از تشخیص تا درمان سندروم کوشینگ

اختلال هورمونی دیگر، سندروم کوشینگ ؛ با افزایش هورمون کورتیزولدر بدن این سندروم  بروز پیدا می کند. غدد فوق کلیوی هورمون کورتیزول را  تولید می کنند که وجود این هورمون برای ادامه حیات ضرورت دارد. وجود هورمون کورتیزول که تقریباً بر تمام بافت‌های بدن تاثیرگذار است به واکنش ما نسبت به موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس چون بیماری کمک می کند.

در ساعات ابتدایی صبح حجم زیادی از کورتیزول و مقدار بسیار کمتری از آن در شب‌ها تولید می‌شود. انجام اعمال مهمی در بدن  برعهده این هورمون بوده که با افزایش آن در بدن اثرات منفی هورمون بروز می کند. سالانه 10 – 15 میلیون نفر در اثر این اختلال هورمونی دچار بیماری شده، که اثرات آن در سنین 20-50 سالگی نمایان میگردد. اختلالات متعدد این بیماران، سبب شده توانایی ها و عملکرد طبیعی آنها با مشکل روبرو گردد، لذا استفاده از خدمات پرستاری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بنر دکتر در منزل

دلایل ایجاد سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ می تواند در اثر مصرف دارو یا تومور ایجاد شود. مقدار ترشح هورمون کورتیزول با مصرف برخی داروها افزایش می یابد. هیپوفیز، غده ای کوچک در زیر مغز که که وظیفه اش تولید و ترشح هورمون هایی در جهت تنظیم دیگر غدد و هورمونهای بدن است. تومور غده هیپوفیز نیز ابتلا به بیماری کوشینگ را در پی دارد. این تومورها خوش خیم هستند.در زنان اثرات این نوع سرطان ۵ برابر بیشتر از مردان است. در بعضی از انواع سرطان غده هیپوفیز، تومورها بیرون از غده رشد کرده که این نوع از سرطان های غده ی هیپوفیز، می تواند سازنده آدرنوکورتیکوتروپین باشند.

از دیگر دلایل ایجاد سندروم کوشینگ بزرگی غده آدرنال یا سرطان غده آدرنال که افراد در حدود 40 سالگی به این سرطان دچار می شوند. سرطان غده آدرنال از نوع خوش خیم آن باعث افزایش کورتیزول در خون می شود. از آخرین نشانه های وجود سندرم کوشینگ این نوع سرطان می باشد.به ندرت این سندروم از نوع وراثتی باشد. بنابراین درصد انتقال از این طریق بسیار پایین است.

علائم سندروم کوشینگ

علائم سندروم کوشینگ

علایم این بیماری به طرق مختلف بروز می کند:

  • صورت‌ گرد و چشم‌های‌ پف‌ كرده‌
  • تغییر رنگ‌صورت‌ به‌ صورت قرمز گلگون‌
  • افزایش رشد موهای‌ صورت‌ در خانم‌ها
  • ایجاد تغییرات‌ روانی‌ و عاطفی‌، حتی‌ گاهی‌ تا حد روان‌پریشی‌
  • فشار خون‌ بالا
  • بزرگ‌ شدن‌ كلیتوریس‌
  • كاهش‌ مقاومت‌ به‌ عفونت‌
  • تغییرات‌ عادت‌ ماهانه‌، مثل‌ توقف‌ عادت‌ ماهانه‌، و افزایش‌ یا نامنظمی‌ دوره‌ خونریزی‌
  • تجمع چربی‌ در قسمت‌ كمر و پشت‌، همراه‌ با به‌ وجود آمدن‌ نواری‌ قرمز روی‌ پوست‌
  • پوکی استخوان در اثر افزایش مفرط کورتیکواستروئیدها

تشخیص سندروم کوشینگ

به صورت کلی تمامی علائم و نشانه‌ های سندرم کوشینگ، در افراد ایجاد نمی شود، بعضی از نشانه های آن ممکن است در اثر بیماری های دیگر مانند  افزایش وزن و فشار خون بالا بوجود آید. بنابراین نمی توان آن را به عنوان علامتی قطعی برای سندرم کوشینگ در نظر گرفته و بر اساس علائم تشخیص سندروم کوشینگ به نوعی امکان پذیر نمی باشد. از این رو با انجام تست‌های آزمایشگاهی با قطعیت می توان درباره ی ابتلای فرد به سندرم کوشینگ نظر داد. این آزمایش‌ها در جهت نشان دادن این است حجم بالای کورتیزول  خود به خود تولید شده یا این که اختلالی در کنترل هورمون‌ها ایجاد شده است. برخی از تست های آزمایشگاهی عبارتند از:

  • تست سرکوب دکسامتازون
  • افزایش یافتن کورتیزول ادرار 24 ساعته در اثر افزایش تولید آن
  • وجود تومور هیپوفیز یا تومور آدرنال در تصویر CT اسکن
  • افزایش قند خون در اثر تولید مفرط استروئیدها
  • افزایش سدیم ثانویه به افزایش حجم مایعات دفعی
  • کاهش پتاسیم

درمان سندرم کوشینگ

درمان با توجه به علت ایجاد بیماری می تواند متفاوت باشد. ممکن است بوسیله جراحی، رادیولوژی، شیمی درمانی یا دارو درمانی بیماران درمان شوند. دو مورد از روش های درمانی شایع در این بیماران به صورت زیر است:

جراحی تومور هیپوفیز

جراحی و برداشتن تومور هیپوفیز یکی از بهترین راه های پیشنهادی برای درمان بیماری کوشینگ است. این روش درمانی اغلب به بیمارانی توصیه می‌شود که تومور بیشتر از قسمت غده ی هیپوفیز رشد نکرده و وضعیت جسمانی شان به گونه ای است که توانایی تحمل بیهوشی را دارند.

بنر آمبولانس خصوصی

جراحی برداشتن غده فوق کلیوی

با برداشتن هر دو غده فوق کلیوی، بدن فرد دیگر نمی¬تواند هورمون کورتیزول را تولید کند. از طرفی دیگر وجود هورمون‌های آدرنال برای ادامه زندگی ضرورت دارد، و بعد از عمل این بیماران برای کنترل تعادل آب و نمک باید تا پایان عمر، هر روز هورمون کورتیزول مانند و هورمونی به نام فلورینف مصرف کنند.

بعد از جراحی بداشتن غذه خود باید چند روز در بیمارستان بستری شوید. در این دوران خدمات همراه بیمار در بیمارستان ارائه شده توسط آسانیسم می‌تواند به شما در روند بهبودی کمک کند. 

در صورتی که بعد از ترخیص از بیمارستان هنوز نیازمند خدمات مراقبتی بودید، می‌توانید از خدمات پرستاری در منزل آسانیسم استفاده کنید.

درمان های خانگی سندروم کوشینگ

فعالیت بدنی آرام: به علت تضعیف عضلات، این افراد نیازمند فعالیت های آرام هستند. ورزش کردن با شدت و مدت معین، احساس راحتی را در این بیماران ایجاد می کند.

رژیم غذایی: استفاده از غذاهای کم کالری و کم چربی و پر پروتئین و پر کلسیم بسیار توصیه می شود. این رژیم از لاغر شدن عضلات جلوگیری می کند. خوردن کلسیم و ویتامین D کمک بسیار زیادی به استخوان سازی  و جلوگیری از پوکی استخوان می کند.

درمان سندروم کوشینگ

مراقبت از سلامت روان: یکی از عوارض جانبی در این بیماران، افسردگی است. اگر دچار این مشکل شدید بهتر است پزشک خود را در این باره مطلع کنید.

تسکین درد به آرامی: حمام آب گرم، ماساژ و ورزش هایی نظیر ورزش های هوازی در آب و یا تای‌چی می-توانند به کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کنند.

ورزش دادن مغز: در اثر بروز این سندرم بیمار دارای مشکلات ذهنی شدید می¬شود، که حل کردن جدول و درست کردن پازل می تواند عملکرد مغز را بهبود دهد.

2 پاسخ

  1. پسر من از 10 سالگی تا الان که 15 سالش شده خیلی چاق شده و بیشتر علائم سندروم کوشینگ رو داره ممکنه که داشته باشه ؟

    1. چاقی خودش چند نوع داره که درمان های مختلفی هم داره و هر چاقی ای نشانه ی کوشینگ نیس و اگر شک به بیماری دارید بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *