عمل سرکلاژ چیست

سرکلاژ چیست؟

عمل سرکلاژ یک جراحی کم تهاجمی برای بخیه زدن دهان رحم در دوران باداری است. این عمل برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس با هدف کاهش فشار به دهانه رحم و حمایت آن انجام می‌شود. این عمل معمولا در هفته 12 الی 20 بارداری صورت می‌گیرد. در حین سرکلاژ دهانه رحم، دستگاه مخصوصی به نام اسپکولوم توسط پزشک زنان وارد واژن می‌شود و با بخیه دهانه رحم را حمایت می‌کنند و آن را می‌بندند. 

اگر در طول بارداری به هر دلیلی دهانه رحم مادر باردار ضعیف شود، پزشک به احتمال زیاد عمل سرکلاژ را به شما معرفی و پیشنهاد می‌کند. قبل از هرگونه عمل باید دلیل ضعف دهانه رحم تشخیص داده شود تا مطمئن شوید که این عمل قابلیت درمان عارضه شما را دارد. برای همین حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا بهترین نتیجه از عمل سرکلاژ را بدست آورید. 

در این بلاگ تهیه شده توسط خدمات پرستاری آسانیسم تمام اطلاعات درمورد انواع عمل سرکلاژ، زمان نیاز، مزایا، معایب و مراقبت های قبل و بعد از عمل سرکلاژ را برای شما عزیزان ایجاد کردیم.

چرا عمل سرکلاژ انجام میشود؟

قبل از بارداری، دهانه رحم در زنان حالت سفت و محکمی دارد. در اواخر بارداری سفتی دهانه رحم کاهش مییابد تا شرایطی فراهم شود که دهانه رحم حین زایمان باز شود و نوزاد به دنیا بیاید. حال اگر در طول حاملگی، دهانه رحم ضعیف و شل باشد، فرد در معرض سقط جنین یا زایمان زودرس قرار میگیرد. در مواردی که گردن رحم یا همان سرویکس کوتاه است، عمل سرکلاژ ضرورت پیدا می‌کند.

گاهی اوقات به علت کوتاهی گردن رحم یا نارسایی سرویکس به علل مختلف سرویکس توانایی تحمل فشار ناشی از وزن جنین را ندارد و احتمال سقط یا زایمان زودرس افزایش پیدا میکند. به همین دلیل پزشک قبل از هفته ۱۴ تصمیم به دوختن دهانه رحم میگیرد. البته ممکن است بعد از هفته 14 هم با توجه به نظر پزشک عمل سرکلاژ انجام شود.

در واقع عمل سرکلاژ یعنی دوختن دهانه رحم جهت جلوگیری از سقط یا زایمان زودرس، به دلیل مشکلاتی که در بارداری قبلی به وجود آمده یا بیماری‌ها و عوامل دیگر نیز عمل سرکلاژ ضرورت پیدا میکند.

معمولا در حاملگی دو قلویی که از طریق آی وی اف (IVF) صورت گرفته استفاده می‌شود تا از زایمان زودرس نوزادان جلوگیری کند. (جالب است که بدانید آمارهای انجام شده نشان می‌دهد که حاملگی از طریق IVF بیشتر از حالت نرمال به حاملگی چند فرزندی یعنی دوقلو یا سه قلو ختم می‌شود.)

خانم‌های باردار قبل و بعد از عمل سرکلاژ می‌توانند برای کاهش مسئولیت‌های خود در خانه از پرستار نیمه وقت کودک استفاده کنند و برخی از وظایف خانه و مراقبت از نوزاد را به پرستار بسپارند. در صورتی که به دلیل بیماری نیاز دارید تا کسی به صورت شبانه‌روزی از کودکتان مراقبت کند یک پرستار کودک تمام وقت استخدام کنید. پرستار کودک تمام وقت به صورت شبانه روز در خانه شما حضور دارد و از نوزاد شما با تمام وجود مراقبت می‌کند.

اگر شما نیاز به پرستار کودک دوقلو برای نوزادان خود دارید می‌توانید از پرستاران آسانیسم کمک بگیرید.

عکس از کودک در رحم که نیاز به عمل سرکلاژ دارد

چه مواردی منجر به عمل سرکلاژ می‌شود؟

همانطور که در توضیحات بیان شد، تجویز پزشک به عمل سرکلاژ بنا به دلایلی که در زیر بطور خلاصه ذکر می‌کنیم است:

  1. توصیه می‌شود که اگر مادر سابقه بی دلیل زایمان زودرس داشته باشد و یا سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری (هفته 12 الی 20ام بارداری) داشته باشد یا دو سقط بی دلیل در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد عمل سرکلاژ انجام شود.
  2. اگر در تصویرمربوط به سونوگرافی هفته 20 تا 24 بارداری طول گردن رحم در خانمی کوتاه مشاهده شود، به خصوص اگر این خانم، سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد سرکلاژ توصیه و تجویز می‌شود.
  3. اگر قبل از هفته 24 بارداری، باز شدن دهانه رحم در خانمی مشاهده شود. یکی از حالات اورژانس برای انجام عمل سرکلاژ محسوب میشود، در غیر این صورت انجام ندادن عمل ممکن است به از دست دادن جنین منجر شود.
  4. اگر فردی دچار سقط های مکرر شود و علی رغم استفاده از راه های درمانی و دارویی تحت نظر پزشک متخصص، باز هم به سقط جنین مبتلا می‌شود، انجام عمل سرکلاژ قبل از آمیزش برای او توصیه میشود. اگرچه انجام این عمل قبل از آمیزش، قدرت باروری فرد را کاهش میدهد، در این خصوص متخصص مربوطه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سقط های مکرر او، تشخیص صحیح خود را خواهد داد.
  5. سابقه سقط جنین به عمد.
  6. همچنین مادران بارداری که دارای رحم دوشاخ هستند توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنند و در صورت تجویز پزشک عمل سرکلاژ انجام شود.

یکی دیگر از دلایل نیاز به عمل سرکلاژ نارسایی سرویکس است که در زیر آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علائم نارسایی سرویکس

اگر خانمی دچار نارسایی سرویکس باشد معمولا در اوایل بارداری متوجه آن نمی‌شود. اما بعضی از این بانوان که به این مشکل دچار هستند، در هفته‌های 14 تا 20 بارداری، چند روز پشت سرهم یا چند هفته پشت سرهم علائمی دارند که بهتر است برای درمان یا مراقبت بیش‌تر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با تجویز سونوگرافی می‌تواند علت این علائم را به خوبی تشخیص دهد. این علائم شامل:

  • خونریزی خفیف در ناحیه واژن یا لکه بینی در بارداری
  • کمردرد‌های بی‌دلیل و ناگهانی
  • فشار در ناحیه لگن
  • گرفتگی شکم

طول دهانه رحم

بسته به این که شما در کدام هفته از بارداری هستید طول دهانه رحم متفاوت و شامل موارد زیر است:

  • هفته 8 تا 14 بارداری: حداقل طول سرویکس 28 میلیمتر و حداکثر 56 میلیمتر
  • هفته 15 تا 28 بارداری: حداقل طول سرویکس 26 میلیمتر و حداکثر 52 میلیمتر
  • هفته 29 تا 37 بارداری: حداقل طول سرویکس 27 میلیمتر و حداکثر 52 میلیم

طول دهانه رحم بالای ۳۰ میلی متر مناسب و برای بارداری بی خطر محسوب است. اما در بازه زیر 30 معمولا عمل سرکلاژ توصیه می‌شود. به عنوان مثال با طول سرویکس ۲۷ به احتمال خیلی زیاد، پزشک از شما می‌خواهند عمل سرکلاژ انجام بدهید.

معمولا بعد از هفته ۳۷ که بارداری کامل شده و احتمال تولد وجود دارد، پزشک بخیه‌ها را باز می‌کند تا زایمان صورت گیرد. ممکن است پزشک با توجه به وضعیت مادر زودتر از هفته 37 هم اقدام به باز کردن بخیه‌ها بکند.

سرکلاژ یک اقدام درمانی و پیشگیری است و تا جای ممکن خطرات احتمالی رو کم خواهد کرد. ولی این که تا پایان بارداری هیچ مشکلی پیش نیاید، تضمین شدنی نیست. باید تحت نظر پزشک باشید و ایشان معاینات را انجام دهند و به وضعیت شما آگاه باشند. حتما توصیه های بعد از عمل سرکلاژ را جدی بگیرید.

انواع سرکلاژ شکمی

  1. روش ساده
  2. روش شیرودکار
  3. روش سرکلاژ شکمی

سرکلاژ ساده

سرکلاژ ساده یا همان مک دونالد که به این صورت انجام می‌شود که با نخ مخصوص سرکلاژ دور تا دور دهانه رحم دوخته می‌شود تا دهانه رحم با فشار سر نوزاد باز نشود و تا پایان هفته 37 نیز باز نمیشوند. این روش، روشی سنتی است که به آن که به این عمل «سرکلاژ ساده» می‌گویند و این روش در بیشتر افراد نتیجه ای موفق دارد.

شیرودکار

سرکلاژ «شیرودکار» که برای خانم‌هایی که فاقد دهانه رحم هستند و یا طول گردن رحم کوتاه باشد بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد بنابر‌این از این روش استفاده می شود و سخت تر از روش ساده آن است.

در این عمل چون رحم از داخل دوخته می‌شود امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و مادر تنها با عمل سزارین می‌تواند فرزندش را به دنیا بیاورد. این عمل معمولا بعد از 12 هفتگی در بارداری صورت می‌گیرد. همچنین در عمل سرکلاژ بنابر تشخیص متخصص از یکی از روش‌های بیهوشی عمومی و یا بیهوشی موضعی استفاده می‌شود.

سرکلاژ شکمی

روش سرکلاژ شکمی در واقع زمانی اجرا می‌شود که هیچکدام از روش‌های دیگر قابل اجرا نباشند؛ در روش سرکلاژ شکمی، سرویکس از بخش فوقانی دوخته شده و یک روش دائمی محصوب می‌شود.

عکس لاپراسکوپی درحین عمل سرکلاژ

عمل سرکلاژ چگونه انجام میشود

عمل سرکلاژ توسط جراح یا متخصص زنان انجام می‌شود و در بیشتر مواقع به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. دکتر به شما بی حسی نخایی تزریق می‌کند.
  2. یک دستگاه به نام اسپکولوم (Speculum) از طریق واژن وارد بدن می‌شود. این دستگاه واژن را باز می‌کند تا به دکتر دسترسی به دهانه رحم بدهد.
  3. دکتر با استفاده از سوزن اطراف بیرونی دهانه رحم را به بخیه می‌زند تا دهانه رحم بسته شود.
  4. جراح دستگاه اسپکولوم را از بدن شما خارج می‌کند.

عمل جراحی سرکلاژ معمولا از طریق واژن انجام می‌شود. البته بهتر است که بدانید در برخی شرایط جراح ممکن است از شکم نیز وارد می‌شود که، همانطور که گفتیم، به آن سرکلاژ شکمی می‌گویند.

عمل سرکلاژ چقدر طول میکشد

مدت زمان انجام سرکلاژ بارداری ممکن است بسته به وضعیت خاص هر بیمار و تصمیم پزشک متفاوت باشد. اما طبق اطلاعات داده شده در سایت پزشکی Medicinenet:

«معمولاً این فرآیند 90 دقیقه طول می‌کشد و ممکن است با استفاده از بیهوشی موضعی یا عمومی صورت گیرد.»

بعد از جراحی مادر به مدت 2 روز در بیمارستان بستری می‌شود تا از مادران باردار به درستی مراقبت شود. در این دو روز شما می‌توانید از خدمات همراه بیمار در بیمارستان استفاده کنید تا از خود و جنین‌تان به درستی و تمام وقت در بیمارستان مراقبت شود.

مهمترین نکته این است که هر بارداری و زن باردار متفاوت است و شرایط مختلفی دارند، بنابراین برای اطلاعات دقیق و زمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آیا انجام دادن عمل سرکلاژ درد دارد؟

برای انجام عمل سرکلاژ دهانه رحم بیهوشی به صورت عمومی یا نخاعی انجام می‌شود. ترکیب کم تهاجمی بودن عمل و ماده بی حسی نخاعی تزریق شده باعث می‌شود که دردی احساس نکنید، با خیالی آسوده این عمل را انجام دهید.

بعد از جراحی شما نباید درد شدیدی احساس کنید، درد بعد از جراحی نباید بیشتر درد قاعدگی باشد. برای کاهش درد و آرامش مادر می‌توانید از پزشک خود یک مسکن مناسب برای بارداری درخواست کنید.

اگر در روزهای بعد از عمل شما درد خیلی شدید و گرفتگی شکم داشتید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید یا به اورژانس زنگ بزنید. (شماره اورژانس = 115)

آمار عمل سرکلاژ

تحقیقات نشان داده است که هر ساله، بیش از 10 ملیون نوزاد زودرس و قبل از 37 هفته بارداری به دنیا می‌آیند، که درمیان آن‌ها بیش از 1 ملیون نوزاد به دلیل عوارض زایمان زودرس می‌میرند. از عوامل تاثیرگذار، در این اتفاق، نارسایی سرویکس یا سرویکس کوتاه در زنان باردار است.

آیا سرویکس کوتاه باعث زایمان زودرس می‌شود؟ (طول سرویکس برای سرکلاژ)

با وجود اینکه اندازه مشخصی برای تعیین سرویکس کوتاه وجود ندارد؛ اما تغییر اندازه طول سرویکس در حاملگی، با زایمان زودرس مرتبط است. با این وجود اغلب زایمان‌های زودرس به دلیل مسائل مربوط به سرویکس یا کوتاهی از آن نیست؛ چه بسا زنان زیادی با سرویسکس کوتاه زایمان طبیعی و به موقع داشتند.

با اینحال اگر طول سرویکس بین 29 تا 25 میلی متر بود دکتر سونوگرافی‌های متدوال برای کنترل بارداری و جلوگیری از زایمان زودرس تجویز می‌کند و اگر طول سرویکس کوتاه‌تر از 24 میلی متر بود، آن وقت ممکن است جراحی سرکلاژ برای جلوگیری از هرگونه مشکلی پیشنهاد شود. پس در نظر داشته باشید که طول سرویکس برای سرکلاژ معمولا زیر 24 میلی متر است.

مشکلات مربوط به سرویکس می‌تواند به صورت اکتسابی یا مادرزادی باشند. به صورت ضعف ساختمانی سرویکس وجود داشته و در حین بارداری با اتساع سرویکس، در سه ماه دوم آن به صورت افتادگی یا برآمدگی پرده‎‌های جنینی و نهایتا به دنیا آمدن جنین نارس و در مواردی از بین رفتن جنین همراه شود. درصورتی که این مشکل درمان نشود، در بارداری‌های بعدی نیز امکان زایمان زودرس وجود دارد. امروزه برای تشخیص نارسایی دهانه رحم، از سونوگرافی تراس واژینال استفاده می‌شود و طول سرویکس و مشکلات ناشی از کوتاه بودن آن را تشخیص دهد.

معمولا برای اولین بارداری، به جز مواردی که سونوگرافی انجام شده و اندازه دهانه رحم به صورت دقیق اندازه‌گیری شده و کوتاه بوده است؛ پزشک از عمل سرکلاژ استفاده نمی‌کند.

عکس از ساختار رحم و مکان بچه که باعث می‌شود عمل سرکلاژ انجام شود.

 

چند درصد از عمل های سرکلاژ موفق بودند؟

طبق آمار مختلف که توسط سازمان انجمن حاملگی آمریکا جمع آوری شده:

بین 85 تا 90 درصد تمام عمل های سرکلاژ موفقیت آمیز هستند و هیچ عوارض جدی نداشته‌اند.

فواید عمل سرکلاژ چیست؟

تمام آمار و تحقیقات نشان داده‌اند که عمل سرکلاژ برای حاملگی‌های سخت مناسب بوده و فواید زیر را همراه دارد: 

  1. افزایش مدت زمان نگهداري جنین در رحم
  2. جلوگیري از زایمان زودرس
  3. کاهش میزان سقط جنین
  4. افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم و کامل

عوارض عمل سرکلاژ چیست؟

با توجه به آمار می‌توان گفت که عمل سرکلاژ تقریبا امن است ولی با این حال چندین عوارض جانبی وجود دارد که شما باید با آن‌ها آشنا باشید.

  • عفونت مربوط به داخل رحم
  • زایمان زودرس
  • آسیب به دهانه ی رحم در حین جراحی
  • احتمال از دست دادن جنین
  • انقباض رحمی و درد کمر یا زیر شکم و حتی آسیب به مثانه فرد 
  • پارگی زودتر از موعد کیسه رحمی و دهانه رحم
  • تهوع و استفراغ
  • تنگی گردن رحم
  • پارگی رحم یا دهانه رحم در صورت نکشیدن سرکلاژ قبل از رسیدن مراحل پایانی زایمان

خطر عمل سرکلاژ نکردن چیست؟

به احتمال زیاد با انجام ندادن عمل سرکلاژ شما دچار زایمان زودرس و سقط جنین خواهید شد. با توجه به تمام آمار و تحقیقات، خطر عمل سرکلاژ کمتر از یک درصد بوده، در مقابل خطر سقط جنین در صورت عمل نکردن تقریبا صد در صد است.

آمادگی برای عمل سرکلاژ

شب قبل از عمل بیمار باید یک شام سبک مثل سوپ میل کند و بعد از آن هیچ نوع خوراکی و آشامیدنی مصرف نکند. بیمار معمولا  بایستی در صورتی که از آسپرین و هپارین مصرف میکند، مصرف آسپرین را سه روز قبل و هپارین را روز قبل از عمل طبق دستور پزشک قطع نماید. توجه داشته باشید بیمار حداقل بایستی یک هفته قبل از عمل سرکلاژ از رابطهی زناشویی بپرهیزد.

قبل از عمل به نکته های زیر توجه نمایید و تلاش کنید قبل از انجام عمل سرکلاژ این موارد را انجام دهید:

  • بعد از ساعت 12 شب هیچ چیزی میل نکنید، حتی نوشیدنی
  • سعی کنید زیورآلات خود را بیرون بیاورید
  • پایین تنه خود را از ناف به پایین شیو  و حتما استحمام نمایید.
  • قبل از عمل عفونت مربوط به واژن را دمان نمایید.
  • از یک هفته قبل از عمل رابطه مقاربتی نداشته باشید.
  • یک همراه خانم در کنار خود داشته باشید
  • اگر مصرف داروی خاصی دارید، با تجویز پزشک داروها را مصرف کنید.
  • آخرین آزمایش سونوگرافی و مشاوره پزشک را همراه خود داشته باشید.

عکس از زن حامله که بعد از عمل سرکلاژ استراحت می‌کند

مراقبت های بعد از عمل سرکلاژ

اگر شما عمل سرکلاژ انجام داده‌اید به نکات زیر توجه نمایید:

  1. باید حداقل تا ۳ روز بعد از عمل استراحت مطلق داشته باشید.
  2. حتی برای انجام امور منزل از دیگران کمک بگیرید.
  3. همچنین حداقل تا ۱ هفته هم نزدیکی نداشته باشید.
  4. بعد از یک هفته استراحت نسبی میشود.
  5. یعنی فعالیت شدید نداشته باشید، زیاد نایستید، زیاد راه نروید، زیاد هم در حالت نشسته و در راه نمانید.
  6. کار خانه اگر در حدی باشد که خسته نشوید و مجبور نباشید، جسم سنگین بلند کنید یا زیاد فعالیت کنید، اشکالی ندارد.
  7. در حالت نشستن در ماشین هم نباید بمانید. اگر از شهری به شهر دیگر برای عمل رفتید بهتر است از آمبولانس خصوصی برای برگشتن استفاده کنید یا حداقل یک هفته پیش دوستان یا فامیل در همان شهر بمانید.
  8. در ماشین هر یک الی دو ساعت باید پیاده شده قدم بزنید.
  9. تا جای ممکن سوار ماشین نشده و بیرون نروید تا به دهانه رحم فشار نیاید.
  10. برای برداشتن چیزی نشسته بردارید و زیاد خم نشوید.
  11. به هیچ عنوان تا وقتی که دکتر مشخص نکرده رابطه جنسی نداشته باشید.
  12. هیچگونه اشیاء خارجی را وارد واژن خود نکنید.

بعضی از پزشکان تحریک کردن نوک سینه و ارضاء شدن را ممنوع میکنند. از توالت فرنگی استفاده کرده و از مواد یبوست زا پرهیز کنید. مایعات (آب و آبمیوه بدون شکر) و غذاهای فیبردار (نان کامل و غلات) زیاد مصرف کنید تا به یبوست دچار نشوید. در کل باید از هر وضعیتی که باعث سنگینی شکم روی دهانه رحم شود اجتناب کنید.

زمانی که پزشک اجازه ی دوش گرفتن داد، از آب و صابون ملایم برای تمیز نگه داشتن بخیه‌ها استفاده کنید. بانداژ یا پدهای مورد استفاده را به محض آلوده شدن تعویض کنید. لباس زیر خود را روزانه عوض کنید و از لباسهای زیر نخی استفاده کنید و از پوشیدن لباس زیر هایی از جنس الیاف مصنوعی و جوراب شلواری های تنگ خودداری کنید.

لازم به ذکر است در صورتی که پزشک تجویز به عمل سرکلاژ کرده، بهتر است یک هفته قبل و بعد از عمل سرکلاژ نزدیکی نداشته باشید و همواره با پزشک خود مشورت نمایید و مراقبت های لازم در دوره ی بارداری پرخطر را رعایت کنید.

بنر پرستار کودک

نحوه خوابیدن بعد از سرکلاژ چگونه است؟

بعد از انجام سرکلاژ، ممکن است به شما توصیه شود تا در طی دوره بازگشت به سلامت، الزامات خاصی در موقعیت خوابیدن داشته باشید. این نکات ممکن است بسته به نوع و محل انجام سرکلاژ متفاوت باشند، اما در کل ممکن است مشاوره پزشکی لازم باشد.

در هر صورت، برخی اصول عمومی برای خوابیدن بعد از سرکلاژ عبارتند از:

  1. استفاده از وسایل حمایتی: اگر پزشک شما توصیه کرده است که از وسایل حمایتی مانند بالشت‌ها با ارتفاع مناسب یا بالشت حاملگی استفاده بکنید. خیلی مهم است که رحم شما در تمام مواقع مخصوصا زمان خواب حمایت شود پس حتما این توصیه را رعایت کنید.
  2. تنظیم موقعیت بدن: معمولا پزشک به شما می‌گوید که چگونه باید در خواب بخوابید. بیشتر مواقع دکتر تجویز می‌کند که سمت چپ دراز بکشید و استراحت کنید. خوابیدن رو سمت چپ باعث جریان خون بهتر و کاهش فشار جنین روی رحم می‌شود.
  3. حرکات محدود: تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده از هرگونه حرکت و فعالیتی که به رحم فشار بیاورد خودداری کنید.

همیشه به توصیه‌های پزشک خود پایبند بمانید و در صورتی که سوالی دارید یا نگرانی ایجاد شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

روش درست خوابیدن بعد از عمل سرکلاژ چیست؟

تغذیه مناسب بعد از سرکلاژ

حفظ رژیم غذایی سالم برای زنان بارداری که عمل سرکلاژ دهانه رحم انجام دادن خیلی مهم است. سعی کنید یک رژیم غذای متعادل که شامل موارد زیر است را ایجاد کنید:

  • انواع میوه‌ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین‌هایی که چربی‌های سالم دارند (ماهی، روغن زیتون)
  • نوشیدن آب فراوان

از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا می‌توانند اثرات منفی بر بارداری داشته باشند. پزشک زنان شما همچنین ممکن است مکمل‌های خاصی مانند اسید فولیک و آهن را برای کمک در طول بارداری تجویز کنند. مهم است که از راهنمایی‌های وی پیروی کنید و قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی خود با او مشورت کنید.

آیا امکان باز شدن سرکلاژ هست؟

بله، عمل سرکلاژ موقتی بوده و بعد از مدتی باز می‌شود. این عمل یا توسط خود پزشک شما انجام می‌شود ولی اگر سرکلاژ خودسرانه باز شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید. این اتفاق معمولا با درد و گرفتگی عضلات زیر شکم و کمر می‌شود. این درد شبیه درد به دنیا آوردن بچه است که یک اتفاق اورژانسی است.

آیا برای فرزند بعدی هم عمل سرکلاژ نیاز است؟

اکثر زنانی که در یک بارداری نیاز به سرکلاژ دارند در بارداری‌های بعدی باید سرکلاژ انجام دهند. متاسفانه اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد که سرکلاژ در اوایل بارداری برای مادرانی سابقه عمل سرکلاژ داشتند مفید است یا خیر. ولی درکل اگر پزشک تشخیص داد که دوباره عمل سرکلاژ انجام شود بهتر است آن را انجام دهید.

تا چه مدت بعد از عمل سرکلاژ از رابطه جنسی اجتناب کنیم؟

بعد از عمل سرکلاژ شما باید حداقل یک هفته از رابطه جنسی اجتناب کنید. معمولا پزشک بعد از 10 روز به شما اجازه شروع رابطه جنسی را می‌دهد. به هیچ عنوان بدون مشاوره قبلی با دکتر و خودسرانه نزدیکی نداشته باشید.

چه زمانی دکتر بخیه‌های سرکلاژ می‌کشد؟

معمولا هفته سی و هفتم بارداری بخیه‌های سرکلاژ کشیده می‌شوند زیرا تا هفته سی و هفتم نوزاد آنقدر رشد کرده که در صورت زایمان زنده بماند. در موارد اورژانس مانند پارگی کیسه آب یا زایمان زودرس، بخیه‌ها زودتر کشیده میشوند.

معمولا کشیدن بخیه‌های سرکلاژ دردی ندارد و بدون بی حسی انجام میشود ولی کمی خونریزی دارد. در مواردی که بیمار سزارین میشود، ممکن است بخیه‌ها همانجا بماند یا بعد از سزارین کشیده شوند.

اگر عمل سرکلاژ را به روش مک دونالد انجام دادهاید با رجوع به متخصص خود و به صورت سرپایی می‌توانید آن را بدون بیهوشی خارج کنید و در صورتی که عمل سرکلاژ به روش شیرودکار انجام داده‌اید، ممکن است عمل خارج سازی آن در بیمارستان باشد.

روش مک دونالد بین متخصصین محبوبیت بیشتری دارد و خارج کردن آن در زمان زایمان واژینال هم راحت است. پس از خارج سازی آن و گذراندن دوران نقاهت، شما می‌توانید فعالیت روزانه ی خود را با رعایت با احتیاط و رعایت نکات انجام دهید.

زمان باز کردن سرکلاژ

آیا با استراحت دهانه رحم بسته می‌شود؟ آیا حتما باید عمل سرکلاژ کرد؟

یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می‌شود؛ این است که آیا با استراحت دهانه رحم بسته خواهد شد؟ آیا حتما باید حتما عمل سرکلاژ انجام شود؟
برخلاف تصور بعضی از افراد، استراحت فقط از کوتاه‌تر شدن طول سرویکس جلوگیری می‌کند و با استراحت، سرویکس بلندتر نخواهد شد. در بعضی موارد که کوتاهی سرویکس به اندازه‌ای نیست؛ پزشک معالج، به‌جای انجام عمل سرکلاژ، یکسری مراقبت و استراحت برای بیمار تجویز می‌کند. ولی اگر پزشک عمل سرکلاژ را تجویز کرد یعنی راه درمانی دیگری وجود ندارد.

نحوه استراحت در طول سرویکس کوتاه چگونه است؟

معمولا در این شرایط، پزشک برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس، استراحت و خواب مطلق تجویز می‌کند. هر پزشک می‌تواند استراحت مطلق برای بیمار را با توجه به شرایط وی، به گونه‌ای متفاوت تعریف کند و دستورات متفاوتی بدهد. به طور کلی پزشکان با توجه به شدت مشکلات بارداری، استراحت مطلق را به شکل زیر تعریف می‌کنند.

کاهش فعالیت در خانه و محل کار

پزشک برای کاهش فعالیت در خانه و محل کار از بیمار می‌خواهد، فعالیت روزانه را کاهش درهد برای مثال، زمان کم‌تری کار کند، انجام کار‌هایی مثل کوهنوردی، پیاده‌روی، ورزش و… را محدود کرده و با برنامه و منظم استراحت کند.

کاهش فعالیت در بیمارستان

در مواقعی نیز، پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار باید برای نظارت بیش‌تر در بیمارستان بستری شود. در این شرایط نیز فعالیت‌ها باید کاهش یابد. برای مراقبت از خودتان در بیمارستان حتما یک نفر همراه خود ببرید. اگر کسی از خانواده قابلیت مراقبت از شما در بیمارستان را ندارد می‌توانید از خدمات همراه بیمار در بیمارستان استفاده کنید.

بعد از عمل چه زمان به دکتر تماس بگیرم؟

اگر بعد از عمل علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک متخصص خود تماس بگیرید:

  • تب بیش از 37.7 درجه (می‌تواند نشانه عفونت باشد)
  • درد شدید در پایین شکم و گرفتگی شکم
  • ترکیدن آب یا سوراخی آن (می‌تواند نشانه زایمان باشد که باید هرچه سریع‌تر سرکلاژ کشیده شود)
  • خونریزی بیش از حد (مانند زمان قاعدگی یا بیشتر)

کلام آخر

ترس قبل از عمل کاملا یک موضوع طبیعی است. برای همین پزشکان تمام سوالاتی که شما دارید را به شما به صورت کامل توضیح می‌دهند پس هر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید. یادتان باشد که طبق گزارشات بیمارستان کلیولند کلینیک این جراحی تقریبا 90 درصد مواقع موفقیت آمیز بوده و معمولا نیازی به نگرانی یا ترس وجود ندارد.

برای امنیت بیشتر مادران بارداری که عمل سرکلاژ انجام دادن توصیه میشود که از پرستار مادران باردار استفاده کنند و هرچه سریع‌تر روند درمانی را طی کنند. سعی کنید پرستار یا یکی از اعضای خانواده بعد از عمل سرکلاژ پیش شما باشند تا هم مراقب شما باشند و هم اگر زمانی اتفاقی افتاد، شما را کمک کنند. در صورت نیاز به پرستار مادران باردار، می‌توانید از طریق سایت آسانیسم اقدام کنید تا در سریع ترین زمان، برای شما پرستار اعزام بشود. برای این کار کافی است سفارش خود را در سایت ثبت کرده و یا با شماره 02191304433 تماس حاصل نمایید.

77 پاسخ

  1. سلام طول سرویکس…
    سلام طول سرویکس من۳۱میلیمتراست ودکتر گفته که بایدعمل سرکلاژانجام بدم وگرنه جنین سقط میشه آیالازم وضروری است که حتماعمل انجام بشه

    1. دکتر گفته ضروریه ،سریعععع…
      دکتر گفته ضروریه، سریعععع برو انجام بده. منم امروز سریع رفتم. خوب شد رفتم، طول سرویکسم به ۹ میلیمتر رسیده بود.

      1. عزیزم منم ۸ خیلی متر که سرکلاژ کردم شما زایمان کردید به سلامتی؟ من خیلی نگرانم چیزی بشه ۱۸ هفته سر کلاژ کردم و الان ۲۰ هفته هستم

  2. ممنون چقدر عالی و علمی توضیح…
    ممنون چقدر عالی و علمی توضیح دادید. دکتر من علاوه بر این موارد گفته پاهاتو توی خواب باید حرکت بدی.

    1. سلام من هفته ۲۱بارداری درد معده داشتم وبه بیمارستان بستری شدم ودکتر تشخیص دهانه رحیم باز شده ایا سرکلاژ انجام میشد دقلوبی aivfبودم ؟

  3. سلام،منم امروز سرکلاژانجام…
    سلام، منم امروز سرکلاژانجام دادم، عملش راحته بیهوش میکنن، بعدازعمل دردش فقط در حد درد پریود هستش.
    سه روز لکه بینی هست که عادی هست، انشالله براهیچکس مشکلی پیش نیاد.

  4. سلام منم دیروز عمل سرکلاژ…
    سلام منم دیروز عمل سرکلاژ انجام دادم و الان استراحت مطلقم
    عمل راحتی بود و اصلا درد ندارم اما نباید فریب این حال رو خورد چون مراقبت و استراحت خیلی توصیه میشه.
    موفق باشید

  5. سلام من ۷ روزه سرکلاژ کردم و…
    سلام من ۷ روزه سرکلاژ کردم و در یه خط خیلی نازک لکه دارم هرازگاهی آیا طبیعی هست؟

    1. سلام خانم نفس- تا چند روز…

      سلام خانم نفس- تا چند روز مشکلی ندارد و طبیعی هست.

      نگران نباشید.

  6. پنج روزه سرکلاژ کردم ترشح…
    پنج روزه سرکلاژ کردم ترشح زرد و غلیظ و قهوه ای و خونی گاهی دارم ایا اینا عفونت هستن و اینکه از داخل احساس درد دارم و نمیتونم قشنگ بشینم احساس میکنم بخیه هام از واژن بیرون زده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام فریبا خانم

      این ترشحات…

      سلام فریبا خانم

      این ترشحات یک چیز طبیعی بعد از عمل سرکلاژ می باشد و غیر طبیعی نیست. طول بخیه نباید آنچنان طولانی باشد و احساس میکنم که شما کمی حساس شده اید.

      ولی برای اطمینان حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم مراجعه کنید تا وزیت انجام شود.

    2. دکترم گفته که طول سرویکسم ۱۹…گفته حتما باید سرکلاژ کنی…ولی بعد عمل سرکلاژ دوباره احتمال سقط جنین وجود داره. بنظرتون همچین چیزی میشه؟

      1. سلام منم همین مشکل رو داشتم و ده روز بعد از عمل باز شد . پس از عمل هم باید استراحت مطلق داشته باشید .و اگه کمر درد داشتید یا ترشح شیری رنگ به دکتر مراجعه کنید.

  7. سلام وقت بخیر،میخواستم…
    سلام وقت بخیر، میخواستم بدونم ایا عمل سرکلاژ در نحوه زایمان تاثیری دارد یا خیر؟

  8. سلام – عمل سرکلاژ تاثیری بر…

    سلام – عمل سرکلاژ تاثیری بر روی نحوه زایمان ندارد.

  9. سلام.
    واسه عمل سرکلاژ بیهوش…

    سلام.
    واسه عمل سرکلاژ بیهوش میکنن یاموضعیه؟ و این بی حسی موضعی درد داره؟؟ واسه عمل شکم شکافته میشه یا واژینال انجام میشه؟

    1. برای این عمل معمولا بی حسی…

      سلام رها

      برای این عمل معمولا بی حسی موضعی انجام می دهند و در برخی موارد معدود بیهوشی عمومی صورت میگیرد. این عمل به صورت واژینال صورت میگیرد و نیازی به شکافته شدن وجود ندارد.

  10. سلام خسته نباشید من الان ۱۷…
    سلام خسته نباشید من الان ۱۷ هفته ام و ۱۱ روز پیش عمل سرکلاژ رو انجام دادم در حالتی که طول سرویکس من ۴۲ بود خواستم بدونم با استراحت کامل احتمال ثابت موندن یا بالا رفتن طول سرویکس وجود داره؟

    1. سلام خانم مریم، با آرزوی…

      سلام خانم مریم، با آرزوی سلامتی برای شما 

      با توجه به علائم و شرایطتون در دوره حساس بارداری همواره با پزشک متخصص خود مشورت داشته.
      و البته در این دوران استراحت به بهبود شما بسیار کمک می کند. و اینکه طول سرویکس افزایش پیدا نمیکند.

  11. سلام
    واسه عمل سون هم وصل…

    سلام
    واسه عمل سون هم وصل میشه؟
    درد شدید داره؟ یا نه. واسه جنین ضرر نداره ک؟ میتونم نمازمو ایستاده بخونم بعد از عمل سرکلاژ؟

    1. نسترن جان نگران نباش در عمل…

      نسترن جان نگران نباش در عمل سرکلاژ هیچ برش جراحی روی شکم انجام نمیشه چون همونطور که در این مقاله توضیح دادیم در عمل سرکلاژ از طریق واژن روی دهانه رحم شما بخیه زده میشه.

      بهتره بعد عمل سرکلاژ استراحت کافی داشته باشیاما بازهم  بستگی به شرایط و وضعیت جسمانی شما داره و اینکه تشخیص و تجویز پزشک شما استراحت مطلق یا استراحت نسبی باشه .

      موفق و سلامت باشی

  12. سلام
    من در هفته 13 بارداریم…

    سلام
    من در هفته 13 بارداریم. بارداری اولم در هفته 24 به دلیل نارسایی دهانه رحم دفع شد
    الان طول سرویکسم 35 اما دکتر با اسپکلوم معاینه کرد گفت دهانه رحم بازه باید حتما سرکلاژ بشی !
    خیلی نگرانم به نظرتون با سرکلاژ و استراحت مطلق رفع میشه به خدا دیگه بریدم یعنی چی دهانه رحم بازه ؟یعنی همون نارسا بودنه . خوب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز

      مانا جان…

      سلام دوست عزیز

      مانا جان نگران نباشید با توجه به شرح وضعیت شما بهتره تحت نظر پزشک معالج خود عمل سرکلاژ انجام بدهید با عمل سرکلاژ و داشتن استراحت احتمال زایمان زودرس کاهش می یابد پس نگرانی و استرس نداشته باشید

      موفق و سلامت باشید 

    2. سلام عزیزم.منم مثه شما…
      سلام عزیزم.منم مثه شما توهفته 24بچم سقط شد شما بعد از چند وقت دوباره باردار شدی؟منم نارسای دهانه رحم داشتم

  13. نشستن در حد دو ساعت در روز…
    نشستن در حد دو ساعت در روز بعد سرکلاژ خطرناکه؟

    1. چه تایمی از زمان عمل سرکلاژ…

      چه تایمی از زمان عمل سرکلاژ شما گذشته؟ مسلما پزشک شما توصیه های لازم و میزان استراحت شما را با توجه به شرایط و عمل شما تعیین میکنند. و البته که بعد از عمل نشستن نیز کمی فشار بر رحم شما وارد خواهد کرد.

      با آرزوی سلامتی برای شما

  14. من یه هفته سرکلاژ کردم خیلی…
    من یه هفته سرکلاژ کردم خیلی راضی ام ن درد دارم ن ترشح فقط استراحت دارم

    1. ببخشید بعد عمل سر کلاژ باید…
      ببخشید بعد عمل سر کلاژ باید تا چن روز استراحت مطلق باشی ؟؟؟

      1. سلام آذر جان

        استراحت مطلق…

        سلام آذر جان

        استراحت مطلق رو پزشک معالج شما مشخص میکنه. ولی معمولا اگر پزشک تجویز کنه، 3 روز نیاز به استراحت مطلق است.

  15. سلام خسته نباشید من استرس…
    سلام خسته نباشید من استرس زیادی دارم برای سرکلاژ الان هفته ۱۲ هستم دکتر ب من گفته باید سرکلاژ انجام بدم ولی چون ی پسر کوچولو شیطون دارم میترسم ک نتونم مراقبتهای کافی رو انجام بدم .سر پسر اولم دهانه رحمم تو ۷ ماهگی سه سانت باز شد و من استراحت مطلق شدم ب نظرتون انجام بدم این عمل رو.

  16. سلام پریا خانم

    اگر دکتر…

    سلام پریا خانم

    اگر دکتر توصیه کرده که سرکلاژ انجام بدید، پس حتما انجام بشود و استرس نداشته باشد چون این عمل دوره نقاحت کوتاهی دارد.

  17. سلام من 6سال پیش بدلیل کوتاه…
    سلام من 6سال پیش بدلیل کوتاه بودن گردن رحمم ک28بود سرکلاژ کردم نزدیک زایمانم رفتم و دکتر تو مطب باز کردمثلا ک متاسفانه خوردم ب سزارین اورژانسی و دلیلشم این بود ضربان جنین تند بود دستگاه تکوناشو تشخیص نمیداد ولی من حس میکردم.بعداز سرکلاژ ب مدت همون 5ماه همش عفونت داشتم ک با دارو هی رفع میکرد دکترم .بعدازاون متاسفانه تا 4سال هی عفونت میگرفتم دارو میخوردم باز ی مدت ناپدید بود تا این از 2سال پیش ترشحاتم اونقدر زیادد بود ک از کنار پام پایین میومد بعداز حداقل 16دکتر عوض کردن دکتر اخرم فهمید ک دکترم نخ سرکلاژ منو باز نکرده .. حالا سوالم اینکه موردی نداره برای فرزند بعدی اخه ی دکتری گفت ممکن دکترتون از قصد باز نکرده باشه .. من از زمانی ک نخ و برداشتن عفونت هام پایان گرفته و یکم راحت شدم

    1. سلام وقت بخیر

      مورد شما را…

      سلام وقت بخیر

      مورد شما را با توجه به اینکه چندین متخصص رفته اید نمیتوان بدون بررسی سوابق پزشکی و معاینات پاسخی قطعی داد.

      و برای بارداری مجدد ممکن است نیاز به سرکلاژ باشد یا نباشد که متخصص تون میتونه تجویز کند.

       

      ممنون از نظرات شما

      با آرزوی تندرستی

    2. سلام من این چهار روز سرکلاژ انجام دادم
      و امروز احساس میکنم از واژنم باد در میاد اشکال نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. سلام.من دهانه سرویکسم 32 بود…
    سلام.من دهانه سرویکسم 32 بود ،دوقلو باردارم هفته 13 بارداری هستم دکترم گفته از امروز تا دوهفته مهلت داری برای سرکلاژو توصیه می کنم انجامش بدی، من خیلی می ترسم.دکترم گفته زایمانم سزارینه اگر سرکلاژشم بخیه ها موقع سزارین کشیده میشه؟

    1. سلام مریم جان

      اصلا نگران…

      سلام مریم جان

      اصلا نگران نباش و اضطراب نداشته باش وقتی دکتر توصیه کردن. به پزشک خود اطمینان کنید. 
      نه میتونید بخیه ها کشیده نشه و نگه دارید که البته باز هم نظر پزشک خود الویت هست و برای بارداری بعد میتونه باشه.

      سلامت و پایدار باشید

  19. سلام من تو 13هفته هستم،و طول…
    سلام من تو 13هفته هستم،و طول سرویس 22بود،سرکلاژ شیرودکار انجام دادم الان سه روزه گذشته اما درد بسیار زیادی زیر شکمم،به خصوص سمت راست دارم،آیا این اندازه درد طبیعی هست،در ضمن من 1ساعت بیهوشی عمومی گرفتم.

    1. سلام دوست عزیز

      با توجه به…

      سلام دوست عزیز

      با توجه به درد زیاد در صورتی که خون ریزی هم مشاهده شده است به پزشک مراجعه کنید. هم چنین به دلیل بیهوشی عمومی که دریافت کردند در رابطه با عوارض آن با پزشک مشورت شود.

       

      آسانیسم آرزومند تندرستی شما

  20. سلام وعژض ادب من سه روز…
    سلام وعژض ادب من سه روز سرکلاژ کردم همه چی خوبه فقط بدپن گرفتن اذیتم می کنه تا چن روز بدپن بگیرم ،بیهوشی گرفتم مگه عوارض داره ؟؟؟!!!

  21. سلام من یک ماه و یک هفته…
    سلام من یک ماه و یک هفته هستش که سرکلاژ کردم،یه سقط هم داشتم الان ۵ماهمه،کمی زیر شکمم درد میکنه و حس پریودی دارم ب نظر شما این علائم سقط محسوب میشه و کسی که سرکلاژ کرده زایمان زودرس میکنه؟

  22. سلام
    من ۷ماه پیش در ۵ماهگی…

    سلام
    من ۷ماه پیش در ۵ماهگی نوزادم با پا فشار اورد روی دهانه رحم و لاعث پارگی کیسه اب و باز شدن دهانه رحم شو و مرده متولد شد و زایمان طبیعی صورت گرفت
    الان دهانه رحم من بازه
    البته امینوطنتز نیز انجام داده بودم
    ایا برای حاملگی به مشکل بر میخورم؟
    دکتر گفت از اول لاید سرکلاژ بشم
    میترسم
    میشه خوب برام شرح بدین؟
    ایا باید استراحت مطلق کنم؟

  23. سلام…
    مطالبتون در مورد عمل…

    سلام…
    مطالبتون در مورد عمل سرکلاژ عالی بود…
    من به دلیل کوتاه بودن دهانه رحم در هفته ۱۸ جنین سقط شد و کورتاژ شدم
    دکتر گفت برای زایمان بعد نیاز به عمل سرکلاژ هست…
    الان خیلی استرس این رو دارم که دوباره نتونم باردار بشم…

    1. نیلوفر خانم، خوشحالیم که…

      نیلوفر خانم، خوشحالیم که مطلب مورد استفاده بود.

      نگرانی از بارداری مجدد نداشته باشید، عمل سرکلاژ مانع بارداری مجدد شما نمی شود.

  24. با سلام من ماه ۵ بارداری…
    با سلام من ماه ۵ بارداری هستم وسرکلاژ را انجام دادم میخواستم بدونم آیا به اورگاسم رسیدن وارضاء شدن ولی بدون نزدیکی در این موقعیت خطر داره یا نه؟؟؟

  25. با سلام
    سن بارداری من ۱۷…

    با سلام
    سن بارداری من ۱۷ هفته و ۳ روز می باشد و دکترم قراره که سرکلاژم کنه.با توجه به بالا بودن سن بارداری و دوقلو بودن جنین ها من استرس دارم.مشکلی پیش نمیاد؟
    طول سرویکسم ۳۲ هست

  26. من ی زایمان زودرس بادرد…
    من ی زایمان زودرس بادرد داشتم دکترم گفته برابارداری دومم با سرکلاژ بشم سوال اینم سرکلاژاز دردزایمان هم جلوگیری میگنه

  27. سلام من تو هفته ۸ بارداری ام…
    سلام من تو هفته ۸ بارداری ام طول سرویکس ۳۵ میلیمتره آیا خطرناکه؟

  28. سلام دکتر به دلیل فشار بالا…
    سلام دکتر به دلیل فشار بالا تو شریان هام به من آسپرین داده بود تو هفته 24 به دلیل خونریزی و طول سرویکس 27میلی دکتر پیشنهاد سرکلاژ رو کردن و انجام دادم همچنان آسپرین مصرف کنم؟باعث نمیشه خونریزیم ادامه دار بشه؟

  29. سلام
    من الان هفته ۱۹ بارداری…

    سلام
    من الان هفته ۱۹ بارداری هستم
    از همون اول دکتر بهم گفت نطفه ضعیفه و دو هفته استراحت دادن و شیاف سیکلوژیست
    هفته ۸ بود حدودا رفتم مسافرت و شیاف رو هم استفاده میکردم و تا هفته ۱۳ خوب بودم، تا از مسافرت برگشتم به لکه بینی افتادم(تقریبا ۱۲ ساعت تو مسیر بودم و همش خوابیده بودم)
    تا هفته ۱۷ با شیاف لکه بینیم کنترل میشد بعد ی دفعه ای از لکه بینی بیشتر شد و حتی پد میذاشتم مثل پریودی کمی خون میدیدم باز رفتم دکتر بهم آمپول دادن و به فاصله چهار روز یعنی ۲ و ۶ آذر سونو انجام دادم و طول سرویکس ۳۳ بود و کم نشده بود و دکتر نظرشون به عمل سرکلاژ هست ولی چون میترسیدم نرفتم دکتر گفت همینجوری استراحت کن و شیاف و آمپول رو استفاده کن
    ولی خب آمپول هفته پیش زدم خوب بودم تا اینکه دقیقا سر یه هفته باز سه شنبه ببخشید خون دیدم و زودی رفتم آمپول رو زدم تا زدم کلا قطع شد باز

    به دکتر زنگ زدم باز نظرشون به عمل بود
    ببخشید میخواستم نظر شمارو بدونم اگه امکانش باشه ممنون میشم
    چطوره که طول سرویکس کم نشده ولی من همینطور لکه بینی دارم و حتی با شیاف هم الان کنترل نمیشه مثل اوایل و دقیقا هر هفته باید آمپول بزنم تا لکه بینی نداشته باشم
    آیا سرکلاژ انجام ندم مشکلی پیش میاد یا میشه همینطور با آمپول و شیاف تا اخر ان شاالله طاقت آورد؟
    تشکر از راهنماییتون?

  30. سلام خسته نباشيد من الان…
    سلام خسته نباشيد من الان ٤روزه عمل سر كلاژ شدم و خونريزيم قهوه اي رنگ شده بود امروز كمي نفخ داشتم و كمي رگه ي خون ديدم خطرناكه؟

  31. سلام من عمل مک دونالد انجام…
    سلام من عمل مک دونالد انجام دادم متاسفانه در هفته 24 کیسه آب پاره شد وبعد هم جنین دفع شد الان دکتر بهم پیشنهاد داد قبل از بارداری دهانه رحم دوخت بشه آیا این مدل سر کلاژ امیدی بیشتری هست که زایمان زودرس نداشته باشم واینکه در بارداری قبلی عفونت داشتم که پزشکم رسیدگی نکرد وموقع دفع جنین بهم گفتن عفونت شدید داری دلیل پاره شدن کیسه آب عفونت بوده نظر شما چیه

  32. سلام من هفته 19بارداریم.هفته…
    سلام من هفته 19بارداریم.هفته 18که سونو انجام دادم طول سرویکسم27بود ودکترم گفت برم دوباره سونو واژینال انجام بدم تامطمئن بشه که طول سرویکس کوتاهه یانه. وگفت اگه کوتاه باشه دیگه بایدسرکلاژ کنم. خیلی میترسم?زایمان اولمه. جفتمم خیلی پایینه ودردزیرشکم دارم. چکاربایدبکنم؟ ازطرفی دلم میخاد زایمانم طبیعی باشه نمیدونم اگه سرکلاژ کنم میشه طبیعی زایمان کردیامجبورم سزارین بشم؟

  33. سلام من قبلا دوتا سقط داشتم…
    سلام من قبلا دوتا سقط داشتم. ودلیل سقط هام انعقادخون بود که دکترم فهمید الان تو19 هفته هستم طول دهانه رحمم شده 33 هفته دیگه میخوام دوباره سونو بشم اگه کوتاه ترشده بوددکتر منو سرکلاژ کنن. به نظرتون برای جنین خطر نداره واگه عمل کردم جنین برام میمونه

  34. سلام بعد از عمل سرکلاژ باید…
    سلام بعد از عمل سرکلاژ باید کل مدت بارداری استراحت نسبی داشته باشیم و اینکه نحوه استفاده از سرویس بهداشتی چطور باشه که مشکلی پیش نیاد ممنون

  35. سلام وقت بخیر اگه شخص فردا…
    سلام وقت بخیر اگه شخص فردا عمل سر کلارژ انجام بده وروز یکشنبه نوبت سونو آنومالی داشته باشه ودوشنبه نیز اکو قلب از جنین. مشکلی نداره یا اینکه عمل سرکلارژ رو ب بعد انجام سونو اکو عقب ب اندازه خللی ایجاد میشه یانه

  36. سلام . من تقریبا چهارماه قبل…
    سلام . من تقریبا چهارماه قبل این بارداریم در هفته پنج سقط بدون دلیل داشتم. الان هفته ۱۴ هستم سرویکسم ۳۰ هست.دکتر گفتن باید سرکلاژ کنم. استرس ندارم ولی حس میکنم ممکنه تا چندماه بعد اتفاقی بیفتد. اصلا چند درصد احتمال دارد بعد از سرکلاژ بچه سقط نشود ؟

  37. سلام خسته نباشید
    من هفته ۲۰…

    سلام خسته نباشید
    من هفته ۲۰ بارادی هستم و طول دهانا رحمم ۲۹ هست دکترم برام شیافت و امپول تجویز کردن و گفتن از موعد سرکلاژ گذشته و نمیشه سرکلاژ کرد بنظر شما دکترمو عوض کنم یا اعتماد کنم تا الان هم ن خونریزی داشتم ک چیزی

  38. سلام من هفته 16 بارداری هستم…
    سلام من هفته 16 بارداری هستم و چهار روز گیش سرکلاژ شدم دکترم گفته نیاز به استراحت مطلق نیست و چون رحم و جفتم پایینه گفته مواظب. باش الان من وقتی می‌ایستم سنگینی زیادی در واژنم حس میکنم به نظر شما خطرناکه؟؟ و اینکه میتونم بشینم برای مدت یک ساعت به طور مداوم آیا خطری داره یا نه؟

    1. سلام – اگر پزشک استراحت مطلق…

      سلام – اگر پزشک استراحت مطلق تجویز نکرده شما نگرانی نداشته باشید. ولی برای اطمینان سعی کنید حداکثر تا 3 روز کمتر حرکت کنید.

    2. سلام من دوبار بارداری شدم وزدو به دنیا آمد ۳۲ الان میخام دوباری باردار بشم من چیکار کنم وعمل سرکلاژ کنم یانه وهزنیه عمل چند هست ممنون

  39. سلام من۲۳هفته ام هست و…
    سلام من۲۳هفته ام هست و ۱۰روزپیش سرکلاژ کردم خونریزی نداشتم ولی دهانه رحمم بازشده بود ایابازم باوجودسرکلاژ احتمال زایمان زودرس دارم؟
    یک سوال من بعدعمل درشکم بعضی وقتاهی مثل زمانی که گشنه ای وشکم صدامیده یک سمت میره تووباز یک سمت دیگه ایاایناانقباض رحمی هست یاتکون جنین؟

  40. سلام من دوتا زایمان ناموفق…
    سلام من دوتا زایمان ناموفق داشتم والان باید سرکلاز بشم یکم استرس دارم

  41. من الان توهفته ی 22هستم واین…
    من الان توهفته ی 22هستم واین دوروزه وقتی میرم دسشویی مثل یه آب گرم مدام میادپایین ودوروزه که خارش گرفتم چکارکنم خیلی میترسم

  42. سلام خسته نباشید
    من دیروز…

    سلام خسته نباشید
    من دیروز عمل سرکلاژ انجام دادم بعد تقریبا ۲۴ساعت ببخشید ترشح خونی آیا مشکلی برام داره یا نه

    ممنونم

  43. سلام من رحم دوشاخ دارم و طول سیروکس هم۳۹هستش و روزانه حدود هشت ساعت سر کار هستم به من گفتن اگه بخوای بری سرکارت باید سرکلاژ بشی الان نظر شما چیه آیا میشه مدتی رو که خونه هستم و استراحت مطلق داشته باشم وسرکلاژ انجام ندم

  44. بله امکان داره من هفته ۱۸. سرکلاژ کردم طول سرویکس ۱۶ م.م بود تا ۲۴هفته و یک روز هم بچه آن موند اما متاسفانه زایمان زودرس رخ داد و بچه ام سه روز در دستگاه موند و متاسفانه چند روز پیش از دست دادمش

  45. سلام من موقع زایمان تو اتاق عمل سرکلاژ کردم الان بعد از سه سال می خوام دوباره باردار بشم امکان بسته شدن دهانه رحم وجود داره؟

    1. سلام به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام به بارداری با یک پزشک متخصص حتما مشورت کنید.

  46. سلام من در هفته 19 سقط کردم. زخم و عفونت شدید داشتم. یک دکتر گفت به دلیل این عفونت است. دکتر گفت زایمان اولم طبیعی بوده و رحمم پاره نشده و نارسایی دهانه رحم است. یعنی الان باردارم و باید سرکلاژ کنم؟

    1. سلام دوست عزیز. از اینکه مشکل خود را گزارش کردید متشکرم.
      برای پاسخ نیاز به توضیحات دقیق و با کیفیت تری از بیماری شما است. پس بهتر است در اسرع وقت به نزدیکترین پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

  47. سلام من در حاملگی اولم بخاطر بلند کردن تخت کیسه آبم در ۳۴ هفته و پنج روز پاره شد بچه زود به دنیا اومد وحاملگی دوم پوچ اعلام شد و الان در بارداری سوم ۱۵ هفته هستم و طول سرویکسم ۵۴ هستش آیا همچنان به عمل سرکلاژ نیاز هست یا نه

  48. سلام خسته نباشی. من هفته ۱۳ سرکلاس شدم الان هفته ۲۴ هستم افتادم روی لکه بینی آیا خطرناکه ؟چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا معاینات دقیق تری انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *