فیزیوتراپی سالمند در منزل

کهولت سن با پیامد‌های منفی زیادی همراه است. در این دوره از زندگی ناتوانی حرکتی _ عضلانی، درد در اندام‌ها، آرتروز و بیماری‌های زیادی، سراغ عزیزان سالخورده شما می‌آیند و شما را به فکر راه‌ چاره برای درمان و مقابله مشکلات سالمندتان می‌اندازند. رفت و آمد و مراجعه به مطب فیزیوتراپیست و پزشک نیز برای سالمند و خانواده سالمند همراه با چالش‌هایی است. از انتظار برای رسیدن وسیله نقلیه عمومی گرفته تا انتظار در ترافیک سنگین و صف بیماران همگی می‌توانند برای سالمند، سخت و غیر قابل تحمل باشد.

در این شرایط، آسانیسم با در نظر گرفتن خدمت فیزیوتراپی سالمند در منزل همراه شماست. کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و علاوه بر دریافت خدمت فیزیوتراپی سالمند در خانه، از مشاوره رایگان نیز برخوردار شوید

فیزیوتراپی سالمند در منزل آسانیسم
فیزیوتراپی سالمند بیمار در منزل

انواع فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان، به آن‌ها در مقابله با پیری و عوارض آن کمک می‌کند. علاوه بر این افراد سالخورده، با سیستم ایمنی ضعیف، ناتوانی در حفظ تعادل و پیری اندام‌ها، بیش‌تر از سایر افراد مستعد بیماری خواهند بود. کم نیستند بیماری‌هایی که راه درمان آن‌ها فیزیوتراپی است. در ادامه به بررسی تعدادی از بیماری‌هایی که فیزیوتراپی در منزل راه درمان آن‌ها است می‌پردازیم.

سکته قلبی و مغزی

افراد سالخورده بیش‌تر از سایرین به سکته مغزی و بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. توانبخشی می‌تواند درمان مناسبی برای این دو عارضه باشد. در سکته مغزی یکی از عروق خونی مغز آسیب دیده و دچار پارگی می‌شود، در مشکلات قلبی نیز عروق دچار مشکل یا انسداد می‌شوند که هردو برای سالمند پیامد‌های منفی و ناتوانی‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. در این شرایط برای بازگشت توانایی‌ها به حالت عادی، فیزیوتراپی یک روش کارآمد است.

آرتروز

خشک شدگی، تورم و کاهش دامنه حرکتی در مفاصل همگی از نشانه‌های آرتروز در سالمند هستند. سالمندان مبتلا به آرتروز، درد شدیدی در مفاصل را تجربه می‌کنند. این افراد برای بهبود و کاهش درد باید هرچه سریع‌تر به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارند. کار درمانی، ورزش درمانی، تغییر سبک زندگی و… تعدادی از روش‌هایی است که متخصص برای درمان سالمند به‌ کار می‌گیرد.

پارکینسون

یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند سالمند را درگیر کند، پارکینسون است. این مشکل مغزی که با لرزش بدن همراه است پارکینسون نام دارد. پارکینسون در سالمندان همراه با اختلالاتی در حفظ تعادل و راه رفتن نیز ظهور می‌کند.

سایر بیماری‌هایی که با توانبخشی درمان می‌شوند شامل:

  • کاهش دامنه حرکتی 
  • سستی و رخوت 
  • دمانس شکستگی استخوان 
  • پیچ خوردگی مفاصل 
  • پوکی استخوان

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

توانبخشی سالمند در منزل چگونه است؟

امروزه اغلب افراد شاغل هستند و زمان کمی برای مراجعه سالمندشان به کلینیک‌های درمانی در اختیار دارند. در این میان افرادی تصمیم می‌گیرند از درمان فیزیوتراپی در منزل بهره بگیرند و بدون دغدغه و با خیال‌ آسوده به انجام فعالیت روزمره می‌پردازند. آن‌ها این امکان را دارند که بدون هیچ اختلالی در برنامه روزانه از سالمند خود مراقبت و او را درمان ‌کنند. فیزیوتراپ سالمندان پس از حضور در منزل شما در دو مرحله به درمان عزیزان شما می‌پردازد. او در مرحله اول وضعیت سالمند را بررسی می‌کند. فیزیوتراپیست برای انتخاب روش مناسب درمان، درباره مشکلات سالمند از او سوال می‌پرسد و از او می‌خواهد سابقه بیماری، ناتوانی‌ها، نقطه درد در بدن، زمان شروع و… را مشخص کند.

پس از این مرحله، متخصص اطلاعات را در ذهن خود تدوین کرده و تشخیص می‌دهد که سالمند به چند جلسه فیزیوتراپی و به چه نوع تمریناتی برای حل مشکلات خود نیاز دارد.

حرکات فیزیوتراپی برای سالمندان بسته به نوع بیماری متفاوت است اما فیزیوتراپ با ارزیابی که قبلا انجام داده این حرکات را مشخص می‌کند و با برنامه‌ریزی برای انجام آن‌ها، درمان آغاز می‌شود.

روش های فیزیوتراپی در سالمندان

انتخاب یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای حتی مهم‌تر از انجام به ‌موقع و مداوم تمرینات است. زیرا هر خطا در انتخاب نوع تمرین یا شیوه درمانی شما را از هدفتان که درمان و بهبود سالمند است دور می‌کند، زمان و هزینه هدر می‌رود و حتی ممکن است انجام آن تمرینات عواقب بدی برای سالمندتان به همراه داشته باشد. فیزیوتراپیست‌های ما در آسانیسم با داشتن دانش علمی و عملی، دلسوز عزیزان شما هستند. آن‌ها تمام خدمات فیزیوتراپی را به صورت کاملا حرفه‌ای و با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها انجام می‌دهند. روش‌های درمانی که کادر مجرب آسانیسم برای درمان عزیزان شما استفاده می‌کنند شامل:

سرما درمانی

سرما درمانی که به کرایوتراپی نیز معروف است، با استفاده از وارد کردن سرما به بدن انجام می‌شود. معمولا از آن برای کاهش التهاب مفاصل و کاهش درد در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. بررسی آن به طور جزئی‌تر اینگونه است که سرما باعث بی حس شدن بدن و کاهش ارسال سیگنال‌های درد به مغز شده و درنهایت بیمار درد کم‌تری خواهد داشت. از طرفی در واکنش طبیعی بدن با سرما، زمانی که قسمتی از بدن تحت سرما درمانی قرار می‌گیرد رگ‌ها تنگ‌تر شده و جریان خون را در این منطقه کاهش می‌دهد. پس از اتمام سرما درمانی و با بازگشت دمای بدن به حالت عادی، دوباره رگ‌ها گشادتر می‌شوند و جریان خون افزایش می‌یابد. در این مرحله سلول‌های ملتهب و متورم شسته و جابجا می‌شوند؛ به همین علت شاهد کاهش التهاب در آن ناحیه خواهیم بود. توجه داشته باشید به دلیل امکان وجود بیماری‌های قلبی در سالمندان وارد کردن شوک آب سرد یا گرم باید حتما با دستور متخصص صورت گیرد. گاهی سرما تنها به یک موضع خاص و گاهی بر تمام بدن وارد می‌شود و به طور کلی با استفاده از موارد زیر قابل اجرا است:

  • اسپری سرد کننده 
  • کیسه یخ 
  • پروب کرایوتراپی 
  • اتاقک سرما و…

آب درمانی

در روش آب درمانی یا هیدروتراپی، سالمند درون آب قرار می‌گیرد و تمرینات خاصی را که توسط متخصص برای او تجویز شده را انجام می‌دهد. از فواید آب درمانی، افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضلات ضعیف شده و تقویت مفاصل، بهبود عملکرد آن‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع خستگی را می‌توان نام برد. به‌ طور کلی هیدروتراپی در درمان بیماری‌های زیر موثر است:

  • درمان اسپاسم‌های عضلانی 
  • درمان آرتروز 
  • کاهش درد در نقاط مختلف بدن (کمردرد، گردن درد، زانو درد و…)
  • روماتیسم 
  • فلج اندام‌ها 
  • کشیدگی یا پارگی عضلات

تحریک الکتریکی

الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی یکی دیگر از روش‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی است که برای درمان سالمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحریک بدن برای ترمیم آسیب‌های اسکلتی عضلانی و کاهش درد دو مزیت مهم در این روش درمانی است. دستگاه TENS یا دستگاه تحریک الکتریکی یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات فیزیوتراپی سالمندان در منزل است. در تحریک درمانی پزشک معالج، الکترود‌ها را روی پوست و ناحیه آسیب دیده قرار مید‌هد؛ الکترود‌ها به وسیله سیم به دستگاه TENS متصل هستند. در حقیقت سینگال‌های ضعیف تولید شده به وسیله TENS با استفاده از پد‌ها روی بدن تاثیر می‌گذارند. تعدادی از بیماری‌هایی که این روش در درمان آن موثر است شامل:

  • نقرس
  • التهاب ناشی از جراحی 
  • انواع آرتروز 
  • درد مزمن در نواحی مختلف بدن(کمر، گردن، شانه و..)
  • انواع دیسک(دیسک گردن، دیسک کمر)

فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل با حرکات ورزشی

حرکات ورزشی

از قسمت‌های مهم فیزیوتراپی، تمرین درمانی یا همان حرکات ورزشی است که شامل حرکات اصلاحی سالمندان نیز می‌شود. این تمرینات معمولا بر اساس مشکلات بیمار و با توجه به وضعیت او، توسط فیزیوتراپیست تعیین می‌شود. افزایش دامنه حرکتی، کاهش درد و کاهش التهاب سه تاثیر مهم ورزش درمانی در فیزیوتراپی است. حرکات ورزشی با اهداف زیر برای سالمند مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کاهش سفتی و خشکی مفاصل و عضلات 
  • افزایش جریان خون 
  • بهبود توان عضلات 
  • انعطاف پذیری عضلات و مفاصل و… 
  • افزایش قدرت بدنی

الکتراسوند درمانی

در این روش که با دستگاه‌های مخصوص صورت می‌گیرد، با ارسال امواج مکانیکی و صوتی به سلول‌های زیر پوست، ارتعاشاتی ایجاد کرده و تولید گرمای عمقی می‌کند. گردش خون افزایش پیدا می‌کند، التهابات کم و روند ترمیم بافتی سرعت می‌گیرد.

منوال تراپی

در منوال تراپی یا همان درمان دستی، فیزیوتراپیست با دست خود، روی ستون فقرات و اندام‌هایی مثل دست و پا با شیوه‌هایی که آموزش دیده مانور می‌دهد و باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود بیمار و کاهش درد می‌شود. ماساژ عمقی، جا اندازی مفاصل و استفاده از تکنیک‌های فشاری تعدادی از فعالیت‌هایی است که در منوال تراپی سالمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم تکنیک‌های منوال تراپی برای فیزیوتراپی سالمند را نام ببریم به شکل زیر است:

حرکت مفاصل

در این تکنیک فیزیوتراپیست، مفصل را در جهت خاصی حرکت می‌دهد که با کشش عضله و مفصل همراه است. از طرفی این کشیدگی باعث کاهش درد سالمند و افزایش دامنه حرکت مفاصل می‌شود.

کشش عضله

فیزیوتراپیست برای ایجاد کشش در عضله هدف، از بیمار می‌خواهد خود را مدتی در یک حالت خاص قرار دهد تا سایر عضلات شل شده و عضله آسیب دیده حالت کشیدگی پیدا کند؛ این روش باعث کاهش درد بیمار می‌شود.

انرژی عضلانی

این روش معمولا برای افزایش عملکرد عضو آسیب دیده و تقویت عضلات انجام می‌شود.

گرما درمانی

گرما درمانی دقیقا برخلاف سرمادرمانی عمل می‌کند؛ یعنی در گرما درمانی با استفاده از انبساط عروق، درد کاهش پیداکرده و دامنه عملکرد عضلات افزایش پیدا می‌کند. از گرما درمانی برای مشکلاتی همچون سندروم درد میوفاشیال، کمر درد، آسیب‌های ستون فقرات، آرتروز، درد‌های عضلانی، درد پا ، لگن و… استفاده می‌شود. کمپرس‌های گرم، چک‌های حرارتی، پماد‎‌های حرارتی و… نمونه‌هایی از روش‌های گرما درمانی در فیزیوتراپی سالمندان به شمار می‌روند.

فیزیوتراپی و سالمندان

مزایای فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل

  • آسایش سالمند بیمار

اولین و مهم‌ترین فایده استفاده از سرویس فیزیوتراپی سالمند در منزل، آسایش و راحتی سالمند است. قطعا مراجعه به کلینیک برای سالمند مشکلات و چالش‌هایی را به همراه دارد و درد ناشی از بیماری، مراجعه به مطب فیزیوتراپی را برای سالمند سخت‌تر می‌کند. در این شرایط سالمند ترجیح می‌دهد که درمان را در خانه و در کنار خانواده انجام دهد. انجام تمرینات و درمان در خانه، باعث انگیزه بیش‌تر برای انجام تمارین، درمان ناتوانی حرکتی با سرعت بیش‌تر و همچنین باعث فراهم شدن آسایش سالمند می‌شود.

  • آسایش افراد خانه و رسیدگی به امور روزمره

همه ما می‌دانیم که در سبک زندگی امروزی، اغلب اعضای خانواده شاغل یا مشغول به تحصیل هستند. در چنین شرایطی همراهی با سالمند بیمار، در مراجعه روزانه به کلینیک، می‌تواند اختلال زیادی در برنامه روزانه آن‌ها ایجاد کند؛ یا حتی مجبور به حذف یکی از این دو کار در برنامه روزانه باشند. در این شرایط، کمک گرفتن از فیزیوتراپیست برای انجام فیزیوتراپی در خانه سالمند بهترین انتخاب است.

  • حذف چالش‌های مراجعه به مراکز درمانی

درمان سالمند و مراجعه او به کلینیک، با چالش‌های رفت و آمد همراه است. او باید زمان زیادی را برای رسیدن وسیله نقلیه، ماندن در ترافیک سنگین و انتظار برای نوبت ویزیت باشد. همچنین با توجه به اینکه بدن سالمندان سیستم ایمنی ضعیفی دارد، قرار گرفتن آن‌ها در مکان‌های عمومی مثل مطب یا در محیط وسایل نقلیه عمومی می‌تواند به مشکلات شما و عزیزانتان بیفزاید. با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل دیگر خبری از خارج شدن از منزل، صرف وقت، هزینه و مشکلات ناشی آن نیست.

  • ارتباط بهتر بین فیزیوتراپیست و سالمند

هنگام مراجعه به مراکز درمانی، به دلیل وجود بیماران زیاد و زمان محدود، امکان معطوف شدن توجه پزشک به عزیزان شما وجود ندارد. همانطور که می‌دانید برقراری ارتباط دوستانه با پزشک یکی از محرک‌های بیمار در پیشرفت و افزایش سرعت درمان است. اما با شرایط درمانگاه و ناتوانی در برقراری ارتباط، تغییرات رشد حرکتی در سالمند نیز کاهش پیدا می‌کند. از طرفی حضور فیزیوتراپیست در منزل می‌تواند به او در شناخت مشکلات سبک زندگی بیمار و آموزش صحیح سبک زندگی به او مفید باشد.

هزینه فیزیوتراپی سالمند در منزل

شاید برای شما هم سوال باشد که قیمت فیزیوتراپی سالمند در منزل چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود. قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که این قیمت به مولفه‌های زیادی بستگی دارد؛ اما هزینه اولیه توسط وزارت بهداشت کشور به درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها ابلاغ می‌شود که پلتفرم آسانیسم نیز از آن پیروی می‌کند. روش فیزیوتراپی ارائه شده، تعداد جلسات، مدت زمان هرجلسه، تعداد اندام‌های درگیر، اهمیت درمان و… همگی عواملی هستند که روی قیمت نهایی تاثیر خواهند گذاشت. برای آگاهی دقیق از قیمت‌ هر جلسه فیزیوتراپی کافی است با کارشناسان ما در آسانیسم تماس حاصل کنید.

افزایش توان حرکتی سالمند با فیزیوتراپی در منزل آسانیسم

ما در پلتفرم آسانیسم با توجه به نیاز‌ها و آسایش شما عزیزان سرویس‌های فیزیوتراپی متفاوتی را راه اندازی کرده‌ایم، سرویس خدمات فیزیوتراپی سالمند در منزل نیز یکی از این سرویس‌های ارائه شده است. در این سرویس فیزیوتراپیست‌های مجرب آسانیسم با تجهیزات مربوط به درمان در منزل شما حاضر شده و مراحل تشخیص بیماری و درمان را با بهترین کیفیت انجام می‌دهند. برای دریافت خدمات کافی است با شماره 02191304433 تماس حاصل کنید یا از طریق سایت یا اپلیکیشن آسانیسم فرم ثبت سفارش را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد فیزیوتراپی سالمند در منزل از ما پرسیده اید. اگر نیاز به توضیحات بیشتر بود، با ما تماس بگیرید.

نسبت به میزان و نوع آسیب‌دیدگی فرد و مشکلات جسمانی یا دیگر بیماری‌ها جلسات فیزیوتراپی تعیین می‌شوند.

با توجه به نوع و میزان آسیب‌دیدگی فرد سالمند تعداد جلساتی که برای فیزیوتراپی لازم است مشخص می‌شود ولی تاثیر فیزیوتراپی به تداوم تمرینات فیزیوتراپی بستگی دارد تا طول درمان کامل شود.

ابتدا فرد متخصص وضعیت سلامتی و مشکلات جسمانی سالمند را بررسی می‌کند و در مورد سابقه بیماری‌ از او سوال می‌پرسد. سپس تعداد جلسات و نوع درمان را مشخص می‌کند.

قیمت اولیه تعرفه‌ای است که از طرف وزارت بهداشت کشور اعلام می‌شود و عواملی مانند تعداد جلسات، میزان آسیب‌دیدگی، نوع درمان روی قیمت اولیه تاثیر می‌گذارند. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

8 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید. می خواستم بدونم چقدر طول می کشه تا سکته مغزی با فیزیوتراپی درمان شه؟

    1. سلام دوست عزیز، درمان سکته مغزی 24 تا 48 ساعت بعد از سکته آغاز خواهد شد و تا زمانی که بیمار به بهبودی کامل دست یابد ادامه خواهد داشت. مدت زمان درمان، با توجه به شدت عوارض متغیر است و گاهی یک سال یا بیش‌تر طول می‌کشد.

    1. فیزیوتراپی درمان اصلی ام اس نیست؛ چراکه برای بیماری ام اس درمان قطعی وجود ندارد، اما استفاده از فیزیوتراپی تا حدودی عوارض این بیماری را کاهش می‌دهد.

    1. سلام. ارائه خدمات در تمام روز‌های هفته و با توجه به درخواست شما عزیزان می‌تواند ساعتی، پاره وقت و تمام وقت باشد. توجه داشته باشید، ما حتی در روز‌های تعطیل نیز ارائه خدمات داریم. ساعات پاسخگویی کارشناسان نیز همه روه از ساعت 9 الی 23 است.

    1. بهترین زمان برای فیزیوتراپی سالمندان میتواند صبح باشد زیرا بالاترین انرژی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *