آزمایش HPV

HPV یکی از بیماری‌های شایع است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد و بعضی از افراد  ناخواسته و به دلیل عدم آگاهی، به این بیماری مبتلا می شوند. انجام تست یکی از بهترین راه‌ها برای آگاهی از این بیماری پوستی و اولین مرحله برای جلوگیری از انتقال بیماری به شریک جنسی است.

 اما ممکن است زمان کافی و شرایط مناسب برای مراجعه به مراکز درمانی و انجام تست را نداشته باشید. آسانیسم سامانه هوشمند خدمات پرستاری، آزمایش hpv را در منزل شما انجام می‌دهد. با ما تماس بگیرید تا از خدمات تست hpv در منزل بهره‌مند شوید. متخصصان در کم‌ترین زمان به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند و نمونه گیری انجام می‌شود؛ نتیجه‌ تست در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تست HPV
آزمایش فوری ویروس hpv

آزمایش hpv چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جالب است بدانید hpv درمان ندارد اما برای از بین بردن عوارض ناشی از این بیماری درمان‌هایی وجود دارد. همانطور که درباره این بیماری گفته شد در بسیاری از موارد نوع کم خطر آن خود به خود و طی 6 ماه ازبین می‌رود. اما اگر زگیل از بین نرود پزشک برای تشخیص و درمان از محل آسیب دیده نمونه برداری می‌کند و تست اچ پی وی روی بیمار انجام می‌شود.

آزمایش اچ پی وی زنان چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش می‌تواند روی‌همان نمونه‌ی پاپ اسمیر انجام شود نیازی نیست دوباره از بیمار نمونه گرفته شود و در صورت صلاحدید تنها با دستور پزشک می‌توان همزمان آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش تشخیص hpv را انجام داد. پزشکان برای زنان زیر 30سال توصیه می‌کنند که هر3 سال فقط آزمایش پاپ اسمیر و زنان بین 30 تا 60 سالگی توصیه می‌کنند هر سه سال، تست پاپ اسمیر، هر پنج سال، آزمایش HPV و هر پنج سال، هم تست پاپ اسمیر و هم HPV بدهند. جواب آزمایش اچ پی وی پس از یک تا دو هفته به بیمار تحویل داده می‌شود.

تست اچ پی وی برای مردان

این آزمایش برای مردان به دوصورت انجام می‌شود.

1) روش نمونه‌گیری از مجرای آلت تناسلی

در این روش با سوآب های نازک از جنس داکرون (Dacron) و مرطوب شده با نرمال سالین به‌اندازه 1.5 سانتی‌متر داخل مجرا آلت برده و 360 درجه چرخانده می‌شود و به یک ظرف حاوی محیط‌های نگهدارنده سیتولوژی، منتقل می‌شود.

2) روش نمونه‌گیری از مجرای کانال مقعدی جهت تست آنال پاپ‌اسمیر و آنال HPV

در این روش یک سوآب داکرون و یا سایتوبراش به طول 4 الی 5 سانتی‌متر داخل کانال مقعدی می‌شود. دقت داشته باشید برای اطمینان از نمونه برداری سلول‌های استوانه‌ای رکتوم و هم از سلول‌های پوششی آنال که سوآب داکرون یا سایتو براش، دقت کنید که حتما 4 یا 5 سانتی متر وارد کانال مقعد شده باشد. می‌توانید سوآب را با آب معمولی و یا آب مقطر مرطوب کنید. با کمی فشار و حرکت چرخشی، سوآب را به دیواره کانال آنال بمالید و چندین بار این حرکت چرخشی را ادامه دهید. سپس سوآب را درآورده و وارد یک ظرف حاوی محیط‌های نگهدارنده سیتولوژی کرده و چندین بار در داخل ظرف چرخانده شود تا مطمئن شوید همه سلول‌ها به مایع انتقال داده می‌شود.

آزمایش اچ پی وی زنان چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش می‌تواند روی‌همان نمونه‌ی پاپ اسمیر انجام شود نیازی نیست دوباره از بیمار نمونه گرفته شود و در صورت صلاحدید تنها با دستور پزشک می‌توان همزمان آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش تشخیص hpv را انجام داد. پزشکان برای زنان زیر 30سال توصیه می‌کنند که هر3 سال فقط آزمایش پاپ اسمیر و زنان بین 30 تا 60 سالگی توصیه می‌کنند هر سه سال، تست پاپ اسمیر، هر پنج سال، آزمایش HPV و هر پنج سال، هم تست پاپ اسمیر و هم HPV بدهند. جواب آزمایش اچ پی وی پس از یک تا دو هفته به بیمار تحویل داده می‌شود.

تست HPV در خانه

ویروس HPVچیست و چگونه منتقل می‌شود؟

زگیل تناسلی یا بیماری اچ‌ پی ‌وی نوعی بیماری مقاربتی است که ممکن است با علائم و یا بدون علائم باشد و فرد مبتلا شده متوجه مبتلا بودن به این بیماری نشود. همه‌ای افراد که فعالیت جنسی دارند امکان ابتلا به این بیماری را نیز دارند. ویروس پاپیلومای انسانی یا همان ویروس عامل بیماری HPV ممکن است به شیوه‌های مختلفی انتقال پیدا کند. پاپیلوما بیش از 40نوع ویروس دارد و ویروس‌های6 و11به عنوان ویروس‌ های کم خطر این بیماری می‌توانند به صورت ضایعات پوستی کم خطر و بدون عوارض دیده ‌شوند. اما بعضی از ویروس‌ها  مثل 16 و 18 نیز ممکن است با پایداری عفونت، باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و واژن و بیماری‌های مشابه و پر خطر شوند. در پاسخ به این سوال که ویروس اچ پی وی چگونه منتقل می‌شود باید بدانیم که علت اصلی مبتلا شدن به این ویروس رابطه جنسی است و با آمیزش جنسی واژنی، رابطه دهانی، مقعدی و… انتقال می‌یابد.

علائم hpv در زنان و مردان چگونه است؟

علائم زگیل تناسلی یا اچ پی وی با توجه به نوع ویروس از نظر ظاهری متفاوت‌ خواهد بود. همانطور که گفته شد پس از تماس و ابتلا به ویروس‌ اغلب ممکن است علائمی نداشته باشید. که این نوع بیماری در اکثر افراد بدون نیاز به هیچ درمانی ویروس ازبین می‌رود همچنین ممکن است باعلائم ماندگار همراه باشد که بهتر است با پزشک مشورت کنید.

علائم اچ پي وي در زنان

 علائم اچ پي وي در زنان شامل:

  • بروز برآمدگی پوستی همراه با درد، خارش، خونریزی که با قرار گرفتن در ناحیه تناسلی می‌تواند علائم ابتلا به زگیل تناسلی باشد.
  • خارش پوست
  • به وجود آمدن زگیل تناسلی در نزدیکی مقعد
  • زگیل تناسلی در دهانه رحم
  • دیده شدن زگیل تناسلی کشاله ران
  • به وجود آمدن زگیل روی دست و پا

 در نظر داشته باشید زگیل تناسلی اچ پی وی در زنان به شکل گل کلم و معمولا در ابعاد 1 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر دیده می‌شود.

بنر تماس آزمایش HPV

علائم اچ پي وي در مردان

علائم ابتلا به اچ پی وی در مردان نیز مشابه زنان است به دلیل تفاوت جنسیتی تفاوت‌هایی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌ پردازیم. علائم ابتلا در مردان شامل:

  • قرار گرفتن زگیل روی آلت تناسلی
  • قرار گرفتن زگیل تناسلی اطراف مقعد
  • وجود زگیل تناسلی روی کیسه بیضه
  • دیده شدن زگیل تناسلی روی دست، پا و…

در hpv دهانی علائم زیر وجود دارد

  • گوش درد
  • کوفتگی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • گلو درد مداوم که از بین نمی‌رود
  • درد هنگام بلع
  • تورم غدد لنفاوی

عوارض ابتلا به ویروس hpv

  • ابتلای نوزاد به RRP
  • خانم‌های باردار مانند افراد دیگر امکان مبتلا شدن به این بیماری را دارند و در موارد نادری دیده شده است که خانم‌هایی که در ماه‌ها آخر بارداری دچار زگیل تناسلی می‌شوند؛ ممکن است درگلوی نوزادشان نیز زگیل رشد کند.
  • زگیل تناسلی
  • سرطان دهانه رحم
  • این سرطان که بادرد شدیدی نیز همراه است ممکن ازست با بروز توده ، درد و خارش یا با تغییر رنگ و ضخامت دهانه رحم همراه باشد.
  • سرطان دهان و گردن
  • سرطان مقعد
  • در این سرطان عمل دفع به سختی انجام می‌شود و می‌تواند باعث درد، خونریزی، ترشح و… باشد.
  • سرطان آلت تناسلی
  • در این نوع سرطان رنگ یا ضخامت تناسلی تغییر میکند. در مواردی نیز زخمی دردناک روی آن به وجود می‌آید.

واکسن ویروس hpv

درمان ویروس hpv

بهترین راه برای درمان hpv، پیشگیری از مبتلا شدن به آن است. برای جلوگیری از انتقال این ویروس که از راه رابطه جنسی یا ارتباط پوست به پوست منتقل می‌شود جلوگیری از این تماس است. به طور کلی تنها راه جلوگیری از انتقال این بیماری، نداشتن رابطه با فرد آلوده است.

از کاندوم استفاده کنید

برای مثال در برای رابطه محافظت شده می‌توانید از کاندوم استفاده کنید البته توجه داشته باشید که کاندوم از کل ناحیه تناسلی در برابر تماس محافظت نمی‌کند.

تزریق واکسن

 شیوه‌ی دیگر برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس استفاده از واکسن است .تا کنون 3 نوع واکسن وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از آن‌ها از واکسن چهارگانه hpv است. این واکسن بدن افراد را در برابر ابتلا ویروس اچ‌پی‌وی نوع 6،11،16 و 18 ایمن می‌ سازد. واکسن دیگری به نام واکسن نه‌گانه وجود دارد که افراد را در برابر ویروس نوع کم خطر6 و 11 و هفت نوع پرخطر ایمن میکند.

عدم ارتباط جنسی با فرد مبتلا

مهم ترین و اصلی ترین روش پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، جلوگیری از رابطه با فردی که به این بیماری دچار است.

عدم ارتباط با شخص دیگر در صورت مبتلا شدن

اگر به اچ پی وی مبتلا هستید از رابطه جنسی خودداری کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عدم ارتباط با افراد مشکوک

افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند مستعد ابتلا به این بیماری هستند. بهتر است از ارتباط با آنان خودداری شود.

درمان اچ پی وی در مردان

عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری باتوجه به نوع ویروس عامل متفاوت است. در نمونه‌های بی خطر ابتلا به بیماری، بعد از گذشت مدتی خود به خود بیماری رفع می‌شود. در نمونه‌ی دیگر مردان مبتلا با استفاده از دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود بهبود می‌یابند. روش‌های دیگری نیز برای درمان زگیل hpv وجود دارد. این درمان‌ها شامل:

  • سرما درمانی: شیوه این درمان برای از بین بردن ویروس با استفاده از گار نیتروژن محل آسیب دیده یا زگیل فریز می‌شود.
  • لیزر درمانی: در این روش‌  بافت آلوده بدن با استفاده از پرتو‌های نور لیزر از بین می‌رود.
  • تزریق اینترفرون: روش دیگر برای درمان تزریق اینترفرون است که به دلیل هزینه و خطر بالا کم‌تر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • الکتروکاتری: این روش مانند سرما در‌مانی یا لیزر درمانی است ولی در این روش با استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن محل آلوده به ویروس استفاده می‌شود.
  • عمل جراحی: در این روش پزشک با استفاده از عمل جراحی مناطق آلوده در سطح پوست را برمی‌دارد.

درمان اچ پی وی در زنان

درمان اچ پی وی در زنان نیز مشابه مردان است  و شامل:

  • انجماد با نیتروژن مایع یا همان کرایوتراپی
  • استفاده از دارو
  • سوزاندن با جریان الکتریکی یا همان الکتروکاتری
  • لیزر درمانی
  • عمل جراحی

بنر تماس آزمایش HPV

داروهای اچ پی وی

گاهی پزشک معالج تشخیص می‌دهد درمان بیماری باید به وسیله‌ی دارو انجام شود. دارو‌هایی که پزشک به منظور پاکسازی ویروس اچ پی وی تجویز می‌کند شامل:

·       دارو‌های ضد ویروس

  • ایمی‌کیمو :(Aldara): ایمی کیمو یک کرم موضعی است که با افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن از بروز عفونت ناشی از این بیماری جلوگیری می‌کند.
  • سینکاتچینز (sinecatechins) : به وسیله‌ی کرم موضعی سینکاتچینز می‌توان زگیل‌های تناسلی و مقعدی را درمان کرد.
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (podophyllin and podofilox) : این رزین گیاهی موضعی باعث تخریب بافت زگیل و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود.
  • تری کلرواستیک اسید: ازین کرم می‌توان به عنوان یک درمان شیمیایی برای سوزاندن و ازبین بردن زگیل داخلی و خارجی استفاده کرد.

هزینه آزمایش hpv

همانطو که گفته شد تست اچ پی وی یکی از آزمایشات ضروری و مهم برای افرادی است که رابطه جنسی دارند.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرساله، تعرفه انجام خدمات پزشکی آزمایش‌ها و هزینه آزمایش اچ پی وی را تعریف می‌کند. آسانیسم نیز از این تعرفه‌ها پیروی می‌کند. و شما می‌توانید با تماس با کارشناسان آسانیسم از طریق وبسایت و تماس با شماره تلفن  02191304433 از آخرین تعرفه‌های هزینه تست پاپ اسمیر و اچ پی وی و هزینه آزمایش hpv مردان مطلع شوید و همچنین از این خدمات در منزل خود بهره‌مند شوید.

دسترسی سریع

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد آزمایش hpv از ما پرسیده اید. برای توضیحات بیشتر با ما تماس بگیرید.

همه افراد امکان ابتلا به ویروس اچ پی وی را دارند؛ اما آمار ابتلا در افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، مردان همجنسگرا و افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، بیش‌تر از سایر افراد است.

پس از درمان، افراد به دو دسته تقسی می‌شوند، در دسته اول، ویروس به کلی از بین می‌رود اما در دسته دوم، ویروس در بدن ماندگار می‌شود. همچنین افرادی که یک بار مبتلا شده‌اند ابتلا دارند. به همین دلیل باید سالانه آزمایش‌ پاپ اسمیر بدهند و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

خیر، انتقال از طریق تماس پوست با پوست فرد مبتلا در حین عمل جنسی اتفاق می‌افتد.

14 پاسخ

    1. سلام. در مواردی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد بله؛ اما اگر ویروس از بدن پاک شده، پس از درمان روابط مشکوکی نداشته باشید و سیستم ایمنی قوی باشد می‌توان گفت ویروس ریشه کن شده است.

      1. سلام من هیچ علایمی ندارم ولی ی مدت خیلی شک دارم میتونم آزمایش بدم؟ آقایون کجا باید آزمایش بدن که خیالشون راحت بشه؟

        1. سلام دوست عزیز، خوشبختانه آزمایشگاه های فراوانی وجود دارند که این تست را انجام می دهند. شما می توانید پس از تهیه نسخه پزشک متخصص به آزمایشگاه های پاتوبیولوژی، ویروس شناسی و بسیاری از آزمایشگاه های دیگر مراجعه کنید.
          برخی از پزشکان به انجام تست پاپ مقعدی برای مردانی که در معرض خطر بالاتر ناشی از HPV هستند، توصیه می‌کنند. در تست پاپ مقعدی، پزشک سلول‌های مقعد را جمع ‌آوری می ‌کند و سپس آن‌ها را از نظر وجود ناهنجاری در آزمایشگاه بررسی خواهد کرد.

    1. در صورت ابتلا به ویروس کم خطر اچ پی وی، نشانه‎‌های آن یک تا چهار ماه بعد، ظاهر می‌شوند. اما در نوع پرخطر ممکن است سال‌ها طول بکشد تا علائم بیماری ظهور پیدا کند.

    1. سلام، خیر. درحال حاضر هیچ راهی برای تشخیص ویروسHPV در مردان وجود ندارد؛ اما در صورت داشتن رابطه مقعدی، به دستور پزشک، آزمایش پاپ مقعدی انجام می‌شود.

    2. سلام
      چرا راه وجود دارد
      دقیقا همان تستی که برای تشخیص HPV روی نمونه ترشحات واژن یا سلول های دهانه رحم (نمونه پاپ اسمیر) انجام میشود، برای آقایان هم روی سلول های جمع شده در مجرای ادراری میتوان انجام داد.
      من این روش را راه اندازی کردم و این تست در تعدادی آزمایشگاه در حال انجام است

  1. سلام .اگر از لیف حمام فرد مبتلا استفاده کنیم آیا بیماری منتقل میشه؟

    1. سلام، یکی از مورادی که بسیار توصیه می‌شود رعایت بهداشت و استفاده از وسایل شخصی است، اما در رابطه با زگیل تناسلی، با استفاده از لیف فرد مبتلا ویروس منتقل نمی‌شود.

  2. سلام و خسته نباشید من ۷ ماه پیش مبتلا ب تیپ ۶ بودم با درمان تقویت سیستم ایمنی و ورزش و تغذیه زگیلاها از بین رفتن و درخواست تست مجدد کردم ولی ازمایش نشون داده ک من تیپ ۵۳ و ۶۲ رو دارم دکترم گفتن احتمالا ازمایشگا اشتباه کرده
    ایا در حالی ک من هیچ رابطه نامشروعی نداشتم احتمال جهش اچ پی وی نوع ۶ وجود دارد یان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *