ویروس کرونا

ویروس کرونا که 1200 نوع رسمی آن کشف شده است و تخمین زده می‌شود تا 75000 نوع از آن وجود داشته باشد دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که در پرندگان و پستانداران دیده می‌شود. اولین مورد بیماری در انسان مربوط به سال 2012 است که مردی 60 ساله را در عربستان سعودی مبتلا کرد و منجر به مرگ او شد. دومین مورد ابتلا نیز مردی 49 ساله در قطر بود که او نیز درگذشت، از این روی پیشنهاد شده است که این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه یا Middle East respiratory syndrome coronavirus  یا به اختصار MERS-CoV نام‌گذاری شود. ویروس کرونا می‌تواند عامل بیماری‌های مختلفی شود و نوع خطرناکی از آن شبیه عملکرد ویروس سارس را دارد (بیماری حاد تنفسی)، اما نوع معمولی آن‌ها عامل سرماخوردگی می‌شوند که البته سرماخوردگی حاصل از آن‌ها از نوع شدید است. این ویروس همچنین می‌تواند روی روده تأثیر بگذارد.

شروع کروناي جدید

اخیراً نوع پیشرفته‌ای از این ویروس در یکی از شهرهای  چین ظهور کرد و با توجه به جمعیت ميلياردي چین و ویژگی  انتشار راحت کرونا ویروس، جهان را در آستانه خطری جدی قرار داد.

ویروس کرونا, کرونا ویروس, ویروس کرونا چیست, علائم ویروس کرونا, بیماری کرونا, راه های انتقال ویروس کرونا, درمان بیماری کرونا, شیوع ویروس کرونا, کرونا در ایران, قرنطینه مبتلایان به کرونا, کرونا, واکسن کرونا

دانشمندان قبلاً دریافته بودند که ویروس کرونا می‌تواند موش‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها، بوقلمون‌ها، اسب‌ها، خوک‌ها و گاو را آلوده کند. این بار نیز با توجه به اینکه مبتلایان در معرض مصرف حیوانات دریایی و خوراکی‌های تهیه شده از خفاش و مار قرار داشتند انگشت اتهام به سوی این جانداران نشانه رفت و احتمال انتقال بیماری حیوان به انسان قوی‌تر شد و در همین راستا بازار محلی ماهی‌فروشان در ووهان چین تعطیل شد؛ اما بعدها موارد انتقال انسان به انسان آن هم دیده شد. شیوع ویروس کرونا، جهان را  با معضل جدیدی در علم پزشکی دست به گریبان کرده تا جایی که سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشورهای دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد. هر چند که گفته می‌شود طی چهل روز آینده امکان ساخت واکسن کرونا وجود دارد. همچنین تا به حال این بیماری ضررهای بزرگی را به ورزش، صنعت توریسم و اقتصاد چین دومین اقتصاد بزرگ جهان تحمیل کرده، به طوری که بازارهای مالی آسیا و در رأس آن‌ها بازار سهام چین با افت شدید مواجه شده است.

ویروس کرونا, کرونا ویروس, ویروس کرونا چیست, علائم ویروس کرونا, بیماری کرونا, راه های انتقال ویروس کرونا, درمان بیماری کرونا, شیوع ویروس کرونا, کرونا در ایران, قرنطینه مبتلایان به کرونا, کرونا, واکسن کرونا

مبتلایان کرونا در جهان

با وجود آنکه آمارها از ابتلای تعداد زیادی از مردم به خصوص در چین خبر می‌دهد اما هنوز هم وسعت شیوع بیماری در جهان و در کشور چین به روشنی مشخص نیست. تاکنون حدود بیست و هفت کشور جهان مواردی از ابتلا به کرونا را در خود مشاهده کرده‌اند و روز به روز تعداد آن‌ها در حال افزایش است. غیر از چین، ژاپن، آمریکا و روسیه و تایلند و کره جنوبی، عربستان، پاکستان، اقلیم کردستان عراق و امارات متحده عربی نیز مواردی را در خود مشاهده کرده‌اند. سرعت شیوع ویروس کرونا در جهان بسیار سریع‌تر از ویروس سارس است چنانکه طبق آمار این بیماری طی دو ماه ده هزار نفر را بیمار کرده است در حالی که سارس این تعداد را طی ده ماه درگیر کرد. در چین طی یک هفته آمار ابتلا هفت برابر شده است. این ویروس تا به حال بیش از دویست نفر را در چین کشته است و نه هزار و 692 نفر را در این کشور درگیر بیماری کرده است اما 171 مورد بهبودی مبتلایان به این بیماری نیز در چین گزارش شده است و تمام این موارد در حالی است که طبق یافته‌های جدید دانشمندان این بیماری قربانیان کمتری نسبت به ویروس‌های مشابه دارد و تا به حال هیچ موردی از ابتلا کودکان زیر هشت سال گزارش نشده است و در صورت نداشتن بیماری‌های حاد همچون بیماری‌های عفونی، قلبی – عروقی و سرطان، کروناویروس نمی‌تواند کشنده باشد. با این حال والدین و پرستار کودک همواره باید مراقبت های لازم را انجام دهند.

ویروس کرونا, کرونا ویروس, ویروس کرونا چیست, علائم ویروس کرونا, بیماری کرونا, راه های انتقال ویروس کرونا, درمان بیماری کرونا, شیوع ویروس کرونا, کرونا در ایران, قرنطینه, مبتلایان به کرونا, کرونا, مبتلایان به کرونا

علائم ویروس کرونا

علائم اصلی این بیماری بسیار شبیه سرماخوردگی است و به همین دلیل اغلب افرادی که گمان می‌کنند دچار سرماخوردگی شده‌اند را نگران ابتلا به کرونا می‌کند. به خصوص اگر این افراد به نوعی در معرض عوامل ویروس و در تماس با مسافران چینی، محصولات چینی و بیماران قرار داشته باشند. عطسه‌های مکرر و سرفه‌های زیاد را باید جدی گرفت و خود درمانی و عدم مراجعه به پزشک را به هوای یک سرماخوردگی معمولی کنار گذاشت چرا که این علائم خفیف می‌تواند با همراهی تب شدید و کم‌کم اضافه شدن استفراغ خون و تنگی نفس به سرعت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند يا دچار بیماری‌های دیگری چون بیماری قلبی هستند امکان ابتلای به بیماری کرونا بیشتر است. افراد با میانگین سنی 41 سال و سالمندان بالاتر از 60 سال بيشترين گروه مستعد ابتلا به بيماري کرونا هستند. بنابراین اطرافیان این گروه مستعد هم خانواده یا پرستار سالمند می بایست تمام نکات بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند. این بیماری در اصل تنفس انسان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین تنگی نفس از نشانه‌های بارز آن است. همچنین اسهال و تب و لرز و گلو درد را می‌توان در افراد مبتلا مشاهده کرد و تبعاتی چون بیماری حاد کلیوی و ريوي را موجب می‌شود. تا حدی که افراد مبتلا در آی سی یو، بخش همودیالیز و… بستری می‌شوند و در نهایت ممکن است به مرگ آن‌ها هم بینجامد.

انتقال ویروس کرونا

  • از نظر نوع انتشار و سرعت شیوع و وحشت درگیری بیماری، این بیماری را به طاعون زمان ما تشبیه می‌کنند. گفته می‌شود که این ویروس بیشتر در افرادی دیده شده است که مدت طولانی در یک فضای بسته در کنار بیمار مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند اما این به معنای این نیست که در فضای باز امکان انتشار وجود ندارد حتی مردم ر ا از حضور در ازدحام‌ها و مکان‌های پر جمعیت منع می‌کنند.
  • مراقبان و خانواده افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری نیز باید تمامی موارد بهداشتی، رفت و آمدها و تماس‌های خود را تحت کنترل داشته باشند. ظروف و محل‌هایی که بیمار با آن تماس داشته مرتب شسته و ضدعفونی شوند و دست‌ها مرتب شسته شوند. منظور این است که باید رعایت بهداشت به شکل وسواس گونه‌ای مد نظر قرار بگیرد.
  • ویروس همچون سرماخوردگی به سادگی از طریق تماس دست‌ها، عطسه و سرفه، آب دهان، تماس با مایعات بدن فرد یا حیوان مبتلا مانند خون، ادرار و اسهال و حتی دست زدن به اشیایی که فرد مبتلا آن‌ها را لمس کرده باشد انتشار ميابد. بنابراین برای پیشگیری لازم است از هر نوع تماس بیش از حد افراد با يکدیگر، بوسیدن و دست دادن و مصرف غذاهای خیابانی پرهیز شود. دست‌ها باید مرتب شسته شده و از تماس دست با چشم نیز تا حد امکان پرهیز شود.

ویروس کرونا, کرونا ویروس, ویروس کرونا چیست, علائم ویروس کرونا, بیماری کرونا, راه های انتقال ویروس کرونا, درمان بیماری کرونا, شیوع ویروس کرونا, کرونا در ایران, قرنطینه مبتلایان به کرونا, کرونا, واکسن کرونا

درمان بیماری کرونا

کرونا هنوز درمان قطعی ندارد و واکسنی هم برای آن ساخته نشده است. مقابله با کم آبی و اکسیژن رسانی به بیماران در بیمارستان‌ها راه کاری است که دولت چین فعلاً در دستور کار خود قرار داده است. از لحاظ درمان خوشبختانه امکان بهبودی مبتلایان این بیماری بالاست و تنها حدود 20 درصد مبتلايان در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. در واقع ممکن است افرادی دچار ویروس کرونا شده باشند و خود به خود نیز بهبود یافته باشند اما اگر ویروس ریه‌های فرد را درگیر کند خطر آن افزایش میابد. به تازگی وزارت بهداشت روسیه سه داروی «ریباویرین»،‌ «ریتوناویر» («لوپیناویر») و «اینترفرون بتا-۱ بی» را برای مقابله با کروناویروس معرفی کرده است که قبلاً در درمان سارس در چین و سنگاپور، درمان عفونت‌های ویروس اچ‌. آی.وی و درمان ام اس به کار برده شده‌اند و البته متخصصان هشدار داده‌اند که از ریباویرین به دلیل عوارض جانبی شدید باید با احتیاط استفاده شود. از نظر پیشگیری قرنطینه کامل هم ممکن است نتواند به طور صد درصد انتشار ویروس را کنترل کند اما بسیاری از کشورهای جهان روش‌های پیشگیری از ورود ویروس را در مرزهای خود اعمال کرده‌اند. آن‌ها از ورود مسافران چینی، پروازهای چین و حتی محصولات و کالاهای چینی جلوگیری می‌کنند؛ و تمامی موارد مشکوک به بیماری را قرنطینه کرده‌اند. استفاده از ماسک می‌تواند تا حدی مانع انتقال بیماری از طریق عطسه و سرفه شود. استفاده از دستکش به افراد مختلف و به خصوص افراد مراقب بیمار در منزل توصیه شده است اما باید توجه داشت در مورد استفاده از ماسک به دلیل منافذ ماسک‌ها، فرد به طور قطعی در برابر ویروس بیمه نمی‌شود.

کرونا در ایران و قرنطینه بیماران مشکوک به ویروس کرونا

در ایران نیز پس از اطلاع از شیوع بیماری در هفته نخست، قرنطینه بیماران مشکوک به بیماری کرونا که دو تن از اتباع چینی بودند انجام شد و تا امروز شش مورد مشکوک به این بیماری در ایران و در شهرهای یزد، قم، تبریز و تهران دیده شده است. اما مقامات بهداشت ایران هنوز هیچ موردی از ابتلا به این ویروس را در ایران شناسایی نکرده‌اند اگر چه به صراحت اعلام کرده‌اند که کرونا خواه‌ناخواه وارد ایران هم خواهد شد و ایران تلاش خواهد کرد دست کم موارد مبتلا را به سرعت شناسایی کرده و مانع شیوع بیشتر بیماری شود. در خصوص پیشگیری نیز دستورالعمل مراقبت و کنترل کرونا به دستگاه‌های مختلف کشور ابلاغ شده است و در پایانه‌ها و مبادی مرزی هوایی، جاده‌ای، زمینی، ریلی و دریایی پایگاه‌های بهداشتی اقدامات کنترلی لازم را انجام می‌دهند. همچنان با توجه به نزدیک شدن این ویروس به مرزهای کشور از شهروندان خواسته شده تا برای مدتی از سفر به این کشورها اجتناب کنند و با در نظر گرفتن این مهم که انتقال انسان به انسان این بیماری بسیار ساده است حتماً با رعایت جدی نکات بهداشتی از سلامت خود محافظت کنند.

ویروس کرونا, کرونا ویروس, ویروس کرونا چیست, علائم ویروس کرونا, بیماری کرونا, راه های انتقال ویروس کرونا, درمان بیماری کرونا, شیوع ویروس کرونا, کرونا در ایران, قرنطینه مبتلایان به کرونا, کرونا, واکسن کرونا

نکته مهم: به ایرانی‌هایی که از چین به ایران سفر کردند توصیه شد تا حتی در صورت عدم مشاهده هیچ‌یک از علائم، حدود دو هفته تحت نظارت پزشکی قرار گيرند و پروازهای رفت و برگشت به این کشور متوقف گرديد. همین‌طور قرار است در راستای پیشگیری از ابتلای هم‌وطنان ما، قریب 70 تن از دانشجویان ایرانی مقيم ووهان، شهری که ویروس کرونا از آن انتشار یافت تحت نظارت و  قرنطینه کامل به ایران منتقل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *