پیش دیابت و دیابت

دیابت، بیماری ای که این روزها با پیشرفت جوامع و افزایش سن و امید به زندگی در خانواده ها شیوع پیدا کرده است. سنجش قند خون برای افراد با سن بالای 45، سالانه پیشنهاد می‌شود تا افرادی که قند خون لب مرز دارند به دیابت دچار نشوند. 

افراد مسن با پا به سن گذاشتن با توجه به سبک زندگی ها دچار بیماریهایی شده که دیابت نیز از جمله آنهاست. بنابراین برای جلوگیری از پیش دیابت کنترل و درمان دیابت یا قند خون، سالمندان با مشکلاتی همراه هستند.

یک فرد دیابتی بهتر است تحت مراقبت باشد. این مراقبت ها می تواند در کنار مراجعه به پزشک، به همراهی یک پرستار سالمند در منزل با کنترل مناسب قند خون امکان پذیرد. همواره در نظر داشته باشید که بیماری دیابت بسیار جدی است. بکار بردن واژه هایی چون “قندم زیاد بالا نیست”، قند خونم لب مرزه”، “دیابتم عصبی هست” و … خطا و اشتباه است.

پیش دیابت و دیابت, پیش دیابت, دیابت, نشانه های پیش دیابت, درمان پیش دیابت

شناخت از دیابت و پیشگیری از ابتلا به آن و عوارض ناشی از این بیماری برای افراد، خانواده ها و بخصوص سالمندان ملزوم است.

کنترل قند خون بدن توسط انسولین آزاد شده از لوزالمعده یا همان پانکراس انجام میگیرد. تفاوت افراد دیابتی با بقیه در بهم ریختگی این کنترل است که منجر به افزایش قند خون می‌شود.

کاهش و ناکافی بودن میزان انسولین در بدن و در نتیجه افزایش قند خون، علائمی را در پی خواهد داشت. کم کم این افزایش در قند خون ناشتا مشاهده شده و نام دیابت را به خود اختصاص میدهد.

اگر دنبال کننده مقالات آسانیسم هستید یا به تازگی به آسانیسم پیوستید، در مقاله ای علائم اولیه دیابت را در افراد مبتلا بررسی کرده ایم. همچنین شما می توانید در سایت ما با انواع دیابت آشنا شوید. اما در ادامه به توضیح یکی از عنوان ها و انواعی که مختص به دیابت شده می پردازیم.

پیش دیابت

پیش دیابت در واقع زنگ خطر در افراد با قند خون لب مرز است که با درمان نکردن به دیابت مبتلا خواهند شد. لذا می‌توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از ابتلا و علائم اولیه دیابت جلوگیری کرد.

برای اینکه با شروع از پیش دیابت سپس به دیابت نوع 2 مبتلا نگردید، می بایست سبک زندگی سالم را پیش گیرید. در کنار عوامل ژنتیکی، کم فعالیتی، چاقی شکمی و رژیم غذایی ناسالم باعث شده سطح گلوکز بدن از حالت طبیعی اش خارج شود.

پیش دیابت موثر بر کودکان و بزرگسالان است. تغییرات اساسی در سبک زندگی در جلوگیری از پیشرفت دیابت بزرگسالان و بازگشت به حالت طبیعی قند خون کودکان فواید زیادی دارد.

تزریق انسولین, پیش دیابت و دیابت, پیش دیابت, دیابت, نشانه های پیش دیابت, درمان پیش دیابت

نشانه های قند لب مرز یا پیش دیابت

پیشرفت دیابت علائم و نشانه هایی را خواهد داشت اما در پیش دیابت با کمی بالاتر بودن قند خونتان از حدی، شاید متوجه نشانه و علامتی از پیش دیابت نشوید. اما ممکن است برخی نشانه ها و تفاوت هایی را در خود متوجه گردید، مواردی چون:

  • تشنگی های بیشتر از سابق
  • گرسنگی ها نسبت به حالت های عادی
  • تکرر ادرار
  • دید تار
  • از حالت طبیعی همیشه خسته تر بودن

البته موارد بالا از نشانه های ابتلا به دیابت است اما در بروز این نشانه ها در مراحل اولیه ابتلا به بیماری دیابت در فرد مشخص می شود. در صورت مشاهده نشانه های پیش دیابت و دیابت نوع 2 به پزشک مراجعه نمائید.

نکته: ابتلا به دیابت بارداری زمینه ساز پیش دیابت و دیابت است.

اگر میخواهید بدانید که قند خون شما لب مرز است یا نرمال مطلب قند خون نرمال آسانیسم را مطالعه کنید.

چه زمانی دچار پیش دیابت خواهیم شد

همانطور که در تعریف ابتدایی پیش دیابت بیان شد؛ عواملی چون ژنتیک خانوادگی، عدم تحرک یا کم فعالیتی، سن، وزن و تجمع چربی شکمی بسیار موثر در ابتلا به پیش دیابت است.

انسولین ترشح شده از لوزالمعده (پانکراس) باعث شده قند جذب شده از مواد غذایی مصرفی در خون بتواند وارد سلول ها و عضلات شوند و با این سوخت گیری به فعالیت خود ادامه دهند. این سوخت گیری ها از قند سبب شده میزان قند خون کاهش یابد و بدن حالت طبیعی خود را حفظ نماید.

در افراد مبتلا به پیش دیابت موجب شده پانکراس انسولین مورد نیاز را بدرستی تامین نکند. بنابراین با کمبود انسولین، میزان قند خون افزایش یافته و همچنین سلولهای دریافت کننده در برابر انسولین مقاومت نشان میدهند.

چه زمانی دچار پیش دیابت خواهیم شد, پیش دیابت و دیابت, پیش دیابت, دیابت, نشانه های پیش دیابت

  • عدم تحرک و افزایش وزن: از عوامل جلوگیری و پیشگیری از انواع دیابت داشتن تحرک و فعالیت فیزیکی بدن است. این امر نیز باعث شده تا وزن شما نامتعادل افزایش نیابد.
  • ژنتیک و وراثت: در صورتی که فردی از اعضای خانواده و نزدیکان شما دیابت داشته باشند، درصد ابتلای شما نیز افزایش می‌یابد.
  • سن: افزایش سن افراد خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد. این خطر از سنین 45 سالگی آغاز شده و بعد از سن 60 یا 65 سالگی دیابت سالمندی فراگیرتر می‌گردد.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: تخمدان پلی‌کیستیک در برابر انسولین مقاومت نشان میدهد و گاهی به بروز پیش دیابت منجر می‌شود. احتمال مقاومت به انسولین وجود کیست های زیاد در تخمدان است.

درمان ها و پیشگیری های لازم برای دیابت

  • تغذیه سالم و مناسب: برنامه غذایی سالم و درست را در خانواده داشته باشید یا برای عزیزانتان از پرستار سالمند خود بخواهید تا رژیم غذایی و استفاده از مواد مفید را رعایت کند. اگر کودک نیز به دیابت مبتلا شده پرستار کودک می‌تواند خدمات مهم مانند تنظیم برنامه غذایی سالم کودک برای شما بسازد.

تغذیه سالم, پیش دیابت و دیابت, پیش دیابت, دیابت, درمان پیش دیابت

  • ورزش و فعالیتهای جسمی: ورزش باعث شده تا میزان مصرف گلوکز در بدن افزایش یابد و به کاهش قند خون کمک میکند. با ورزش کردن نیاز بدن به انسولین کمتر شده و حتی سلول ها نسبت به انسولین مقاومت کمتری نشان می دهند.

نکته: از فواید ورزش کردن غافل نشوید. چراکه علاوه موارد ذکر شده، به کاهش وزن، سلامت قلب و عروق، خواب مناسب و آرام و حفظ روحیه و شادابی کمک می کند.

  • کاهش وزن: درصورتی که اضافه وزن داشته و پزشک شما پیش دیابت را تشخیص داده، برنامه کاهش وزنتان را شروع نمائید. تغذیه سالم داشته و بدانید که حتی با کاهش 5 تا 10 درصدی از وزنتان از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کرده اید.
  • متفورمین: تجویز داروی متفورمین توسط پزشک می بایست صورت گیرد. مصرف این دارو نیز از دیابت نوع 2 جلوگیری خواهد کرد. متفورمین سبب شده تا کبد در صورت عدم نیاز به گلوکز، آن را نسازد و بدن در حالت طبیعی و سلامت خود بماند.

پیشگیری از دیابت, پیش دیابت و دیابت, پیش دیابت, دیابت, درمان پیش دیابت

نکات مهم در درمان قند خون لب مرز:

  • اختلالات خواب را نادیده نگرفته چرا که در بروز و تشدید بسیاری از بیماریها موثرند.
  • تحت نظارت پزشک متخصص خود باشید
  • آزمایشات لازم مرتبط با پیش دیابت را انجام دهید.
  • کنترل سبک زندگی و قند خون خود برای داشتن زندگی سالم فراموش نکنید.

در صورت نیاز حتما از خدمات پرستار در منزل برای مراقبت از عزیز تحت خطر خود استفاده کنید.

2 پاسخ

  1. سلام ۱۹ سالمه قند خون ناشتامو که گرفتم ۱۰۱
    آیا پیش دیابت هستم یا در حالت نرمالی قرار دارم ؟

    1. قند نرمال برای افرادی که دیابت ندارن و ناشتا باشن باید زیر 100 باشه و قند شما لب مرزه باید خیلی رعایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *