مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا

بیماری همه گیر ویروس کرونا (COVID-19) باعث ایجاد ترس، به ویژه در افراد مسن شده است. مطمئنا شما هم نگران عزیزان سالمند خود هستید. تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان 60 سال و بالاتر، به ویژه افرادی که بیماری های زمینه ای مثل بیماری قلبی، بیماری های ریوی، دیابت یا سرطان دارند، بیشتر از سایر گروه های سنی به ویروس کرونا مبتلا می شوند. در نتیجه مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا اهمیت زیادی دارد.

افراد سالمند بیش از دیگران به ارتباطات اجتماعی، کمک و داشتن فردی در کنار خود نیاز دارند. مراقبت از سالمندان در منزل  مخصوصا در این دوران می تواند بسیار سخت باشد، در این شرایط می توانید از پرستار سالمند کمک بگیرید. دلایل مختلفی نشان می دهد که سالخوردگان تا حدودی آسیب پذیرتر هستند. آنها دارای شرایط مزمن بیشتری نسبت به افراد جوان هستند. سیستم ایمنی پیر آنها، مبارزه با بیماری ها، عفونت ها و ویروس ها را دشوار می کند. افراد مسن معمولا کندتر و سخت تر درمان می شوند.

بیشتر ما نگران عزیزانی هستیم که پیرتر هستند و از ما دور زندگی می کنند. به دلیل اینکه تنها زندگی می کنند اغلب دچار اضطراب می شوند. با درآمد ثابت یا مستمری روبرو هستند. دیگر رانندگی نمی کنند و نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. معاینات معمول بهداشتی آنها به تاخیر می افتد. همچنین می توانند دچار افسردگی شوند. نگرانی درباره وضعیت سلامتی سالمندان به علت وجود کرونا افزایش پیدا کرده است.

مراقبت از سالمند در دوران شیوع کرونا

حمایت اجتماعی

  •  از طریق تماس تلفنی مرتباً آنها را چک کنید.
  • برای آنها پیام ارسال کنید.
  • برای آنها چیزی بپزید و آن را بیرون درب بگذارید. به یاد داشته باشید: همیشه آن را در ظرف یکبار مصرف بگذارید، با مواد ضد عفونی کننده، خارج از ظرف را تمیز کنید.
  • لوازم ضروری روزانه مانند شیر، نان، تخم مرغ، سبزیجات، میوه و غیره بخرید.
  • وسایلی که نیاز دارند را برای آن ها در سریع ترین زمان تهیه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لوازم پزشکی لازم را دارند.
  • به آن ها پیامی برای یادآوری ارسال کنید و بپرسید که آیا داروی خود را مصرف کرده اند؟

 به عنوان پرستار و مراقب سالمند نظافت خود را رعایت کنید

  • به عنوان یک سرپرست، اولین و مهمترین نکته این است که از آلوده شدن خود جلوگیری کنید. با رعایت اصول زیر احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید:
  • دستان خود را حداقل 20 ثانیه قبل و بعد از مراقبت، تهیه غذا، استفاده از دستشویی یا لمس سطوح در مکان های عمومی با آب و صابون بشویید.
  • از ازدحام جمعیت پرهیز کنید و در صورت سرفه یا عطسه، این کار را در خم آرنج یا در یک دستمال یکبار مصرف انجام دهید.
  • دستان خود را از صورت دور نگه دارید.
  • سطوح غالباً لمس شده در خانه خود را مرتباً تمیز کنید، از جمله وسایل و تجهیزات پزشکی مورد استفاده عزیزتان، مانند واکرها، عصاها و نرده ها.

پرستار سالمند در دوران شیوع کرونا

 فاصله فیزیکی را رعایت کنید ولی مواظب انزوای اجتماعی باشید

یک راه مهم برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا  محدود کردن ملاقات های حضوری است. اما این کمی برای افراد مسن که وقت گذراندن با دوستان و اعضای خانواده را گرامی می دارند سخت است. فاصله فیزیکی به معنای انزوا یا تنهایی نیست. ما باید افراد مسن را ایمن نگه داریم، اما باید در نظر داشته باشیم که انزوای اجتماعی می تواند بر ایمنی و سلامت روان افراد مسن تاثیر منفی بگذارد.

از نظر ارتباطات اجتماعی، باید سالمندان را تشویق کرد که فراتر از حلقه معمول دوستان و خانواده خود فکر کنند. اجتماعات مذهبی اغلب قسمت بزرگی از زندگی اجتماعی افراد مسن هستند که در این دوران مساجد و مراسم های مذهبی نیز تعطیل است.به آنها کمک کنید، با دیگران در ارتباط باشند و به این صورت احساس درگیری، افسردگی و تنهایی کمتری می کنند.

فناوری برای برقراری و حفظ ارتباطات

  • برای کمک و مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا و کمتر شدن احساس درگیری، افسردگی و تنها بودن:
  • به آنها نشان دهید چگونه با استفاده از تلفن های هوشمند، لپ تاپ یا تبلت با دیگران ویدیویی چت کنند.
  • از برنامه های موجود برای تهیه زیرنویس برای بزرگسالان دارای مشکلات شنوایی استفاده کنید.
  • دوستان و خانواده خارج از خانه خود را، به تلفن زدن و پیام دادن برای بالا بردن روحیه عزیزتان تشویق کنید.

مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا با ایجاد سرگرمی

شما می توانید برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا آنها را تشویق کنید تا به فکر مرور و سازماندهی عکس ها و یادگاری های قدیمی باشند. به این صورت داستان ها و خاطرات خوشی که داشته اند برای آنها یادآوری می شود. در این دوران می توانند آهنگ ها و فیلم های مورد علاقه خود را ببینند و همچنین با به اشتراک گذاشتن مطالب جالب با دوستان و خانواده خود احساس بهتری داشته باشند.

نگهداری از سالمندان در زمان شیوع کرونا

خطر کرونا را به حداقل برسانید

ویزیت های غیرضروری پزشک را به تعویق بیندازید. اگر یک فرد مسن تحت مراقبت، نسبت به شما احساس خوبی دارد، به او کمک کنید تا معاینه سالانه و سایر ویزیت های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازد.به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد مسن، به ویژه کسانی که با بیماری مزمن زندگی می کنند، روابط مهمی با مراقبان خود دارند. برای کمک به آنها می توانید از خدمات پزشک در خانه استفاده کنید و یا با پزشکان از طریق تماس تصویری، ایمیل یا سایر روش ها ارتباط برقرار کنید. حتی در موارد ضروری، شرایط را برای آنها فراهم کنید تا از منزل تست کرونا بدهند.

برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا از سفر پرهیز کنید. افراد مسن باید سفرهای غیر ضروری، به ویژه سفرهای دریایی یا سفرهایی که باعث قرارگیری در معرض جمعیت می شود را کنار بگذارند.

برای مواقع ضروری برنامه ریزی کنید

برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا به طور دقیق برنامه ریزی کنید. با اعضای خانواده درباره مسائلی از جمله مریض شدن شخص مراقبت و … صحبت کنید و تصمیم بگیرید که اگر برای مراقب اصلی مشکلی پیش آمد؛ چه کسی به جای او بیاید. اگر مراقب اصلی هستید، شخصی را در نزدیکی خود تعیین کنید که اگر بیمار شدید بتوانید به او اعتماد کنید تا از عضو مسن خانواده مراقبت کند. همچنین می توانید از خدمات مراقبت و نگهداری از بیمار در منزل استفاده کنید.

مواد غذایی، داروهای بدون نسخه و سایر ملزومات را تهیه کنید. درباره خدمات تحویل درب منزل در منطقه خود اطلاعات داشته باشید تا بتوانید به راحتی خرید کنید.

به محض دیدن علائم یا ارتباط با فرد مریض

اگر شما یا عزیزانتان در ارتباط با کسی بودید که کرونا داشت یا کسی در خانواده شما علائمی مانند سرفه، تب یا تنگی نفس پیدا کرد، با پزشک خانواده یا مرکز مراقبت های فوری تماس بگیرید. برای اینکه به هنگام مریض شدن نگران هزینه های زیاد بیمارستان و خدمات درمانی نباشید می توانید از بیمه کرونا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *