نکات ایمنی برای پیشگیری از خطر آتش سوزی سالمندان در منزل

متاسفانه افراد مسن دو برابر بیشتر از افراد دیگر در اثر آتش سوزی می‌میرند یا زخمی می‌شوند. کاهش تحرک، گیجی، ضعف عملکرد شناختی، بینایی و کاهش شنوایی می‌تواند خطر آتش سوزی سالمندان را افزایش دهد. همچنین ممکن است شما را برای پاسخگویی و انجام گام‌های سریع و لازم در شرایط اضطراری تأثیر بگذارد. چه سیگار کشیدن و چه روشن ماندن اجاق گاز، آتش سوزی برای افراد سالخورده یک خطر جدی است، اما با کمی مراقبت و توجه تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

در این مقاله ما برخی از نکات توصیه شده در مورد ایمنی در برابر آتش سوزی را برای سالمندان جمع آوری کرده‌ایم تا شما در رابطه با خطر آتش سوزی سالمندان آگاه  کنیم. همچنین در مورد برخی از کارهایی که برای جلوگیری از آتش سوزی و کاهش احتمال آسیب دیدگی باید انجام دهید، کمک اشاره خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که شما برای مراقبت و افزایش هر چه بیشتر ایمنی سالمند خود می‌توانید از خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل استفاده کنید.

نقش پرستار سالمند در پیشگیری از آتش سوزی

سیگار از عوامل مهم خطر آتش سوزی سالمندان

سیگار کشیدن علت شماره 1 آتش سوزی است که باعث از بین رفتن افراد مسن می‌شود. سالمندان هرگز نباید در رخت خواب سیگار بکشند. اگر در نزدیکی آنها یک مخزن اکسیژن وجود دارد هرگز نباید نزدیکش سیگار بکشند. صرف نظر از این، اطمینان حاصل کنید که از زیر سیگاری‌هایی مناسبی استفاده می‌کنید تا به طور تصادفی از لغزش یا افتادن روی میز جلوگیری کنید. سیگار کشیدن علاوه بر مضرات متعددی که برای سلامتی افراد مسن دارد، خطر آتش سوزی سالمندان را نیز افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای پیشگیری از خطر آتش سوزی سالمندان

ممکن است جریان آتش سوزی برخی از خانه‌های سالمندان را شنیده باشید. در خانه‌های سالمندان امکان دارد که مراقبت و توجه کافی به ایمنی سالمندان اتفاق نیافتد و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها ‌شود. با استفاده از خدمات مراقبتی و پرستاری از سالمند در منزل مطمئن خواهید بود که سالمند عزیز شما در آرامش، راحتی و ایمنی قرار دارد. حفظ ایمنی سالمند بسیار مهم است چرا که آنها با افزایش سن دچار نقص عملکرد جسمی و شناختی شده و توانایی مراقبت و توجه به خود را ندارند. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که از خطر آتش سوزی سالمندان جلوگیری می‌کند، می‌پردازیم:

مکان مناسبی برای بخاری انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید که بخاری‌ها خیلی نزدیک به پارچه‌های روتختی، ملافه، مبل یا لباس سالمندان نباشند. در حقیقت، انجمن ملی ایمنی سالمندان گزارش می‌دهد که بخاری شما باید حداقل 2 متر از همه چیز دور باشد. وقتی خانه خود را ترک می‌کنید و یا خواب هستید، بخاری خود را خاموش کرده و از برق بکشید. هرگز بخاری را به یک سیم برق یا نوار برق متصل نکنید و آنها را مستقیماً به دیوار وصل کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، می‌توانید یک بخاری تهیه کنید که به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت واژگونی خاموش شود.

هنگام آشپزی دقت کنید

بیشتر آتش سوزی‌های ناشی از پخت و پز هنگام سرخ کردن غذا اتفاق می‌افتد. اگر یک ظرف یا قابلمه غذا آتش گرفت، یک درب را در نزدیکی آن نگه دارید و ظرف را بپوشانید. هنگام پخت و پز از آستین‌های کوتاه، یا بسته استفاده کنید تا به طور اتفاقی آتش نگیرند. وقتی غذا روی اجاق گاز پخته می‌شود آن را رها نکنید. وسایلی را که قابلیت آتش زایی دارند را در معرض اجاق گاز قرار ندهید. یک پرستار سالمند حرفه‌ای نکات ایمنی را به هنگام آشپزی رعایت کرده و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. اما پرستار سالمند ارزان قیمت ممکن است آن دلسوزی لازم را نداشته و نسبت به ایمنی سالمندان بی توجه باشد.

پیشگیری از آتش سوزی سالمندان حین آشپزی

در صورت آتش سوزی نحوه سریع خارج شدن از منزل را بدانید

در صورت بروز هر اتفاقی باید راه‌های خروج از خانه به خوبی در دسترس باشند. نحوه خروج از حانه باید برای افراد مسن آسان باشد تا خطر آتش سوزی سالمندان به حداقل برسد. مراقب یا خانواده و حتی خود سالمند باید از راه‌های خروج از خانه یا آپارتمان و همچنین نحوه خارج شدن از ساختمان آگاهی داشته باشد. مطمئن شوید که درب فرار تعیین شده به راحتی قابل باز شدن است. ممکن است در هنگام آتش سوزی سالمندان به دلیل عجله و دید ضعیف زمین بخورند. در این هنگام خدمات نگهداری از سالمند در منزل با مراقبت و مدیریت شرایط بحرانی از هر گونه آسیب به سالمندان جلوگیری می‌کنند.

از استفاده درب‌هایی با قفل‌های فراوان خودداری کنید

اگر سالمند عزیز شما به دلیل آلزایمر یا زوال عقل دچار سرگردانی است، قفل پیچیده‌ای را نصب نکنید که مانع باز شدن درب ورودی شود. زیرا در صورت آتش سوزی سالمندان آنها را در داخل خانه به دام می‌اندازید. بهتر است یک سیستم GPS برای آنها پیدا کنید که در صورت سرگردان بودن آنها را ردیابی کند یا یک سیستم هشدار که در صورت ترک یک محیط مشخص به شما هشدار می‌دهد.

نصب وسایل هشدار دود را جدی بگیرید

آیا می‌دانستید با استفاده نصب وسایل هشداردهنده دود احتمال زنده ماندن سالمندان در آتش سوزی در خانه تقریباً دو برابر کاهش می‌یابد؟
شما باید برای هر اتاق، آشپزخانه و مکان‌های مختلف منزل سالمندان زنگ هشدار دود قرار دهید. اگر می‌توانید یک سیستم هشدار دود متصل دریافت کنید، به طوری که اگر یکی خاموش شود، همه آنها خاموش می‌شوند. شما همچنین باید هشدارهای دود خود را هر ماه آزمایش کنید (به سادگی دکمه تست را فشار دهید). سرانجام، اگر واکنش به آلارم دود به دلیل ضعف شنوایی، بینایی یا بی‌حرکتی در زمان لازم انجام نشود، دستگاه‌هایی را در صورت فعال شدن هشدار دود که به یک مرکز متصل است، در نظر بگیرید.

خطر آتش سوزی سالمندان در منزل

شومینه را از نظر ایمن بودن بررسی کنید

روشن ماندن شومینه خطر آتش سوزی در سالمندان را افزایش می‌دهد. بعضی از شومینه‌ها استاندارد نبوده و ایمنی سالمندان را به خطر می‌اندازد. شومینه ممکن است به یک نظافت نیاز داشته باشد. دود زیاد در دودکش باعث آتش سوزی می‌شود. ترک آجر دودکش و زنگ زدگی در لوله‌های اجاق گاز نیز می‌تواند باعث آتش سوزی شود. از سوزاندن چوب سبز، زباله یا جعبه‌های مقوایی در شومینه خودداری کنید، زیرا باعث افزایش تجمع خطرناک دوده در دودکش می‌شود. همچنین اگر درهای شیشه‌ای مقابل شومینه دارید، هنگام آتش سوزی آنها را باز نگه دارید.

دانستن نحوه خاموش کردن آتش لباس

اگر لباس‌های سالمندان شعله ور شوند باید نحوه خاموش کردن آتش را بیاموزید. طبق گزارش CDC و انجمن ملی پیشگیری از آتش سوزی در صورت آتش گرفتن لباس ابتدا سعی کنید که فورا لباس را از تن سالمند خارج کنید. اگر قادر به خارج کردن لباس نیستید، از چیزی مانند پتو برای خاموش کردن شعله‌های آتش استفاده کنید. همچنین در صورت بی قراری، نگذارید فرد بدود یا تحرک زیادی داشته باشد، زیرا آتش شعله ورتر می‌شود. از پاشیدن آب سرد برای کاهش التهاب سوختگی‌ها استفده کنید تا زمانی که اقدامات اضطراری اصلی انجام شود.

یک کپسول آتش نشانی را در نزدیکی خانه قرار دهید

شما باید حداقل یک کپسول آتش نشانی در نزدیکی هر مکانی که در معرض خطر آتش سوزیست مانند آشپزخانه و شومینه، قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کپسول‌های آتش نشانی شما درست کار می‌کند. همچنین، وسایل خاموش کننده آتش را خیلی نزدیک اجاق گاز یا شومینه قرار ندهید زیرا همین وسایل میزان خطر را افزایش می‌دهد. با انجام روش‌های پیشگیرانه مانند به جلوگیری از روشن ماندن اجاق گاز، بخاری یا شومینه از بروز هر گونه اتفاقی جلوگیری کنید. در صورتی که سالمند عزیز شما تنها زندگی می‌کند، استفاده از خدمات مراقبتی و پرستاری شبانه روزی آسانیسم بسیار کمک کننده خواهد بود. کارشناسان ما در مورد قیمت پرستار سالمند در منزل و نحوه ی ارائه ی خدمات پرستاری شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *