شکستگی هیپ یا مفصل ران در سالمندان

شکستگی مفصل ران یا هیپ در سالمندان بسیار شایع است. خطر این شکستگی در سنین 50 سالگی، 15.8% تخمین زده می شود. شکستگی هیپ در سالمندان باعث افزایش مرگ و میر و کاهش عملکرد می‌گردد، از همین رو این افراد نیاز بسیار جدی به نگهداری و مراقبت دارند که تنها یک پرستار سالمند در منزل می‌تواند آن را ارائه دهد.

نه تنها دردهای استخوانی و مفاصل بیش از نیمی از بیماری‌های مزمن را در افراد بالاتر از 50 سال ایجاد می‌کند، بلکه بسیاری از افراد به دنبال معالجه درد‌های استخوانی خود از متخصصان ارتوپدی می‌باشند. سلامت مفصل ران ما چنین تأثیر بزرگی بر رفاه ما دارد که آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا افزایش 174 درصدی تقاضای تعویض مفصل ران تا سال 2030 پیش بینی می‌کند.

بنر پرستار سالمند

شکستگی در اثر سقوط و افتادن در میان سالمندان مبتلا به پوکی استخوان بیشتر دیده می شود و اغلب باعث اختلال در راه رفتن و بستری شدن سالمند در بیمارستان می‌گردد. البته علاوه بر پوکی استخوان در سالمند، عوامل دیگری نظیر ضعف عضلات چهار سر ران، ضعف عمومی ناشی از سن و شرایطی که باعث کاهش خون‌رسانی به مغز شده (مانند: کم خونی، بیماری‌های قلبی عروقی و …) در زمین خوردن نقش دارند.

تظاهرات بالینی شکستگی مفصل ران یا هیپ در سالمندان

علائم با توجه به اینکه شکستگی در چه بخشی از مفصل ران اتفاق افتاده، می تواند متفاوت باشد:

  • کوتاه شدن پا
  • نزدیک شدن پا به خط وسط بدن
  • چرخش پا به سمت خارج
  • درد در ناحیه هیپ و کشاله ی ران یا سطح داخل زانو
  •   خون مردگی وسیع

درمان شکستگی هیپ یا مفصل ران

هدف از درمان شکستگی های هیپ ثابت کردن شکستگی، راه افتادن هر چه سریع تر بیمار و کاهش عوارض جانبی ناشی از بی تحرکی است. شکستگی های گردنِ استخوان ران (فِمور) معمولا در طی 24 ساعت اول به صورت اورژانسی تحت درمان و جااندازی قرار می گیرند؛ چراکه قطع طولانی مدت خون رسانی به سر استخوان فمور باعث از بین رفتن استخوان و نیاز به یک پروتز جایگزین می شود. بعد از بیهوشی به صورت عمومی یا بی حسی نخاعی، شکستگی هیپ جا انداخته می شود. این کار به وسیله ی میخ، میخ و پلاک، پین های متعدد یا وسایل پیچشی فشارنده ثابت و فیکس می گردد.

بخش عمده ای از بهبودی و بازیابی توان حرکتی در سالمندان دچار شکستگی هیپ، مربوط به مراقبت های علمی و تخصصی بعد از عمل جراحی است. پرستار سالمند در منزل می تواند کمک بزرگی در جهت بهبود سالمند و بازگشت عملکردهای فیزیکی حرکتی وی داشته باشد.

شکستگی مفصل ران در سالمندان, شکستگی هیپ, درمان شکستگی های هیپ

چه عواملی باعث ایجاد شکستگی مفصل ران می‌شوند؟

  • سقوط روی یک سطح سخت یا از یک ارتفاع بلند
  • تروما مستقیم به باسن، مانند تصادف با اتومبیل
  • بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، که شرایطی است که باعث از بین رفتن بافت استخوان می‌شود
  • چاقی، که به فشار بیش از حد به استخوان لگن منجر می‌شود

مراقبت های بعد از جراحی هیپ یا جراحی مفصل ران

تغییر وضعیت بیمار

بعد از عمل شکستگی مفصل ران، این مفصل باید در وضعیت خنثی قرار بگیرد تا از وارد آمدن فشار به محل فیکساسیون جلوگیری گردد. بیمار بهتر است بر روی پای غیر مبتلا (سالم) چرخانده شود. هنگام چرخاندن بیمار، پرستار شبانه روزی برای جلوگیری از چرخش پا به سمت داخل و حفظ پا در وضعیت طبیعی، یک بالش را بین دو پای بیمار قرار می دهد.

شکستگی مفصل ران, شکستگی مفصل, مراقبت های بعد از جراحی شکستگی های هیپ

ارتقای ورزش در سالمندان

سالمند دچارِ شکستگی مفصل ران (شکستگی هیپ) تا مدتی بعد از عمل جراحی، محدودیت در تحمل وزن بر روی پای مبتلا (غیرسالم) دارد. برای کاهش عوارض بی حرکتی، بیمار باید به صورت مداوم همه ی مفاصل خود را به غیر از مفصل هیپ و زانو، حرکت دهد. پرستار سالمند بیمار را تشویق می کند که با استفاده از دستگیره های بالای تخت خود را بالا بکشد و از این طریق عضلات بازو و شانه را تقویت کند. این کار راه رفتن با وسایل کمک حرکتی را نیز آسان می‌نماید.

ارتقای ورزش در سالمندان, شکستگی استخوان ران در سالمندان

خطر عفونت

محل برش جراحی مکانی برای ورود میکروارگانیسمها است. طبق دستور پزشک، پانسمان باید به صورت مرتب تعویض گردد. رعایت کردن نکات استریل در جلوگیری از عفونت، نقش به سزایی دارد و باعث شده که زخم زودتر جوش بخورد و بهبود یابد. علائمی چون قرمزی، ترشح و التهاب نشان دهنده ی عفونت در محل زخم است که نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.

توانبخشی بعد از شکستگی مفصل ران چیست؟

اگر بیماران نیاز به عمل جراحی برای شکستگی هیپ داشته باشند، انجام فیزیوتراپی کمی بعد از انجام عمل برای بیماران ضرورت پیدا می‌کند تا روند بهبودی شکستگی مفصل ران یا شکستگی هیپ شروع شود. در درجه اول شروع حرکاتی ملایم و سپس با کمک عصا یا واکر انجام می‌شود. شرایط منحصر به فرد لگن در هر بیمار توسط فیزیوتراپ خود ارزیابی می‌شود تا بهترین دوره درمان و مراقبت بعد از عمل را انجام دهد. در صورت تعویض کامل مفصل ران، اقدامات احتیاطی برای بهبود عملکرد مفصل ران و جلوگیری از دررفتگی مجدد مفصل ران در فیزیوتراپی در منزل مورد تاکید قرار می‌گیرد. پرستار بیمار در منزل به بهترین نحو به بیمار آموزش می‌دهد تا بیماران بتوانند یاد بگیرند که با مفصل ران جدید زندگی خود را به طور موثر زندگی کرده و به آن عادت کنند.

بنر فیزیوتراپی در منزل

همچنین بسته به برنامه درمانی خود، بیماران دستورالعمل خاصی از پزشک و فیزیوتراپی خود دریافت می‌کنند که چگونه می‌توانند وضعیت خانه را برای بهبود شرایط وضعیت لگن خود مدیریت کنند. پیشگیری برای جلوگیری از شکستگی لگن در آینده بسیار مهم است. سالمندان باید خانه‌های خود را به خوبی از خطرات ناشی سقوط و افتادن مصون بدارند. علاوه بر این، چگونگی بهبودی فرد بعد از شکستگی هیپ یا مفصل ران، به میزان سالم بودن آنها قبل از این آسیب بستگی دارد. ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل برای جلوگیری از مشکلات اضافی مرتبط با شکستگی مفصل ران بسیار مهم است. پرستار سالمند در منزل با ارزیابی شرایط خانه یک برنامه مراقبتی مؤثر را برای درمان فرد مسن اتخاذ می‌کند.

کنترل عوارض احتمالی ناشی از شکستگی استخوان ران در سالمندان

سالمندان مبتلا به پوکی استخوان که سابقه ی شکستگی در اثر سقوط را دارند، به علت استرس ناشی از یک حادثه ی دیگر بی حرکتی را در پیش می گیرند. بی حرکتی در این گونه بیماران باعث بروز عوارض ثانویه چون زخم بستر، عفونت ریوی، تشکیل لخته (DVT) و کاهش توانایی تطابق با سایر مشکلات بهداشتی می شود.

کنترل عوارض احتمالی ناشی از شکستگی استخوان ران در سالمندان, کنترل عوارض احتمالی ناشی از شکستگی هیپ

بیماران مبتلا به شکستگی مفصل ران یا هیپ تمایل دارند که در یک وضعیت باقی بمانند که این خود باعث ایجاد زخم بستر می گردد. پرستار سالمند برای جلوگیری از این زخم ها هر دو ساعت وضعیت سالمند را تغییر می‌دهد و با استفاده از تشکهای مواج سعی می‌کند تا امکان این عارضه را کاهش دهد.

پرستار برای جلوگیری از آمبولی (DVT)، بیمار را به استفاده از مایعات و انجام ورزش های مچ پا و پا تشویق می نماید. پوشیدن جوراب های ضد آمبولی نیز تاثیر به سزایی در جلوگیری از این مشکل دارند.

پرستار در منزل با آموزش ورزش های تنفسی و سرفه ی موثر، به بیمار در جهت پیشگیری از عفونت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند.
ما برآنیم که با کمک پرستار سالمند در منزل، بزرگان و عزیزانمان را به زندگی عادی و عاری از نیاز به دیگران برگردانیم.

34 پاسخ

    1. ممنون از نظر خوبتان، خوشحال…

      ممنون از نظر خوبتان، خوشحال شدیم که براتون مفید بوده.

  1. ببخشید علت و رم بعداز جراحی…
    ببخشید علت و رم بعداز جراحی ران خطرناکه

    1. سلام دوست عزیز

      در جواب…

      سلام دوست عزیز

      در جواب سوالتون باید بگم چند مدل داریم اگه داخل گچ‌باشه خیلی خطر ناکه و‌سندروم کم‌پارتمان میشه.

      پیشنهاد میکنیم با متخصص خود در میان گذاشته و درمان را بانظر ایشان ادامه دهید.

      آسانیسم برای شما آرزوی تندرستی دارد

    1. سلام دوست عزیز

      ورم معمولا…

      سلام دوست عزیز

      ورم معمولا در اثرخونریزی ویا عفونت  است که درهر صورت خطرناک محسوب میشه.

      با آرزوی سلامتی برای شما

  2. عالی بود.پدرمن بخاطراین مشکل…
    عالی بود.پدرمن بخاطراین مشکل دیروز عمل شد نگران این هستم که میتونه بازم راه بره یانه؟اخه قندش بالاست وسکته هم کرده،ازسمتی که بدنش لمس بود خورده زمین.

    1. سلام دوست عزیز
      آرزوی سلامتی…

      سلام دوست عزیز
      آرزوی سلامتی و بهورزی برای پدر عزیزتان داریم. 

      بهتر است راهنمایی ها و پیشگیری ها در کنار درمان توسط متخصصین و پزشکان را از آنها دریافت نمائید و در صورت نیاز به همراهی و مراقبت یا پرستاری در منزل آسانیسم یاری رسان شماست

      ممنون از کامنت شما

  3. سال 87 دچار شکستگی فمور شدم…
    سال 87 دچار شکستگی فمور شدم.بعد از عمل پایم کوتاه شده و درد داشتم . دکتر گفت زاویه استخوان ران و فمور 135 درجه نیست. مجدداً عمل کردم تاحدودی کوتاهی برطرف، اما اکنون حدود سه سانت کوتاهی داشته و درد بسیار شدیدی تحمل میکنم. آیا اگر کوتاهی را درمان کنم درد برطرف میشود؟

    1. درود بر شما دوست عزیز

      درود بر شما دوست عزیز

      بهبودی روز افزون را برایتان آرزومندیم. از طریق پزشک یا پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کرده و در صورت توصیه آنها درمان را آغاز نمائید.

  4. سلام خونریزی معده در افراد…
    سلام خونریزی معده در افراد سالمند خطر دارد

  5. سلام مادرم دچار شکستگی…
    سلام مادرم دچار شکستگی استخوان ران شده و جراحی کرده دکتر گفته 3روز بعد عمل باید راه برود اما مادرم از راه رفتن امتناع می‌کند چه کار کنیم که توصیه های دکتر رو انجام بده

    1. سلام 

      با آرزوی سلامتی…سلام 

      با آرزوی سلامتی روزافزون برای مادر محترم.

      مطمئنا بعد از عمل برای هر بیماری کمی نگرانی هست. مجددا با پزشک ایشان تماس حاصل کرده و با توجه به شناخت ایشان از بیمار و نوع عمل و … تجویز های لازم را انجام دهند. ممکن است اگر موردی از نظر پزشکی  نداشته باشد پیشنهاد دهند از یک کار درمانگر یا پرستار در منزل کمک بگیرید. در نهایت پزشک متخصص هستند که توصیه های لازم را میکنند.

      تندرست و پیروز باشید

  6. سلام مادرم دچار شکستگی سر…
    سلام مادرم دچار شکستگی سر استخان ران شده و به دلیل مشکلات قلبی قادر به عمل جراحی نیست
    با استفاده از کشش و وزنه تحت درمان است
    ایا خوب میشود؟

  7. سلام دوست عزیز

    ارزوی سلامتی…سلام دوست عزیز

    ارزوی سلامتی روزافزون برای مادر محترم داریم. با مشورت و توصیه های پزشک در صورتی که نیاز به مراقبت در منزل داشته از طریق شرکت خدمات پرستاری در تهران و کرج آسانیسم ثبت درخواست نمائید

    با آرزوی سلامتی برای تمام خانواده ها

  8. سلام.من ۲۴ سالمه دچار شکستگی…
    سلام.من ۲۴ سالمه دچار شکستگی گردن فمور شدم.الان یک ماه و نیم از عملم میگذره و من برعکس روزای اول الان مدتیه درد در ناحیه کشاله ران و باسن احساس میکنم.میترسم دچار نکروز آواسکولار شده باشم.ممنون میشم اگه راهنمایی کنین..

  9. سلام ممنون از مقالتون…
    سلام ممنون از مقالتون. ببخشید هزینه پرستار در ماه چقدره

    1. سلام خانم مرادی

      لطفا با ما…

      سلام خانم مرادی

      لطفا با ما تماس بگیرید یا فرم درخواست پرستار را پر نمایید تا همکاران بنده با شما تماس بگیرپد.

  10. کسی ک شکستگی ران داشته باشه…
    کسی ک شکستگی ران داشته باشه میتونه راه بره

    1. سلام مریم عزیز

      در پاسخ به…

      سلام مریم عزیز

      در پاسخ به سوال شما باید بگم، خیر در صورت هر نوع شکستگی پا نمیتوان راه رفت. البته شکستگی استخوان ران بدلیل خونریزی شدیدتر بوده و نمی بایست راه رفت.

       

      با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما

  11. سلام. پدرم دچار شکستگی فمور…
    سلام. پدرم دچار شکستگی فمور شده. دیابتی هستند و پارسال دچار سکته مغزی شدند. خیلی نگرانشان هستم که زمین گیر شوند

    1. سلام سارا خانم

      امیدواریم که…

      سلام سارا خانم

      امیدواریم که حال پدر محترمتان سریع تر بهبود پبدا کند. اگر به توصیه های پزشک گوش کنید و موارد اعلامی را رعایت کنند زمین گیر شدنشان صورت نمیگیرد. برای تسریع بهبود ایشان با پزشک صحبت نمایید.

  12. آیا پرستار اعزام شده برای بیماری که شکستگی داره، نحوه خواب بیمار رو کنترل کنترل می‌کنه؟

    1. از آنجا که فردی که دچار شکستگی استخوان شده، پس از عمل باید در حالتی باشد که به محل شکستگی فشار وارد نشود، پرستار سالمند وظیفه کنترل وضعیت وی در زمانی که خواب است را نیز بر عهده دارد تا در نهایت بهبود بیمار تسریع شود.

  13. سلام. پرستار اعزام شده برای بیمار درگیر شکستگی، وظیفه تعویض پانسمان بیمار را هم به عهده داره؟

    1. سلام ژاله عزیز، بله یکی از وظایف پرستار برای بیمارانی که شکستگی را تجربه کرده و مورد جراحی قرار گرفته‌اند تعویض به موقع پانسمان است.

  14. سلام پدر من 88 سالش هست خورده زمین سمت لنگ ران پاش میگن شکستگی داره عمل باید شه چون سنش بالا هست گفت ریسک خطر داره ما هم موندیم چیکار باید بکنیم آیا عمل کنیم خوب میشه یا خطر نامه عمل؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز،
      کاملا مشخص است استخوان های یک فرد مسن از تراکم و استحکام بسیار کمی برخودار است. از این رو در هنگام وارد شدن کوچکترین ضربه ای دچار شکستگی می شود. شکستگی لگن یکی از شایع ترین انواع شکستگی در افراد مسن است که به دلیل کم بودن تراکم استخوان یا پوکی استخوان با کوچکترین ضربه ای آسیب می بیند.
      عمل جراحی یکی از اصلی ترین و مهم ترین راههای درمان شکستگی لگن است که این عمل در افراد مسن هرچه سریعتر باید انجام شود. جراح ارتوپد با توجه به شدت شکستگی، سن بیمار و شرایط بدنی هر شخصی نوع عمل جراحی را انتخاب می کند.
      با همه این حرف ها بهتر است با یک پزشک متخصص که پدر شما را کامل و حضوری معاینه کرده در این مورد مشورت کنید.

    1. مشکلات حرکتی، دردهای رایج، کبودی و التهاب می تواند از علل شکستگی استخوان ران در افراد مسن باشد.

    1. شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستگی ها در میان افراد مسن است زیرا احتمال افتادن یا نشستن ناگهانی در آنها بیشتر است.

  15. سلام من حدود ۹ هفته پیش تصادف کردم و استخوان لگنم از ناحیه حلقه لگنی شکستگی داشت و پزشک گفتن احتیاج به عمل نداره و با استراحت خوب میشه الان یعد از ۹ هفته گفتن که میتونم راه برم به صورت عادی بدون کمک و گفتن که جوش خورده الان دو روزه که دارم داره میرم اما پام خیلی درد میکنه و به همین علت کمی لنگ میزنم میخواستم بدونم طبیعیه که الان یکم لنگ بزنم و این مشکل خوب میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *