بیماری های ریوی در سالمندان

بیماریهای ریوی بیشتر از دیگران، افراد سالمند را درگیر خود می کنند و در صورت عفونی شدن و عدم درمان، شدت بیشتری می یابد و در بدن آن ها گسترده خواهد شد. سالمندان به علت ضعف سیستم ایمنی در معرض عفونت‌های ریوی هستند.

افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی یا ریوی بدلیل سرفه های زیاد و در پی آن گاهی تهوع، بیشتر از سایرین  دچار سوء تغذیه و سوء جذب هستند. بنابراین بیماران ریوی با کاهش وزن روبرو می‌شوند. در این میان سالمندان بیش از دیگر گروه های سنی باید به مشکلات ریوی توجه نشان دهند و با انتخاب سبک زندگی درست از ایجاد این گونه بیماریها جلوگیری نمایند. پرستار سالمند در منزل، به این گروه حساس کمک می کند تا ریسک بیماریهای ریوی کاهش یابد و در صورت ابتلا به این بیماریها روند بهبودی با سرعت بیشتری طی شود.

نکته: عدم جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تغذیه یا کمبود آنها در بدن، بیماریهای بسیار دیگر را منجر می گردد.

بیماریهای ریوی در سالمندان, بیماریهای ریوی

شایع ترین بیماریهای ریوی

بیماری های ریوی با توجه به دلایل و علائمی شامل دیگر بیماریها می شوند که در زیر برخی از شایع ترین آنها از جمله آنفولانزا، سرماخوردگی، پنومونی، آسم، سرفه، سینوزیت اشاره شده است.

آنفولانزا

آنفولانزا با درگیر کردن مجاری تنفسی، یک عفونت ویروسی را از طریق ذرات تنفسی منتشر می کند. انتشار ویروس آنفولانزا از طریق استنشاق یا تماس مستقیم با سطوح ممکن است. استقرار در مجاری تنفسی فوقانی یا تحتانی مستقر این ویروس، به لایه های سلولی سطحی آسیب وارد می کند.

بنابراین با به مخاطره افتادن مکانیسم دفاعی طبیعی مجاری تنفسی به آسانی باکتری ها وارد بافت های تنفسی زیرین شده و به آنها می چسبند. سالمندان مبتلا به آنفولانزا با استفاده از خدمات پرستاری می توانند از حاد شدن بیماری جلوگیری کنند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونتی که هر فرد در زندگی حداقل یکبار آن را تجربه کرده است. بیش از 200 ویروس مختلف درعفونت جزئی بینی و حلق ایجاد شده که منجر به سرماخوردگی می گردد. 10 تا 40 درصد عفونت سرماخوردگی ویروس شایع رینوویروس (Rhinovirus) است از دیگر ویروس های شایع سرماخوردگی میتوان کوروناویروس (coronavirus) و ویروس ساینسیشیال تنفسی (RSV) نام برد.

مدت زمان سرماخوردگی حدود یک هفته و گاهی در بعضی از سرماخوردگی ها بیشتر به طول می انجامد. در افرادی چون بچه ها، سالمندان، کسانیکه وضعیت جسمانی وسلامتی ضعیفی داشته دوره سرماخوردگی طولانی خواهد شد.

پنومونی

پنومونی یکی از بیماریهای شایع ریه ها، عفونتی است که توسط باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می گردد. سرفه، عطسه، تنفس اغلب عامل های انتشار پنومونی بوده اما برخی افراد که نشانه ها و علائم بیماری را نداشته می توانند ناقل بیماری پنومونی باشند.

پس از تشخیص پنومونی پزشکان با توجه به عدم اطمینان از علت باکتری یا ویروسی بودن بیماری درمان این بیماری را با آنتی بیوتیک شروع می کنند.

شایع‌ترین طبقه های پنومونی

پزشکان با توجه به طبقات پنومونی آنتی بیوتیک را تجویز می کنند:

  • پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP)
  • پنومونی مرتبط با مراقبت بهداشتی (HCAP) است.
  • پنومونی آسپیراسیون

هنگامیکه شخص مبتلا به این بیماری به تازگی در محیط های بیمارستانی یا آسایشگاهی نبوده پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP) رخ می دهد که شایعترین علت آن استرپتوکوک پنومونیه می باشد.

آسم

آسم بیماری شایع مجاری تنفسی و ریوی بوده که آسم التهاب گذرگاه های تنفسی و تنگی این مجاری هوایی در واقع انقباض عضلات صاف برونشی (برونکواسپاسم) همراه است. این بیماری خطرناک درصورتیکه به درستی کنترل گردد مشکلی برای فرد بوجود نخواهد آورد.

سرفه

واکنش خودکار سرفه به تحریک کننده های مجاری تنفسی می باشد. در واقع سرفه عاملی برای تخلیه ریه ها و حلق از هرگونه گرد و غبار، میکروب و مخاط و خلط است. سرفه های غیر طبیعی که علائمی چون تنگی نفس و خلط خونی همراه داشته مشکلی طبی را نشان می دهد.

سینوزیت

باکتری ها ایجاد کننده عفونت سینوزیت هستند. باکتری های موجود در بینی موجب سینوزیت میگردد. تا زمانیکه را ارتباطی سینوس و بینی باز بوده و امکان تخلیه وجود داشته باشد این باکتری ها ضرری ندارند. اما با مسدودیت مجاری تخلیه سینوس ها و تکثیر باکتری های موجود، عفونت رخ می دهد و این عامل دلیلی اصلی ابتلا به سینوزیت می باشد.

عوامل خطرساز بیماری های ریوی در سالمندان

  • سیگار
  • کم تحرکی
  • عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا
  • مصرف برخی از داروها
  • دمانس یا آلزایمر

عوامل خطر ساز بیماریهای ریوی در سالمندان, بیماریهای تنفسی

مراقبت های ویژه بیماران ریوی

با افزایش سن و کاهش تحرک سالمندان در معرض عفونت های تنفسی قرار می گیرند. یکی از مهمترین اقدامات داشتن یک برنامه منظم در جهت فعالیت فیزیکی است. 

اگر نیاز داشتید، پرستار سالمند در منزل تهران و پرستار سالمند در کرج با تنظیم یک برنامه منسجم و مطابق با تواناییهای سالمند، می تواند نقش به سزایی در کاهش ریسک بیماریهای ریوی داشته باشد.

یکی دیگر از نکات مهم، اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا در سنین بالا است. این واکسن، سالمندان را نه تنها در برابر آنفولانزا مقاوم می سازد، بلکه از بیماریهایی که توسط یک عامل زمینه ای ایجاد می شوند مثل پنومونی جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *