عوارض بازی کودکان با گوشی و تبلت

خیلی وقت‌ها ما والدین به دلیل کمبود وقت و نداشتن فرصت مناسب، به کودکان خود گوشی همراه یا تبلت می‌دهیم تا خودشان سرگرم کنند و کمی از مشغله ما کم شود. این یک مسئله عادی است که برای بیشتر خانواده‌های امروزی اتفاق می‌افتد چون چه بخواهیم و چه نحواهیم این ابزار برای ساکت کردن بچه‌ها خیلی خوب هستند.

ولی باید مضرات گوشی برای کودکان را حتما بدانید چون استفاده بیش از حد موبایل، عواقب جبران ناپذیری را خواهد داشت که در ادامه کاملا به آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از شروع به یاد داشته باشید که اگر میخواهید یک راه حل سریع، موثر و عالی داشته باشید، یک پرستار کودک در منزل بگیرید تا او هم بازی کند، هم در تربیت و تدریس به شما عزیزان کمک کند تا خیالتان از بابت کودک خود راحت‌تر شود.

مضرات گوشی برای کودکان در طولانی مدت

بازی با گوشی کودک در حد نرمال (حدود 40 دقیقه تا حداکثر 1 ساعت در روز) هیچ مشکلی ندارد و در واقع می‌تواند برای او حتی مفید هم باشد. اما امروزه کودکان بیش از 2 ساعت در روز با گوشی، تبلت یا هرگونه دستگاه دیگری بازی می‌کنند و والدین هم بیشتر مواقع حواسشان به خطرات استفاده طولانی مدت از گوشی و تبلت نیست.

متاسفانه امروزه بازی کودکان با گوشی و تبلت راهی آسان برای حواس پرتی یا مشغول نگه داشتن آنها است. صرف زمان زیاد بازی کودکان با گوشی و تبلت می‌تواند ساختار و عملکرد مغز را مختل کند.

همچنین می‌تواند باعث چاقی، بی خوابی، اختلالات روحی و حتی مشکلاتی در مدرسه شود. از آنجا که مغز کودکان در طول سال‌های شکل گیری خود دچار تغییرات زیادی می‌شود، این مدت زمان اضافی برای بازی کودکان با گوشی و تبلت می‌تواند آسیب زننده‌تر باشد.

موفقیت تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و حتی موفقیت شغلی همگی می‌توانند تحت تأثیر عوارض مخرب وسایل الکترونیکی قرار بگیرند. به همین دلیل، مهم است که زمان استفاده کودکتان از گوشی یا تبلت را محدود و کنترل کنید. مهم‌ترین عوارض استفاده طولانی مدت با موبایل و تبلت شامل موارد زیر است:

بنر پرستار کودک

خطرات گوشی و تبلت برای کودکان

مانند هر ابزار دیگر، گوشی یا تبلت نیز می‌تواند برای اهداف غلط استفاده شود. بچه‌ها می‌توانند با پیام‌ها، تصاویر یا متن‌های نامناسبی که دوستانشان یا آنها در گروه به اشتراک گذاشته‌اند روبرو شوند.

آنها می‌توانند در سنین پایین به پورنوگرافی راه پیدا کنند و درک و روند تفکر خود را تغییر دهند. حتی تبادل تصاویر از خود، به طور غیرمسئولانه‌ای می‌تواند زندگی آن‌ها را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار دهد.

حملات و سودجویی افراد خطرناک (شکارچیان آنلاین)

افراد خطرناک و سودجو به عنوان یک دوست یا هم سن کودک در پلتفرم های آنلاین خودشان را معرفی می‌کنند و سپس با جلب اعتماد کودک از او سودجویی‌های مختلف، مالی، جنسی یا رفتاری می‌کنند. در واقع طبق آمار FBI حدود 500,000 نفر شکارچیان آنلاین (online predators) وجود دارند که روزانه کودکان را در خطر قرار می‌دهند. بیشتر این افراد به دنبال آزار و اذیت جنسی نوجوانان در سن‌های بین 12 تا 15 سال هستند ولی کودکان کوچک‌تر نیز در خطر هستند.

ایجاد بیماری‌ها و مشکلات پزشکی

وقتی که کودکان بیشتر زمان خود را با گوشی یا تبلت بگذرانند، در اوقات فراغتشان در فعالیت بدنی مشارکت ندارند. این امر آنها را در معرض خطر چاقی و سایر بیماریها قرار می‌دهد، که بعداً می‌تواند به بیماریهای مضر مانند دیابت و فشار خون بالا تبدیل شود. همچنین کمردرد، آرتروز، سندرم حرکت تکراری و میگرن تنها برخی از مشکلاتی است که استفاده طولانی مدت موبایل یا تبلت برای کودکان ایجاد می‌کند.

اکنون، ما قصد نداریم شما را با این اطلاعات بترسانیم، اما خوب است بدانید که مطالعات احتمال افزایش احتمال تومور را برای کسانی که بیش از حد از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد. شواهد محدودی وجود دارد که تومورها را به دلیل تشعشع تلفن همراه ایجاد می‌کند، اما به عنوان یک والدین، ممکن است بخواهید زمان بازی کودکان با گوشی و تبلت را محدود کنید تا از خطرات احتمالی دیگر جلوگیری کنید. یک پرستار کودک در منزل با سرگرم کردن او و انجام بازیهای خلاقانه زمان بازی کودکان با گوشی و تبلت را کاهش داده و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. برای اطلاع از هزینه پرستار کودک در منزل با آسانیسم تماس بگیرید.

عوارض بازی کودکان با گوشی و تبلت

چاقی

معمولا استفاده از هر وسیله‌ای با صفحه الکترونیکی منجر به کم تحرکی و عدم فعالیت می‌شود. کم تحرکی، همراه با دیدن تبلیغات مربوط به غذاهای فست فودی پر کالری، اغلب منجر به چاقی کودکان می‌شود. کودکان به طور طبیعی سرشار از انرژی هستند و نیاز به دویدن، پریدن و تحرک دارند. وقتی اشتیاق عادی به فعالیت کاهش یابد و آنها ساعت‌ها بنشینند و بازی کنند، اضافه وزن پیدا خواهند کرد. چاقی منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله دیابت، مشکلات مفصلی و بیماریهای قلبی می‌شود.

مشکلات بینایی کودکان

قبلاً برای کسانی که مجبور بودند ساعت‌های طولانی را جلوی صفحه رایانه خود کار کنند یک قانون وجود داشت که هر 20 دقیقه 20 ثانیه به چیزی که 20 فوت (6 متری) فاصله دارد نگاه کنند. این قانون 20/20/20 برای کمک به جلوگیری از خستگی چشم و مشکلات احتمالی بینایی در آینده اجرا شد. به احتمال زیاد بچه‌ها حتی اگر نام قانون 20/20/20 را هم شنیده باشند، به مدت 20 ثانیه چشم از صفحه الکترونیکی بر نمی‌دارند. خستگی و درد فوری چشم می‌تواند از خیره شدن بیش از حد به صفحه موبایل یا تبلت رخ دهد.

عوارض بازی با موبایل, بی خوابی ناشی از استفاده طولانی مدت موبایل

استفاده از موبایل و از دست دادن مهارت‌های اجتماعی کودکان

کودکانی که بیش از حد وقت خود را با موبایل یا تبلت می‌گذرانند، فاقد مهارت‌های اجتماعی لازم برای تعاملات اجتماعی هستند. مهارت‌های اجتماعی، شامل مهارت‌های افراد و توانایی تعامل با دیگران در هر سنی در کودکان است. با عدم رشد توانایی تعامل رو در رو با دیگران، ممکن است ایجاد روابط سالم  در آینده برای کودک مختل شود. اگر كودك در طول كودكی هرگز مهارت‌های اجتماعی را یاد نگیرد، در پیدا کردن شغل، روابط عاطفی سالم، دوستی و آداب و معاشرت ساده اجتماعی آسیب خواهد دید. یک پرستار بچه در منزل حرفه‌ای با انجام بازی‌های تعاملی با کودکان به بهبود اعتماد به نفس و افزایش مهارت آنها کمک می‌کند. برای اطلاع از نحوه استخدام پرستار کودک در تهران و پرستار کودک در منزل کرج با آسانیسم تماس بگیرید تا کارشناسان ما به بهترین نحو شما را، راهنمایی کنند.

عوارض ناشی از استفاده موبایل و تبلت

کم خوابی یکی از جدی‌ترین عوارض گوشی برای کودکان است

استفاده طولانی مدت از موبایل باعث ایجاد بحران کمبود خواب برای همه گروه‌های سنی می‌شود که از دست دادن خواب برای کودکان بیشتر ضرر دارد. بچه‌ها به دلیل رشد جسم و روان به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. یک کودک هر شب به طور متوسط 10-12 ساعت به خواب نیاز دارد تا بتواند به درستی رشد کند.

تمام وسایل الکترونیکی، از جمله تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، آیپدها و تلویزیون‌ها، از صفحه نمایش خود نور آبی ساطع می‌کنند. بدن آن نور آبی را به عنوان روز تلقی می‌کند و مغز سیگنال بیدار شدن را ساطع می‌کند. در نتیجه کودک به جای خوابیدن در شب، ممکن است حتی هنگام خاموش بودن صفحه الکترونیکی کاملاً بیدار باشد.

کودکی که کمبود خواب دارد به طور معمول دارای خلق و خویی دمدمی مزاجی است و خطر چاقی در او افزایش می‌یابد. همچنین دقت و تمرکز کافی را نداشته، فاقد مهارت تصمیم گیری است، مشکلات سلامتی افزایش می‌یابد، بی حال و بدون انرژی است و در مدرسه عملکرد خوبی ندارد.

بروز پرخاشگری در نتیجه بازی کودکان با گوشی و تبلت

بسیاری از بازی‌های ویدیویی از خشونت برخوردار هستند. حتی بچه‌های خیلی کوچک هم به بازی‌هایی که از سلاح استفاده می‌کنند، علاقه مند می‌شوند. هرچه خشونت و خونریزی بیشتر باشد، محبوبیت این بازی ویدیویی به طور معمول بیشتر می‌شود که می‌تواند به پرخاشگری تبدیل شود. مطالعات نشان می‌دهد نوجوانانی که زمان زیادی را به تماشای نمایش‌های تلویزیونی خشن و یا بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز می‌گذرانند، به احتمال زیاد هم در خانه و هم در مدرسه رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. این نوجوانان پرخاشگر با خواهر و برادر و همسالان خود درگیر می‌شوند، با معلمان و والدین بحث می‌کنند و به نظر می‌رسد که همیشه طغیانی در انتظار وقوع است.

عوارض بازی کودکان با گوشی و تبلت, تاثیر بازی کودکان با گوشی بر عملکرد تحصیلی

تاثیر بازی کودکان با گوشی و تبلت بر عملکرد تحصیلی

تعجب نکنید اگر می‌بینید که فرزندتان عملکرد تحصیلی مناسبی ندارد و بیشتر زمان خود را با بازی با گوشی یا تبلت می‌گذراند. بسیاری از کودکان تلفن همراه خود را به مدرسه می‌برند یا پس از رسیدن به خانه زمان زیادی را صرف بازی با آن می‌کنند. 

گپ زدن با دوستان یا بازی با موبایل روز به روز در حال افزایش است. این امر منجر به عدم توجه کودکان در کلاس، از دست دادن تمرکز دروس مهم و در نتیجه بی‌اطلاع بودن از مطالعه و امتحانات می‌شود. همه این مسائل باعث پسرفت و افت عملکرد تحصیلی کودکتان می‌شود.

بنر پرستار کودک

تاثیرگذاری امواج موبایل بر فعالیت مغز کودکان

مطالعات نشان می‌دهد که مغز انسان به تابش الکترومغناطیسی حساس است. از آنجا که تلفن‌های همراه اساساً بر روی امواج الکترومغناطیسی برای انواع ارتباطات، حتی داخلی کار می‌کنند و مغز دارای تکانه‌های الکتریکی خاص خود است که در آن ارتباط در شبکه عصبی انجام می‌شود، احتمالاً می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

علاوه بر آن آنچه ممکن است بیشتر بر روی مغز تأثیر بگذارد محتوایی نامناسب است که کودک در معرض آن قرار دارد و مدت زمان نمایش آن است. بنابراین، برای والدین باید زمان استفاده از گوشی یا تبلت را کنترل یا محدود کنند و اطمینان حاصل کرده که کودکان فقط به برخی از برنامه‌ها، بازی‌هایی که مناسب سن آنها هستند دسترسی دارند.

16 پاسخ

  1. درست ولی امروزه بیش از حد …
    درست ولی امروزه بیش از حد به بچه ها داریم گیر می دهیم
    بچه بخواد ده دقیقه تبلت دست بگیره
    کلی محدودیت داره از رده بندی سنی تا این که بازی اموزشی هست یانه
    قفل کودک هم رو تبلت گذاشتن بچه نمی تونه بازی دانلود کنه جالب بودن ماجرا این است بازی های رایانه ای بچه گانه که جنبه اموزشی دارند( مانند پاپیتا) به دلیل ساده بودن ان باعث زوال عقل و همچنین کند ذهنی می شود
    بازی فقط اتلاف وقت نیست و متاسفانه این فرهنگ سازی نادرست است وگرنه در کشور های دیگر بازی رایانه ای کلی ارزش داره!!!! امام خمینی می فرمود( بازی و اموزش دو مکان سوا هستند و هرگز من انهارا باهم ترکیب نکرده ام)
    پس چرا امروزه بازی با درس ترکیب شده!؟؟؟
    به نظر من بازی همین که مناسب باسن کودک باشد کافی است!!!

    1. خیلی ممنون کسرا جان بابت نظر…

      خیلی ممنون کسرا جان بابت نظر خوبت.

    2. بچه ای دا . اینی که گفته شد برای اوناییه که صب تا شب سرشون تو گوشیه . و البته که امام خمینی این رو گفته چون اون زمان انقد پیشرفت نداشتیم تو تکنولوژی و بازی که به کار بیاد . رده بندی سنی هم لازمه . (جدا از اینکه بچه حداقل تا ۱۶ ۱۷ سالگی نباید گوشی خودش رو داشته باشه ) تو که الان نمیتونی بچه ۵ ساله رو بفرستی سر کار چون بگی که تنوع فعالیت براش نیست .

    3. در مورد چند خط اول :می خوای به بچه کالاف و پابجی بدی بازی کنن و وقتی بزرگ شدن یکی گفت تو بزنن زیر گوشش
      چند خط بعدی: موافقم

  2. باسلام و تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون.
    بزرگترین مشکلی که جامعه ما اکنون باآن مواجه شده،عدم آگاهی کافی بسیاری از والدین در زمینه تربیت فرزندان است.علاوه براین، هیچگونه تمایلی همنسبت به آموزش در این زمینه از خود نشان نمیدهند.متاسفانه با وجود اینهمه ابزار آموزشی،بدلیل زیاده روی و عدم توانایی دربرنامه ریزی واستفاده مفید از گوشیهاوبرنامه های آن،درآینده ای نه چندان دورشاهد مشکلات زیادی خواهیم بود.که اگر چاره ای نیندیشیم،درصدبیشتری از فرزندانمون با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهند شد.امیدوارم که……….‌.‌

  3. با سپاس فراوان از شما بخاطر مطالب بسیار ارزشمندتون.مطالبی که آگاهی از آنها میتواند سرنوشت بچه ها را تغییر داده و بدنبال آن به داشتن جامعه ای سالم تر و موفق تر کمک شایانی بکند…..🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹تمام رفتارهای انسان ازجمله؛داشتن ویانداشتن اعتمادبنفس و عزت نفس وچگونگی برقراری ارتباط باهم نوعان،محبت و نوع دوستی ویا عدم آنها احساس مسئولیت کردن یا نکردن ودرکل داشتن زندگی مناسب یا عدم موفقیت در زندگی ومهمتراز همه این موارد ناخودآگاه انسان واهمیت نقش آن در زندگی، همه وهمه به دوران کودکی برمیگردد.با توجه به ارزش واهمیت دوران کودکی،آموزش وکسب مهارت از سوی والدین عزیز،در زمینه تربیت فرزندان لازم وضروری بنظر میرسد.میتوان گفت در حال حاضر،مهمترین عامل موفقیت یا شکست بچه ها مربوط میشود به چگونگی استفاده از گوشی ونیزانتخاب بازیهاو میزان وقت وزمانی که بچه ها برای انجام بازیها صرف میکنند.
    سوال بسیارمهم وقابل تامل ؛درباره ی ناخودآگاه انسان و تاثیر عوامل مختلف درآن،مانند بازیهایی که بچه ها با استفاده از گوشی انجام میدهند،چقدر آگاهی واطلاعات داریم؟؟؟

  4. این مطالب بسیار مفید بودند.
    من فقط میخواهم یک راهنمایی کوچولو کنم درباره ی بازی کودکان با گوشی و نکته های در این باره:
    من خودم روان شناسم‌.
    نکته ی اول:هیچ وقت اجازه ندهید که بچه موبایل رو زیر بالش یا پتو بذارن،چون امواج مضر موبایل باعث ایجاد اختلال در مغز میشه و خدایی ناکرده ممکنه بچه های شما به بیماری اوتیسم دچار بشن.
    نکته‌ ی دوم:به هیچ وجه نذارید بچه ها بیش از ۲ ساعت با موبایل بازی کنند.حالا ممکنه فکر کنند که بازی های موبایل خیلی جذاب تر از بازی های فکری و دورهمی،گردش،بازی با دوستان و خانواده اهل فامیل باشه.ولی کاری کنید که خودشون این اراده را داشته باشند که خودشون بازی با موبایل رو به حداقل برسونند.
    نکته ی سوم و آخر:اگر بچه ها بازی با موبایل رو دوست دارند لااقل بازی های رو بازی کنند که مناسب سن شون باشه.چون‌ اگر بازی خارج از محدوده سنی بازی کنند ممکنه مهارت ارتباط برقرار کردن با خویشاوندان رو از دست بدن،پرخاشگر بشن و با اهل فامیل بد اخلاقی کنند.
    پس کاری کنید که بچه ها خودشون از بازی موبایلی فاصله بگیرند.نیازی به محرومیت نیست.ولی اگر فایده‌ای نداشت متأسفانه باید سراغ محرومیت هم رفت.
    این تمام نظر من بود.

    با تشکر. روانشناسی ارشد

    1. سلام وقتتون بخیر
      پسرم۳سال و۸ماهشه و سعی میکنم کنترل‌کنم ولی وقتی میرین بیرون یا از بقیه گوشی میگیره که متاسفانه گوش نمیدن هروی میگم ندین یا اینکه تو گوشی بقیه نگاه می‌کنه و من نمی‌دونم گوشی بقیه امن هست یا نه گاهی ترجیح میدم با گوشی خودم بازی کنه که امن هستش و یا تو خونه بمونیم و جایی نریم و اینم تکنیک کارساز نیست هرچی باهاش صحبت میکنم باز کار خودشو انجام میده و تحت تاثیر هیچ چیز قرارنمیگیره

  5. سلام علیکم بچه ها هر چقدر بهشون بگین بازم کار خودشونو می کنم و ما حریف آنا نمیشیم فقط باید وقتی که خدایی نکرده پرخاشگر یا مریض شدن یونا بگیم که در اثر این موبایل شما مریض شدید و سعی کنید دیگه به آن نزدیک نشوید چون درمانی بهتر از دوری از موبایل براتون نیست از اینکه شما این مطالب را گذاشتید ممنونم امیدوارم فرزند من همه همه بچه های بچه های بچه های که با موبایل بازی می کنند بفهمند و دیگه بازی نکن

  6. سلام بچه ی من که ۱۰ ساله است که کلا از سالی که کرونا به وجود آمده در خونه است و تبلت بازی می‌کند در سر شام و ناحار گوشی درست میگرد د شب ساعت ۲۳ شب وقتی میگره می‌خوابه هنوز که هنوز سرش تو تبلت چون رو تازه خریدم براش مجبوره هی گوشی بازی کنه چون توی گوشیم بازی بعد من میگرم برو تو تبلت بریز بعد میگه نه تبلت مگ خراب میشه بعد من گفتم برای چی باست تبلت گرفتیم یا خریدیم میگه چون بازی کنم
    امید وارم که مدرسه باز بشه و هیچ وقت بسته نه

  7. لطفا یک نفر رو مثال بزنیده با بازی های مجازی کور شده باشه

  8. به نظرم تو بحث داشتن و استفاده از تلفن همراه برای کودکان محرومیت اصلا رفتار عاقلانه ای نیست چرا که این بچه ها کودکان نسل تکنولوژی هستن و نمیشه از اون ها انتظار داشت که از این وسایل استفاده نکنن ولی والدین میتونن اگاهیشون رو تو این زمینه با استفاده از کتب و مجلات و مقالات معتبری که همیشه تو سایت هایی مثل فرچون یا دانشگاه کسب و کارو…. منتشر میشه بالا ببرن و به خوبی از پس این چالش بربیان

  9. سلام دوستان عزیز بچه ها من ۳ سال بود که کالاف بازی می‌کردم اصلاً هواسم به خودم نبود که داشتم با خودم چی میکردم توی این سه سال شاید باورتون نشه بگید یارو داره چرتو پرت میگه دوستان من تو این سه سال نصفه مو هم ریخت به خاطر استرس داخل بازی .مو های فری داشتم که دیگران حسرتشو میخوردن و الانم بسیار پشیمونم که چرا زود تر این بازی رو حذف نکردم برای خرید آیتم‌های داخل بازی از خوانواده خودم پول میدوزدیدم نه اینکه وضع مالی خوبی داشته باشیم نه پدرم کارگر بود که هر روز غروبا به خانه می آمد و آنچنان درآمدی هم نداشتیم خلاصه که با پول های که از خوانواده خودم می دوز دیدم و برای اکانت کالافم سی پی میخریدم و ایتم های داخل بازی رو خریداری میکردم که قیمت های بسیار بالای داشت حدودن من به اکانت خودم با پول های که از خانواده خودم میدوزدیدم حدود ۱۲ ملیون خرج کردن خلاصه که بازی های انلاینی که سازنده هایشان شاید یک بار هم خودشان این بازی هارا انجام ندادن خلاصه یخورده فکر کنید ببینید روزی چند ساعت بازی میکنید
    من شبا ساعت :۱۲:۳۰ خوابم می‌برد و گوشی رو میزدم شارژ که صبح بلند شدم گوشی بازی کنم ساعت ۳۰ : ۹ از خواب بلند میشدم و میرفتم سراغ گوشی و بعضی وقتا هم نه صبحانه نه نهار نمی خوردم و فقت به فکر بازی کردن مثله یه آدم معتاد تریاکی بودم که وقتی از خواب بلند میشدم اول بازی دقیقاً مثله یه آدم تریاکی صبح بازی می‌کردم تا شارژ گوشی میشد ۱۵ درصد و میزدم شارژ تا پر شه تا دوباره بازی کنم دقیقاً مثله یه آدم معتاد و افسرده شده بودم که فقت ۱۰۰ درصد شدن گوشی منو خوشحال میکرد خلاصه دیگه بازی رو گزاشتم کنار تو سن جوانی که ۱۸ سالم بود بازی های آنلاین کلن گزاشتم کنار خوب دوستان خلاصه که اول به افرادی که براتون مهمن فکر کنین به خانواده خودتو ن اگه نصحیتتون می‌کنن بدتون نیاد اونا خوبی شما رو میخان شاید شما به فکر آیدا خودتون نباشید ولی متمعن باشد که پدر و مادر شما بیشتر از خودتون به فکر آینده خودتون هستند
    با کمی فکر کردن به گزشتتون ببینید چند ساله که دارید بازی میکنید چه گوشی چه رایانه و چه پلستیشن و …
    بازی میکنید شاید شما فکر کنید معتاد نیستید ولی در واقع کسی که روزی سه وعده گوشی بازی کنه عتیاد به بازی دارد دوستان با داشتن اراده لطفاً بازی های آنلاین رو حذف کنید ببینید چند روز چند ماه کنار خوانواده خود به بیرون نرفتید خانه ماندید که فقت بازی کنید
    هر جوری فکر میکنم تا یکی از شما رو از داخل بازی های تو خالی و شیطانی نجات بدم به فکرم نر سید خلاصه بچه ها با اراده قوی بازی های آنلاین رو حذف کنید
    تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *