تغذیه نامناسب و خواب نامنظم کودکان

پنج سال اول زندگی کودک از اهمیت اساسی برخوردار است. تحقیقات تأیید کرده است که این سال‌ها به ویژه برای رشد مغز مهم هستند. کودکان در این سال‌های اولیه سریع‌تر از هر زمان دیگری در زندگی در حال یادگیری هستند. با توجه به این موضوع، نقش والدین یا پرستار بچه در منزل در کمک به فرزندتان در ایجاد یک سبک زندگی سالم بسیار مهم‌تر می‌شود. شما در حال آماده سازی زمینه‌ای برای عادت‌های سالم هستید که کودکتان به طور مادام العمر آنها را تمرین خواهد کرد. از مهم‌ترین عادات جلوگیری از خواب نامنظم کودکان است. عوامل زیادی در سلامتی نقش دارند. تغذیه مناسب، آمادگی جسمانی و الگوی خواب سالم همیشه برای رشد سلامت کودک مهم است. البته، بیش از این سه عامل وجود دارد که به سلامت کلی کودک شما کمک می‌کند و مواردی مانند سلامت عاطفی، پویایی خانواده، مراقبت از دهان و بینایی، ایمنی در خانه و غیره در حفظ سلامت جسمی و روانی کودک تاثیر دارد.

نقش پرستار کودک در تغذیه کودکان, تغذیه نامناسب و خواب نامنظم کودکان, تاثیر تغذیه نامناسب بر خواب کودکان, مراقبت از کودکان, اختلالات تغذیه ای, اختلالات خواب

آیا می‌دانید تغذیه نامناسب باعث خواب نامنظم کودکان می‌شود؟

بعد از یک سالگی، نیازهای تغذیه‌ای نوزادان تغییر می‌کند و والدین ممکن است که با دادن غذاهای بی ارزش (فست فود‌ها) در زمان‌های نامناسب، ناخواسته باعث مشکلات خواب شوید. خبر خوب این است که حالا که این را می‌دانید، می توانید آن را برطرف کنید! با رشد و تغییر بدن کودک، نیازهای تغذیه‌ای او نیز افزایش می‌یابد. پس از تولد اول او، دو تغییر عمده در نیازهای غذایی او وجود دارد. برای شروع، شیر دیگر منبع اصلی تغذیه نیست، بلکه غذاهای جامد اکنون از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. از کودکان نوپا گرفته تا نوجوانان، هر پدر و مادری می‌داند که خواب نامنظم کودکان و نداشتن خواب کافی می‌تواند بچه‌ها را بدخلق و مستعد لوس شدن کند. اما آنچه کمتر شناخته شده است این است که خواب ممکن است بر میزان خوب غذا خوردن آنها نیز تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات دانشگاه یونیسا، زمان خواب کودک و میزان خواب خوب او در شب می‌تواند بر روی انتخاب‌های غذایی او تأثیر بگذارد و باعث شود صبحانه را کنار بگذارد و غذای بی ارزش بیشتری بخورد. اولین مطالعه جهانی، رفتارهای خواب و غذا خوردن روی 28010 کودک مدرسه‌ای بین 9 تا 17 سال انجام گرفت.

تغذیه نامناسب و خواب نامنظم کودکان, unsuitable nutrition in child, پرستار بچه در منزل, مراقبت از کودکان, اختلالات تغذیه ای, اختلالات خواب

نتایج نشان داد کودکانی که بعد از ساعت 11 شب به رختخواب می‌روند، کمتر از سه بار در هفته صبحانه می‌خورند و حداقل پنج بار در هفته دو تا سه برابر بیشتر غذا می‌خورند که هر دوی این موارد هر دو زنگ هشدار دهنده تغذیه نامناسب هستند.دکتر الکس آگوستینی دارای متخصص اطفال می‌گوید تحقیقات به وضوح ارتباط بین خواب و رژیم غذایی در میان کودکان در سن مدرسه را نشان می‌دهد.دکتر آگوستینی می‌گوید: “خواب برای سلامتی و تندرستی همه مهم است، اما وقتی کودکان و نوجوانان به طور کلی صبحانه را حذف می‌کنند یا غذا‌های فست فود و کم ارزش می‌خورند، بدن و ذهن آنها ممکن است رنج ببرد.” وقتی كودكان خواب کمی دارند و شب دیر وقت می‌خوابند، احتمال از دست دادن صبحانه در صبح روز بعد افزایش می‌یابد. بنیاد ملی خواب، خواب 9-11 ساعته را برای کودکان 6 تا 13 سال و 8-10 ساعت خواب را برای کودکان 14 تا 17 ساله توصیه می‌کند. با این حال مطابق این استانداردها، 16 درصد از کودکان در این مطالعه خواب کافی نداشتند. خواب با کیفیت و به اندازه کافی برای کودکان و نوجوانان مهم است. بدون آن، کودکان نه تنها دچار خستگی و مشکلات رفتاری و عاطفی می‌شوند، بلکه غذاهای نامناسب را نیز انتخاب می‌کنند. اگر بخواهیم به کودکانمان کمک کنیم که از نظر جسمی و روانی بهترین پتانسیل خود را پیدا کنند، ارتقا خواب سالم و رژیم غذایی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.

راهکارهایی برای تنظیم خواب نامنظم کودکان

متأسفانه برای پیشگیری از خواب نامنظم کودکان یک رویکرد مشخص و متناسب برای همه جواب نمی‌دهد، زیرا آنها متفاوت هستند و هیچ راه واحدی برای بهبود خواب نا منظم آنها وجود ندارد. بهترین روش این است که یک برنامه مناسب را برای فرزندتان تنظیم کنید. یک ساعت خواب مشخص را انتخاب کنید  تا خواب کودکتان منظم شود. دکتر آگوستینی همچنین به اهمیت صبحانه اشاره می‌کند. بارها و بارها شنیده‌ایم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است و همینطور هم هست! بنابراین هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا کودک شما صبحانه بخورد تا روز خود را به درستی شروع کند، همین مسئله به او کمک می‎کند تا تمرکز بیشتری در مدرسه داشته باشند. استخدام پرستار بچه در منزل با مراقبت از کودکان و توجه به تغذیه و خواب آنها به رشدشان کمک خواهد کرد.

یک برنامه منظم قبل از خواب ایجاد کنید

شما نمی‌توانید ارزش یک روال قابل پیش بینی برای خواب را برای کودکان دست کم بگیرید. بدن ما یاد می‌گیرد که چه موقع وقت خوابیدن است. کودکان باید هر شب در یک ساعت مشخص به رخت خواب بروند و به طور مشابه هر روز صبح در یک ساعت مشخص بیدار شوند. انجام کار‌های مشابه هر شب قبل از خواب مانند کتاب خواندن یا گوش دادن به یک موسیقی نامنظمی خواب کودکان را بر طرف می‌کند.

irregular sleeping in kids, تغذیه نامناسب و خواب نامنظم کودکان, رفع اضطراب در جلوگیری از خواب نامنظم کودکان, اختلالات تغذیه ای, اختلالات خواب

رفع اضطراب در جلوگیری از خواب نامنظم کودکان

گاهی اوقات کودکان و نوجوانان می‌توانند نگران مواردی مانند آزمون‌های مدرسه یا سخنرانی‌ها باشند، بنابراین ایجاد لیست کارهایی برای روز بعد می‌تواند یک روش مفید برای اطمینان از این باشد که هیچ چیزی را فراموش نمی‌کنند و اجازه می دهد ذهن آنها “آرام” شود و خواب مناسبی داشته باشند.

قبل از خواب از اندازه وعده غذایی آگاه باشید

اگر تصور می‌کنید که یک وعده‌های غذایی بزرگ پیش از خواب به رشد بهتر کودکتان کمک می‌کند، تصور خود را عوض کنید. چرا که صرف همین وعده غذایی باعث اختلالات خواب نامنظم کودکان می‌شود. همیشه باید چند ساعت قبل از خواب مصرف شوند تا بدن بتواند پیش از خواب فرایند هضم غذا را آغاز کند. از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ قبل از خواب خودداری کنید. با نگرانی از اینكه معده خالی باعث بیدار شدن فرزندتان در طول شب شود، بعضی از والدین شام را درست قبل از خواب می‌خورند. اما معده برای هضم یک وعده غذایی بزرگ به چندین ساعت زمان نیاز دارد.

شکلات و قهوه قبل از خواب برای کودکان ممنوع است

مصرف هر نوع مواد کافئین داری به هنگام شب باعث بی خوابی کودکان می‌شود. کافئین یک محرک شناخته شده است، بنابراین شما را بیدار نگه می‌دارد. چیزی که والدین ممکن است ندانند این است که شکلات حاوی کافئین نیز است. اکثر والدین تصور می‌کنند که خوردن  شکلات هنگام شب، مشکلی در خواب ایجاد نمی‌کند اما این تصور اشتباه است. در نتیجه سعی کنید که کودکانتان را از خوردن شکلات و مواد کافئین دار در شب منصرف کنید.

محدودیت استفاده از موبایل و تبلت قبل از خواب برای کودکان

استفاده از موبایل یا تبلت را حدود یک ساعت قبل از خواب برای کودکان ممنوع است. نور موبایل باعث تحریک بیشتر شده و منجر به خواب نامنظم کودکان می‌شود. در صورتی که کودکتان برای بازی با تبلت یا تماشای فیلم یا کارتون پیش از خواب پافشاری کرد، سعی کنید تا حواسش را پرت یک کار دیگر کنید. پرستار کودک در منزل با انجام ترفند‌های خلاقانه به خواب منظم کودکان کمک می‌کند.

میان وعده کودکانتان را جدی بگیرید

با کمی دقت بیشتر درمی‌یابیم که تغذیه نامناسب کودکان اثرات متعددی را روی خواب آنها خواهد داشت. این فرض وجود دارد که زمانی که گرسنه‌ایم فقط به دنبال سیری هستیم و کمتر به ارزش غذا‌ها فکر می‌کنیم. همین مسئله باعث می‌شود تا به جای انتخاب غذاهایی خانگی و سالم از فست فودها استفاده کرده و میان وعده‌ها را هم فراموش کنیم. همین مسئله باعث تغذیه نامناسب و خواب نا مننظم کودکان می‌شود. معمولا والدین به دلیل مشغله‌های کاری و مسئولیت‌های زیاد فرصت آماده کردن یک میان وعده سالم را برای کودکان خود ندارند. پرستار بچه در منزل با آماده کردن میان وعده‌های سالم و مورد علاقه کودکان به رشد و بهبود تغذیه آنها کمک می‌کند.

تغذیه نامناسب و خواب نامنظم کودکان, راهکارهای تنظیم خواب کودکان, نقش تغذیه نامناسب روی خواب کودکان, عوارض خواب نامنظم کودکان, اختلالات تغذیه ای, اختلالات خواب

قبل از خواب با نوشیدن شیر خداحافظی کنید

بعد از 1 سالگی کودک، خوردن شیر نباید به عنوان بخشی از برنامه قبل از خواب او باشد. نوشیدن شیر قبل از خواب باعث بیدار شدن کودک در اواسط شب می‌شود. چند دلیل وجود دارد که خوردن شیر قبل از خواب باعث اختلال در خواب کودک می‌شود که یکی دلایل آن وجود قند در شیر می‌شود. در واقع شیر مقدار زیادی قند در خود دارد. همین افزایش سطح قند خون باعث بیش فعالی شده و خوابیدن کودک را دشوار می‌کند. پس از مدتی که قند خون پایین می‌آید، وقایعی در بدن اتفاق می‌افتد که باعث بیداری شبانه شود.

عوارض خواب نامنظم کودکان

کودکانی که خواب کافی ندارند، بیشتر دچار اضافه وزن و اختلالات تغذیه ای هستند. نیازهای کودکان خردسال متفاوت است. بعضی از آنها بیش از آنچه به طور متوسط در نظر گرفته می‌شود، به خواب نیاز دارند. اگر کودک شما به طور نامناسبی وزن اضافه می‌کند، سعی کنید برنامه او را طوری تنظیم کنید تا خواب بیشتری داشته باشد. اگر کودک شما به مهد کودک می‌رود، اصرار بر منظم خوابیدن او داشته باشید. نوزادان باید طبق به طور طبیعی چرت بزنند، اما کودکان نوپا با زمان مشخص چرت روزانه بهتر عمل می‌کنند. به کودک نوپا یا کودک پیش دبستانی خود اجازه ندهید که قبل از خواب تلویزیون یا تلویزیون بازی کند. این امر بیشتر از آنکه به کودک کمک کند تا از خستگیش در برود، باعث تحریک او می‌شود. همچنین باعث می‌شود هنگام شروع برنامه خواب با مقاومت روبرو خواهید شد. چرا که کودکان تمایل به دیدن تلوزیون داشته و از زمان صحیح خواب غافل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *