آنفولانزا بیماری خطرناک این روزها

آنفولانزا یک ویروس فصلی است که باعث علائم خفیف تا شدید می شود. برخی از افراد در حدود یک هفته بهبود می یابند، در حالی که برخی دیگر می توانند در معرض عوارض جدی و تهدید کننده زندگی باشند. این بیماری یک عفونت ویروسی مسری است که در درجه اول بینی، گلو و ریه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری به طور معمول در ماه های پاییز و زمستان رخ می دهد و 5 تا 20 درصد جمعیت هرساله به این بیماری دچار می شوند.

علائم آنفولانزا

علائم این بیماری می تواند شامل تب و لرز، درد و خستگی و درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه یا شکم، تنفس سریع یا مشکل در تنفس و کبود شدن رنگ پوست و …  باشد. علائم دیگر ممکن است شامل سرفه، آبریزش بینی و گلودرد باشد. بر خلاف سایر عفونت های تنفسی رایج که اغلب “آنفولانزا” خوانده می شوند.

آنفلوانزا می تواند باعث بیماری شدیدتری شده که منجر به بستری در بیمارستان و مرگ شود. با این وجود، چه علائم آن خفیف باشد و چه شدید، افراد هنوز هم می توانند ویروس آنفولانزا را برای دیگران گسترش دهند. در حقیقت، آنها حتی می توانند قبل از بروز علائم آنفلوانزا، آن را گسترش دهند. استفاده از خدمات پرستاری در تهران می تواند در رسیدگی و مراقبت از سلامت شما در هنگام بیماری موثر و مفید باشد.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا فقط توسط ویروس آن ایجاد می شود، اما بسیاری از افراد، بیماری های ایجاد شده توسط سایر ویروس ها یا باکتری ها از جمله سرماخوردگی شدید را با آنفولانزا اشتباه می گیرند. مهم است که بدانید چگونه علائم آنفولانزا را از علائم سرماخوردگی متمایز کنید. علائم آنفولانزا و سرماخوردگی می تواند مشابه باشد، اما علائم سرماخوردگی معمولاً خفیف تر است. علاوه بر این، علائم سرماخوردگی به تدریج بروز می کند اما در آنفولانزا نه تنها شروع علائم ناگهانی است بلکه آنفولانزا باعث علائمی می  شود که ممکن است با سرماخوردگی رخ ندهد.

علائم مشابه آنفولانزا و سرماخوردگی

  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سرفه

اگر آنفولانزا دارید، علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تب
  2. درد بدن
  3. لرز
  4. خستگی
  5. ضعف
  6. ناراحتی در قفسه سینه
  7. سردرد

پیشگیری از آنفولانزا

بهترین راه برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری، واکسینه شدن است. واکسن های آنفولانزا باعث می شوند که حدود دو هفته پس از واکسیناسیون آنتی بادی در بدن ایجاد شود. این آنتی بادی ها در برابر عفونت از بدن محافظت میکنند.

عادت هایی همچون پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه نیز می تواند از انتقال و سرایت بیماری آنفولانزا به دیگران جلوگیری کند. ویروس ها به طور معمول زمانی انتقال می یابند که افراد با اشیاء و سطوح آلوده تماس داشته و دستان خود را به چشم ها، دهان و یا بینی خود بزنند از این رو، شستشوی مرتب دست ها با صابون در پیشگیری از آنفولانزا تاثیر بسزایی دارد. ضدعفونی کردن سطوح و نداشتن تماس نزدیک با افراد مبتلا می تواند به جلوگیری از گسترش میکروب ها و پیشگیری از این بیماری کمک کند.

چه کسانی در معرض خطر بالای ابتلا آنفلوآنزا هستند؟

هر کسی (حتی افراد سالم) می‌تواند به آنفلوانزا مبتلا شود و مشکلات جدی مربوط به آنفولانزا در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. اما برخی از افراد در صورت داشتن بیماری در  معرض خطر ابتلا به عوارض جدی مرتبط با آنفولانزا هستند. افراد 65 سال به بالا، افرادی در هر سن با داشتن بیماریهای مزمن پزشکی (مانند آسم، دیابت یا بیماری قلبی) و زنان باردار و کودکان زیر 5 سال در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا و عوارض آن هستند.

آنفولانزا در کودکان و راهکارهای پیشگیری

همانطور که میدانید کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند. به همین جهت آموزش و رعایت نکات ایمنی در محیط  مدرسه و کودکستان ها باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد. این موضوع از دلایلی است که برخی از والدین تمایل دارند برای نگهداری کودک در منزل پرستار استخدام کنند.

آنفولانزا در کودکان

شما به عنوان والدین و در جهت سلامت فرزندان خود باید اطمینان حاصل کنید که مدرسه به منظور حفظ سلامت دانش آموزان، به طور مرتب اشیاء و سطوحی را که مرتباً لمس می شود تمیز می کند و موارد بهداشتی شامل محصولات شستشوی دست، صابون، دستمال، حوله های کاغذی و دیگر موارد بهداشتی به راحتی در دسترس دانش آموزان قرار دارد.

از مسئولین مدرسه بپرسید که دانش آموزان بیمار از دیگران چگونه جدا شده و تا زمانی که به منزل بروند چگونه از انان مراقبت انجام میگیرد.

برای جلوگیری از شیوع  بیماری در مدارس والدین باید در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری در فرزند خود، از فرستادن دانش اموز به مدرسه خودداری کرده تا مسبب انتقال بیماری به دیگر دانش آموزان و شیوع آن در مدرسه نگردند. در صورتی که شما جز والدین شاغل هستید می توانید از پرستار کودک در منزل برای پرستاری و همراهی شما در نگهداری از فرزند دلبندتان استفاده نمایید.

آنفولانزا و تاثیرات آن در سالمندان

آنفلوانزا سالانه عامل مهمی در ایجاد عوارض و مرگ و میر در سالمندان میشود. در سنین بالای 65 سال خطر ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد.

بزرگسالان سالخورده دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند که به طور طبیعی با افزایش سن بروز می کند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است، بدن برای مقابله با ویروس ها سست تر عمل می کند. اثربخشی واکسن های آنفلوانزا در افراد مسن، غالباً با ایمنی پایین، کاهش می¬یابد؛ با این حال، تا زمانی که ویروس های آنفولانزا در گردش هستند، واکسیناسیون باید در تمام فصل آنفولانزا ادامه یابد. شما می توانید برای نگهداری و مراقبت های موثر از والدین و بزرگان خود از خدمات نگهداری سالمند در منزل تهران آسانیسم استفاده نمایید.

آنفولانزا در سالمندان

علائم هشدار دهنده آنفولانزا در سالمندان

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم در سالمندان باید سریعا به پزشک مراجعه گردد.

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد مداوم یا فشار در قفسه سینه یا شکم
  • سرگیجه مداوم ، سردرگمی ، عدم توانایی برانگیختن
  • تشنج
  • ادرار نکردن
  • درد شدید ماهیچه
  • ضعف شدید یا ناپایداری
  • تب یا سرفه شدید

از استفاده بخور غافل نشوید

ویروس آنفولانزا در هوای خشک بیشتر عمر می کند. همین موضوع باعث می‌شود ویروس به راحتی گسترش یابد. هوای سردتر، رطوبت هوا را کاهش میدهد. همچنین هوای داخل خانه می‌تواند در اثر استفاده از وسایل گرمایش و تهویه هوا خشک شود.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا تهیه بخور به صورت خانگی برای افزودن رطوبت در خانه و محل کار ممکن است به کاهش ویروس های آنفولانزا در هوا کمک کند. هوای مرطوب و گرم همچنین ممکن است التهاب بینی و ریه‌ها را تسکین دهد. استنشاق بخار ممکن است به تسکین سرفه خشک، تحریک بینی و گرفتگی قفسه سینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *