توهم در سالمندان

روان پریشی و اختلالات روانی

روان پریشی (سایکوزیس) به وضعیت روانی‌ غیر طبیعی گفته می‌شود که دسته‌ای از اختلالات روانی را در برمی‌گیرد و در طول آن‌ها بیمار دچار نشانه‌هایی مثل توهم یا هذیان می‌شود. هرگاه توهم و هذیان باعث ایجاد تغییراتی جدی‌ در روند زندگی فرد شوند می‌توان آن را اختلال به شمار آورد، اما معمولاً خود نشانه‌های‌‌ بیماری‌ دیگری هستند. توهم، وضعیتی است که در آن فرد قدرت تشخیص و تفکیک واقعی یا غیر واقعی بودن دیده‌ها یا شنیده‌های خود را از دست می‌دهد؛ ویژگی اصلی این اختلال، هذیان گویی است؛ به این معنا که فرد باورهای خود را درباره‌ی اتفاقات غیر واقعی که آن‌ها را حقیقی می‌پندارد بیان می‌کند. توهم در سالمندان شایع می باشد با آسانیسم در ادامه همراه باشید.

این توهمات می‌توانند در پی سوء برداشت از یک شرایط یا مکالمه باشند که به هیچ وجه درست نیستند یا حداقل به شکلی اغراق‌آمیز عنوان می‌شوند. برخی از این افراد می‌توانند زندگی نسبتاً عادی اجتماعی خود را حفظ کنند و مراودات آن‌ها از این اختلال دستخوش تغییر جدی نشود، اما زندگی دسته‌ی دیگری از این افراد کاملاً روند عادی خود را از دست می‌دهد و بیمار در محیط خیالی ساخته‌ی ذهن خود زندگی می‌کند. در این شرایط استخدام پرستار سالمند و مراقب بیمار می‌تواند از رسیدن به شرایط حاد این بیماری پیشگیری نماید.

توهم در سالمندان

تفاوت توهم با هذیان‌گویی در سالمندان

اغلب ما درباره تفاوت توهم یا هذیان‌گویی در سالمندان چیزی نمی‌دانیم یا به‌طور اشتباه از دو اصطلاح به‌جای یک دیگر استفاده می‌کنیم که البته به دلیل شباهت آن‌ها به هم، طبیعی است و حتی تشخیص تفاوتهای آن برای دانشجویان روانشناسی نیز سخت و چالش برانگیز است. زمانی که سالمند با استفاده حواس (بویایی، شنوایی، چشایی، بینایی، لامسه) چیز‌هایی را در اندام حسی احساس کند که در واقعیت وجود ندارد و محرکی برای آن اندام وجود نداشته باشد، دچار توهم شده است. اما هذیان، یکسری باور بر اساس خیال یا کذب، و ثابت شده برای سالمند است. در انواع شدید این بیماری، شاهد اضطراب تنگی نفس و غیره خواهیم بود.

از شباهت‌های توهم و هذیان گویی می توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم.

  • نشات گرفتن از بیماری‌های روانی
  • گاهی بروز در صورت عدم وجود بیماری روانی
  • تحریف در واقعیت

اختلال توهم در سالمندان

این اختلال در افراد سالخورده نیز مانند سنین دیگر دیده می‌شود. نوع توهم در سالمندان می‌تواند به دو دسته‌ی متفاوت تقسیم بندی شود:

  1. تخیلی: در این نوع، بیمار موقعیت‌های غیر منطقی و امکان نا‌پذیری را متصور می‌شود؛ برای مثال، اعتقاد به این که شخصی اعضای داخلی بدن او را بدون ترک جای زخم برداشته است.
  2. معمول: به دسته توهماتی گفته می‌شود که امکان به وقوع پیوستن آن‌ها در حالت عادی وجود دارد اما فرد سالمند تصوری خیالی از آن‌ها در ذهن خود تشکیل می‌دهد.

بنر پرستار سالمند

از برخی حالت‌های نوع دوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خود معشوق پنداری (اروتومانیا)
  • هذیان خود بزرگ‌بینی (مگالومانیا)
  • خود بیمارانگاری (هایپوکندریا)
  • توهم بدبینی
  • توهم شکنجه
  • توهم جسمی

انواع توهم در سالمند

همانطور که گفته شد در توهم، زمانی که محرکی برای ایجاد حس وجود ندارد سالمند دارای حس کاذب است. می‌توانیم این اختلال را به پنج دسته اصلی بر اساس حواس پنجگانه تقسیم بندی کنیم. در ادامه به بررسی این پنج دسته می‌پردازیم.

  • توهم بینایی

توهم بینایی معمولا شامل دیدن نورها، اجسام و رنگ‌هایی است که در واقعیت وجود ندارند. دیدن افراد، چراغ‌های چشمک زدن و … که دیگران قادر به دیدن آن‌ها نیستند نمونه‌های دیگری از آن است.

  • توهم شنیداری

توهم شنیداری یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای افراد سالخورده  به‌وجود آید و یکی از شایع ترین نوع توهم محصوب می‌شود. در این نوع اختلال  افراد حس می‌کنند فردی ماورایی با آن‌ها صحبت می‌کند یا از آن‌ها می‌خواهد کار‌های خاصی انجام دهند. صدا می‌تواند به صورت زمزمه یا بلند، آشنا یا غیر آشنا و به حالت‌های مختلف شنیده ‌شود.

  • توهم لامسه

زمانی که سالمند با لمس ‌یا حرکت در بدن مواجه شود به طوری‌که واقعی نباشد دچار توهم لامسه شده است. احساس حرکت حشرات، خزیدن حیوانان و حرکت کردن دستی روی بدن همگی مثال‌هایی از این اختلال است.

  • توهم چشایی

در نوع توهم چشایی اعصاب چشایی فرد درگیر می‌شود و مزه‌های غیر واقعی مثل مزه مدفوع و خون را به مغز، گزارش می‌دهد.

  • توهم بویایی

درصورت دچار شدن به توهم بویایی، فرد بوهایی را حس می‌کند که دیگران آن را حس نمی‌کنند و معتقدند وجود ندارد. برای مثال بیمار می‌گوید که فلان غذا بوی شیطان می‌دهد یا در اتاق بوی شیطان پیچیده است که در واقعیت وجود ندارد.

اختلال توهم در سالمندان

علل و تشخیص اختلال توهم در سالمندان

از علل توهم در افراد می‌توان به زمینه‌ی ژنتیکی، سوء استفاده جسمی یا جنسی در دوران کودکی، جراحت و ضربه به ناحیه‌ی سر، مصرف داروهایی با عارضه‌ی توهم‌زایی و… اشاره کرد؛ همچنین گاهی این اختلال بر اثر دیگر مشکلات و بیماری‌های روانی ایجاد میشود.

تشخیص این بیماری تا حد زیادی به ارزیابی بالینی وابسته است که از طریق پیدا کردن ارتباط بین توهمات و اتفاقاتی که پیرامون بیمار صورت می‌گیرد؛ همچنین به دست آوردن تاریخچه‌ی کامل از بروز رفتارهای غیر طبیعی سالمند که توسط روان‌پزشک انجام می‌شود. گاهی نیز ممکن است هنگام بروز اختلال توهم در سالمندان و هذیان، آن را بد روانی (پارافرنی) تشخیص دهند که با پارانویا و روان گسیختگی تفاوت دارد.

علت هذیان گفتن سالمندان چیست؟

توهم یک حالت رویایی است که در افراد مبتلا به اختلالات حسی، عصبی، پزشکی و اختلالات روانی رخ می دهد. متأسفانه با گذشت زمان افراد مبتلا به انواع بیماری ها از جمله ناتوانی های جسمی و ذهنی، برخی بیماری های ارثی یا کسانی که در دوران نوجوانی از مراقبت های مناسب برخوردار نبوده و روزهای پر استرس و پر تشویشی پشت سر گذاشته اند، بیش تر به آسیب و مشکلات روحی از جمله هذیان گفتن در دوران پیری مبتلا می شوند.

اگرچه هذیان به نوبه خود برای آنها بیماری محسوب نمی شود، اما یکی از علائم زوال عقل این است که ابتدا فرد به اختلال های روانی مبتلا می شود که بعد بررسی تمام علائم از جمله هذیان در افراد سالمند، پزشک نوع آن را تشخیص می دهد. برای درمان در بیمارهای غیر حاد با روش های غیر دارویی و در موارد حاد با دارو پیش می روند.

توهمات بینایی می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از بیماری های چشمی گرفته تا اختلالات عصبی، متابولیک، استروژنیک، روانی و همچنین علل ناشناخته و مبهم. اگرچه به طور شگفت انگیزی در طب سالمندان مراقبت های طولانی مدت (LTC) رایج است، اما توهمات بینایی یک چالش بالینی ایجاد می کند.

بیماران مسن اغلب تمایلی به پذیرش علائم خود ندارند، زیرا می ترسند به آن ها برچسب بیمار روانی زده شود و در نهایت در بیمارستان روانی بستری شوند. این امر تشخیص دقیق را برای پزشکان دشوار می کند. از آنجایی که درمان بسته به دلیل توهم به طور قابل توجهی متفاوت است، تشخیص دقیق ضروری به نظر می آید.

در توهم بصری شخص جسم خارجی که وجود ندارد را تجسم می کند. البته دلایل فریب زیادی وجود دارد که تعبیر به  واقعیات سوء تعبیر می شود. توهمات بینایی می تواند در انواع اختلالات پزشکی، عصبی، چشمی و روانپزشکی رخ دهد و حتی ممکن است تقریباً در هر بخشی از تاریخ بینایی با ناهنجاری همراه باشند.

توهمات بصری را می توان به دو دسته ساده یا پیچیده طبقه بندی کرد:

انواع ساده عبارتند از فتوپسی (درخشش نور)، خطوط یا اشکال (مانند زوم، زیگزاگ یا دایره) که می تواند چندین رنگ باشد. توهمات ساده در بیماری های چشمی مانند قرار گرفتن در معرض تشعشع یا در شرایطی مانند میگرن، حملات لوب پس سری، نوریت اپتیکال، تومورهای لوب اکسیپیتال یا سایر آسیب های ساختاری رخ می دهد.

با این حال، توهمات بصری پیچیده عموماً به خوبی شکل گرفته و نسبتاً یکنواخت هستند و اغلب شامل حیواناتی با رنگ های روشن و چهره و محیط های دراماتیک می شوند. علل مختلفی مانند زوال عقل، دلیریوم ترمنس، بیماری پارکینسون، سوء مصرف مواد مخدر تفریحی،  تشنج های جزئی پیچیده، اسکیزوفرنی و ناهنجاری هایی مانند توهم هیپنوپومپیک، توهمات پدانکولار،کمای میگرنی، هیپنوپومپیک و سندرم آلیس وجود دارد.

خوشبختانه بسیاری از بیماری های روانی را می توان با داروها درمان کرد مگر در مواردی که هذیان به بیمار و  اطرافیانش آسیب مالی  و جانی برساند و نقش هایی مانند کشتن فرد دیگری یا آتش زدن خانه در سر داشته باشد؛ که در این صورت باید به روانپزشک مراجعه کنید و سالمند تحت درمان قرار بگیرید. زیرا در موارد شدید دمانس ایجاد شده و بیماری هایی مانند آلزایمر، پارانویا و اسکیزوفرنی  نمودار می شود که اگر به موقع درمان نشود منجر به بستری شدن در بیمارستان روانی می شود. در این موارد تا پزشک از بهبود بیمار مطمن نشود به او اجازه مرخصی نمی دهد زیرا ممکن است در بیرون به خود یا اطافیان صدمه ای وارد کند.

کرونا و هذیان گویی در سالمندان

بیماری کرویا یا همانCOVID19  یک بیماری است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند اما تحقیقی روی 817 نفر از افراد سالخورده مبتلا به بیماری کرونا، صورت گرفت؛  نتایج نشان دهنده بروز هذیان‌گویی در زمان ابتلا به کرونا و پس از آن بود. یعنی ابتلا به کرونا در این افراد موجب گیجی و بروز ناگهانی هذیان شده و بیمار حتی برای تفکر واضح تلاش می‌کند.

توهم و آلزایمر در سالمندان

آلزایمر سبب ایجاد تغییرات پیچیده‌ای در مغز می‌شود. توهم و هذیان ممکن است علائم بیماری آلزایمر و زوال عقل باشند؛ به این شکل که افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است چیزهایی را ببینند که در واقعیت هیچ پایه و اساسی ندارند مانند دیدن کودکانی که در نشیمن مشغول بازی هستند. توهم در سالمندان ممکن از بعد دیداری فراتر رفته و حواس شنیداری، بویایی و لامسه را نیز درگیر کند. ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان مقاله ای که آسانیسم به آن پرداخته است. پیشنهاد میشود دیگر مقالات مرتبط را نیز مطالعه نمائید.

درمان توهم در آلزایمر در سالمندان

عوامل محیطی، شرایط زندگی و ژنتیک سه موردی است که دانشمندان آن‌ها را علت آلزایمر می‌دانند. آلزایمر مرحل اولیه عوارض کمی دارد اما با شدت گرفتن بیماری عوارض آن نیز افزایش یافته و حتی زندگی عادی سالمند را مختل می‌کند. پزشکان برای درمان توهم ناشی از آلزایمر در سالمندان از روش‌های دارویی متفاوتی بسته به شدت بیماری استفاده می‌کنند. این روش‌های درمانی شامل:

درمان توهم آلزایمر در سالمندان، مراحل اولیه:

پزشک معالج پس از معاینه سالمند برای درمان آلزایمر برای او دارو‌هایی مثل ریواستیگمین، گلانتامین، دونپزیل و آدوکانوماب تجویز می‌کند که به کاهش علائم شناختی منجر می‌‌شود.

درمان توهم آلزایمر در سالمندان، مراحل متوسط و شدید:

از داروهایی که در مرحله شدید آلزایمر در سالمندان تجویز می‌شود می‌توان به ممانتین اشاره کرد. این دارو به بیمار کمک می‌کند تا بسیاری از توانایی‌های خود را بازیابی کند.

توهم پارانویا در سالمندان

در توهم پارانویا افراد دچار اختلالی می‌شوند که اهمیت بیش از حدی برای جان یا مال خود قائل می‌شوند یا خود را در معرض تحقیر و تهدید می‌بینند. با بروز این اختلال مدام حالت تدافعی می‌گیرند و به نوعی خود را شکنجه می‌دهند. روان گسیختگی، بدگمانی، سوء ظن نام های دیگری است که به صورت عامیانه برای این بیماری به‌کار می‌بریم. توهم پارانویا با علائم توهم بصری، توهم شنیداری، عدم آرامش، احساس تحقیر شدن یا تهدید شدن و… همراه است.

درمان توهم پارانویا

دارو درمانی و رفتار درمانی دو روش مفید برای درمان اختلال پارانویا در سالمندان است.  زمانی که متوجه شدید عزیزان سالخورده‌تان علائم پارانویا را دارد؛ راه حل پیشنهادی ما به‌شما  کمک گرفتن از یک روان پزشک برای کاهش حساسیت‌های سالمند است. البته باید در نظر داشته باشید به دلیل برقراری ارتباط دشوار با این بیماران، ممکن است روند درمان زمان زیادی طول بکشد.

توهم و آلزایمر در سالمندان

درمان اختلال توهم

براي از بین بردن علائم رواني و رفتاري، درمان‌هاي دارويي و غير دارويي استفاده می‌شود. معمولاً در ابتدا روان‌پزشکان سعی می‌کنند از درمان‌های غير دارويي بهره گیرند و در صورت لزوم همراه با آن درمان‌هاي دارويي را آغاز می‌کنند. معمولاً استفاده از برخي دارو‌هاي آنتي سايكوتيك‏، ضد افسردگي و تثبيت كننده خلق‏ رایج‌تر است.

برخورد با سالمند دارای اختلال توهم

مراقب بیمار باید به چند نکته‌ی اساسی در نحوه‌ی رفتارش با سالمند مبتلا به توهم توجه کند:

  1. درباره‌ی آنچه فرد می‌بیند یا می‌شنود نباید با وی مشاجره کند یا در صدد متقاعد کردن بیمار برای پذیرش واقعیت برآید.
  2. مصرف به موقع داروها از نکات بسیار مهمی است که پرستار باید به آن توجه کند چرا که در صورت عدم مصرف داروها امکان تشدید علائم وجود دارد.
  3. در هنگام ترسیدن از توهمات و بالا رفتن سطح اضطراب سالمند می‌تواند از روش‌های اثربخش برای آرام کردن وی استفاده کند.
  4. پرستار باید اطمینان حاصل کند سالمند در امان است و هر چیزی که ممکن است به وی آسیب برساند از دسترس او دور است.
  5. هنگام تشدید علائم سریعاً به روان‌پزشک بیمار اطلاع دهد.
  6. گاهی منحرف ساختن فرد از افکارش بهترین راهکار برای آرام شدن او است؛ برای مثال فرد را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کند یا در صورت امکان برای پیاده‌روی، سالمند را از آن محیط به طور کلی دور کند.

اهمیت وجود پرستار در کنار بیماران سالمند

مراقبت از برخی سالمندان دارای درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایرین است؛ سالمندان دارای اختلال توهم و هذیان گویی جز این دسته به شمار می‌روند. بیماری این افراد می‌تواند تا جایی پیش رود که امنیت جانی خود را به خطر بیندازند، همچنین مصرف به موقع داروها نکته‌ی بسیار مهمی است که نباید ساده انگاشته شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، توهم می‌تواند از علائم فراموشی (آلزایمر) باشد و بیماران همواره به فردی برای یادآوری کردن زمان مصرف دارو و به تبع، قطع نشدن روند درمان خود نیاز دارند.

با گذشت زمان، بهره‌گیری از خدمات پرستاری و مراقبت سالمندان تنها به آسایشگاه‌ها و بیمارستان محدود نمی‌شود بلکه شرایط دسترسی به پرستار در منزل نیز فراهم شده است. این روش مراقبت از سالمند که می‌تواند روند بهبود را سرعت ببخشد و با کاهش هزینه‌ها نیز همراه است.

پیشگیری توهم در سالمندان

تأثیر مثبت استفاده از این روش نه تنها در شرایط روحی بیمار قابل مشاهده است بلکه در آرامش خاطر داشتن فرزندان و خویشاوندان وی که امکان مراقبت از فرد سالخورده را به دلیل مشغله کاری یا نداشتن تخصص لازم ندارند نیز تأثیرگذار است.

در جوامع پیشرفته یکی از معمول‌ترین روش‌های مراقبت از سالمندان، بودن پرستار در منزل آن‌ها است. این‌گونه خدمات چند سالی است که در ایران نیز مورد توجه واقع شده و دسترسی به مؤسسات ارائه دهنده‌ی پرستار سالمند در کرج و سایر شهرها ممکن و آسان است.

آسانیسم همراه شماست

هنگامی که سالمندی درخانه دارید و به اختلالات هذیان گویی یا  توهم دچار است با چالش‌ها و نگرانی‌های متفاوتی روبه‌رو هستید. پلتفرم آسانیسم با ارائه خدمات پرستاری از سالمند و کودک در منزل در این شرایط همراه شما است. پرستاران مجرب ما در آسانیسم با تخصص کافی در برخورد با این بیماران می‌توانند از عزیزان شما به خوبی مراقبت کنند. برای دریافت خدمات کافی است با شماره 02191304433 تماس حاصل فرمایید و درخواست خود را ثبت کنید.

64 پاسخ

  1. سلام ممنون از مطلب خوبتون.
    ی…

    سلام ممنون از مطلب خوبتون.
    ی سوال دارم ؟ کسایی که اسردگی دارن یا مضطربن هم دچار توهم میشن؟

    1. سلام دوست عزیز

      اگه منظور…

      سلام دوست عزیز

      اگه منظور افسردگی هست، باید بگم  افرادی که مضطرب یا افسرده اند ممکنه دچار توهم دوره ای و کوتاه مدت بشن. که اغلب مربوط به احساسات خاص است. به عنوان مثال، یک فرد افسرده ممکن است توهم داشته باشه که کسی به او میگه بی ارزش است.

  2. با سلام و خسته نباشید، این…
    با سلام و خسته نباشید، این مشکل را پدر من داره حدود یکماه است که فکر میکنه میخوان او را از بین ببرند و آسیب برسانند، چه دارویی برای این کار نیاز میباشد، اگر لطف کنید ممنون میشم.

    1. سلام جناب آرش

      نیاز هست که…

      سلام جناب آرش

      نیاز هست که پدر محترم به روانپزشک مراجعه کنند. خیلی خوب میشه شما یا دیگر اعضای خانواده ایشون رو همراهی کنند. 
      بدلیل اینکه مشکل هنوز تشخیص داده نشده نمیتوان دارویی پیشنهاد داد. و البته روان شناس هم میتونه کمک کننده باشد و در کل تاریخچه ای از پدر عزیز گرفته بشه و منشا فکر یا اوهام و … پیدا شود. شاید اختلال دارویی و هر عامل دیگه ای هم مسبب باشه.

       

      با آرزوی تندرستی و سلامتی برای بزرگان عزیزمان و خانواده ها

       

  3. با سلام پدر من سنش 69سالشه و…
    با سلام پدر من سنش 69سالشه و تو این سن به مادرم مشکوک شده و به مادرم میگه تو خیانت کردی و من ثابت میکنم هر چی هم باهاش حرف میزنیم فایده نداره و الان 6ماه بیشتر شده ول کن نیست و پیش هر کسی میشینه میگه یه جور توهم زده انگار بهشم میگیم بیا بریم پیش روانپزشک میگه من خوبم خودتون برید چه کاری کنیم به نظرتون با این مشکل؟!

    1. با سلام

      در کل بحران سالمندی…

      با سلام

      در کل بحران سالمندی وجود دارد. اما حس ارزشمند بودن در پدر ایشان پایین آمده و دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند و بعضی از سالمندان خلا احساس ازرشمند بودن رو دارند، و باید بررسی شود ایشون در چه وضعیتی قرار دارد و ممکن است به دلیل مسائل دوران سالمندی مانند بازنشستگی و ناتوانی جسمی و نقص کارکردهای اجرایی مغز دچار بحران افراد سالمندی شده اند. فضای زندگی ایشون باید بررسی شود که اوقاتشون رو چطور میگذرونند. و بُعد بُعد بیماری های زمینه ای هم باید بررسی شود. و چون نیاز دارند احساس ارزشمند بودن دارند، به این شکل بروز می کند که بحث خیانت را آغاز می کنند تا به نحوی دوباره توجه ها را به سمت خود جلب کنند و حس ارزشمندی خود را بازگردانند. در صورتی که بیماری زمینه ای نداشته باشند، باید روی این قضیه کار بشه که خانواده این احساس ارزشمند را در ایشان ایجاد کنند. به عنوان مثال مشورت با پدر، استفاده از تجارب ایشان. تا احساس مفید بودن را به پدرشان بازگردانند.

      اما در نهایت با مشاوره روان شناسی و آزمایشات پزشکی می توانیم کمک اثر گذارتری را داشته باشیم.

      همچنین شما با مراجعه به روانپزشک یا روانشناس، و ارائه شرح حال پدر از نظر روحی و جسمانی و بیماریها راه حل بهتری را دریافت کنید.

       

      با آرزوی سلامتی

    2. پدرم ۸۰ سالشه و هیچ‌قرصی نمیخوره و هیچ بیماری نداره
      اما الان چن ساله هی حرفهای نامربوط میزنه .فکر میکنه ما میخواییم پولاشو برداریم’یه حرفهایی میزنه که اصلا واقعیت نداره
      وقتی ی حرفی میزنه پافشاری میکنه رو حرفش شب ها ن خودش میخوابه نه میزاره ما بخوابیم اعصاب همه رو میریزه بهم
      تو خونه یه دعوایی راه میندازه بعدش میگیره راحت میخوابه انگار نه انگار
      باز دوباره چند روز دیگه دوباره شروع میکنه یه حرف بیربط جدید پیدا میکنه میگه باز دعوا راه میندازه تو خونه
      بنظرتون‌چیکار کنیم

  4. سلام، مادرم 89 سالشه ، مدت…
    سلام، مادرم 89 سالشه ، مدت سه ساله تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرص های بوسپیرون 5 و کلرودیازپوکساید 5 و گاهی هم جایگزینش دز 10 و سرتالین 50 و ممانتین 5 استفاده میکنه ، الان نزدیک چند ماهی میشه احساس میکنم دچار آلرایمر شده و توهم میزنه و سراغ شخص خیالی که وجود خارجی نداره رو میگیره ،لطفا راهنمایی کنین از نظر رفتاری چطور باهاش برخورد کنم

    1. سلام سارا عزیز

      مطمئنا سابقه…

      سلام سارا عزیز

      مطمئنا سابقه پزشکی و دارویی مادر محترم توسط متخصصین می بایست بررسی شود. توهم شاید از عوارض برخی داروها باشه. همچنین سوابق آلزایمر سابقه خانوادگی و دیگر بیماریها بایستی بررسی شود.

      اما راه ها پیشگیری یا جلوگیری از شدت آلزایمر و تمرین های متنای متناسب با آن وجود دارد.

      با ارزوی سلامتی

  5. باسلام.مادر من 70 ساله است و…
    باسلام.مادر من 70 ساله است و بیماری پارکینسون دارد.چندین ساله قرصهای مادوپار؛استاپارکین؛آسنترا و کلونازپام؛پرامی پکسول و آمانتادین و نورتریپتیلین مصرف میکنن.در حدود یکماهه که متوجه شدم توهم میزنن و میگن یه بچه یا دو تا خانم میان شبا بالای سرم یا توی اتاق.شنیدم که نشانه آلزایمره.با وجود بیماری کورنا امکان مطب بردن و ام آر آی هم وجود نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز

      امیدوارم…

      سلام دوست عزیز

      امیدوارم همیشه مادر محترم سلامت باشند.
      بهتر است از دیگر خدمات آسانیسم در این دوران کرونا  استفاده کنید مثل خدمات-پزشکی خدمات پزشک در منزل و خدمات-روانشناسی روانشناسی در منزل و … تا متخصصان به بهترین نحو و با بررسی درست بیمار و بیماری ها بتوانند تجویز درستی داشته باشند.

      با آرزوی تندرستی

  6. سلام پدر بزرگ من الان دو سه…
    سلام پدر بزرگ من الان دو سه روزی هست که توهم زده
    حس میکنم از خاطرات قبلش هست که یادشون میاد
    و مثلا حس میکنه گربه کنارش هست
    یا مثلا چیزایی رو میبینه که وجود نداره
    الان باید چکار بکنیم؟
    باید کجاببریمش؟
    و اینکه هیچ قرصی مصرف نمیکنه
    ممنون میشم که جواب سوالم رو بدید با تشکر.

    1. سلام نرجس عزیز 

      با توجه به…

      سلام نرجس عزیز 

      با توجه به اینکه پدر بزرگ شما داروی خاصی هم مصرف نمی کنند پس علت این توهمات از عوارض دارو نیست. بهترین کار این هست که شما به یک روان پزشک مراجعه کنید تا با معاینه دقیق بهترین تشخیص برای ایشون مشخص بشه.

      با آرزوی تندرستی 

  7. مادرم۶۵سالش..دچار سرطان…
    مادرم۶۵سالش..دچار سرطان مغزشده وبعداز پرتو درمانی بدجور دچار توهم شده وانگار تو یک عالم خاص خودش زندگی میکنه…آیا درمان داره..وبه کدوم دکتر مراجعه کنم؟

    1. سلام دنیا جان

      توهم از علائم…

      سلام دنیا جان

      توهم از علائم رایج ، تغییر سطح هوشیاری و مشکلات هماهنگی از علائم رایج سرطان مغز است 

      برای کنترل و درمان این موضوع شما باید با به یک نورولوژیست (متخصص اعصاب و روان) مراجعه کنید.

       

      با آرزوی سلامتی و خشنودی برای شما و خانواده

  8. سلام با عرض احترام خواستم…
    سلام با عرض احترام خواستم بپرسم این که گفته می شود با تغییر توجه متمرکز توهم بینایی از بین می رود یعنی چه و توهم حاصل ادراک آگاهانه هست یا ناخود آگاه ممنون میشم پاسخ بدهید

    1. با سلام و احترام

      ابتدا باید…

      با سلام و احترام

      ابتدا باید علت ایجاد توهم را دانست تا بعد از آن مشخص شود که تغییر توجه متمرکز مؤثر هست یا خیر. همچنین طبق تحقیات انجام شده هنوز به طور قطع ثابت نشده است که توهم حاصل از ادراک خودآگاه است یا نا خود آگاه.

      پایدار باشید

  9. سلام
    من مادر بزرگم توهم دزدی…

    سلام
    من مادر بزرگم توهم دزدی میزنه هی فکر میکنه پولاشو ما ور میداریم هی ب ما تهمت دزدی میزنه اینقدر هم باجدیت میگه و قسم میخوره ک آدم ب خودش شک میکنه واقعا دیگ الان هر هفته ی بار شده دیگ اعصاب هممون رو بهم میریزه فکر میکنه نگفته شاید همون مطلبو 10 بار در عرض ی هفته میگه واقعا نمیدونیم دیگ چ کار کنیم لطفا راهنمایی کنین?

    1. سلام و عرض ادب

      ابتدا باید…

      سلام و عرض ادب

      ابتدا باید مشخص بشه که مادر بزرگ شما بیماری زمینه‌ای دارد‌ و اینکه آیا داروی خاصی مصرف می کند یا خیر ، ممکن است این توهمات از عوارض برخی از داروها به وجود بیاد.

      با توجه به علائم گفته شده برای تشخیص این مسئله به یک روان پزشک مراجعه کنید.

    2. سلام.وقتتون بخیر.من مادرم بدون هیچ مشکل قبلی روانی.یهو خیلی عصبی شده حرفای نامربوط میزنه همه چیو تهدید و ترس برانگیز میبینه.البته ی ده روزه پدرم مریض شده و اصلن مادرم نخوابیده و آرامشش بهم خورده.تو رو خدا راهنمایی کنین.خیلی نگرانم.ممنون

  10. سلام پدر شوهرم ۷۲سال داره و…
    سلام پدر شوهرم ۷۲سال داره و ازسال ۸۳ همسرشون فوت کردن فقط دو فرزند دارند من و همسرم تا سال گذشته باهاشون زندگی میکردیم از پارسال جدااز پدر شوهرم زندگی میکنیم و برادرشوهرم برای کار به شهر دیگری رفتن از اون موقع توهم پیدا کردن وفکر میکنن که برادر شوهرم که مجرده زن و بچه داره و ما از او پنهانشون میکنیم واقعا هم خودش اذیت میشه وهم ما لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام خانم علیپور عزیز
      عزیزان…

      سلام خانم علیپور عزیز
      عزیزان مسن و سالمند ممکن است پس از سنی یا بعد گذراندن اتفاقی مانند فوت همسر و … دچار بحران های سالمندی و تنهایی  و انزوا شوند. خیلی از سالمندا با تشدید تنهایی شون بیشتر به فکر درون خود فرو میروند و درواقع دچار توهماتی هم ازین پس می شوند و … در ابتدا شما بایستی به روانشناس مراجعه کرده تا تاریخچه ای از فرد مسن بررسی شود در این مسیر ببیشتر میتونید راهنمایی شوید

      با آرزوی سلامتی

  11. با سلام مادر من حدود ۷۵ سال…
    با سلام مادر من حدود ۷۵ سال دارد و برخی مواقع اظهار می کند که صدای بیل و تیشه از زیر خانه می آید و صدای خاکبرداری از زیر خانه می آید ضمنا ایشان فقط داروی فشار خون مصرف می کند

  12. سلام خسته نباشید ببخشید…
    سلام خسته نباشید ببخشید مادربزرگ من مدتی است که میگه تلویزیون بامن صحبت میکنه و میگه به من پول میدن میلی به صحبت کردن نداره و ذوق و شور قبلیش رو از دست داده و همش درباره تلویزیون و صحبت با تلویزیون حرف میزنه و وقتی باهاش تماس میگیریم ۱ دقیقه صحبت میکنه و یهو قطع میکنه لطفا راهنمایی کنید

    1. خانم آرمیتا، توصیه ما این…

      خانم آرمیتا، توصیه ما این است که همراه مادربزرگ محترم به پزشک مراجعه فرمایید یا در صورتی که توانایی خروج از منزل را ندارند اعلام بفرمایید تا ما پزشک به منزل اعزام نماییم.

  13. مادرم 86 سالشه در یک واحد…
    مادرم 86 سالشه در یک واحد اپارتمان در شهرستان زندگی می کنه دوتا خواهر دارم نزدیکش سکونت دارند چند روز یکبار بهش سر می زنند گاهگاهی میاریمش تهران و یکی دو ماه پیش ما میمونه الان پنج روزه که چشماش رو به در و دیوار میدوزه وراه سرویس راه گم می کنه تلفنی با هرکس صحبت کنه فکر می کنه حضور داشته میپرسه فلانی اومد اینجا کجا رفت چند بار با فاصله پنج دقیقه یه سوال رو تکرار می کنه وشعر های غمگین می خونه گریه می کنه لطفاً راتنمایی بفرمایید چکا. کنیم سپاسگزارم

  14. سلام ببخشید مادربزرگ من…
    سلام ببخشید مادربزرگ من الزایمر شدید دارن. پوشکی ام شدن. چند روزی هستش ک بی قرار شده و پوشکش را میکند و باز میکند همه جارا کثیف میکند چه دارویی باید بخورد.

  15. سلام وقت بخیر
    پدر بزرگ من ۸۱…

    سلام وقت بخیر
    پدر بزرگ من ۸۱ سال دارند و یک‌ماهه که افرادی رو توی ایوان منزلشون میبینند، هرشب همونجا چند نفر رو مشغول رنگ رزی می‌بینند. یا در یک اتاق خالی بخاری روشن میکنند و میگن روشن کردم که آدمایی که توی اتاقند سردشون نشه، درحالیکه اتاق خالیه
    دارو هم فقط well man میخورند. چیکار کنیم براشون و این توهمات بخاطر چیه.
    ضمنا زمینه وسواس و افسردگی دارند از جوانی تا الان

  16. باسلام،
    مادربزرگ 80 ساله ای…

    باسلام،
    مادربزرگ 80 ساله ای دارم که حدود دوماهه که میگه یه صدایی توی گوشش میشنوه و شخصی باهاش صحبت میکنه و بهش میگه اتفاقات ناگواری برای فرزندانت افتاده و فرزندانت در شرایط بدی هستند،گاهی حتی با این صدای خیالی درگیر میشه و مشاجره میکنه.غذا و خوابش خیلی کم شده ومدام درحال گریه است.ممکنه شروع الزایمر باشه؟؟اینم بگم که همه اتفاقات اخیر و حتی سالهای دور رو ریز به ریز یادشه و حواسش به جزئیات هست

  17. سلام مادر من از 8 ماه قبل…
    سلام مادر من از 8 ماه قبل توهم وفراموشیش شروع شد بردیم دکتر ستی اسکن و نوار مغز گرفتن دکتر گفت زوال عقله حالا یک هفتس خیلی توهمش زیاد شده دکتر میگه باید آب نخاع مغز بگیرین آیا فایده ای داره این کار بدتر نشه.؟

    1. سلام عباس

      برای صمیم گیری در…

      سلام عباس

      برای صمیم گیری در مورد این قضیه بهترین راه مشورت با پزشک می باشد.

    2. سلام پدرم آلزایمر داره ۷۵ سالش هست وسلامتی هست دوشخصیتی شده یعنی خودش با خودش صحبت می کنه .خودش با اسم خودش روآرام صدا می زنه وبعد باصدای بلند جواب خودش رو می ده یکسره حرف می زنه مثل اینکه یکی داره باش صحبت میکنه .قرص آلزایمر و افسردگی مصرف میکنهچکار کنیم آرام بشه خودش خیی اذیت میشه .وقتی اینطور میشه یعنی هذیان میگه سرش داغ می شه.

      1. به پزشک مراجعه کنید و با ایشان در میان بگذارید تا روند درمانی جدیدتری جایگزین کنند.

  18. سلام مامان من ۷۲ سالشه…
    سلام مامان من ۷۲ سالشه ودوبار سکته مغزی توی سال۷۹ کرد ولی تنها یکم دست راستش کم حس شد بعد از اون تاالان هیچ مشکلی نداشت آبان ماه مبتلا به کرونا شد از عید تا هفته ی قبل سه بار بیهوش میشد و بعد از چند لحظه هوشیار میشد که آخرین بار شدتش بیشتر بود بردیم بیمارستان گفتن اکسیژن خونش خیلی پایین هست و الان چند روزی میشه بستری شدن ولی همش توهم دیداری شنیداری داره آیا بهبود پیدا می کنه؟

    1. سلام حسین جان – ما آرزوی…

      سلام حسین جان – ما آرزوی بهبودی هرچه سریع تر مادر گرامیتان را داریم.

      این توهمات به خاطری بیماری است و بعد از رفع بیماری به روال قبل برخواهند گشت.

      1. سلام
        مادرم 57سالشه مدت یک هفته همش میگه یه حشره داره روی بالشتم راه میره میگه تو موهامم میاد راه میره چکارکنم خیلی نگرانم

        1. احساس اینکه چیزی روی سر شما می خزد یک علامت نسبتاً رایج است. اگر این حالت را به طور منظم یا موقت تجربه می کنید، ممکن است طبیعی باشد. با این حال، اگر چنین احساسی مزمن یا بی وقفه شود، ممکن است ارزیابی پزشکی لازم باشد. افرادی که علائم مزمن این بیماری را دارند ممکن است نشانه های دیگری مانند زیر را هم تجربه کنند:
          خارش شدید
          سایش یا آسیب ناشی از خراش بیش از حد
          کهیر
          پارانویا
          خستگی
          تمرکز سخت
          افسردگی یا اضطراب
          خاراندن بیش از حد، که اغلب با احساس خزیدن چیزی روی سر همراه است، یکی از علائم کلیدی است. اگرچه خاراندن می تواند این احساس را تسکین دهد. اما این فقط یک تسکین موقت بود. این می تواند پوست را پاره کند و باعث خونریزی یا عفونت شود. خونریزی و خود عفونت عواملی هستند که این شرایط را تشدید می کنند.
          اگر هر یک از علائم بالا را مادر شما تجربه کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. احساس خزیدن چیزی روی سر و علائم مرتبط با آن اغلب نیاز به درمان توسط یک تیم پزشکی چند بعدی شامل روانپزشکان، متخصصان پوست و پزشکان خانواده دارد.

  19. سلام خسته نباشید پدربزرگ من…
    سلام خسته نباشید پدربزرگ من تقریبا هفتاد و خورده سالشونه. یه ماه قبل از اینکه اینطوری بشه توی خیابون گویا حالش بد میشه و سرش میخوره به جدول ولی بعد از اون اتفاق خیلی سرحال و با هوش و حواس بود چند بار بردیمشون سیتی اسکن مغز و هر دکتری که لازم باشه چک بکنه که صدمه ای بهش وارد نشده باشه. که دکترا گفتن چیزی نشده و حالشم خوب بود فقط بدنش کبود بود که از کوفتگی زمین خوردن بود.
    هفته ی بعدش واکسن کرونا زد و بعد به مرور، طی دو هفته اختیار ادرار و مدفوع رو از دست داد که بردیمشون دکتر باز ، از دکتر مغز و اعصاب گرفته تا حتی دکتر برای پروستات که شاید از پروستات باشه. که گفتن لخته ی خون تو مغزشه و اورژانسی باید عمل بشه ، تو این مدت توهم میزد ، حرفای نا بجا و الکی میزد و…تا اینکه عمل شدبعد از عمل گاهی خوبه گاهی بد ، که بیشتریش بده و وقتی بده خیلی اطرافیانش را اذیت میکنه، زور میگه و حرفای بی خود و بی جهت میزنه و… اصلا هوش و حواس نداره.ولی هنوز هم این توهم زدن و حرفای نابجا زدنشون ادامه داره. میشه راهنمایی کنید مشکل چیه پیش چه پزشکی مراجعه کنیم؟

  20. سلام
    پدر بنده چند روزی هست…

    سلام
    پدر بنده چند روزی هست توهم دیداری داره و غذا هم نمیخوره و یجورایی زوال عقل پیدا کرده چون مشکل درک و انجام کارهای روزانه رو داره .این اتفاقا درست بعد از عمل دیسک کمر یک ماه پیش پدرم کم کم بروز پیدا کردن .اگر بگید علت چی هست و یا چکاری میشه انجام داد ممنون میشم.

  21. مدت کوتاهی است که مادر همسرم…
    مدت کوتاهی است که مادر همسرم دچار توهم و فراموشی لحظه ای می شودو کمی شل صحبت می‌کند. زمان و مکان را اشتباه می‌کند. این عوارض علت چه چیزی می‌تواند باشد؟ با تشکر

  22. سلام، وقت بخیر، پدر من 70…
    سلام، وقت بخیر، پدر من 70 ساله هستن، حدود یک سال پیش عمل قلب باز انجام دادن، بعد از اون به زندگی عادی برنگشتن. سه چهار ماهی میشه که مدام توهم داره که چندنفر تو خونه هستن، یا میخوان خونه رو ازش بگیرن، این اواخر هم فکر می کرد دزد اومده و همه وسایل رو برده، زنگ زده 110 و… ممنون میشم راهنمایی کنید باید زیر نظر چه دکتری باشن و اینکه ما باید چگونه با ایشون رفتار کنیم؟

  23. سلام مادر من عاشق یه خواننده شده و میگه با آهنگاش داره با من حرف میزنه.‌ ۶۴ سالشه

  24. سلام عرض ادب پدر بزرگ من نزدیگ هشتاد سالشه که چند وقتی هست که بعضی اوقات همه چی یادشه و از گذشته ها حرف میزنه و بعضی اوقات هم همه چی یادش میره و اعصبانی میشه و هر وس با هاش صحبت میکنه به همه ناسزا میگه و دست به زن داره و میزنه
    چاره چیست ؟
    ممنون میشم پاسخگو باشید

  25. سلام مادر من 85 سالشه دچار توهم و الزایمر شده یه چیزایی میبینه و میشنوه که وجود ندارن و خیلی اذیت میشه دکتر دارو نوشته بهتر شده بود باز توهمش بدتر شده

  26. سلام پدر من در سنین پیری قرار دارد و احساس حرکت چیزی را داخل بدنش دارد آیا این توهم است یا به بیماری دیگری مبتلا شده؟

    1. سلام دوست عزیز، در نوعی از توهم که توهم لامسه‌ای نام دارد بیمار حس می‌کند چیزی روی بدن یا داخل بدن درحال حرکت است. اگر مشکل پدر شما از این دسته است دچار توهم شده. پیشنهاد می‌شود، برای تشخیص دقیق‌تر به متخصص مراجعه کنید.

    1. در اولین مرحله باید مشکل را با پزشک یا روانپزشک در میان بگذارید؛ سپس در برخورد با او محتاط باشید و سعی کنید در صورت بروز توهم او را آرام کنید. درباره چیزی که می‌بیند، با او مشاجره نکنید. همچنین باید دارو‌هایش را در وقت مقرر به او بدهید.

  27. پدر من ۷۰ساله است.به مادرم شک داره،میگه با میوه فروش محل،کولرساز،مامور گاز، نجار محل،رابطه داری، دکتر بردیم قرص داده نمیخوره.میگه شما روانی هستین من درست میگم

  28. سلام
    وقتتون بخیر
    مادر من میگه چند نفر رو تو خونه میبینه ولی نه باهاش حرف میزنن نه کاری باهاش دارن
    فقط میگه تو خونه هستن هم مرد هم زن
    بعضی وقتها هم خاطراتی تعریف میکنه که میدونیم واقعی نیست
    سن هم ۶۸ سال
    لطفا راهنمایی کنید

  29. باعرض سلام
    پدر 70 ساله ای که تاحدودی وسواس فکری داره البته درطول زندگی تنش واسترس زیادی کشیده این اوخر به خاطر اینکه اطرافیانش اذیتش کردن وسواس فکریش بیشتر شده و عصبی شده امروز هذیان گفت که اصلا ازش انتظار نمیرفت !!به خاطر مسئله ناگواری بسیار ناراحت شده بود و ابراز میکرد که کار من 40 ساله همینه برنامه ساواکه !خودم میدونم به فلانی دیکته شده که من رو آزار بده …از زیر زبونش کشیدم که گفت سازمان امنیتی همه جای ایران هست اونا این کارو میکنن گفتم چرا ؟گفت نمیدونم سادیسم دارن دیگه ….واینکه گفت من تا حالا یک میلیون بار تو کوچه صدای مردم رو شنیدم که به من چرت و پرت میگن !!!آخرشم گفت آخه تو که نمیدونی براتم خوب نیست بدونی !به نظرتون چنین چیزی ممکنه به خاطر عصبانیت و استرس زیاد این دوماه باشه ؟یا واقعا ازجوانی مشکلی داشته ولی پنهانش میکرده ؟

    1. سلام الهام عزیز،
      توهم یک حالت رویایی است که در افراد مبتلا به اختلالات حسی، عصبی، پزشکی و اختلالات روانی رخ می دهد. متأسفانه با گذشت زمان افراد مبتلا به انواع بیماری ها از جمله ناتوانی های جسمی و ذهنی، برخی بیماری های ارثی یا کسانی که در دوران نوجوانی از مراقبت های مناسب برخوردار نبوده و روزهای پر استرس و پر تشویشی پشت سر گذاشته اند، بیش تر به آسیب و مشکلات روحی از جمله هذیان گفتن در دوران پیری مبتلا می شوند.
      اگرچه هذیان به نوبه خود برای آنها بیماری محسوب نمی شود، اما یکی از علائم زوال عقل این است که ابتدا فرد به اختلال های روانی مبتلا می شود که بعد بررسی تمام علائم از جمله هذیان در افراد سالمند، پزشک نوع آن را تشخیص می دهد. برای درمان در بیمارهای غیر حاد با روش های غیر دارویی و در موارد حاد با دارو پیش می روند.
      بیماران مسن اغلب تمایلی به پذیرش علائم خود ندارند، زیرا می ترسند به آن ها برچسب بیمار روانی زده شود و در نهایت در بیمارستان روانی بستری شوند. این امر تشخیص دقیق را برای پزشکان دشوار می کند. از آنجایی که درمان بسته به دلیل توهم به طور قابل توجهی متفاوت است، تشخیص دقیق ضروری به نظر می آید.

  30. سلام ببخشید پدر من۷۵ سالشونه حدود یک سالی میشه بعد از عمل تنگی نخاعی گردن توی خواب بلند بلند صحبت میکنه طوری انگار بیداره و واضح صحبت میکنه علت این موضوع چی میشه میتونه علائم آلزایمر باشه البته مشکل حافظه ندارند

  31. سلام.مادر من حدود ۵۰ روز پیش کرونا گرفت.بعد هم عفونت بیمارستانی گرفت.ریه هاش از کار افتاد.بعد از ۵۰ روزخدارا شکر ریه ها کمی بهتر شد ومرخص شد.اما توی این ۵۰ روزگاهی بیهوش بود.گاهی هم ک به هوش میومد فقط داد وفریاد میکنه وتوهم داره.اسم آدمای قدیم را صدا میزنه ودرست مارا نمیشناسه.چکار باید کرد؟

    1. سلام . پدرم ۷۰ سالش ۱۰ روز میگن کرونا گرفته ریه اش ۴۰ درصد عفونت تو ای سی هست ۳ روز خوب بود تا بیاد بخش که ترخیص اعلام کردن دچار توهم وقتی دیدم هی داد بیداد تخت میخواد بکن چشم کلا بسته ولی کلا بی تاب خودش میکوب اینور و انور هزیون ناله جوری که دست و پاش بستن دیگه حتی مورفینم میزنن نمیخوابه اسکن مغز انجام شده میگن هیچی نیست ولی واقعا هست ایا این روان پرشی هست؟ چیکار باید کرد یا دکتر هست تا دیر نشده کمک کرد

  32. سلام مادرم ۷۰ سال سن داره یه هفته توبیمارستان بستری بود الان پنج روزه ترخیص شده ولی هزیون میگه دلیلش چیه ایا خوب میشه ممنون

    1. سلام بهتر است این مورد را با پزشک ایشان در میان بگذارید تا راهکار های مناسبی در اختیارتان قرار دهد

  33. سللم خسته نباشید ببخشید یک سوال داشتم
    مادربزرگ من حدود چند ماهه که من یا خیلیا رو به یه اسم عجیب صدا میکنه مثلا اونبار منو پیامک صدا کرد چند وقت پیشش مارو دولت فرانسه خطاب کرد جدید هم مارو دولت رجائی صدا میکند مشکل چیه چیه و چه چیزی در افکارش میگذرد؟

    1. سلام توهم میتونه به سبب سن ایشان هم باشد و بهتر است برای معاینات دقیق تر ایشان را نزد پزشک متخصص در این زمینه ببرید.

  34. با سلام
    مادربزرگم حدود یکی دو ساله که آلزایمر شدید گرفته اسامی و مکان ها رو به یاد نمیاره و خیلی وقتا بی‌قراری می‌کنه و میخواد بره بیرون طوری که مجبوریم در رو قفل کنیم. اما مسأله ای که هست اینه خیلی کم میخوابه و حرف هم نمیتونه درست بزنه و چیز عجیب اینکه یه ریتمی رو مدام و دائم داره تکرار می‌کنه. همه میگن که این آهنگ رو از قبل از ایشون نشنیدن و نمیدونن چرا یهو اینجوری شد. اصلا نمی‌خوابه و میخواد بره بیرون و وقتی می بریمش بیرون میخواد برگرده خونه. ما هم به خاطر ایشون خواب نداریم نمی‌دونیم چی کار کنیم امیدی هم به خوب شدنش نیست فقط بگید چی کار کنیم که بخوابه حتی قرص هم قبلا اثر داشت الان نداره

    1. بهتر است برای معاینات دقیق تر به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

  35. سلام مادر من ۸۵ سالشه
    موقع تلویزیون نگاه کردن توهم میزنه که دارن به من نگاه می کنن و بلند میشه می ره پشت در یا دیوار اتاق قائم میشه من خیلی نگرانم لطفا منو راهنمایی کنین

    1. سلام
      نگرانی شما کاملا قابل درک است برای همین شاید بتوانیم کمی به شما کمک کنیم. این احساسات ممکن است از اضطراب یا واکنش‌های ناشی از سن و یا شرایط فیزیولوژیکی او باشد. سعی کنید رفتار محترمانه داشته باشید و از ایشان بپرسید که چرا موقع تلویزیون دیدن این کار را انجام می‌دهد. در این مواقع، مهم است که به مادرتان احساس اطمینان و امنیت داده شود. سعی کنید با گفتگو کردن، ارائه حمایت و ایجاد محیطی آرام و امن در خانه کمی زمان تلویزیون دیدن مادرتون کم کنید. همچنین، مشاوره با یک روانشناس یا پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند مفید باشد. آنها می‌توانند راهنمایی کنند و راه‌حل‌هایی برای مدیریت و کاهش این رفتارها را ارائه دهند.

      یک چیز دیگری که ممکن است باعث این رفتارها بشود عوارض جانبی داروها یا بیماری‌های مرتبط با سن باشد برای مثال آلزایمر می‌تواند باعث شود که مادرتان رفتارهای غیر منتظره داشته باشد. لذا، نیاز است که با پزشک مراجعه کنید تا علت این تجربه‌های مادرتان مشخص شود و درمان مناسبی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *