کمک به کودک خود: نکاتی برای والدین و پرستار کودک

به هیچ عنوان نمی‌توان تاثیر والدین، قیم یا پرستار کودک را در آینده آن‌ها انکار کرد. مادر و پدر یا هر کسی که از بچه نگهداری می‌کند می‌تواند برای کمک به کودک عادات مثبتی را در سبک زندگیشان رشد و توسعه دهند که تا سالیان سال برایشان مفید خواهد بود.

برخی از والدین توانایی مراقبت از کودک خود را ندارند. به همین دلیل والدین یا از خانواده خود (که معمولا مادربزرگ یا پدربزرگ فرزند هستند) یا پرستار کودک در منزل بهره می‌برند. با این حال، چه خود از کودک مراقبت کنید و چه هر کس دیگر، باز هم داشتن پاسخ برای همه پرسش‌ها و راهکار برای تمامی مسائل کودک غیر ممکن است.

حتی ایجاد عادات مثبت نیز کار آسانی نخواهد بود. ولی راه حل چیست؟ انجام این عادات به صورت گروهی و با یکدیگر.رشد، آموزش، قوای بدنی خوب، وزن مناسب، رضایت از خود و کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و عارضه های قلبی همگی وابسته به مصرف غذا و خوراکی های سالم، انجام فعالیت های بدنی منظم، خواب کافی و عوامل این چنینی است. تنها با رعایت این موارد است که میتوانید در کمک به کودک خود عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشید.

پروسه کمک به کودک, پرستار کودک و کمک به کودک

عادات سالم چطور در پروسه کمک به کودک مفید خواهند بود؟

شما به عنوان پدر و مادر یا پرستار کودک، نقش مهمی را در ایجاد سبک زندگی سالم کودکان ایفا می کنید. هنگامی که عادت خوردن یا آشامیدن خوراکی ها و نوشیدنی ها کم شیرین و بدون چربی اشباع شده را در بچه ها ایجاد می کنید، آنها را به مصرف خوراکی های پرفیبر تشویق و در واقع، به مرور زمان آنها را به چنین مواد غذایی علاقه مند می نمایید.

البته توجه داشته باشید این امر به سادگی و با سرعت اتفاق نمی افتد. گاهی برای چندین مرتبه این غذاها یا نوشیدنی های سالم باید در معرض دید کودکان قرار بگیرند تا به آن عادت کنند. به همین علت، اصلا ناامید نشوید. با این حال، چطور این عادات را بسازیم؟

الگوی آنها باشید

یکی از راه هایی که میتواند در ساخت عادات مفید موثر باشید، اعمال خود شما است. اگر خودتان فرصت آموزش به کودکتان را ندارید و از پس هزینه پرستار کودک در منزل بر می آیید، میتوانید از این افراد آموزش دیده و با تجربه کمک بگیرید.

برای تاثیرگذاری باید الگوی آنها شوید. برای مثال، اگر میخواهید ورزش و فعالیت های بدنی جزو روتین روزانه کودکان باشد، خودتان هم باید ورزش کنید. به جای تماشای طولانی مدت تلویزیون، میتوانید با داشتن فعالیت بدنی و انتقال حس خوب پس از ورزش به آنها نشان دهید این امر چه تاثیری مثبتی در آنها خواهد گذاشت.

درباره سلامتی با کودکان صحبت کنید

در طول تاریخ یکی از بهترین روش‌های یاددهی تجربیات و نکات زندگی بهتر بوده است. شما نیز با صحبت کردن و کمک به کودک قادر هستید آن‌ها را با اثرات داشتن بدن و عادات سالم آشنا کنید.

یادتان باشد که قصد از صحبت کردن دعوا یا نصیحت مکرر نیست!! بلکه هدف احترام به خواسته‌ها و تعامل درست با کودک است. با ایجاد یک رابطه و هم صحبتی درست، خیلی راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها کمک کرده و در زندگی او را راهنمایی کنید.

از خواب آنها غافل نشوید

خواب کافی و به اندازه در پروسه کمک به کودک بسیار موثر میباشد. این امر در سلامت روان، احساسات و فیزیک آنها بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان می دهند که این امر حتی از چاقی نیز جلوگیری می کند. از این رو، حتما با یک متخصص در این باره گفتگو کنید. اینکه چه مدت زمانی برای خواب کودکتان مناسب خواهد بود.

به تغییر ایمان داشته باشید

اگر خود از فرزندتان نگهداری می کنید یا اگر پرستار کودک در منزل دارید، در هر دو صورت به کاری که انجام می‌دهید اعتقاد قلبی داشته باشید. عادات سالم به راحتی ساخته نمی‌شوند. برای رسیدن به آن تلاش همه جانبه می‌طلبد. از هدف خود دست نکشید. هر کاری که لازم است انجام دهید. زندگی و آینده فرزندتان در دستان شما یا پرستار در منزل است.

ترویج عادات مثبت و کمک به کودک, کمک به کودک و غذای سالم, بهتر غذا خوردن بچه ها

عادات مثبت را در کل خانواده ترویج دهید

علاوه بر والدین و پرستار، دیگر بزرگسالان خانواده نیز در پرورش کودکان نقش خواهند داشت. از دوست و آشنا گرفته تا خانواده های درجه دو و سه همگی می توانند در ایجاد عادات مثبت موثر باشند. بنا بر هر دلیلی، اگر مجبور به گذاشتن فرزندان‌تان پیش آنها شدید، حتما راجع به خوراکی های سالم و فعالیت های بدنی بچه ها با آنها صحبت کنید.

توجه داشته باشید ایجاد عادت فقط محدود به اعمال شما نیست. افراد خانواده، دوستان، تلویزیون، اینترنت، فیلم ها و سریال در آینده آنها و ایجاد این عادات نقش دارند. تربیت آن‌ها باید به گونه باشد تا بتوانند در بیرون از خانه نیز تصمیمات درستی را اتخاذ کنند؛ یعنی بتوانند میان عادات خوب و بد، برترین را انتخاب نمایند.

کمک به کودک و غذای سالم چه رابطه ای با هم دارند؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان و چه بسا بیشتر از آنها به غذای خوب و مقوی نیاز خواهند داشت. برای رشد و تقویت فیزیکی و ذهنی، تغذیه سالم کودک مهم‌ترین فاکتور است.

بر اساس مطالعات اخیر، ثابت شده که مواد غذایی و نوشیدنی های مفید از بیماری های خطرناک، چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند. مواد غذایی هایی که در روند سلامتی، کمک به کودک می کنند، عبارتند از:

سبزیجات، میوه جات، مغزیجات خام، لبنیات کم چرب، گوشت کم چرب، تخم مرغ. البته پیش از آن، حتما با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است به هر کدام از آنها حساسیت داشته باشند.

چطور به بهتر غذا خوردن بچه ها کمک کنیم؟

  • نیمی از بشقاب آنها را با سبزیجات و میوه جات پر کنیم.
  • غذا را به اندازه در ظرفشان بکشیم.
  • غذاهایی که کمتر دوست دارند را تزیین کنیم.
  • میزان شکر و نمک مصرفی را کاهش دهیم.
  • به وعده های غذایی اهمیت دهیم و خوراکی و نوشیدنی های مغذی سرو نماییم.
  • به همراه همه اعضای خانواده غذا را میل کنیم.
  • از غذاهای کنسروی و منجمد بپرهیزیم.
  • آنها را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنیم.

البته حتما پیش از نوشتن برنامه غذایی، با پزشک مشورت کنید.

فعالیت های بدنی و کمک به کودک

کمک به کودک خود, فعالیت های بدنی و کمک به کودک

متخصصین بر این باورند که فعالیت بدنی در کودکان بین 3 تا 5 سال از الزامات است. ورزش منظم و روزانه در رشد آنها بسیار موثر خواهد بود. شما نیز به عنوان والد یا پرستار نقش اساسی در رشد هرچه بهتر و کمک به کودک بازی می کنید.

با بالا رفتن سن، مدت زمان تمرینات ورزشی مورد نیاز نیز افزایش می یابد. برای مثال، کودکانی که در مهدکودک هستند به 3 ساعت فعالیت بدنی در روز نیاز خواهند داشت. کودکانی که به مدرسه می روند و بین 6 تا 17 سال سن دارند، حداقل یک ساعت ورزش روزانه برایشان لازم است.

چطور فرزندانمان را به ورزش ترغیب کنیم؟

تلاش کنید تا ورزش را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. ولی قبل از آن توجه داشته باشید کودکان برای انجام هر کاری در ابتدا به شما نگاه می کنند. پس اگر خودتان فعالیتی ندارید، انتظاری نیز از آنها نداشته باشید.

سبک زندگی سالم کودکان بسیار وابسته به ما به عنوان والدین و اعضای خانواده است. اگر همگی شروع به فعالیت کنیم، بدون شک کودکان نیز به این امر پاسخ مثبت خواهند داد. برای مثال، همگی با هم فوتبال، وسطی یا هر نوع بازی گروهی را انجام دهید. همچنین می‌توانید با ثبت نام آنها در کلاس های ورزشی، تمرینات اصولی تری را در برنامه آنها بگنجانید.

از جمله کارهایی که والدین برای تشویق کودکان پیشنهاد می دهند، بازی بیشتر با بازی های ویدئویی یا تماشای طولانی تر کارتون ها است. ولی توجه داشته باشید با این کار یک جنبه منفی به فعالیت کودک‌تان اضافه می کنید. هدفتان را روی کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون یا بازی های فعالیت بدون متمرکز کنید. البته اگر نیاز به استخدام پرستار کودک در منزل دارید، نگرانی نیز از این بابت وجود نخواهد داشت. آنها آموزش دیده اند تا چطور بچه ها را وادار به فعالیت بدنی کنند.

به صورت کلی، آینده سالم فرزندمان وابسته به ما است. اگر میخواهید سبک زندگی مثبتی را برای کودک‌تان ایجاد کنید تا آینده سالمی در انتظارش باشد، اصلا از فعالیت های عنوان شده غافل نشوید. فقط شما می توانید با کمک به کودک خود به همراه همکاری آنها، زندگی خوبی را برایشان رقم بزنید.

4 پاسخ

  1. چطور می تونم از خدمات پرستار کودک آسانیسم استفاده کنم؟

    1. با شماره های موجود داخل سایت تماس بگیرید تا کارشناسان آسانیسم شما را راهنمایی کنند.

  2. سلام و عرض خسته نباشید. آیا پرستاری که برای کودک در منزل استخدام می کنم به کارهای منزل هم می تونه رسیدگی کنه؟

    1. سلام دوست عزیز، بله، در صورت توافق با نیرو اعزامی، یکی از وظایف پرستار در منزل رسیدگی به کارهای خانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *