درمان پا درد سالمندان در خانه

درد پا یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر بزرگسالان آن را تجربه می کنند. گلایه های زیادی از این عزیزان رسیده است که می گفتند پاهایشان درد می کند، همیشه حالت گزگز دارد، دیگر پاهایم حرکت نمی کند و هزاران شکایت در این سن شنیده می شود.

چرا پای سالمندان درد میگیرد

اما متأسفانه چنین مشکلاتی امری عادی است و بسیاری از سالمندان به دلیل اینکه سال ها روی پاهای خود هستند، زمانی که تغییراتی را در آن تجربه می کنند و احساس درد به سراغشان می آید برایشان سخت است. اگرچه چنین دردی طبیعی است و بیشتر افراد ممکن است در سنین بالا از آن رنج ببرند اما با کمک یک پرستار سالمند آگاه و با تجربه می توان درد پاها را درمان کرد و آن را تسکین داد.

انواع درد پا در سالمندان

پا درد در افراد سالمند به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به همراه راه‌های درمان برایتان شرح می‌دهیم:

زائده استخوانی کنار پا

یک زائده استخوانی در کنار پا می ‌تواند یک ویژگی ژنتیکی باشد، اما علت اصلی آن را باید در استفاده از کفی های نامناسب جستجو کرد. البته صافی کف پا، آرتروز و نقرس نیز شانس ایجاد این درد را افزایش می دهد.

راههای درمانی که برای زائده استخوانی کنار پا پیشنهاد می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

* استفاده از پدهای طبی و خاص

* بالا نگه داشتن پا

* استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی

* کفی های طبی برای درمان قوس کف پا

* جدا کننده های انگشتان پا

* جراحی

میخچه و پینه

میخچه در اثر اصطکاک نادرست کفش یا جوراب یا مالیدن انگشتان پا به یکدیگر به وجود می آید. پینه شبیه میخچه است، اما در پایین پا یا پاشنه شما ظاهر می شود.

برای درمان این بیماری در سالمندان و افراد مبتلا به دیابت نباید در خانه پوست آن ها سوهان زده یا برش دهید، زیرا این امر می تواند منجر به دردهای پوستی و عفونت هایی شود که درمان آن دشوار است. این افراد باید قبل از استفاده از درمان هایی مانند اسید سالیسیلیک با پزشک خود مشورت کنند زیرا می تواند باعث ایجاد زخم شود. هر برش پوستی باید توسط پزشک متخصص انجام شود. درست است که برای درمان نیاز به تمیز کردن مکرر و دوره ای است، اما در برخی از موارد قابل تکرار این کار باعث شدید تر شدن بیماری خواهد شد.

مشکلات ناخن پا

ناخن‌ های کثیف و فرو رفته در گوشت (معمولاً روی انگشتان بزرگ پا و شست) به دلیل ناهنجاری‌های ارثی، کوتاه کردن نامناسب ناخن، آسیب‌های به وجود آمده در انگشتان پا، عفونت یا اصطکاک نامناسب با کفش و … ایجاد می ‌شوند. ناخن های ضخیم، ترک خورده و زرد غیرعادی می توانند ناشی از عفونت های قارچی، ساییدگی با کفش ها، جراحات یا بیماری هایی مانند دیابت یا پسوریازیس به وجود آید.

برای درمان این عارضه در سالمندان می توان از راه هایی مانند شستشو با آب گرم و سرکه سیب به طور مرتب، استفاده از آنتی بیوتیک، پوشیدن کفش و جوراب راحت، استفاده از محافظ انگشت پا و… کمک گرفت.

مشکلات پای دیابتی

پا درد افراد دیابتی

در مشکلات پای دیابتی، فرد سالمند ممکن است به دلیل دیابت احساس از دست دادن پاهای خود را تجربه کند و درک این آسیب برای او دشوار باشد. حتی اگر مبتلا به دیابت باشد، جریان خون در پاهای او کاهش می یابد، بنابراین ممکن است مبارزه با عفونت سخت تر شود.

مهم است که برای جلوگیری از درد به پاهای خود فشار وارد نکند. این می تواند به درمان انواع زخم پای دیابتی کمک بزرگی کند، زیرا فشار راه رفتن می تواند عفونت را تشدید و زخم را گسترش دهد. پزشک همچنین راه های دیگری را برای بهبود مشکل توصیه می کند، مانند:

  * استفاده از کفش مخصوص افراد مبتلا به دیابت

  * گچ‌گیری

  * بریس‌های پا

  * بانداژ فشاری

 

مشکلات آرتروز پا (Rheumatoid Arthritis)

نقرس و آرتریت روماتوئید مشکلاتی هستند که می توانند باعث درد شدید پا شوند. آرتریت روماتوئید در افراد مسن شایع تر است. این اختلال التهابی مزمن مفاصل انگشتان را سفت، متورم و حساس می کند. در ابتدا، این درد جزئی است، اما اگر درمان نشود، می تواند منجر به درد شدید پا شده و مفاصل را درگیر کند.

آیا سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، فوراً به روماتولوژیست مراجعه کنید. در این مواقع استفاده از مسکن ها باعث آرامش موقت می شود تا به دنبال علت اصلی درد باشید. استفاده از مسکن به عنوان یک راه حل بلند مدت اشتباه است. درد نشانه یک مشکل خواهد بود، پس راه حلی برای مشکل پیدا کنید.

 

انگشت چکشی

انگشت چکشی باعث ایجاد فشار غیرعادی در عضلات و تاندون های اطراف مچ پای سالمند می شود و خم شدن و پیچش انگشت پا و در نهایت مفاصل سفت را به همراه دارد.

برای درمان می توان از راههای زیر استفاده کرد:

* استفاده از پدهای محافظ انگشتان پا

* استفاده از کفش های مناسب برای پیاده روی و ورزش

* استفاده از کفی های طبی

* داروهای مسکن همچون ایبوپروفن و ناپروکسن طبق نظر پزشک

* در صورت پیشرفت بیماری و ناتوانی در مراجعه به مراکز درمانی استفاده از فیزیوتراپی سالمندان در منزل

 

تاندینیت التهاب یا تحریک تاندون

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که فیبرهای ضخیم که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند متورم شوند. این وضعیت باعث درد و حساسیت در خارج از مفصل خواهد شد.

تاندینیت التهاب بیشتر در شانه ها، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه پا دیده می شود. هنگامی که فرد سالمند از التهاب تاندون پای خود رنج می برد، انعطاف پذیری عضلات کاهش می یابد و هر حرکت ساده می تواند باعث درد شدید در پا شود.

برای تسکین درد، ممکن است سالمند شما به کفش های نو یا استفاده از کفی نیاز داشته باشد. همیشه سعی کنید کفشی به اندازه پای او انتخاب کنید که مطمئن باشید در آن احساس راحتی می کند. در خرید کفش کوتاهی نکنید، پاهای شما قلب دوم شماست. با خرید کفش مناسب می توانید از بسیاری از مشکلات جدی جلوگیری کنید.

 

درد پاشنه پا

شرایطی مانند فاسییت صاف می تواند به دلیل حمایت ضعیف از پا، از جمله صافی بیش از حد یا قوس بیش از اندازه در پا ایجاد شود. با این حال، فاسیا (رباطی که به پایین پا می ‌رود) می ‌تواند تحریک شده و دردناک شود. خار دردناک در پاشنه، به خاطر بزرگ شدن استخوان کوچک است و زمانی اتفاق می افتد که رباطی که به پاشنه پا می رود به طور مکرر روی استخوان پاشنه کشیده شود.

موارد زیر درمان‌های اصولی برای درد پاشنه پا هستند:

  • درمان پلانتار فاسیتیس
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی
  • تزریق محلول کورتیکواستروئید روی استخوان پاشنه
  • فیزیوتراپی
  • کفی‌ها و ارتزها (وسایل کمکی)
  • امواج صوتی شاک ویو تراپی روی ناحیه‌ی متاثر
  • جراحی
  • آتل‌های شبانه
  • مصرف ویتامین ب ۵ (مواد غذایی مانند آووکادو، تخم مرغ، تخمه آفتاب گردان، ماهی سالمون)
  • قرار دادن کیسه یخ در محل درد

سندرم تونل تارسال

علت پا درد سالمندان؟

عصب تیبیال خلفی می تواند منقبض شود و علائمی مانند سوزش و درد در پا ایجاد کند. افراد مبتلا به سندرم تونل تارسال ممکن است در این بیماری درد، بی حسی یا گزگز را تجربه کنند. این درد را می توان در هر نقطه ای از عصب تیبیال احساس کرد، اما دردناک ترین نواحی کف پا یا داخل مچ پا است. درمان سندرم تونل تارسال به علائم و علت درد بستگی دارد. برای درمان این بیماری می توان موارد زیر را استفاده کرد:

1- استراحت کردن

2 کمپرس آب یخ

3- روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک

4- گچ یا آتل یا بریس برای بی حرکت سازی پا و محدود کردن حرکتی

5- جراحی در موارد شدید و طولانی مدت

 

ناتدونیت آشیل

اگر چاق هستید، ممکن است به دلیل فشار اضافی روی تاندون برای چندین سال دچار تاندونیت آشیل شوید. اگر اضافه وزن دارید، چندین سال استرس روی تاندون ها می تواند منجر به التهاب تاندون آشیل شود. این بیماری همچنین با تاندون کوتاه آشیل یا ساییدگی پاشنه بلند همراه است. تاندونیت ناگهانی آشیل یا حتی پارگی تاندون آشیل را می توان با آنتی بیوتیک های دیگری مانند لووفلوکساسین یا سیپروفلوکساسین درمان کرد.

 

مورتون نوروما یا تورم عصب مورتون

در این حالت، بافت ضخیم اعصاب اطراف منتهی به انگشتان پا را می پوشاند. این مشکل معمولاً به دلیل استفاده از کفش های خیلی تنگ، آرتروز، آسیب دیدگی یا تغییر شکل استخوان ها ایجاد می شود.

داروهای ضد افسردگی ممکن است در مراحل اولیه درمان تورم عصب مورتون مفید باشند، اما با پیشرفت آنها در طول زمان، ممکن است نتوانند تسکین لازم را ارائه دهند. بسته های دوز پردنیزون می توانند باعث تسکین قابل توجهی حتی در شرایط متوسط ​​تا شدید شوند. متأسفانه با پیشرفت بیماری در هر مرحله، التهاب افزایش می یابد و در نتیجه نیاز به داروهای بیشتری لازم است، ضمن اینکه از مزایای استفاده از این داروها کاسته خواهد شد. در مواردی که بیماری در مرحله پیشرفته باشد، حتی بی حسی خوراکی نیز درد را کنترل نمی کند. اغلب تمام عوارض جانبی رایج در مسکن ها به این مشکل اضافه می شود.

 

درمان پا درد سالمندان در خانه

درمان پا درد سالمند در خانه

ناراحتی خفیف پا اغلب با استراحت، ورزش ملایم و درمان‌های خانگی بهبود می‌ یابد.

 

بررسی پا به صورت منظم

با توجه به ناهنجاری ها و در زمانی که موقع مراقبت های بهداشتی منظم فرا می رسد، می توانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. با بالا رفتن سن، گردش خون شما کند می شود و ممکن است در اکثر افراد مسن احساس خوبی در پاهای خود نداشته باشند.

 

گرم و خشک نگه داشتن پا

برای جلوگیری از عفونت قارچی و کاهش جریان خون، پاهای سالمند خود را گرم و خشک نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که انگشتان دست و پاهای او پس از شستن کاملاً خشک شده اند. پس از خشک شدن پا، جوراب نخی به او بپوشانید.

 

پاها را بشویید

پاهای او را در اسرع وقت با یک صابون ملایم بشویید. برای جلوگیری از ترک خوردگی و خارش، به پاهای سالمند لوسیون بزنید.

 

ناخن‌های پا را به صورت صاف کوتاه کنید

ناخن های پا را مستقیم و بدون خم شدن در گوشه ها کوتاه کنید. اگر ناخن ها را بیش از اندازه کوتاه کنید ممکن است به پوست نفوذ کند. برای کوتاه کردن ناخن های از ناخن گیر استاندارد و تیز استفاده کنید.

 

از چهارپایه استفاده کنید

بهتر است سالمندان در هنگام نشستن از چهار پایه استفاده کنند. پزشکان عقیده دارند که افراد مسن با بالا نگه داشتن پاها، می توانند گردش خون را خود را بهبود بخشند. به سالمندان یادآوری کنید که برای جلوگیری از قطع گردش خون، پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم نیاندازند.

 

استخدام پرستار سالمند از آسانیسم

یکی از شایع ترین بیماری ها در سنین بالا درد پا است که فعالیت های روزمره و بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها را با مشکل مواجه می‌کند. برخی از بزرگسالان به دلیل درد پا دچار مشکل عدم تعادل هستند. برخی دیگر به دلیل بیکاری و افزایش وزن و مشکلات قلبی برایشان مشکل به وجود می آید. افراد مسن با سابقه بیماری های اساسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات پا خواهند شد. اما در مورد افرادی که تناسب اندام دارند و عضلات خود را در شرایط مناسب نگه می دارند، مشکلات پا در سنین بالا کمتر دیده می شود.

از آنجایی که نیاز به مراقبت از سالمندان توسط پرستار امری جدی است، ما در آسانیسم تلاش می کنیم تا بهترین شرایط ممکن را فراهم کنیم تا بتوانید یک پرستار متخصص و حرفه ای را برای کمک به سالمندان خود استخدام کنید.

فیزیوتراپی پا در منزل تنها به تمرین و ورزش محدود نمی شود، بلکه فیزیوتراپیست ها می توانند از روش هایی مانند گرما درمانی، سرما درمانی، مغناطیس درمانی، صدا درمانی ، الکتروتراپی و لیزر درمانی نیز استفاده کنند.

به دلیل مشغله های زندگی خانواده ها، بسیاری از آنها در استخدام پرستار سالمند با مشکلات زیادی مواجه هستند. علاوه بر اعتماد و اطمینان به پرستار موارد دیگری مانند هزینه پرستار، میزان تجربه پرستار، آگاهی او از شرایط سالمندان و قرارداد قانونی باید در نظر گرفته شود.

شورای عالی بیمه و خدمات درمانی هر ساله نرخ خدمات پرستاری در منزل را به مراکز مراقبت و خدمات پرستاری اعلام می کند. لازم به ذکر است که شرایط خانواده ها و خدماتی که در نظر می گیرند (شدت آسیب، نوع آسیب، تعداد جلسات، نحوه درمان …) بسیار متفاوت است و ممکن است بر میزان پرداخت تاثیر بگذارد.

پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم با کادری حرفه ای و مجرب به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل می باشد. شما می توانید از کلیه خدمات فیزیوتراپی در منزل برای سالمند خود استفاده نمایید.

4 پاسخ

    1. برای استفاده از خدمات بالینی مثل سرم تراپی، تزریقات و پانسمان از خدمات پرستار بیمار می تونید استفاده کنید. با کارشناسان آسانیسم ارتباط بگیرید تا با توجه به وضعیت سالمندتون نیروی مناسب اعزام کنند.

  1. درود و خسته نباشید. در صورتی که ما بیماری در بیمارستان بستری داشته باشیم آیا امکان داره یه پرستار همراه با بیمار ما در اونجا ازش مراقبت کنه؟

    1. با سلام. بله یکی از خدمات پرستاری که در آسانیسم ارائه میشود در قالب همراه بیمار که پرستار با حضور خودش به نیازهای بیمار رسیدگی میکند. با کارشناسان آسانیسم ارتباط بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *