لکه بینی در بارداری

به لکه خونی که بصورت نقطه‌ای در رنگ‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تاریک روی لباس زیر زنان پیدا می‌شود لکه بینی می‌گونید که بیشتر مواقع لکه‌بینی از خونریزی دوران پریود کمتر بوده و کل لباس زیر را خونی نمی‌کند و معمولا در بارداری اتفاق می‌افتد. 

لکه خون بینی در بارداری می‌تواند یک اتفاق ترسناک و نگران کننده باشد ولی بهتر است بدانید که این همیشه نشانه خطر یا مشکلات در بارداری نیست. خیلی وقت‌ها مقدار کم خون در دروان بارداری طبیعی است و بیشتر در سه ماه اول بارداری دیده می‌شود که خودش می‌تواند نشانه حاملگی نیز باشد.

با این حال باید حواستان به لکه بینی در بارداری باشد چون لکه‌بینی می‌تواند نشانه دوران حاملگی سخت و پیچیده باشد. لکه‌بینی اگر به درستی کنترل نشود می‌تواند باعث سقط جنین و آسیب جدی به سلامت مادر شود.

اگر در دوران بارداری (به خصوص بعد از 3 ماه اول حاملگی) خون ریزی شدید داشتید، به اورژانس مراجعه کنید و حتما به متخصص زنان و زایمان خود خبر دهید. شماره اورژانس 115.

در صورت نیاز به مراقبت از زن باردار در تمام دوران بارداری و زایمان می‌توانید از خدمات پرستاری آسانیسم بهره‌مند شوید. برای ثبت درخواست و مشاوره رایگان با شماره 02191304433 تماس بگیرید.

چه زمانی برای لکه بینی در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از سه ماهه دوم از بارداری خود دچار خونریزی شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این قضیه در سه ماهه دوم بسیار مهم تر است و در مواردی ممکن است برای شما استراحت مطلق و یا حتی بستری اعلام کنند.

درمان خونریزی در هنگام بارداری وظیفه یزشک شماست در هر زمانی از بارداری خود اگر شاهده لکه بینی یا خونریزی شدید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک شما در جریان این موضوع باشد و مشورت های لازم را به شما دهد و برای شما داروهایی تجویز میکند تا مشکل شما درمان شود.

لکه بینی در بارداری چگونه است؟

خون خفیفی که از واژن در بارداری خارج شده را لکه بینی می‌نامند. لکه بینی یکی از علائمی است که بسیاری از زنان در طول دوره اولیه بارداری خود تجربه می‌کنند. این خونریزی به صورت لکه‌هایی روی لباس زیر شما دیده می‌شود. این لکه‌ها معمولاً رنگی روشن دارند و تا 10 روز بعد از باروری تخم ظاهر می‌شوند. لکه بینی طبیعی و بی‌خطر در بارداری معمولاً خفیف‌تر و کمتر از خونریزی قاعدگی است و با گذشت زمان کاهش می‌یابند و قطع می‌شود.

با این حال، هر گونه خونریزی غیرمعمول یا ناهنجار در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه شود.

لکه‌بینی یا خون ریزی خفیف در اوایل بارداری طبیعی و شایع است. در آزمایش انجام شده در سال 2011 بین 4539 زن باردار در بازه سنی 18 تا 45 نشان داده که 25% زنان (حدود 1656 زن) لکه‌بینی داشتند. بیشتر لکه‌بینی‌ها در این آزمایش بعد از 3 روز قطع شده و 50% زنان کمی درد به همراه لکه‌بینی خود داشتند.

دلایل لکه‌بینی در بارداری چیست؟

در هر دوره مختلف بارداری احتمال خون ریزی و لکه‌بینی وجود دارد. برای همین باید هر کدام را تک تک مشخص کنیم تا دلیل و خطرات آن‌ها مشخص شود.

لکه بینی در بارداری چطوریه

دلیل لکه‌بینی در سه ماه اول حاملگی

خونریزی یا لکه‌بینی در سه ماه اول می‌تواند طبیعی باشد و همیشه نشانه بروز مشکل در بارداری نیست. پس نیازی به نگرانی وجود ندارد. نوع خونریزی خود را یادداشت کنید و با متخصص خود صحبت کنید و تمام علائمی که نوشتید را بگویید.

دلایلی که می‌تواند باعث خون ریزی در سه ماه اول حاملگی شود شامل موارد زیر است:

  • خونریزی لانه گزینی: زمانی اتقاق می‌افتد که تخم باور شده به دیواره رحم بچسبد و باعث خونریزی خفیف شود. این یک اتفاق طبیعی در اوایل بارداری است و خطری ندارد.
  • حاملگی مولار یا پوچ: زمانی اتفاق می‌افتد که تخم باور شده در رحم به جای جنین تومور تشکیل دهد. در صورت تشخیص تخم باور شده باید در اسرع وقت از رحم خارج شود که این کار توسط پزشک متخصص انجام می‌شود.
  • جفت سرراهی: جفت سرراهی یعنی جنین بخشی یا تمام رحم را پوشانده. در اوایل بارداری این عارضه خطرناک نیست و با رشد جنین معمولا رفع شده و خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.
  • حاملگی خارج از رحم: زمانی که بارداری خارج از رحم شکل می‌گیرد باعث خون ریزی شدید می‌شود و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.
  • هماتوم (غربالگری سه ماه اول بارداری): خونریزی از یکی از غشاهایی که جنین را احاطه کرده است بوده و معمولا خود به خود برطرف می‌شود.
  • پولیپ دهانه رحم: رشد خوش‌خیم و غیر سرطانی روی دهانه رحم را پولیپ دهانه رحم می‌گویند که باعث خونریزی می‌شود ولی خطری ندارد و بدون درمان به حالت نرمال برمی‌گردد.
  • سقط جنین: اگر در 20 هفته اول بارداری خونریزی خفیف به خونریزی شدید، درد و گرفتگی شدید در شکم تبدیل شود ممکن است جنین سقط شده باشد.

دلیل لکه‌بینی در سه ماه دوم یا سوم حاملگی

خونریزی در نیمه دوم بارداری اغلب با شرایط جدی‌تری همراه است، بنابراین فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا از علائم شما آگاه شوند و درصورت نیاز به اورژانس مراجعه کنید.

برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند باعث لکه‌بینی بارداری در ماه چهارم تا دوازدهم شود شامل موارد زیر است:

  • جفت سرراهی: این عارضه بعد از هفته بیستم بارداری نادر ولی خطرناک و دردناک است است.
  • جدا شدن جفت: یک بیماری نادر که در آن جفت از دیواره رحم جدا می شود. این می تواند هم برای شما و هم برای جنین شما خطرناک باشد.
  • زایمان زودرس: زایما زودتر از هفته 37 بارداری باعث لکه‌بینی بارداری، انقباضات، گرفتگی عضلات یا پاره شدن کیسه آب زودرس می‌شود.
  • دهانه رحم ناتوان: زمانی که دهانه رحم خیلی زود باز شده (منقبض) و باعث زایمان زودرس می‌شود.
  • بلادی شو (Bloody show): این می‌تواند نشانه آماده شدن بدن برای زایمان است و علائم آن شامل خونریزی خفیف و ترشح مخاط است.
  • سقط جنین: خونریزی شدید می‌تواند نشانه از دست دادن بارداری در بعد از هفته بیستم است که به آن مرده‌زایی می‌گویند.

بنر پرستار کودک

دگر دلایل لکه‌بینی بارداری

گاهی اوقات خونریزی ناشی از هیچ شرایط پزشکی نیست و در هر دوره‌ای ممکن است اتفاق بیوفتد. در این شرایط نیازی به نگرانی نیست. با این حال، همیشه بهتر است برای اطمینان از هرگونه لکه بینی یا خونریزی با دکتر متخصص خود صحبت کنید.

  • خونریزی پس از آمیزش جنسی: اولین سوالی که از خانم‌هایی که بخش زنان مراجعه می‌کنند پرسیده میشود: به تازگی نزدیکی یا آمیزش جنسی داشته‌اید؟ رابطه جنسی در بارداری می‌تواند باعث خونریزی واژن شود. رابطه جنسی در بارداری به جنین آسیب نمیرساند، ولی باز هم در صورت خونریزی بهتر است پزشک یا مامای خود را در جریان قرار دهید.
  • معاینه لگن یا سونوگرافی: دهانه رحم شما ممکن است پس از معاینه لگن یا سونوگرافی خونریزی کند. این به دلیل افزایش هورمون و حساس بودن دهانه رحم است و خطری برای مادر یا جنین ایجاد نمی‌کند.
  • عفونت: کلامیدیا، سوزاک و سایر عفونت‌های مقاربتی یا عفونت دستگاه ادراری احتمال خونریزی و لکه‌بینی در بارداری را بیشتر می‌کند. عفونت‌ها باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا خطری برای جنین ایجاد نشود.

اطلاعات این بخش از مقاله از سایت کلیولند کلینیک (یکی از بهترین بیمارستان‌های بین الملی) گرفته و ترجمه شده.

آیا لکه بینی نشانه بارداری است

خانم هایی که منتظر نشانه های بارداری هستند یا ماه ها آرزوی بارداری را دارند، از علائم اولیه ای چون علائم پیش از پریودی، گرفتگی و خستگی عضلات، خونریزی یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی یا پریودی را جزء این نشانه ها می دانند. از این میان می بایست انواع لکه بینی در بارداری را شناخت.

لکه بینی زیاد در بارداری خطرناک است

رنگ لکه بینی در بارداری

شاید برای شما سوال باشد باشد که لکه بینی بارداری چطوریه و چه انواعی دارد؟ در واقع بانوان باردار در حدود20 تا 25 %در این دوران دچار انواع خونریزی در بارداری می‌شوند. از هر 4 یا 5 مادر باردار یک نفر لکه بینی خواهد داشت.

بیشتر مادران یا خانم ها در طول بارداری یک مرتبه خونریزی و لکه بینی را تجربه می کنند اما برخی استثناعا در کل دوره خونریزی دارند. در هر فرد با توجه به شرایط خونریزی مانند پریودی، لکه‌ بینی، رگه‌های خون و … رخ می دهد رنگ لکه بینی در بارداری می تواند از قرمز تا قهوه ای باشد.

رنگ خونریزی در بارداری به مدت زمانی که طول میکشد تا خون از بدن خارج شود بستگی دارد به همین دلیل ممکن است ان را درنگ های مختلفی مشاهده کنید.

قرمز تیره: خونی که تازه است و بلافاصله از واژن خارج می‌شود.

صورتی و نارنجی: لکه بینی صورتی و نارنجی به دلیل مخلوط شدن خون با ترشحات دهانه رحم به این این رنگ درآمده است

لکه بینی قهوه‌ای واژن: مشاهده لکه بینی قهوه ای به دلیل خونی است که کمی بیشتر در رحم باقی مانده و دیر از واژن خارج شده است و به دلیل  اکسید شدن به رنگ قهوه ای در آمده است به همین خاطر شما ترشحات قهوه ای را تجربه می کنید در ادامه عکس لکه بینی در بارداری را مشاهده می کنید.

رنگ خونریزی در بارداری

آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

یکی از نشانه های بارداری در خانم ها میتواند مشاهده لک بینی قهوه‌ای باشد البته توجه داشته باشید که تمام خانم های باردار لکه بینی قهوه ای را تجربه نمی کنند اما با این وجود برخی از از خانم های باردار لکه بنی قهوه ای را به عنوان نشانه بارداری تجربه می کنند. لکه بینی قهوه ای به دلیل خونریزی بعد از انتقال جنین به دیواره رحم است در زمان لانه گزینی رخ میدهد.

آیا خون سیاه نشانه بارداری است؟

خون سیاه نباید به طور خودکار به عنوان نشانه بارداری در نظر گرفته شود، زیرا لکه بینی در دوران بارداری ممکن است رنگ‌ها و ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. خون سیاه ممکن است ناشی از بیماری‌های دگر باشد و همچنین، مصرف برخی داروها نیز ممکن است به تغییر رنگ خون منجر شود. اگر خون سیاه همراه با علائم دیگری نظیر درد شدید، تب، یا گرفتگی عضلات ظاهر شود، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

لکه‌بینی بارداری از کی شروع میشه؟

پاسخ به سوال رایج هفته چندم از بارداری لکه بینی رخ می دهد؟ آیا در همه مادران این اتفاق می افتد؟ باید گفت: لکه بینی در هفته های ابتدایی بخصوص در 3 ماهه اول بارداری شایع است. گاهی اوقات خونریزی در 10 روز اولیه حاملگی اتفاق می‌افتد.

لکه بینی‌ای که در زمان پریودی رخ داده و فقط با توالت رفتن یا پاک کردن خود متوجه آن می‌شوید و یک یا دو روز طول بکشد، بی ضرر است. اما در هر صورت دلایلی برای لکه بینی در طول بارداری وجود دارد با پزشک خود همیشه درمیان گذاشته و به موقع وی را مطلع سازید.

لکه بینی در بارداری از هفته چندم بارداری شروع میشه؟

علائم لکه‌بینی در بارداری در بازه یک تا دو هفته بعد از لقاح (باروری تخم) اتفاق می‌افتد.

آیا لکه‌بینی در بارداری درمان دارد؟

معمولا خونریزی خفیف واژن در بارداری درمان خاصی نیاز ندارد ولی زمانی که لکه‌بینی اتفاق می‌افتد پزشک یک سونوگرافی و تست فیزیکی انجام می‌دهد تا دلیل خونریزی مشخص شود.

برخی از درمان های خونریزی واژینال در دوران بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت و دوری از پای خود.
  • اجتناب از رابطه جنسی.
  • پرهیز از سفر.
  • استراحت در تخت.
  • در صورت شدید بودن خونریزی، بستری شدن در بیمارستان یا جراحی.

اگر در بیمارستان بستری شدید حتما یکی را همراه خودتان داشته باشید. در صورتی کسی توانایی مراقبت از شما در بیمارستان را نداشت یا به دنبال بهترین روش مراقبت از مادر باردار در بیمارستان هستید می‌توانید از خدمات همراه بیمار در بیمارستان آسانیسم استفاده کنید تا یک فرد حرفه‌ای از ایشان مراقبت کند.

استراحت یکی از درمان های لکه بینی در بارداری است

علائم اولیه بارداری، باید ها ونبایدها در کنار ممنوعیت های که زمینه ساز بارداری پرخطر شده نیاز به پرستاری در منزل برای مادران باردار را ایجاد می کنند. مراقبت های ویژه در منزل از سقط‌های خود به خودی البته با رعایت تجویزهای پزشک متخصص خود جلوگیری خواهد کرد.

آیا لکه‌بینی در بارداری نرمال است؟

اکثر مادرانی که لکی‌بینی در بارداری دارند به راحتی فرزندان خود را به دنیا آورده. اگر خونریزی خفیف باشد و با گذشت زمان کمتر شود نشان دهنده نرمال بودن لکه‌بینی باشد. 

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

لکه‌بینی در اوایل بارداری (سه ماهه اول) معمولا طبیعی است و خطری ندارد. با این حال، همچنان باید به پزشک متخصص یا مامای خود اطلاع دهید، به خصوص اگر مطمئن نیستید که لکه‌بینی خفیف یا شدید است. دلایل متعددی برای لکه بینی در سه ماهه اول وجود دارد که نگران کننده نیستند، اما برخی از آنها نگران کننده هستند.

چقدر خونریزی در لکه‌بینی بارداری طبیعی است؟

بین لکه‌بینی و خونریزی فرق زیادی وجود دارد. لکه بینی زمانی است که متوجه چند قطره خون در لباس زیر می‌شوید. اگر آستر شورت بپوشید، خون آن را پر نمی‌کند. خونریزی جریان خونی را توصیف می‌کند که بیشتر از یک قطره در نقطه‌ای است. اگر برای جلوگیری از خراب شدن لباس زیر به پد نیاز دارید، معمولاً خونریزی در نظر گرفته می‌شود. اگر لکه بینی یا خونریزی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. برای اطمینان از سلامت خود و جنین بهتر است بیش از حد محتاط باشید.

خونریزی نباید شبیه به خونریزی قاعدگی باشد. خونریزی قاعدگی یک جریان ثابت است. اگر چیزی بیش از خون خفیف (یک یا دو لکه) را تجربه کردید یا خونریزی بیش از 24 ساعت طول کشید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

عکس لکه‌بینی نرمال به چه شکل است؟

برای راحتی خیال خودتان می‌توانید عکس زیر را به عنوان یک خونریزی خفیف نرمال در نظر بگیرید. با اینحال باز هم با مشاهده این مقدار خون به پزشک خود مراجعه کنید.

عکس لکه بینی در بارداری به اندازه طبیعی

چگونه از لکه‌بینی در بارداری جلوگیری کنیم؟

لکه‌بینی در بارداری ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله تغییرات هورمونی، یا حتی خود تخمک‌گذاری. هرچند که این پدیده متداول و معمولاً بی خطر است، اما نمی‌توانید کاملاً از آن جلوگیری کنید. با این حال، ممکن است با رعایت برخی اقدامات و نکات، مقدار و شدت خونریزی در بارداری کاهش یابد:

  1. استراحت و فعالیت ملایم: استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌های سنگین می‌تواند به کاهش فشار خون و حفظ سلامتی رحم کمک کند. اگر کودکی دارید و دوباره حامله شدید بهتر است برای مراقبت از او یک پرستار کودک بگیرید.
  2. اجتناب از استرس: استرس می‌تواند بر تعادل هورمون‌ها و عملکرد رحم تأثیر بگذارد. تلاش کنید استرس را کاهش دهید و به راحتی استراحت کنید.
  3. اجتناب از مصرف مواد محرک: اجتناب از مصرف مواد محرک مانند دخانیات و الکل می‌تواند به سلامتی عمومی در زنان باردار کمک کند.
  4. مراقبت از سلامت جسمی: حفظ یک رژیم غذایی سالم، مصرف مواد غذایی حاوی اسید فلیک و ویتامین‌ها، و حفظ وزن مناسب می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و جلوگیری از مشکلات مرتبط با لکه‌بینی کمک کند.
  5. مشاوره با پزشک: در صورت داشتن نگرانی یا تغییرات ناخواسته در خونریزی، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید تا موارد خاص شما را بررسی کند و راهنمایی لازم را ارائه دهد.

قبل از هر تصمیم یا درمانی حتما با پزشک متخصص صحبت کنید.

8 پاسخ

  1. من الان دو روزه که کمر درد و شکم درد دارم و گفتم که بخاطر بارداریه عادیه و اصلا جدی نگرفتمش ولی امروز یه لکه دیدم امکان داره که بچه بیافته ؟

    1. سلام بهتر است برای آزمایشات به طور دقیق تر هر چه سریع تر به پزشکتان مراجعه کنید.

  2. من 28 سالمه و هفته 12 ام بارداریمه چند روز پیش لکه بینی صورتی داشتم و الان چند روزی گذشته از اخرین لکه بینی که دچارش شدم و دیگه ندارم این خطرناکه برای من ؟

    1. بهتر است برای نظر قطعی به پزشکی که تحت نظر او هستید مراجعه کنید.

  3. سلام من یک هفته هست که دچار لکه بینی شدم لکه ها بصورت قهوه ای تیره هست وهنگامی که حرکت میکنم بیشتر میشه داروهای دکتر هم مصرف میکنم ولی هیچ تغییری نکرده

    1. این مورد را باید با پزشکی در تحت نظر ایشان هستید در میان بگذارید.

  4. من الان باردارم و ماه سوممه من ivf انجام دادم و الان خیلی کم در حد یک الی دو قطره خونریزی دارم میخواستم ببینم باید چیکار کنم

    1. لکه بینی در دوران بارداری میتواند در برخی موارد طبیعی باشد و برای آن استراحت توصیه میشود اما باید این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *