5 راه برای رفع زانودرد در سالمندان

متاسفانه زانودرد در سالمندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که عوامل بسیاری در کوتاه مدت یا دراز مدت می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. احتمالا شما نیز تجربه کرده اید؛ برخی از زانودردهایی که بر اثر عوامل کوتاه مدت رخ داده اند، با کمی استراحت نیز برطرف می شوند. ولی از آن طرف، دیگرزانودردها علاوه بر استراحت، به معالجات بیشتری اعم از عمل و نگهداری سالمند در منزل نیاز پیدا خواهند کرد.در این میان، چه فرد بیمار و چه افراد مراقب او کارهای بسیاری در جهت بهبود هر چه سریعتر می‌توانند انجام دهند. این کارها نه تنها باعث بهتر شدن دردهای کوتاه مدت می شوند، بلکه در دردهای طولانی مدت نیز موثرند.

راهکارهایی برای رهایی از زانودرد در سالمندان

اگرچه راهکارها به علت ایجاد زانودرد و میزان آن بستگی خواهند داشت، اما بدون شک، راهکارهای ساده ای که در ادامه با آنها آشنا می شویم، علاوه بر مفید بودنشان در بیشتر اینگونه دردها، توسط پزشکان نیز تجویز می شوند.

زانودرد در سالمندان

فعالیت بدنی

تمرینات ورزشی در به تعویق انداختن زانودرد در سالمندان و آرتروز تاثیر شگفت آوری دارد. همانطور که میدانید، آرتروز یکی از اصلی ترین علت های زانودرد است. به همین دلیل، کالج روماتولوژی و بنیاد آرتروز آمریکا، افراد را به انجام فعالیت های بدنی دعوت می کند. فعالیت ها می‌توانند از زانودردهای ناشی از این عامل جلوگیری کنند یا حداقل آنها را به تعویق بیاندازند. ورزش هایی چون پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، تای چی یا یوگا می‌توانند در این مسئله بسیار مفید واقع شوند.

داشتن فعالیت، سلامتی بافت غضروف ها را تضمین میکند. چه در افرادی که از آرتروز رنج میبرند و چه افرادی که خوشبختانه به آن دچار نیستند. همچنین مفاصل نیز سالم خواهند ماند. پس از آن غافل نشوید. علاوه بر این، برای افرادی که از زانودرد رنج می‌برند خدمات فیزیوتراپی در منزل در روند بهبود بیماری بسیار موثر خواهد بود.

فعالیت های قدرتی

این مورد کمی تخصصی تر از مورد قبلی است؛ زیرا برای انجام آن قطعا به یک متخصص در حوزه ورزش نیاز پیدا خواهید کرد. متخصصان ورزشی متناسب با نیاز و توانایی بدنی شما، مناسب ترین تمرینات را در نظر می گیرند.با این وجود، اثر و تمرکز این تمرینات در مشکلات مربوط به زانودرد در سالمندان مانند مورد قبل روی استحکام و سلامت مفاصل و عضلات به خصوص عضلات دور زانو است. برای مثال میتوانید:

  • در حالت خوابیده یا نشسته، یک پا را صاف یا بلند کنید.
  • یک پایتان را روی یک پله بالاتر و پای دیگر را روی پله پایینی قرار دهید. این کار با پای دیگر و برای چندین مرتبه تکرار کنید.
  • به مدت یک دقیقه این کار را انجام دهید: روی صندلی بنشینید و سپس بلند شوید. این تمرین را با سرعتی بسیار آرام، به صورت کنترل شده و بدون استفاده از دستانتان انجام دهید.

اگر هم پرستار سالمند در منزل دارید، با یادآوری این تمرینات به وی، از سلامت عزیزانتان اطمینان حاصل نمایید.

نبایدها

از جمله کارهای کمک کننده به این درد میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • پرهیز از نشستن روی صندلی ها و مبل های کوتاهی که- به اصطلاح- روی آنها لم می دهید.
  • در صورت نیاز، نشستن روی یک بالشت به منظور افزایش سطح ارتفاعتان.
  • بررسی وضعیت بدنی مناسب به هنگام نشستن؛ بدون قوز کردن.
  • پوشیدن کفش های مناسب، اجتناب از کفش های پاشنه داری که به زانو و کمر فشار وارد می کنند.
  • دوری از نشستن های طولانی مدت.

بهبود زانودرد در سالمندان

رژیم و وزن بدن

عامل مهم بعدی در زانودرد در سالمندان مواد غذایی مصرفی و وزن این افراد است. درواقع، افراد با وزن بالا بیشتر در معرض این مشکل قرار میگیرند. چاقی به مفاصل فشار بیشتری را تحمیل می کند. کاهش وزن نیز احتمال بروز دردهایی که در طولانی مدت یا بر اثر آرتروز ایجاد شده اند را کمتر می کند.

اهمیت مواد غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست. به جرات میتوان گفت غذای سالم، وزن خوب را نیز به همراه خواهد داشت. البته با وجود پرستار سالمند در منزل میتوانید از وعده های مقوی آنها اطمینان حاصل کنید، ولی در صورت نگهداری شخصی از این عزیزان، حتما به رژیم غذایی و توصیه های پزشک دقت بیشتری فرمایید.

موثرترین راهکار؛ همدم سالمند سالم

بدون شک تعجب کرده اید! احتمالا میپرسید داشتن همدم سالمند سالم چه تاثیری در روند بهبود زانودرد خواهد شد.اگر در جوانی فعالیت بدنی داشته اید، خوشا به حالتان. کمتر دچار مشکلات این سنین خواهید شد؛ اما اگر برعکس بوده است، دردزانو اتفاقی است که فرار از آن ناممکن است. وجود این درد نیز عدم توانایی در انجام بسیاری از کارها را به همراه خواهد داشت. بعضا استراحت مطلق نیز دیگر توصیه پزشکان در روند درمان است. به همین دلیل، راه حل زانودرد در سالمندان، حضور پرستاران می باشد.

زانودرد در سالمندان و همراهی پرستار سالمند

همدم سالمند سالم برای خانواده هایی که امکان نگهداری از سالمندان خود را ندارند، یک گزینه اطمینان بخش و در عین حال مقرون به صرفه است. با استخدام پرستار نه تنها از عزیزتان مراقبت نموده اید، بلکه به آنها یک زندگی آسوده را هدیه کرده اید.

زانودرد در سالمندان و همراهی پرستار سالمند

دانش و آگاهی پرستاران

در صورتی که پس از تجویز دکتر، مجبور به نگهداری از سالمند در منزل شدید، پرستاران تعلیم دیده در پروسه درمان تاثیر به سزایی دارند. علاوه بر مصرف به موقع داروها، فعالیت های توصیه شده در امن ترین حالت ممکن پیش خواهند رفت.داروها در پروسه رفع زانودرد بسیار اهمیت دارند. اگر خودتان قادر به نگهداری از این عزیزان نیستید، حضور پرستاران نوید طی کردن روند درمان را به شما می دهد. دقیقا همانطور که انتظارش را دارید.

مزیت بعدی، پیگیری پاسخ این دسته از افراد به درمان است. به عبارت دیگر، درصورت جواب نامناسب آنها به دارو پرستاران به سرعت متوجه شده و سعی در مطلع کردن شما و پزشک خواهند کرد.از طرف دیگر، اگرچه استراحت، بخش جدایی ناپذیر روند درمان خواهد بود، ولی احتمالا برخی از تمرینات ورزشی در کنار کارهایی مثل فیزیوتراپی تجویز می گردد. وجود پرستارانی که در این امر نیز مهارت دارند، به آنها کمک خواهند کرد تا ورزش ها به درستی انجام شوند.

انجام توصیه های پزشک

توصیه های پزشکان در زمینه زانودرد در سالمندان از دارو تا مواد غذایی را شامل می شود. این عزیزان بسته به نیاز بدنشان و همچنین وجود بیماری های دیگری چون قند و فشار، باید از رژیم خاصی تبعیت کنند. به علاوه، اینگونه دردها توان آنها را به حداقل ممکن میرساند.پرستار سالمند در منزل با توجه به تجویز دکتر و نیاز بدنی آنها، غذاهای مقوی را در دسترس این افراد قرار می دهند. غذاهایی خانگی با حداکثر مواد مغذی.

نگهداری از این عزیزان در منزل آرامش خاطر را برای اعضای خانواده آنها به ارمغان می آورد. پرستاران آموزش دیده تمام تجویزات دکتر را مو به مو به سرانجام رسانده، خطرات احتمالی را گزارش داده و طبق تجویزهای دوباره دکتر، اعمال کمک کننده را انجام می دهند.

مراقبتی مقرون به صرفه با بهترین نتیجه

انجام تمام این امور در بیمارستان ها یا مراکز نگهداری از سالمندان هزینه های گزافی را در بر خواهد داشت. در این مراکز، بیماران بسیار دیگری نیز برای مراقبت، نگهداری می شوند. از این رو، خدمات ارائه شده ممکن است محدودتر و همگانی تر باشند. در صورت نگهداری از سالمند در منزل، خدمات منحصر به فرد و بدون محدودیت زمانی توسط پرستاران انجام خواهد شد.

طبق مطالعات انجام شده، حضور همدم سالمند نتیجه بهتری را در طی درمان زانودرد در سالمندان رقم میزند. آنها در همه شرایط کنار این عزیزان قرار دارند، به دلیل آموزش های انجام شده خدمات حرفه ای و باکیفیتی ارائه میدهند، تمام کارهای آنها را اجرا می کنند و از همه مهمتر، مانع قطع تعاملات اجتماعی آنها می شوند. تحمل درد زانو بعضا میتواند غیر قابل تحمل باشد؛ اما حضور پرستارها در خانه به کاهش آن بسیار کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *