درمان زردی نوزاد در منزل

یکی از مهم ترین چالش هایی که والدین پس از تولد نوزاد با آن روبه رو هستند زردی نوزاد است. زردی در نوزادان بسیار شایع است و زمانی رخ می دهد که سطح بیلی روبین در خون بالا باشد؛ اما اگر سطح بیلی روبین همچنان بالا بماند، نوزاد باید در بیمارستان بستری شود. در چنین شرایطی شما میتوانید به جای مراجعه به مراکز درمانی از سرویس درمان زردی نوزاد در منزل پلت فرم خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

آشنایی با زردی در نوزادان و شناخت علائم آن به شما کمک میکند تا به موقع برای درمان کودکتان اقدام کنید.

زردی نوزادان, درمان زردی نوزاد در منزل

زردی نوزادان چیست؟

زردی یکی از آسیب های شایع در کودکان و به ویژه نوزادان است. زردی نوزاد زمانی رخ می دهد که نوزاد دارای سطح بالایی از بیلی روبین باشد. بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود.
در بزرگسالان، کبد بیلی روبین را تجزیه می کند و سپس آن را از طریق دستگاه گوارش دفع می کند؛ اما در نوزادان، کبد در حال رشد است و به اندازه کافی بالغ نیست تا بیلی روبین را دفع کند.

معمولاً زردی در نوزادان بی ضرر است. به راحتی در عرض یک تا دو هفته پس از تولد نوزاد به خودی خود درمان می شود. زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

سطوح بالای بیلی روبین می تواند نوزاد را در معرض ناشنوایی، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد.

زردی نوزادان چه علائمی دارد؟

با افزایش سطح بیلی روبین نوزاد، زردی علاوه بر سر، بازوها، تنه و در نهایت پاها را درگیر می کند. برای بررسی زردی نوزادان، پیشانی یا بینی نوزاد را به آرامی فشار دهید، اگر در جایی که فشار داده اید پوست زرد به نظر می رسد، به احتمال زیاد نوزاد شما دارای زردی خفیف است.

اولین نشانه زردی، زرد شدن پوست و چشم نوزاد است. زرد شدن ممکن است در عرض 2 تا 4 روز پس از تولد شروع شود و قبل از پخش شدن در سراسر بدن در صورت ظاهر میشود.

زردی خود هیچ علامت بالینی ایجاد نمی کند، اما علت زمینه ای ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • ظاهر بد
  • تب
  • تغذیه نامناسب

زردی نوزادان

علت زردی نوزادان چیست؟

بیلی روبین اضافی علت اصلی زردی است. نوزادان تازه متولد شده به دلیل تولید بیشتر و تجزیه سریعتر گلبول های قرمز خون در چند روز اول زندگی بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان تولید می کنند.

به طور معمول، کبد بیلی روبین را از جریان خون تصفیه می کند و آن را در مجاری روده آزاد می کند. کبد نابالغ نوزادان نمی تواند بیلی روبین را به سرعت از بین ببرد در نتیجه بیلی روبین افزایش می یابد. زردی ناشی از این شرایط طبیعی نوزاد، زردی فیزیولوژیکی نام دارد و معمولاً در روز دوم یا سوم زندگی ظاهر می شود.

نوزادانی که در معرض خطر ابتلا به زردی قرار دارند عبارتند از:

  • نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری متولد می شوند)
  • نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک دریافت نمی کنند.
  • نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست.

سایر علل زردی نوزادان

یک اختلال زمینه ای ممکن است باعث زردی نوزاد شود. در این موارد، زردی اغلب خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از نوع شایعتر زردی نوزاد ظاهر می شود. بیماری ها یا شرایطی که می توانند باعث زردی شوند عبارتند از:

  • خونریزی داخلی
  • عفونت در خون نوزاد
  • اختلال در عملکرد کبد
  • آترزی صفراوی، وضعیتی که در آن مجاری صفراوی نوزاد مسدود یا زخم می شود
  • کمبود آنزیم
  • ناهنجاری گلبول های قرمز نوزاد شما که باعث تجزیه سریع آنها می شود

 روش های طبیعی درمان زردی نوزاد در منزل

طبیعی است که نوزاد هنگام تولد دچار زردی شود. روش های مختلفی برای درمان زردی نوزادان وجود دارد که به عنوان والدین و پرستار نوزاد بهتر است با این روش ها آشنا باشید. در ادامه برخی از روش های طبیعی درمان زردی نوزاد را معرفی می کنیم:

1. به صورت مکرر به نوزادتان شیر بدهید

اگر نوزادتان دچار زردی شده است، مرتباً به او شیر بدهید. تغذیه مکرر با شیر مادر به تصفیه بیلی روبین از جریان خون او کمک می کند و آن را از طریق مدفوع و ادرار خارج می کند. نوزادان مبتلا به زردی زیاد می خوابند. اگر نوزادتان زردی دارد، ممکن است زیاد بخوابد بنابراین نوزاد را در فواصل منظم بیدار کنید تا به او غذا بدهید.

توصیه میکنیم مادران هنگام تغذیه نوزادان خود از رژیم غذایی سالم استفاده کنند.

2. نوزادتان را در معرض نور آفتاب قرار دهید

اگر نوزاد شما زردی دارد یکی از روش های خانگی برای درمان زردی این است که روزانه 1 تا 2 ساعت قبل از ساعت 8 صبح نوزاد را برهنه را زیر نور آفتاب ملایم نگه دارید. اشعه خورشید به کاهش میزان بیلی روبین در خون و درمان زردی نوزاد کمک می کند البته حتما با پزشک معالج در این زمینه مشورت کنید.

3. از مکمل ها استفاده کنید

نوزادان تازه متولد شده مبتلا به زردی در مقایسه با نوزادانی که چنین مشکل سلامتی ندارند باید بیشتر تغذیه شوند. در صورتی که شیر مادر کافی نباشد، می‌توانید شیر خشک به او بدهید. دریافت ناکافی شیر منجر به کم آبی بدن و دفع کمتر روده در نوزاد می شود، در نتیجه دفع بیلی روبین از بدن کاهش می یابد. 

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم برای کودکان

برای زردی خفیف، می توانید از داروهای خانگی (البته پس از مشورت با پزشک) کمک بگیری اما اگر سطح بیلی روبین همچنان در حال افزایش است باید فوراً نوزاد خود را به پزشک ببرید اگر در رفت و آمد به مراکز درمانی مشکل دارید یا نمیخواهید نوزادتان در معرض ابتلا به بیماری های مسری قرار بگیرد میتوانید سرویس درمان زردی نوزاد در منزل را درخواست دهید.

درمان خانگی زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد چند روز طول میکشد؟

در پاسخ به سوال طول درمان زردی نوزاد با استفاده از روش های سنتی نمیتوان زمان معینی را گفت زیرا میزان زردی کودکان متفاوت است بطور معمول زردی خفیف در کودکان بین 2 الی 3 روز از بین میرود اما اگر نوزاد دچار زردی شدید تری باشد روندی درمانی او ممکن است چند روز طول بکشد و اگر از روش های درمانی استفاده شود این پروسه کوتاه تر خواهد بود.

احتمال ابتلای کدام نوزادان به زردی بیشتر است؟

احتمال ابتلای نوزادانی که شرایط زیر دارند در مقایسه با نوزادان دیگر بیشتر است

  • نوزادانی که زودتر از موعد متولد میشوند.
  • نوزادان با اختلالات ژنتیکی
  • نوزادانی با بیماری های خاص
  • نوزادانی که خواهر و برادر آنان سابقه زردی داشته باشند.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در اکثر موارد زردی در نوزاد طبیعی است، اما گاهی اوقات زردی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. زردی شدید خطر انتقال بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد که می تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود.

به والدین توصیه میکنیم در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنند یا سرویس درمان زردی نوزاد در منزل را از شرکت های معتبر خدمات پرستاری در منزل درخواست دهند.

  • زردی گسترش یافته یا شدیدتر شده است.
  • نوزاد شما بیش از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) دچار تب می شود.
  • سفیدی چشم نوزاد شما زرد به نظر می رسد.
  • کودک شما تغذیه ضعیفی دارد، بی حال به نظر می رسد و گریه های شدید می کند.

آسانیسم؛ پلتفرم خدمات پرستاری در منزل

پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم علاوه بر سرویس درمان زردی نوزاد در منزل انواع خدمات پرستار بچه در تهران را نیز ارائه میدهد، پس از ثبت درخواست شما، کارشناسان ما با توجه به نیاز تان سرویس دهی خواهند داشت. شما می توانید با تکمیل فرم ثبت سفارس موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمایید. علاوه بر آن، می توانید با استفاده از شماره تلفن 02191304433 نسبت به درخواست خدمات مورد نیازتان اقدام کنید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد درمان زردی نوزاد در منزل در اختیارتان قرار داده باشد. در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با این موضوع دارید از بخش نظرات پایین صفحه، با ما درمیان بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *