنولوژی امروز، پزشکان و متخصصان در تلاش اند تا افراد مبتلا به این بیماری ساده تر و سریع تر از گذشته درمان شوند. با ما همراه باشید ببینیم آیا متخصصان توانسته اند به درمان قطعی آسم دست پیدا کنند یا خیر.

آیا پزشکان به درمان قطعی آسم رسیده اند؟

متاسفانه تا به امروز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است؛ اما تحقیقات و آزمایشات ادامه دارد تا بتوانیم روزی به این درجه دست یابیم. البته این بدین معنا نیست که روش های درمانی امروزی بدون تاثیر اند. بلکه سال ها توسط متخصصان حوزه پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و بیماران نیز با انجام آنها علائم را کنترل می کنند. درمان قطعی آسم در سالمندان, درمان قطعی آسم در کودکان

درمان قطعی آسم در سالمندان

میتوان توان بدنی را در درمان این بیماری دخیل دانست. برای مثال، آسم در سالمندان بسیار شدیدتر از افراد دیگر اتفاق می افتد و متاسفانه میزان مرگ و میر بالایی نیز به همراه خواهد داشت. از این رو، پیگیری روند درمان و انجام معاینات به طور منظم بسیار اهمیت دارد. البته دلیل خطرناک شدن آن در سنین بالا، بی علامت بودن بیماری است. افرادی که در سنین 65 سال به بالا به آسم مبتلا می شوند، علائم کمتری را گزارش می دهند. به همین منظور، دیرتر متوجه آن شده و شرایط را برای خود پیچیده تر می سازند. علت تاکید بر انجام معاینات منظم نیز همین امر است.

بنر پرستار کودک

درمان قطعی آسم در کودکان

متاسفانه در این سن نیز شرایط به همین شکل است. درمان قطعی آسم برای این عزیزان وجود ندارد. علائم نیز با آنها در دوران بزرگسالی همراه خواهد بود. ولی خبر خوش اینکه اگر علائم در این سنین تحت کنترل قرار بگیرند و درمان را به صورت مرتب ادامه دهند، میتوانند از آسیب های بیشتر به ریه هایشان پیشگیری کنند. آسم در کودکان می تواند کارهای روزانه بچه ها را تحت الشعاع قرار دهد. به طوریکه بازی کردن، ورزش، خواب یا حتی کارهای تیمی مدرسه را به یک کار سخت تبدیل کند. اگر تحت نظر پزشک قرار نگیرند نیز می تواند حملات آسم را برایشان به همراه داشته باشد. به همین منظور، معاینات منظم و درمان را جدی بگیرید. اگر هم در این این دوران همه گیری کرونا قادر به مراجعه حضوری به مطب نیستید، می توانید با استفاده از سرویس هایی نظیر ویزیت دکتر در منزل و پیگیری طول درمان در خانه، از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری کنید.

3 راه موثر برای مدیریت علائم آسم

موثرترین راه برای درمان قطعی آسم و کنترل علائم آن، ثبت و ارزیابی علائم و عملکرد ریه ها با کمک یک متخصص است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا در طولانی مدت از جدی تر شدن نشانه ها بکاهید و احتمال رخ دادن حملات آسم را به حداقل برسانید. برای این کار: 3 راه موثر برای مدیریت علائم آسم, درمان جدید آسم، درمان قطعی بیماری آسم

1.    علائم خود را ثبت و ضبط کنید

علائم خود را به صورت روزانه در جایی بنویسید و در هر جلسه معاینه با پزشک در میان بگذارید. ثبت این موارد به شما و پزشک معالجتان کمک می کند تا راحت تر روند رشد یا درمان بیماری را مدیریت کند یا اگر نیاز به تغییر داروها یا دوز آنها بود، پزشک ساده تر تشخیص دهد. از جمله علائمی که با یادداشت آنها به روند درمان خود کمک می کنید عبارتند از:
  • تنگی نفس یا شنیدن صدای خس خس به هنگام بازدم
  • خواب ناآرامی که تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه آن را سبب می شود
  • تنگی یا احساس درد در قفسه سینه
  • ایجاد اختلال در انجام فعالیت های روزانه مثل ورزش، راه رفتن یا سایر کارهای این چنینی
  • تغییر رنگ خلط به هنگام سرفه
  • داشتن علائم تب یونجه مثل عطسه یا آبریزش بینی
  • یا هر علامت دیگری که فکر می کنید آسم باعث بروز آن شده است

2.    عملکرد ریه هایتان را ارزیابی کنید

برای درمان قطعی آسم پزشک به طور مرتب تست های مربوط به تنفس را از شما خواهد گرفت. اگر عملکرد این ارگان آن طور که باید نبود، این احتمال وجود دارد که بیماری تحت کنترل نیست. به صورت کلی، دو تست عملکرد ریه وجود دارد.

پیک فلو (Peak Flow)

این تست در خانه و به وسیله یک دستگاه به نام پیک فلومتری انجام می شود. دستگاه به کمک سنسورهای خود مشخص می کند با چه سرعتی می توانید هوا را از ریه ها خارج کنید. نتایج نیز با استفاده از درصد نمایان می گردد. اینکه سرعت انتقال هوا به بیرون از ریه شما چند درصد است.

اسپیرومتری

تست اسپیرومتری در مطب پزشک با استفاده از دستگاهی به نام اسپیرومتر انجام می گیرد. این تست با اندازه گیری میزان هوایی که می توانید در سینه حبس کنید و پس از یک نفس عمیق، در یک ثانیه بعد چه میزان هوا می توانید در بازدم خود خارج سازید، عملکرد ریه را ارزیابی می کند.

3.    درمان را با استفاده از نتایج ثبت شده طی روند درمان خود تنظیم کنید

این روش تاثیر به سزایی در کنترل علائم و درمان قطعی آسم در شما خواهد گذاشت. با انجام معاینات به صورت مرتب و مصرف داروها، قطعا وضعیت بیماری و عملکرد ریه نیز یکسان نخواهد ماند. به همین منظور است که بر ثبت علائم تاکید می شود. اگر هم نتایج موفقیت آمیز و دلگرم کننده نبودند، پزشک با تعدیل رویه درمان، سعی در بهبود شرایط می کند. لیستی که در ادامه آورده شده می تواند در تعیین سطح سلامت ریه شما به عنوان کسی که به آسم مبتلا است، بسیار کمک کننده باشد. جدول، متشکل از علائمی است که در طول هفته برای یک فرد مبتلا به آسم اتفاق می افتد و بر اساس تعداد دفعات، سطح آن را مشخص می کند.
# تحت کنترل نیست کاملا کنترل نشده به خوبی کنترل شده
علائمی چون سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس دو روز یا کمتر در هفته بیشتر از 2 روز در هفته هر روز هفته؛ به خصوص در طول شب
بیدار شدن در شب دو مرتبه در ماه یا کمتر یک تا سه مرتبه در هفته چهار مرتبه یا بیشتر در هفته
تاثیر در کارهای روزمره هرگز بعضا به تعداد محدود تقریبا بیشتر مواقع رخ دهد
استفاده از اسپری آسم به منظور کاهش شدت علائم و درمان قطعی آسم دو روز در هفته یا کمتر بیشتر از دو روز در هفته چندین مرتبه در روز
نتیجه تست ریه 80% بهتر از نتیجه ای که انتظار می دادید 60 تا 80 درصد بهتر از نتیجه ای که انتظار می دادید کمتر از 60% بهتر از نتیجه ای که انتظار می دادید

تاثیر دارودرمانی در درمان قطعی آسم

استفاده از داروها برای کنترل علائم در درازمدت

داروهایی چون کورتیکواستروئیدهای استنشاقی از جمله موارد پرکاربرد در کنترل علائم اند. این دارو با از بین بردن التهاب مجاری تنفسی که منجر به بروز آسم می شود، نشانه ها را درمان می کند. همچنین استفاده روزانه از آن مانع شعله ور شدن دوباره علائم می گردد.

بنر پرستار سالمند

اسپری های تنفسی بیماران آسمی

این اسپری ها با دارا بودن داروی آلبوترول، سریعا علائم را کنترل کرده و از بروز حملات آسمی جلوگیری می کند.

معاینات منظم را فراموش نکنید

اگر به صورت مداوم مجبور به استفاده از اسپری های آسم هستید و خیلی زود علائم در شما شعله ور می شوند، حتما بیماری تحت کنترل نیست. این امر می تواند تبعات جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد. به همین دلیل، برای مدیریت بیماری و درمان قطعی آسم حتما علائم را ثبت و ضبط کرده و در اختیار پزشکتان قرار دهید. با این کار قطعا شرایط را برای خودتان ساده تر کرده و راحت تر به زندگی نرمال بازخواهید گشت.

5 پاسخ

    1. سلام رحمان عزیز،
      تنگی نفس یک مشکل رایج است که می‌تواند در هر سن و سال و در حالات خفیف و موقت یا حالات شدید و طولانی مدت رخ دهد. این مشکل می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و حتی در مواردی به دلیل تغییرات دمایی، قرارگرفتن در مکان‌های مرتفع، و یا انجام ورزش‌های سنگین بروز کند. در مواردی نیز دلیل آن مشکلاتی مثل آنمی، واکنش‌های آلرژیک، نارسایی قلبی، آسم و… است. اگر دلیل تنگی نفس شما آسم باشد، درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ اما یکسری از روش‌های درمانی می‌تواند به شما در کنترل بیماری کمک کند. این شیوه‌های درمانی شامل تجویز اسپری، تجویز دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئیدهای استنشاق و ثبت و ضبط علائم از جمله این شیوه‌های درمان هستند.

  1. سلام من الان ۱۷ روز هست سرفه دارم شب ها بتر میشم تا صبح آنقدر سرفه می کنم که میخوام خفه بشم چیکار کنم؟ ۵ بار رفتم دکتر خوب نشدم البته دکتر عمومی رفتم

    1. سلام
      خوشحالیم که به دکتر مراجعه کردید، اما چون هنوز سرفه های شما بهتر نشده احتمالا نیاز به آزمایش و ارزیابی دقیق تر داشته باشید. در این موارد، بهتر است به یک متخصص تنفسی مراجعه کنید که مسائلی مانند علل عمیق تر این سرفه را بررسی کند. متخصص تنفسی می‌تواند با استفاده از آزمایشات و تصاویر تشخیصی، مانند انجام عکس رادیولوژی قفسه سینه یا انجام آزمون‌های توانایی تنفسی، به شما کمک کند.
      در انتظار مراجعه به یک متخصص تنفسی، می‌توانید این موارد را در نظر بگیرید:

      ۱. استراحت تارهای صوتی، می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند.

      ۲. مصرف مایعات به مقدار کافی، مانند آب، می‌تواند برای نرم کردن افزایش دهنده ترشحات موجود در حلق و ریه‌ها کمک کند.

      ۳. استفاده از بخوری با آب گرم یا دستگاه بخور با ویکس می‌تواند تسکین بخش باشد.

      ۴. اجتناب از محرک‌هایی مانند دود سیگار و دودهای مواد شیمیایی.

      ۵. استفاده از هوای تمیز و مرطوب در محیط زندگی، مانند استفاده از یک رطوبت‌دهنده هوا.

      لطفاً به یاد داشته باشید که این توصیه‌ها تنها به عنوان اقدامات موقت برای تسکین علائم سرفه است و برای درمان واقعی، مشورت با یک متخصص تنفسی یا پزشک متخصص لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *