وظایف پرستار کودک در منزل

پرستاری در هر سنی بسیار مهم است. اما سالمندان و کودکان پیچیدگی ها و چالش های خاص خود را دارند. استخدام پرستار کودک باید به نحوی باشد که توانمند و قابل اعتماد باشد. با توجه به اشتغال والدین، تقاضا برای پرستار در طول سال‌های گذشته افزایش‌یافته است.

مراقب کودک باید به گونه ای انتخاب شود که با عادات و عواطف فرزند شما بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند و در این ارتباط در کودک پیشرفت مناسبی احساس شود و از طرفی این شخص از همه نظر قابل اعتماد باشد. پرستار کودک( بیبی سیتر ) باید با صرف زمان و وقت و با پرس و جو از اطرافیان قابل اعتماد انتخاب شود به نوعی می‌توان گفت کارآموزی و امتحان پس داده باشد و حتی می‌توان با وی قراردادی از نظر حقوقی و کوتاه مدت در ابتدا منعقد کرد و در صورت توافق آن را ادامه داد.

وظایف پرستار کودک, مسئولیت پرستار

بسیاری از والدین شاغل به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه برای مراقبت از کودکان هستند تا بتوانند از فرزندان خود در زمانی که دور از خانه هستند مراقبت کنند به غیر از مهدکودک‌ها، گزینه دیگر استفاده از پرستار کودک در خانه است اما برخی از والدین قبل از انتخاب این روش این سؤال را مطرح می‌کنند که پرستار چه وظایفی دارد؟ دانستن پاسخ این سؤال برای حل مشکل کودک مهم است.

وظایف پرستار کودک

ممکن است پاسخ‌های متفاوتی در مورد مسئولیت‌های پرستار داده شود زیرا هر خانواده ممکن است انتظارات متفاوتی داشته باشد با این حال برخی از وظایف در میان پرستاران اطفال رایج است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

اطمینان از ایمنی کودک

اولین و مهم‌ترین وظیفه پرستاران، تأمین امنیت کودک است. پرستار باید والدین را مطمئن کنند امنیت کودک در خانه و بیرون تأمین می‌شود والدین از او انتظار دارند که همیشه در کنار فرزندانشان باشد بنابراین هر زمان که یک پرستار بخواهد ناهار یا حمام کودک را تهیه کند اطمینان از اینکه کودک در یک محیط امن است ضروری است.

حمام دادن کودک و پوشاندن لباس

زمان حمام برای پرستاران کودک می‌تواند سرگرم‌کننده باشد اما پرستاران کودک باید همیشه از روش‌های ایمنی عادی پیروی کنند او باید همیشه دمای آب را چک کند و بداند که چگونه کودکان را بدون آسیب رساندن به آنها حمام کند.

بنر پرستار کودک

عوض‌کردن پوشک

یکی دیگر از بخش‌های مهم مسئولیت‌های پرستار این است که وقتی کودک پوشک خود را کثیف کرد به سرعت آن را تمیز کند.

آماده کردن بطری شیر کودک

وقتی از او پرسیده می‌شود که وظیفه پرستار کودک چیست، باید گفت که تهیه و تمیز کردن شیشه شیر کودک با شیر اغلب یکی از وظایف ضروری پرستار کودک است. بطری‌های شیر همیشه باید تمیز و ضدعفونی شوند، بنابراین پرستار بچه باید این را بداند.

آماده‌کردن غذا و میان وعده

این مسئولیت اغلب از پرستار اطفال انتظار می‌رود و می‌تواند چالش‌های خود را ارائه دهد. پرستار باید در مورد حساسیت غذایی کودک بداند و در مورد اینکه چه غذاهایی برای او ممنوع است از والدین او سؤال بپرسد.

وظایف پرستار کودک, مسئولیت پرستار

دارو دادن به کودک

دادن دارو به کودک وظیفه مهم هر پرستار کودک است داروها باید طبق دستور به کودک داده شود و دستورالعمل‌های دوز دقیقاً رعایت شود.

وقت گذراندن با کودک

پرستار کودک می‌تواند از اسباب‌بازی‌ها استفاده کند یا کاردستی‌های مختلفی را برای گذراندن وقت با کودک انجام دهد بنابراین تخصص پرستار این است که بداند چگونه با کودک وقت بگذراند.

انضباط کودک

انضباط کودک عمدتاً بر عهده والدین است اما در غیاب والدین این مسئولیت بر دوش پرستار کودک خواهد افتاد لازم است پرستار کودک راهکارهای آموزشی مورد نظر خانواده را بیاموزد و تا حد امکان از آنها پیروی کند تا روش‌های آموزشی برای کودک پایدار باشد این یکی از ویژگی‌های یک پرستار بچه خوب است.

کمک به تکالیف درسی کودک

این مسئولیت با مراقبت از کودک مدرسه‌ای مرتبط است و ممکن است بخشی از توافق بین پرستار کودک و والدین باشد. والدین می‌توانند از پرستار کودک بخواهند قبل از اینکه به کودک اجازه تماشای تلویزیون، بازی یا انجام هر گونه فعالیت تفریحی بدهد مطمئن شود که کودک تکالیف خود را کامل کرده است.

دادن اطلاعات تماس ضروری و والدین

این مسئولیت بر عهده دو طرف است علاوه بر والدینی که باید همیشه حضور داشته باشند پرستار کودک نیز باید حضور داشته باشد در این موارد علاوه بر شماره تلفن افراد نزدیک خانواده، شماره تماس اضطراری هم باید به کودک آموزش داده شود.

تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها و مکان‌های بازی

اگر پرستار مجبور است از چندین کودک مراقبت کند یا کودک شما بیمار است، تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها و مکان‌های بازی بسیار ضروری است. تمیز و مرتب نگه داشتن مکان‌های بازی از انتشار میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

بردن کودک به مدرسه

اگر والدین کار می‌کنند و نمی‌توانند فرزند خود را به مدرسه ببرند یا از مدرسه به خانه بیاورند، این مسئولیت بر عهده پرستار است.

به موقع خواباندن کودک

این مسئولیت برای مراقبان کار دشواری است زیرا کودکان همیشه در مورد خواب همکاری نمی‌کنند پرستار باید اطمینان حاصل کند که روال‌های شبانه از جمله مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، خواندن داستان و… رعایت می‌شود.

وظایف پرستار کودک, پرستار کودک

توانایی آرام کردن کودک آشفته

برای پرستار کودک مواقعی پیش می‌آید که کودک دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شود بنابراین مراقب باید بداند که چگونه با پرستار رفتار کند تا در این مواقع آرامش خود را حفظ کند و رفتار پرستار در این مواقع بسیار مهم است.

شستن لباس‌ها و انجام کارهای ساده خانه

والدین می‌توانند از یک پرستار بچه بخواهند که کارهای خانه را انجام دهد، به خصوص در زمانی که مادر کودک شیرخور یا نوپا دارد زیرا آنها باعث می‌شوند خانه بسیار نامرتب شوند! چنین کارهایی ممکن است شامل شستن، تمیز کردن و کنار گذاشتن اسباب‌بازی‌ها، مرتب کردن اتاق خواب کودک و تمیز کردن فضای بازی کودک باشد.

ملاقات قبلی با کودک

بسیار مهم است که یک پرستار بچه با کودکی که از او مراقبت می‌کند کنار بیاید و تنها راه شناخت این است که از قبل کودک را بشناسید. والدین اغلب منتظر می‌مانند تا یک پرستار جدید برای یک ملاقات کوتاه یا حتی یک دوره آزمایشی با هزینه بیاید تا ببینند اوضاع چگونه پیش می‌رود.

بنر پرستار کودک

زمان مناسب برای استخدام پرستار کودک

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل حضور دائمی در خانه تا حد زیادی قادر به نگهداری از خردسالان و کودکان هستند اما همیشه این‌طور نیست و مردم گاهی اوقات قادر به نگهداری از کودک نیستند دلایل اصلی استفاده از پرستار کودک:

  • فقط برای چند ساعت در روز در روزهای خاصی از سال و در موقعیت‌هایی مانند مهمانی رفتن و مسافرت
  • در شرایط غیرمنتظره
  • در صورت بستری شدن در بیمارستان
  • به دنیا آمدن یک پرستار جدید
  • هنگام مراقبت از کودکان چند قلو
  • رسیدگی به مسائل شخصی در روزهای دیگر هفته
  • نیاز مادر به استراحت و کاهش خستگی ناشی از مراقبت از کودکان و پرستاران
  • برای مراقبت از کودک در سفر و تعطیلات
  • مراقبت کردن از کودک در ساعات کاری والدین

مادریار کیست؟

مادریار شخصی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت برای کمک به والدین کودک در مدیریت کارهای خانه و مراقبت از کودک استخدام می‌شود حتماً این ضرب المثل را شنیده اید که «مادر بودن یکی از سخت‌ترین شغل‌های دنیاست»؛ بنابراین زمانی که مادر می‌شوید ممکن است تعادل خود را در زندگی بین هزاران مسئولیت جدید و فشارهای مختلف از دست بدهید و در این شرایط احساس گمراهی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید و بدانید که همه خانم‌ها گاهی برای رسیدگی به امور خانواده نیاز به کمک در خانه دارند.

گاهی اوقات نگران این هستید که به دلیل مشغله کاری نتوانید از فرزندان و وضعیت خانه آن‌طور که می‌خواهید مراقبت کنید. در این شرایط، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که یک کمک یار خانگی برای کمک به کارهای مربوط به کودک و خانه استخدام کنید.

وظایف کودکیار در منزل

  ویژگی‌های یک مادریار

  • قابل‌اعتماد بودن
  • متعهد بودن
  • انجام ندادن کارهای شخصی در منزل شما
  • وقت‌شناسی و اهمیت‌دادن به برنامه تعیین شده توسط والدین
  • عدم مصرف دخانیات یا هرگونه اعتیاد به مواد مخدر
  • آرامش و صبر
  • علاقه‌مند به نگهداری از کودک در منزل
  • مقید بودن به دستورات و پیروی از قوانین والدین
  • تجربه و سابقه عالی در فعالیت در زمینه کودکان
  • داشتن مدارک و گواهینامه‌های مرتبط با مهارت در این زمینه کاری
  • مسلط به مهارت‌ها و گواهینامه‌های کمک‌های اولیه

شرح وظایف مادر یار

خوب است با والدین کودک در مورد وظایفی که برعهده خواهد داشت صحبت کنید و میزان حقوق را با توجه به مسئولیت مادر یار تعیین کنید.

وجود مادر یار اغلب در خانواده‌هایی که بیش از یک فرزند دارند بیشتر احساس می‌شود. گاهی این مادر است که بیرون از خانه کار می‌کند و وظایفی دارد و در این صورت تمام مسئولیت خانه و فرزندان بر دوش مادر یار است اما اگر مادر در خانه باشد می‌تواند کارهای دیگری انجام دهد و مادر یار در کارهای دیگر به او کمک می‌کند.

به عنوان مثال، یک مادر یار دلسوز ممکن است در زمانی که مادر در حال شیردهی است از کودکان بزرگ‌تر مراقبت کند. پرستار بچه می‌تواند با اسباب‌بازی‌های مناسب و معنادار به رشد فکری کودک کمک کند همچنین پرستاری که تغذیه مناسب کودکان را می‌شناسد می‌تواند در تهیه غذای خانواده در آشپزخانه کمک کند و یا مسئولیت مستقیم تهیه آنها را بر عهده بگیرد.

برای بسیاری از مادر یارانی که در دوره‌های آموزشی مراقبت از کودک شرکت می‌کنند تجربه دوره دستیار والدین می‌تواند تجربه عملی ارزشمندی باشد.

وظایف مراقب کودک

مزایای پرستار کودک

در مورد مزایا پرستار کودک باید به این نکته اشاره کرد که والدینی که پرستار بچه خوبی دارند از تصمیم خود برای استخدام پرستار کودک بسیار راضی هستند با این کار از گذاشتن کودک نزد اقوام یا بردن آنها به مهدکودک اجتناب می‌کنند. مزایای پرستار کودک در ادامه با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ماندن کودک در خانه

مادران شاغلی که برای فرزندان خود پرستار کودک استخدام می‌کنند، لازم نیست نگران آماده کردن فرزندان خود برای مهد کودک در صبح باشند. وقتی پرستار بچه از او مراقبت می‌کند در محیط خانه آشنا قرار می‌گیرد و می‌تواند طبق برنامه خودش بخوابد و غذا بخورد.

مراقبت انحصاری

برخی از والدین می‌گویند که وقتی فرزندشان مجبور نیست به مهدکودک برود و برای جلب توجه با بچه‌های دیگر رقابت کند، احساس آرامش می‌کنند. پرستار فقط از کودک مراقبت می‌کند و والدین مجبور نیستند نگران مراقبت کافی از فرزندان خود باشند.

انعطاف‌پذیری

برنامه‌ریزی برای پرستار در منزل آسان‌تر از برنامه‌ریزی برای بردن کودک به مهد کودک است، زیرا مهدکودک در تعطیلات باز نیست و ممکن است برای والدین شاغل نگهداری کودک سخت باشد. والدین می‌توانند در روزهای اضطراری فرزند خود را نزد پرستار کودک بسپارند و در این زمان به پرستار کودک پول بیشتری بدهند.

داشتن زمان بیشتر برای والدین برای رسیدن به برنامه‌های دیگر

استخدام یک پرستار بچه برای فرزندتان به شما زمان بیشتری برای تمرکز روی کارتان می‌دهد و در نتیجه می‌توانید برنامه‌های بیشتری را خارج از خانه انجام دهید. همچنین خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و شما را خوشحال و شادتر می‌کند.

تمرکز بیشتر در محل کار

اگر کار می‌کنید، پرستار کودک در خانه به شما آرامش می‌دهد که شخصی در خانه برای مراقبت از کودک شما وجود دارد بنابراین می‌توانید بیشتر روی وظایف خود در محل کار تمرکز کنید.

یادگیری یک زبان جدید

اگر پرستار از فرهنگ دیگری است و زبان دیگری می‌داند مراقبت از این پرستار به کودک شما کمک می‌کند زبان جدیدی را یاد بگیرد و فرهنگ دیگری را بشناسد.

وظایف پرستار کودک در منزل

معایب داشتن پرستار بچه

وقتی صحبت از مزایا و معایب داشتن پرستار کودک می‌شود، نگهداری از کودک عمدتاً بدون نظارت انجام می‌شود بنابراین مهم است که فردی را که به آن اعتماد دارید استخدام کنید. توجه داشته باشید که وقتی یک پرستار بچه را ترک می‌کند باید یک پرستار دیگر پیدا کنید که می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند در زیر با مضرات پرستار کودک بیشتر آشنا می‌شوید.

گزینه‌های پشتیبانی وجود ندارد

گاهی اوقات اخراج ناگهانی پرستار برای والدین بسیار دشوار است، زیرا آنها در برنامه‌های خود با تداخل مواجه می‌شوند و باید در میان مشغله‌های کاری یک پرستار بچه جدید برای فرزند خود پیدا کنند. این مشکل می‌تواند شرایط سختی را برای والدین به همراه داشته باشد به همین دلیل برخی از آنها از پرستار کودک خود می‌خواهند که یک ماه قبل به آنها اطلاع دهند.

عدم تعامل اجتماعی کودکان

زندگی اجتماعی کودک یکی دیگر از موارد بسیار مهم است. در مهد کودک چه چیزی آموزش داده می‌شود؟ مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به طور طبیعی ارتباط روزانه بین کودکان و همسالان را فراهم می‌کنند، اما مراقبت در خانه این‌طور نیست به همین دلیل مهدکودک بهتر از خانه است برای جبران، می‌توانید فرزند خود را در کلاس‌هایی ثبت‌نام کنید یا پرستار را تشویق کنید که او را به پیاده‌روی منظم برای تعامل با کودکان دیگر ببرد.

هزینه‌های استخدام پرستار کودک

مراقبت از کودک می‌تواند گران‌ترین نوع مراقبت باشد به همین خاطر بهتر است قبل استخدام پرستار شرایط و هزینه‌های خود را بررسی کنید گاهی اوقات می‌توان برای ساعات کمتری پرستار کودک استخدام کرد که بسته به شرایط شما هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

پیشینه پرستار بچه

بررسی سوابق یک فرد قبل از استخدام یک پرستار بچه کار آسانی نیست. یک فرد ممکن است عادات منفی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و غیره داشته باشد. معمولاً تا زمانی که یک منبع مستقل تأیید نکند، شناسایی فرد آسان نیست کودکان از کسانی که با آنها وقت می‌گذرانند بیشتر یاد می‌گیرند بنابراین اگر فردی با عادات منفی را استخدام کنید کودک نیز از او عادات را یاد می‌گیرد به همین دلیل لازم است قبل از استخدام پرستار ویژگی‌های او را در نظر گرفت.

وظایف مادریار در منزل

ویژگی‌های پرستار کودک

خانواده‌ها علاوه بر مسئولیت‌های پرستار، باید ویژگی‌های پرستار کودک را نیز بشناسند تا فرد مناسبی را برای نگهداری از فرزند خود استخدام کنند. ماهیت کار پرستار نیز مورد بحث قرار گرفت.

شناخت ویژگی‌های کودک

یکی دیگر از وظایف پرستار کودک، آگاهی کامل از عادات کودک و همچنین مسئولیت‌های مختلف مانند تهیه غذای کودک، حمام کردن، شستن لباس، خواباندن کودک و … است.

واکسینه بودن پرستار کودک

به شدت توصیه می‌شود که سلامت فردی را که از کودک شما مراقبت می‌کند، بررسی کنید. به خصوص اگر کودک شما نوزاد است. کودکان خردسال باید در برابر بیماری‌های رایجی که برای کودکان خطرناک هستند مانند سیاه سرفه، دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، فلج اطفال، سرخک، اوریون، آبله مرغان واکسینه شوند. این اقدامات احتیاطی بسیار مهم است؛ زیرا کودکان سیستم دفاعی مناسبی در برابر بیماری‌ها ندارند.

قابل اعتماد بودن

همیشه باید پرستار کودکی که استخدام می‌کنید مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد باشد. این ویژگی شامل رسیدن به موقع سر کار و انجام کلیه تعهدات توافق شده با والدین است برای جلوگیری از مشکلات آینده، نوشتن یک قرارداد ایده خوبی است در قرارداد باید مواردی مانند تشریح مسئولیت‌ها و حقوق ارائه‌دهنده مراقبت در منزل توضیح داده شود.

پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم ارائه بهترین پرستار کودک

برخی از والدین احساس می‌کنند که در تمام ساعات روز با یک خانم غریبه در خانه حریم خصوصی ندارند و این فرد از تمام جزئیات زندگی او آگاه است به همین دلیل این موضوع برای این والدین یک چالش است.

در نهایت باید جوانب مثبت و منفی یک پرستار بچه را بسنجید و تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما مناسب است. آیا باید بدانید که چگونه یک پرستار بچه خوب پیدا کنید؟ بسته به دیدگاه شما، آنچه که یک فرد به عنوان یک نقطه ضعف می‌بیند (مثلاً عدم تعامل اجتماعی کودک) ممکن است توسط دیگری به عنوان یک مزیت تلقی شود (مثلاً اجازه دادن به کودک برای آموزش در خانه) بنابراین گرفتن پرستار بچه بستگی به موقعیت و رابطه شما دارد همچنین اگر تصمیم دارید فرزندتان را به مهدکودک بفرستید باید بدانید زمان مناسب برای مهدکودک چه زمانی است؟

رفتار صحیح با پرستار یک ستون مهم در مراقبت از کودک است بنابراین ایده خوبی است که کودک خود را از یک مرکز مورد اعتماد استخدام کنید که یکی از محبوب‌ترین آنها مرکز مشاوره آسانیسم است. 

اگر تصمیم به استخدام پرستار کودک در کرج گرفته اید، توصیه می‌کنم با کارشناسان مرکز مشاوره آسانیسم با شماره 02191304433 تماس گرفته و با کمترین هزینه، پرستار کودک استخدام کنید. شما می‌توانید از خدمات مراقبت در منزل آسان برای مراقبت از کودک خود استفاده کنید تیم حرفه ای ما از کودک شما مراقبت می‌کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد وظایف پرستار کودک از ما پرسیده اید. برای توضیحات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

انجام امور منزل به طور معمول جزو وظایف پرستار کودک نیست. درصورتی که نیاز دارید امور منزل مانند آشپزی و نظافت منزل توسط پرستار کودک انجام شود، زمان استخدام با کارشناسان ما در میان بگذارید و درمورد وظایف کلی با پرستار به توافق برسید.

به طور کلی حقوق پرستار به انتظارات والدین از پرستار بستگی دارد در صورت اضافه شدن وظایف پرستار مانند انجام دادن امور منزل حقوق پرستار کودک نیز افزایش می‌یابد.

استحمام و لباس پوشاندن کودک، تعویض پوشک، کمک به مشق شب، تهیه وعده های غذایی و میان وعده ها و آماده سازی و تمیز کردن بطری برای نوزادان از جمله وظایف پرستار کودک در منزل است.

به طور کلی حقوق پرستار به انتظارات والدین از پرستار بستگی دارد در صورت اضافه شدن وظایف پرستار مانند انجام دادن امور منزل حقوق پرستار کودک نیز افزایش می‌یابد.

9 پاسخ

  1. من برای تعطیلات آخر این هفته نیاز به یک پرستار برای نگهداری از پسر 4 ساله و 7 ساله‌ام دارم. چند روز طول میکشه تا بفرستین؟

    1. پس از ثبت سفارش توسط شما، همکاران ما با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند. پس از انجام هماهنگی، پرستار کودک متناسب با نیاز شما در اسرع وقت اعزام می‌شود.

  2. ما در حومه تهران زندگی می‌کنیم. برای این منطقه هم پرستار می‌فرستید؟

    1. بله امکان اعزام پرستار در شهر تهران، کرج و حومه آن وجود دارد.

  3. من یه نوزاد شیرده دارم که باید سر ساعت یکی بیاره سر کارم بهش شیر بدم و بقیه ساعت ها خیلی مواظبش باشه. همچین پرستاری دارید؟

    1. بله شما می توانید در خواست خودتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

    1. آسانیسم یک بستر پرستاری واقعی است. در آسانیسم، ما مراحل بررسی و تأیید را برای استخدام پرستاران و سایر کارکنان انجام می دهیم. در نتیجه با ارائه خدمات با کیفیت، شاهد رضایت مشتریان از پلتفرم آسانیسم و کارکنان آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *