عوامل موثر در سبک زندگی سالمندان و مراقبت آنها

امروزه سبک زندگی سالمندان کیفیت خوبی ندارد و باعث ایجاد تاثیرات منفی بر سلامت جسمی و روحی شده است. اما با پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌توان جلوی بسیاری بیماریها و ناتوانی ها را در دوران پیری گرفت. درست است که برای شروع یک زندگی سالم هرگز دیر نیست اما اگر در بیشتر زندگی خود سالم و سلامت باشید، در دوران پیری در آرامش بیشتری خواهید بود. با این حال، اگر همیشه مراقب آنچه می‎خورید باشید و ورزش کنید، این امر سرعت پیری شما را کاهش می‌دهد. همچنین این اطمینان را خواهید داشت که در سال‌های بعد نیز سالم خواهید بود. پرستاری از سالمندان در منزل به حفظ یک سبک زندگی سالم در آنها کمک خواهد کرد.

نقش پرستار سالمند در حفظ سبک زندگی سالمندان

داشتن ذهنی سالم به همان اندازه تناسب اندام مهم است. عملکردهای ذهنی ما با افزایش سن شروع به دچار اختلال شده که منجر به از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموشی و عدم تمرکز می‌شود. یادگیری مهارت‌های جدید ممکن است دشوارتر باشد و این ممکن است منجر به عدم اعتماد به نفس شود. اما می‌توان با حل جدول و Su Doku از نظر ذهنی فعال بود. پرستار سالمند در منزل با کنترل رژیم غذایی، تشویق به ورزش کردن سالمند و یادگیری مهارت‌های جدید یا معاشرت با دیگران یک سبک زندگی سالم برای آنها ایجاد می‌کند. در ادامه این مقاله به راهکارهای مؤثر برای حفظ سبک زندگی سالمندان و نقش پرستار سالمند در آن اشاره خواهیم کرد.

سبک زندگی سالمندان و تاثیر پرستار در زندگی آنها

پرستار سالمندان را به ورزش تشویق می کند

همیشه شنیده‌اید که ورزش کردن برای حفظ سبک زندگی سالمندان بسیار اهمیت دارد. دلیل آن این است که با افزایش سن، از توده عضلانی بدن کاسته شده و به چربی بدن اضافه می‌شود، بنابراین ورزش کردن بسیار مهم است. ورزش از بروز بیماریها جلوگیری می‌کند و همچنین انعطاف پذیری را بهبود بخشد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما کمک کند تا بهتر بخوابید. همچنین باعث بهبود روحیه و احساس سلامتی شما می‌شود. اگر مدت طولانی است که ورزش نکرده‌اید، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید و به آرامی شروع کنید. به یاد داشته باشید که باید خود را گرم و سرد کنید و برخی از حرکات کششی را انجام دهید.

پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که 5 بار در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید اما بسیاری از افراد کمتر این کار را می‌کنند. طیف وسیعی از فعالیت‌ها را امتحان کنید تا فعالیت مورد علاقه خود را پیدا کنید. این موارد می‌تواند شامل پیاده روی، شنا، تمرین با وزنه، رقص و دوچرخه سواری باشد. بسیاری از سالمندان انگیزه کافی برای شروع ورزش را ندارند. در این زمان با استفاده از خدمات نگهداری سالمند در منزل به کمک او خواهند رفت. پرستار سالمند در منزل با ترفند‌هایی ماهرانه آنها را تشویق به ورزش کرده و همراهیشان می‌کند.

پرستار سالمند رژیم غذایی سالم او را کنترل می کند

اگر همیشه غذای سالم خورده‌اید، دوران سالمندی خود را با آرامش خاطر بیشتری خواهید گذراند. اما جمله “شما همان چیزی هستید که می‌خورید” درست است. این موضوع حتی در سنین بالاتر نیز صدق می‌کند زیرا متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و منجر به افزایش چربی بدن می‌شود. بنابراین سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که در آن به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی و برخی از محصولات لبنی مانند شیر و تخم مرغ  باشد. مصرف چربی‌ها یا غذاهای شیرین را به حداقل برسانید. حتما مایعات کافی دریافت کنید.

با افزایش سن به دلیل اختلالات شناختی مانند آلزایمر و فراموشی سالمندان از یک رژیم غذایی خوب بی بهره خواهند ماند چرا که نمی‌توانند توجه کافی به خود داشته باشند. همین مسئله عوارض متعددی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن سوء تغذیه، بیماریهای گوارشی و دیابت چاقی است. با خدمات مراقبت از سالمندان، پرستار با کنترل رژیم غذایی غذایی آنها به حفظ سبک زندگی سالم سالمندان کمک می‌کند.

تاثیر رژیم غذایی سالم در زندگی سالمندان

پرستار سالمند ذهن او را فعال نگه می دارد

فراموشي و مشكلات مربوط به يادآوردن از موارد طبيعي دوران سالمندی است. ذهن ما در نتیجه افزایش سن کند می‌شود اما این مسئله برای همه صدق نمی‌کند. برخی از افراد متوجه افت حافظه خود در دهه پنجاه زندگی خود می‌شوند. اما برخی دیگر از نظر روحی تا دهه نود سالگی تیزبین هستند. شما هنوز توانایی یادگیری چیزهای جدید و کسب دانش در سنین بالاتر را دارید اما ممکن است انجام این کار کمی بیشتر طول بکشد. به عنوان مثال، به افراد مسن باید نحوه کار با اینترنت یا تلفن همراه را آموزش داد تا بتوانند موضوعات جدیدی را یاد بگیرند. یادگیری نحوه انجام این کار ممکن است کمی بیشتر طول بکشد اما در پایان آنها یاد خواهند گرفت. فعالیت‌هایی مانند این و فعالیت‌های دیگر، مانند حل جدول کلمات و بازیهای فکری همگی می‌توانند به مغز سالمند “یک تمرین ذهنی” دهند. با استفاده از سامانه هوشمند مراقبتی و پرستاری آسانیسم، یک پرستار سالمند با انجام فعالیت‌های مختلف مانند هنر درمانی، باغبانی و بازی‌های فکری ذهن سالمند را فعال نگه می‌دارند.

پرستار سالمند از انزوای سالمندان جلوگیری می‌کند

یکی از مشکلات پیری، انزوا است. بسیاری از افراد مسن به تنهایی زندگی می‌کنند و تعامل اجتماعی را که می‌تواند به حفظ ذهن آنها کمک کند از دست می‌دهند. در صورتی که فقط چند ساعت در هفته با شخص دیگری در تماس باشید، بسیار کمک کننده خواهد بود. مشخص شده است که داشتن یک شبکه قوی از خانواده و دوستان می‌تواند به جلوگیری از تنهایی کمک کند. این امر همچنین می‌تواند احساس مثبت و درگیر بودن با جامعه را در در سالمند حفظ کند.

پرستار سالمند در منزل

راهکارهایی برای بهبود سبک زندگی سالمندان

امروزه همه به دنبال داشتن یک سبک زندگی سالم هستند و سالمندان از این قضیه مستثنی نیستند. همان طور که ذکر شد داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعال بودن هم از نظر جسمی و ذهنی برای حفظ سبک زندگی سالمندان مؤثر است. به این صورت که رژیم غذایی سالم باید کم چرب و کم نمک باشد و تعداد وعده‌های غذایی به تعداد بیشتر و با حجم کمتر باشد. همچنین روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی به جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی، کاهش فشار خون و قند خون کمک می‌کند. پرستار سالمند در منزل با کنترل تغذیه و فعالیت آنها سبک زندگی سالمندان را سالم نگه می‌دارد. در ادامه به چند راهکار مؤثر برای بهبود سبک زندگی سالمندان اشاره می‌کنیم:

همین حالا با سیگار خداحافظی کنید

سیگار کشیدن باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماریها می‌شود که شامل بیماریهای قلبی، سرطان ریه، برونشیت و پوکی استخوان است. سیگار کشیدن در هر مرحله از زندگی مضر است اما در دوران سالمندی عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد. به عنوان مثال، پوکی استخوان دلیل اصلی سقوط در افراد مسن است.  ترک این عادت ممکن است دشوار باشد و فکر کنید که برای دست کشیدن از سیگار خیلی دیر شده است اما اینطور نیست. مهم نیست که چند سال دارید زیرا ترک سیگار امید به زندگی شما را بهبود می‌بخشد. ترک سیگار در حفظ سبک زندگی سالمندان نقش مهمی دارد.

اطمینان حاصل کنید که خانه شما ایمن است

با افزایش سن با شکننده شدن استخوان‌ها و انعطاف پذیری کمتری در مفاصل، سالمندان مستعد زمین خوردن و سقوط هستند. تعادل آنها به اندازه جوانیشان نیست و همه اینها باعث عدم ثبات و احتمال سقوط می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است اطراف خانه بزرگسالان مسن باید بررسی شود یا کسی در خانواده باید این کار را برای آنها انجام دهد تا ببینید خطری وجود دارد یا خیر. این خطرات می‌تواند وجود یک سیم، فرش‌های اضافی جلوی پای سالمندان یا نقاط لیز است. اطمینان حاصل کنید که هر اتاق در خانه از نور مناسبی برخوردار است. وسایل گرمایش مرکزی، گاز و برق را بررسی کنید تا از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کند. وجود یک پرستار سالمند باعث می‌شود تا ایمنی و محیط اطراف سالمندان در آرامش و ایمنی باشد.

ایجاد محیطی آرام برای سالمندان

پیاده روی و بیرون رفتن از خانه را تبدیل به عادت کنید

بیرون رفتن در هوای تازه برای سلامت استخوان‌ها و همچنین سلامت عمومی سالمندان مهم است. دلیل این امر این است که نور خورشید در بدن آنها ویتامین D تولید می‌کند که منجر به حفظ استخوان‌های سالم می‌شود. استخوان‌های ما با بالا رفتن سن به خصوص در خانم‌ها شروع به نازک شدن می‌کنند، بنابراین هر چیزی که آنها را قوی نگه دارد، حیاتی است. همچنین بیرون رفتن نیز احساس خوبی به سالمندان می‌دهد. پرستار سالمند در منزل می‌تواند او را به پیاده روی ببرد و همراهیش کند.

ترویج مثبت اندیشی

ایجاد یک نگرش مثبت می‌تواند تغییری بزرگ در سبک زندگی سالمندان ایجاد کند. پرستار در منزل با خواندن کتاب‌های مورد علاقه او و فعالیت‌های سرگرم کننده باعث ترویج رضایت بخشی و مثبت اندیشی سالمندان می‌شود. مثبت اندیشی به تسریع روند بهبودی بیماریها کمک کرده و از بروز افسردگی در آنها جلوگیری می‌کند.

یک پاسخ

  1. واقعا انجام کار های مورد علاقه سالمند خیلی میتونه باعث کمتر شدن روند افسردگی در سالمند بشه ما مادربزرگمون داشتش خیلی دوری میکرد از همه مون و دکتر گفت که ممکنه افسرده بشه و ما براش پرستار استخدام کردیم که این خانم کلا همدمش شده و کلا در کنار همن و پارک میرن و برای خودشون سرگرمی های مختلفی انجام میدن که توی روحیه مادربزرگ من واقعا تاثیر مستقیمی داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *