جنگ با کرونا با توصیه های WHO

با عمل کردن به توصیه های سازمان جهانی بهداشت WHO می توان به جنگ با کرونا رفت. در این شرایط ناشی از شیوع کروناویروس اخبار و شایعات متعددی درباره ویروس کرونا از منابع مختلفی می شنویم. بعضی از این منابع اطلاعات معتبری را در اختیار ما قرار نمی دهد. حال برای جلوگیری از اضطراب و استرس، حفظ سلامت جسمی و روانی در دوران کرونا و سردرگمی ناشی از شنیدن این شایعات و برای مواجهه با ویروس کرونا با توصیه های WHO (سازمان جهانی بهداشت) راجع چگونگی حفاظت از خودمان و اطرافیانمان همراه باشید. رعایت این نکات منجر به کاهش خطر ابتلای ما به این ویروس می شود. همچنین میتوان به حفظ سلامت جسمی و روانی در دوران کرونا برای افراد بیشتر توجه کرد.

جنگ با کرونا با توصیه های WHO, با توصیه های WHO به جنگ کرونا بروید, توصیه های WHO, ویروس کرونا, تاثیر کرونا بر افراد دیابت

کرونا روی افراد دیابتی چه تاثیری میگذارد

دیابت در ایران با شیوع بالایی روبروست. افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض عفونت به خصوص ابتلا به عفونت های تنفسی قرار می گیرند و امکان شدید بودن عفونت در آنها بالا است. با این وجود هرقدر وضعیت کنترل قند خون بهتر صورت گیرد، بدن بهتر میتواند با عفونت مبارزه کند. همچنین وجود فشار خون بالا و بیماریهای قلبی ریوی که از جمله بیماریهای مزمن هستند، خطر را افزایش میدهند.

پس در شرایط فعلی با شیوع ویروس کرونا، اگر به دیابت مبتلا هستید یا علائم اولیه دیابت دارید، سعی می کنیم به تمام اصول ایمنی توصیه شده عمل کنیم تا به این ویروس مبتلا نشویم یا اگر هم مبتلا شدیم، به راحتی بتوانیم با این بیماری مقابله کرده و آن را پشت سر بگذاریم.

کرونا روی افراد دیابتی چه تاثیری میگذارد, با توصیه های WHO به جنگ کرونا بروید, توصیه های WHO, ویروس کرونا, تاثیر کرونا بر افراد دیابتی

افراد دیابتی در دوران کرونا به رعایت اصول زیر توجه کنند:

  1. برای کنترل قند خون خود بیشتر تلاش کنید. شما می تونید رژیم غذایی درست همراه با فعالیت و ورزش را در خانه بیشتر داشته باشید. همچنین به درستی و منظم داروهای دیابت و فشار خون و … را مصرف نمائید.
  2. از منزل خود خارج نشوید چراکه امن ترین محیط است.
  3. در صورت ضرورت خروج از منزل برای ویزیت های دوره ای و تجدید نسخه های دارویی، از افراد جوان و سالم خانواده خوااهش کرده تا به مطب پزشک یا درمانگاه رجوع کنند.
  4. اگر مشکلات غیراورژانس پزشکی یا سؤالاتی در این حوزه داشته،با تماس تلفنی حدالامکان از پزشک معالج یا درمانگاه مشاوره گرفته و نهایت اقدامات لازم را انجام دهید.
  5. در دوران شیوع ویروس کرونا در مزاسم ها واجتماعاتی چون میهمانی ها شرکت نکرده و مسافرت به دیگر شهرها نروید.
  6. عدم تردد در مکان های شلوغ و پرجمعیت در صورت خروج از منزل.
  7. با افراد، دوستان و اقوام وآشنایان هنگام دیدار دست نداده و حتی از بوسیدن یکدیگر خودداری کنید.
  8. رعایت بهداشت فردی از الزامات هر شخص ویژه در دوران شیوع کرونا می باشد.
    نکته حائز اهمیت: شست و شوی مرتب، مناسب و تمییز دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در صورت داشتن نشانه های بیماری کرونا کوید-19.
  9. اگر فردی از اعضای خانواده شما دارای نشانه های بیماری مانند تب، سرفه و تنگی نفس و دیگر علائم کرونا است، با دقت بیشتری کل اعضای خانواده اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده، با احترام از وی دوری توصیه های پیگیری مطابق دستورالعمل های عمومی پیشگیری و درمان را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر جدول قند خون نرمال در سنین مختلف را مطالعه کنید.

ویژگی های فیزیکی و شییمیایی کروناویروس

کرونا ویروس نسبت به پرتوهای فرابنفش و گرما حساس است. می توان آن را چند سال در دمای منفی 60 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. اما افزایش دما، مقاومت ویروس کاهش می یابد. کروناویروس را می توان پس از 30 دقیقه در دمای 56 درجه سانتی گراد به طور مؤثر غیرفعال کرد. کرونا ویروس در انسان در برابر اسیدها و قلیاها مقاوم نیست و pH مطلوب برای تکثیر آن 2/7 است.

مسیرهای انتقال کرونا ویروس

در حال حاضر، منابع اصلی آلودگی ، بیماران ناقل ویروس کرونا هستند. ناقالان فاقد علائم نیز می توانند منبع آلودگی باشند. قطرات ریز تنفسی و تماس فیزیکی، مسیرهای اصلی انتقال به شمار می روند. مورد اول ، که شامل قطرات ریز ناشی از عطسه، سرفه و صحبت کردن می شود، می تواند موجب آلودگی از طریق استنشاق شود. در حالت دوم که شامل تماس با مخاط دهان، بینی، چشمها و دیگر اندامها با دستی می شود که قبلا در معرض ویروس بوده است، می تواند باعث عفونت شود. در یک محیط نسبتاً بسته، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تراکم بالایی از قطرات کلوئیدی و بسیار ریز پراکنده در هوا (که ناشی از عطسه و سرفۀ افراد آلوده است) نیز ممکن است سبب آلودگی شود. به این نکته توجه داشته باشیم که با رعایت فاصله مناسب (1متری) از افراد خود را در معرض ابتلا به این ویروس قرار ندهیم.

کرونا ویروس, با توصیه های WHO به جنگ کرونا بروید, توصیه های WHO, ویروس کرونا, علائم کرونا, مسیرهای انتقال کرونا ویروس

جنگ با کرونا با دانستن علائم کرونا ویروس

جنگ با کرونا با دانستن و اطلاع از علائم کرونا ویروس امکان پذیراست و کرونا را شکست میدهیم. براساس تحقیقات اپیدمی شناسی کنونی، دوره نهفتگی COVID-19 از 1 تا 14 روز و عمدتاً 7 تا 9 روز است. علائم اصلی COVID-19 تب، سرفه های خشک و خستگی است. برخی از بیماران ممکن است علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد، دردهای ماهیچه ای و اسهال را تجربه کنند. در عفونتهای خفیف تنها تب اندک، خستگی جزئی بدون سینه پهلو مشاهده شده است . اغلب بیماران شدید یک هفته پس از شروع بیماری دچار تنگی نفس ویا هیپوکسیمی (کمبود اکسیژن) می شوند. در موارد شدید، می تواند به سرعت به سندرم زجر تنفسی حاد ، شوک عفونی، اسیدوز متابولیک، اختلال انعقادی و نارسایی اندامهای چند گانه منجر شود. لازم به ذکر است که ممکن است بیماران شدید و بحرانی فقط تب متوسط یا کم داشته باشند یا حتی تب آشکاری هم نداشته باشند.

افزون بر نشانه های فوق، برخی از بیماران ممکن است علائم غیرمعمولی داشته باشند. برخی از علائم کرونا ویروس در زیر اشاره شده است:

  • علائم نخستی که به دستگاه گوارش مربوط می شود مانند از دست دادن اشتها، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال.
  • علائم نخستی که به دستگاه عصبی مربوط می شود مانند سردرد.
  • علائم نخستی که به دستگاه قلبی-عروقی مربوط می شود مانند تپش قلب و فشار در قفسه سینه.
  • علائم نخستی که به دستگاه بینایی مربوط می شود مانند التهاب ملتحمه.
  • درد عضلانی یا درد مفاصل و درد استخوان ها که می تواند ناشی از روند ساختن گلبولهای سفید از مغز استخوان باشد.

اگر شک کنم که به ویروس کرونا آلوده شده ام، چه باید بکنم؟

چطور به جنگ با کرونا بروم؟ اگر به علائم مشکوک دچارید و گمان می کنید که به به ویروس کرونا آلوده شده اید، به محل کار یا به مکانهای شلوغ نروید، از ماسکهای پزشکی یا ماسک های N95/KN95 استفاده کنید و با اعضای خانواده فاصله مناسب توصیه شده را رعایت کنید (یک متر یا بیش تر توصیه می شود)، اتاق خود را تهویه کنید و به بهداشت شخصی توجه کنید. دوم اینکه دمای بدن خود را زیر نظر بگیرید، در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز پزشکی تعیین شده بروید و در بخش خدمات سرپایی به دنبال تشخص باشید. سعی کنید از وسایل حمل ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده نکنید. به منظور همکاری با کادر درمان، اگر در یک منطقۀ اپی دمی به سر برده اید، موضوع را به پزشک اطلاع دهید و به او بگویید با چه کسانی در تماس بوده اید.

آیا داشتن تب به تنهایی نشانه ابتلای ما به کرونا ویروس است؟

پیش فرض این سؤال تا حدی درست می باشد. تب شایع ترین نشانه بیماری کرونا محسوب می شود. اما این علامت در علم پزشکی تعریف دارد و بر اساس حس گرم بودن نمی توان نظر داد. بهتر است که از تب سنج استفاده کنیم. در علم پزشکی به دمای بالای از 37/2 درجه سانتی گراد در صبح و 37/7 درجه سانتی گراد در عصر تب گفته می شود. و دمای بالاتر از 99 فارنهایت را تب محسوب کنید. حال اگر تب داشتید الزاما بیماری کرونا ندارید. اما در صورت همراهی تب با علائم تنفسی این فرضیه می تواند مطرح شود که شما به کرونا مبتلا شده اید. در این صورت باید به جنگ با کرونا بروید چون حفاظت فردی مانند شست و شوی دست ها، رعایت فاصله با اطرافیان، جدا سازی ظروف غذا، ضد عفونی سطوح و هم چنین استراحت اقدام کنید.

آیا باید نگران ویروس کرونا باشیم؟

باید بدانیم که کودکان و بزرگسالان شانس کمتری برای ابتلا به این ویروس دارند. با این حال ویروس کرونا می تواند منجر به ایجاد یک بیماری جدی شود. از هر پنج نفری که به این ویروس مبتلا می شوند یک نفر از آنان به مراقبت و نگه داری در بیمارستان نیاز دارد. این موضوع می تواند باعث نگرانی ما برای خود و نزدیکانمان باشد. اما با رعایت دستورات توصیه شده که مهم ترین آنها شستشوی صحیح دست ها می باشد می توانیم کمتر از نگرانی هایمان بکاهیم.

آیا انسان می تواند از یک منبع حیوانی به ویروس کرونا آلوده شود؟

شواهد یک نمونه از سگی که در هنگ کنگ آلوده شده است نشان می دهد.اما تا به امروز هیچ مدرکی وجود ندارد که یک سگ، گربه یا حیوان خانگی می تواند کوید-19 را انتقال دهد. این ویروس بیشترعمدتا از طریق قطراتی که از طریق سرفه،عطسه یا صحبت کردن فرد مبتلا ایجاد می شود انتقال می یابد. برای محافظت از خود، دست ها را مرتب و کاملا تمیز بشورید.

برای محافظت از خود، در هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات امتنا کنید. در همه مواقع اطمینان از روشهای ایمنی غذایی لازم است. از آلودگی غذاهای نپخته جلوگیری کنید و از مصرف محصولات حیوانی خام یا نپخته خودداری نمایید.

چه مدت ویروس روی سطوح زنده می ماند؟

کرونا ویروس ها ممکن است برای چند ساعت یا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این امکان وجود دارد که در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد. با این حال کرونا ویروس جدید در داخل هوا (AEROSOL ) به مدت 3 ساعت (با نیمه عمر 1.1 الی 1.2 ساعت) زنده می ماند ولی از غلظت عفونی آن به تدریج کاسته می شود. همچنین کرونا ویروس بر روی استیل و پلاستیک بیشتر از مقوا و مس پایدار بوده و تا 72 ساعت بر روی این سطوح ماندگار بوده است. به محض اینکه فکر می کنید که ممکن است یک سطح آلوده باشد، آن را با مواد ضد عفونی کننده ساده ضد عفونی کنید تا ویروس را از بین ببرد و با این کار از خود و دیگران محافظت کنید و درواقع به جنگ با کرونا بروید.. دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کرده یا آنها را با آب و صابون بشویید. از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کنید.

توصیه ها تاثیر استفاده از حرارت سشوآر به داخل بینی و یا تنفس در محیط هایی مانند سونا در کشتن COVID-19

ویدئویی که صدها هزار بار منتشر شده است ادعا می کند که تنفس در هوای گرم سونا یا استفاده از حرات سشوار به داخل بینی و یا تکیه بر هوای بیابانی (صحرایی) می تواند سبب پیشگیری یا درمان COVID-19 شود. این ادعاها “نادرست” است؛ یکی از متخصص کروناویروس گفت: این روش ها مؤثر نیست. همچنین یک زیست شناس سلولی گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد که ویروس از طریق گرما (با این روش ها) قابل درمان باشد.

دکتر بنجامین نومان، متخصص در بیماری کروناویروس که ریاست گروه علوم بیولوژیکی در دانشگاه A&M تگزاس- تگزارکانا را برعهده دارد، گفته است: استفاده از روش هایی مانند تنفس در سونا، صحرا و یا استفاده از حرارت سشوآر به داخل بینی در از بین بردن این ویروس موثر نخواهد بود. وی افزود: “هیچ شواهد قوی در ارتباط با دمای محیط در انتقال کرونا ویروس وجود ندارد – این بیشتر مربوط به مدت زمانی است که شما در مجاورت یک فرد آلوده می گذرانید.”

در حقیقت، این تئوری خاص در واقع شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد زیرا می تواند عوارض جدی ایجاد کند. دکتر جیل گریمز می گوید: “شما می توانید با تلاش برای تنفس در هوای گرم ، به راحتی صدمه ای به سطح چشم ، بینی و دهان خود وارد کنید که سریعاً خط اول دفاعی شما در برابر عفونت را آسیب می زند (پزشک مراقبت فوری و نویسنده کتاب راهنمای بهداشت کالج ULTIMATE). وی افزود: با آسیب رساندن به این قسمت های بدن، خود را در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار می دهید. دکتر گریمز می افزاید: “خشکی، چشم های تحریک شده، آسیب به مخاط بینی و دهان شما را به دلیل وجود سد از بین رفته، مستعد ابتلا به هرگونه عفونت تنفسی می کند.”

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید شواهد موجود نشان می دهد كه كرونا ویروس جدید “می تواند در همه مناطق، از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب منتقل شود.”

هیچکدام از روشهای ارائه شده در این ویدیو در صفحه WHO که در زمینه ویروس مشاوره به عموم ارائه می دهد، توصیه نمی شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ایالات متحده ( CDC ) در صفحه جدیدی از سوالات خود گفته است: “هنوز مشخص نیست که آیا آب و هوا و دما در گسترش COVID-19 تأثیر دارد یا خیر.”

هیچکدام از روشهای پیشنهادی در این ویدئو در صفحه CDC در مورد چگونگی محافظت در برابر ویروس و نیز مراقبت از خود در صورت بیمار بودن، درج نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *